بررسی محتوایی روزنامه های یکشنبه؛

روزنامه های صبح یکشنبه 12مهر 94 به موضوعاتی همچون، بازگشت دردناک تعدادی از قربانیان فاجعه منا، تشکر روحانی از رهبر انقلاب، اولین جلسه دادگاه متهم فساد نفتی، تحصن منتقدان برجام مقابل مجلس و کوتاه آمدن عارف برای وحدت اصلاح طلبان پرداخته است.

مرگ بر آمریکا تا کجا؟ / متهم نفتی در زندان هم جعل می‌کرده است!

به گزارش گلستان24، روزنامه های صبح یکشنبه 12مهر 94 به موضوعاتی همچون، بازگشت دردناک تعدادی از قربانیان فاجعه منا، تشکر روحانی از رهبر انقلاب، اولین جلسه دادگاه متهم فساد نفتی، تحصن منتقدان برجام مقابل مجلس و کوتاه آمدن عارف برای وحدت اصلاح طلبان پرداخته است.

روحانی: از رهبر انقلاب تشکر می‌کنم
روزنامه اصولگرای وطن امروز در گزارشی از مراسم استقبال از پیکر 104 تن از قربانیان فاجعه منا نوشته است:  پس از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت همکاری بیشتر دولت عربستان با نیروهای امدادی و اجرایی ایران و پیگیری‌های به عمل آمده توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی پیکر 104 جان‌باخته فاجعه منا به کشور منتقل شد و برنامه‌ریزی برای انتقال گروه دوم شامل 150پیکر دیگر به کشور صورت گرفت. بر این اساس  مراسم تشییع جان‌باختگان امروز مقابل دانشگاه تهران برگزار می‌شود. به گزارش«وطن امروز»، مراسم استقبال از اولین گروه پیکرهای جان‌باختگان فاجعه منا با حضور سران 3 قوه و رئیس دفتر رهبر انقلاب روز گذشته در فرودگاه مهرآباد تهران انجام گرفت و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتقال اجساد همه جان‌باختگان تا پایان هفته به کشور میسر خواهد شد.
 
همچنین در جریان مراسم استقبال از پیکر جان‌باختگان، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حقیقت فاجعه منا باید از طریق کمیته حقیقت‌یاب روشن شود اذعان داشت چنانچه قصور مأموران سعودی در این حادثه اثبات شود از خون عزیزان خود نخواهیم گذشت. حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان طی سخنانی اظهار داشت: اولین قدم از اقداماتی که قرار بود دولت جمهوری اسلامی ایران انجام دهد به منصه ظهور رسید و تعدادی از اجساد پاک مطهر این عزیزان به کشور بازگشت داده شد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دومین اقدامی که در این راستا باید انجام شود شناسایی سایر اجساد مطهر است که با سرعت پیگیری خواهد شد، افزود: در مراحل بعد اقدامات دیگری که باید در قبال این حادثه انجام شود این است که روشن شود افرادی در این حادثه مقصر بودند یا خیر و اگر ثابت شود عده‌ای از مأموران در این حادثه تقصیر داشتند ما به هیچ عنوان از خون عزیزان‌مان نخواهیم گذشت. روحانی تأکید کرد: زبان ما در این حادثه زبان عواطف، برادری و ادب بود و در جای لازم نیز از زبان دیپلماسی استفاده شده و اگر هم لازم باشد جمهوری اسلامی ایران از زبان اقتدارش استفاده خواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه واقعیت این فاجعه باید به طور کامل برای ما روشن شود، بیان داشت: باید از طریق کمیته حقیقت‌یاب همه ملت‌های اسلامی بدانند چرا این فاجعه رخ داد و باید مطمئن شوند در سال‌های آینده چنین فاجعه‌هایی به وقوع نمی‌پیوندد. وی ادامه داد: بنده از رؤسای قوای مقننه و قضائیه و بویژه همه ما از رهبر انقلاب به خاطر درایت‌شان و به خاطر بیان مقتدرانه ایشان در این فاجعه تشکر می‌کنیم.
سینه‌زنی بزک‌کنندگان آمریکا زیر بیرق اعتدال
وطن امروز: حکایت ابواسحاق نیز حکایت برخی آقایان است که می‌گویند دشمن کجاست؟ و وقتی می‌گویی اگر نیست پس این همه کشت و کشتار، تحریم و ترور و فشار چیست؟ می‌گویند «اینها توهم است!»
شاید به یک معنا اینها گناهی ندارند! چنانکه تنفس‌شان در فضای آکادمیک دانشگاهی و محافل سیاسی تنها به این است که 4 کلام حرف زده باشند، خواه در پشت کلمات زیبا و اصطلاحات غربی که خود نیز بعضا نمی‌دانند چه می‌بافند قایم می‌شوند خواه... بگذریم. اصولا از ارکان مانیفست و افتخار بزرگ چنین جریانی این است که انگلیسی را بهتر از زبان مادری‌شان سخن می‌گویند!
بالاخره خجالت هم خوب چیزی است. دروغ که حناق نیست در گلو گیر کند! در دانشگاه و محیط به اصطلاح روشنفکری کشور خجالت نمی‌کشند و می‌گویند توهم توطئه است و دشمن علیه ما توطئه نمی‌کند! 
 
موردی که عتاب رهبر معظم انقلاب را در پی داشت و ایشان ابوذروار عصا بر سر بزک‌کنندگان آمریکا کوبیده و  فرمودند: «حالا بعضی‌ها اصرار دارند این شیطان بزرگ را با این خصوصیات - که از ابلیس بدتر است - بزک کنند و به شکل فرشته وانمود کنند. چرا؟ دین به‌کنار، انقلابیگری به‌کنار، وفاداری به مصالح کشور چه می‌شود؟ عقل چه می‌شود؟ کدام عقلی و کدام وجدانی اجازه می‌دهد انسان قدرتی مثل قدرت آمریکا را به‌عنوان دوست، به‌عنوان مورد اعتماد، به‌عنوان فرشته‌ نجات انتخاب بکند؟»
 
1- اولین هدفی که در سخنان سران آمریکا و غربی نیز به عینه مشاهده می‌شود این است که آنان توافق و مساله هسته‌ای را که امروز وسیله وحدت ملت است، به وسیله اختلاف ملت ایران تبدیل کنند. 
2- می‌خواهند با تکرار این قضیه در دیگر باب‌های بین‌المللی مانند مسائل منطقه، حقوق بشر و... قبح قضیه‌ای را که در چشم ملت ایران یکی از زشت‌ترین چیزهاست، از بین ببرند.
3- برجام و اظهارات دشمن در حین مذاکرات و پس از آن نیز به خوبی موید این مطلب بود که اصل مذاکره برای آمریکا هدف است و محتوا در مرتبه دوم قرار دارد. 
آمریکا به دنبال آن است که پس از رخنه و نفوذ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در کشور، در هرجای دنیا بگوید شما برای چه تلاش می‌کنید؟ هرچه بشوید به پای ایران که نخواهید رسید! آنها را با آن همه شجاعت و تهور و استقامت به کرنش واداشتیم، شما دیگر چه می‌گویید؟ آن وقت خیال آمریکا از بسیاری از مبارزات دنیای اسلام راحت خواهد شد و دوستان ما در سرتاسر دنیا و کشورهای اسلامی سرخورده می‌شوند!
4- وضع کنونی یعنی عدم اعتماد به آمریکا و قطع رابطه با او نتیجه رفتار طبیعی استکبار آمریکایی است. در واقع نتیجه مظلومیت مقتدرانه ملت ایران است؛ در عین اینکه اعتماد هیچ فایده‌ای ندارد بلکه ضرر هم دارد. تنها فهرستی از جنایات آمریکا علیه ملت ایران چه در قبل انقلاب و چه بعد انقلاب خود کتابی قطور می‌شود! 
با این همه جنایات علیه ملت ایران چگونه برخی به دنبال بزک و ایجاد رابطه‌اند؟ چشم خود را چگونه می‌شود بر تاریخ بست؟ اگر اعتماد و رابطه با آمریکا مشکلات را حل می‌کرد، چرا آنها در کشور خودشان و بسیاری از کشورهای دیگر که رابطه‌ای تو در تو دارند دچار صدها مشکل لاینحل و عمیق هستند؟ مگر آمریکا بسیاری از دولت‌هایی که در کشورهای‌شان سفارت و رابطه هم دارند تحریم اقتصادی نمی‌کند و ضربات خود را به آنها نمی‌زند؟ حقیقتا تنها باید از برخی پرسید: با کدامین عقل؟
 
با اعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام، پولی به کشور باز نمی‌گرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
روزنامه اصلاح طلب قانون در یک یادداشت عنوان کرده است که نباید کاری کرد که متهم فساد نفتی به سرعت اعدام شود: صبح د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یروز جلسه رسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی به پروند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بابک زنجانی و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و متهم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شعبه 15 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گاه  بخشی از کیفرخواست 237 صفحه‌ای صاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ره از سوی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سرای عمومی و انقلاب تهران برای سه متهم قرائت شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 
طبق کیفرخواست صاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ره اتهامات بابک زنجانی عبارتند‌‌‌‌‌‌‌ از افساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فی‌الارض از طریق اخلال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نظام اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کشور، کلاهبرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستور انتقال بین بانک‌ها. و اتهامات «م.ش» متهم رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یف د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وم، افساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فی‌الارض از طریق اخلال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نظام اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی، مشارکت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کلاهبرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر پولشویی و کلاهبرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری است. برای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و متهم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر هم افساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فی الارض د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کیفرخواست به عنوان اتهام اصلی عنوان شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. با توجه به اتهامات این سه متهم باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفت مجازات فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی که به جهت افساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فی‌الارض محکوم می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از چهار مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام، به صلیب کشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن، قطع من خلاف (یعنی برید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست راست و پای چپ) یا تبعید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که البته حبس د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تبعید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.  
د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برخی از قوانین ما برای بعضی اعمال مجازات مفسد‌‌‌‌‌‌‌‌فی الارض واقع شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برخی موارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز قانونگذار گفته است اگر عمل متهم به حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فی الارض رسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجازات مفسد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فی‌الارض را خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت. از جمله این موارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجازات اخلالگران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نظام اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی است. البته بر قانون مربوط انتقاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است زیرا ممکن است موارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشابه از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گاه قضات مختلف د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فی الارض باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا نباشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌! و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این خصوص هرچند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قانونگذار ، نظر کارشناس را ملاک قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه اما از آنجا که چنین تصمیمی جنبه قضایی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اصولا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اظهار نظر کارشناس نیست. به نظر می‌رسد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا موارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی چنان است که قانونگذار مجازات اعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام را برای آن مناسب می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس از توصیف د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قیق عمل، صریحا همین مجازات را برای آن اعمال کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و معطوف کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به افساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فی الارض از نظر علمی و فنی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رست نسیت. 
د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص پروند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ای که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر جریان است مثل برخی- یا بسیاری- از موارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر آنچه مهم است پول‌هایی بود‌‌‌‌‌‌‌ه که از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست رفته یا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست رفتن است .اینکه این افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را قطع من خلاف یا مصلوب کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وا نمی‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و گمان می‌کنم حتی باعث راضی شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م و آحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجتماع هم نخواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، با اعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام این متهمان بازگرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هی ها به کشور بسیار سخت خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. البته باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صبور بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا نتیجه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گاه نهایی و حکم قطعی صاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
متحصنین پیام رهبری را نشنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌!
قانون تتحصنین در مقابل مجلس را به نشنیدن پیام رهبر انقلاب متهم نموده است: تحصن غیر قانونی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مقابل مجلس د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نهایت با  نظر مقام معظم رهبری ، صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ور حکم قضایی و حضور نیروهای نظامی پایان گرفت. هرچند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این برچید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن تحصن با هزینه های بالایی همراه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که  تمرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساعته متحصنین از فرمان مقام معظم رهبری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سر فصل آن قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت. صبح روز گذشته خبر مخالفت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فتر مقام معظم رهبری با اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه تحصن رسانه ای شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما با گذشت زمانی بیش از 8 ساعت همچنان تعطیلی یا اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه تحصن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر هاله ای از ابهام قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت.رفتاری غیر قابل تصور آن‌هم از سوی افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی که اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عای ولایتمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری‌شان را بارها شنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ایم،باعث شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جامعه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بهت و حیرت قرار بگیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ور حکم قضایی برای برچید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن تجمع
د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روز گذشته تعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی از افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به منظور اعتراض به تصویب لایحه برجام مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که به گفته فرماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار تهران این تجمع غیرقانونی و موجب اختلال د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر رفت و آمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م و سد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معبر برای ترد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روها شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وی از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ستگاه‌های مربوطه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رخواست کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به این رفتارغیر قانونی واکنش نشان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.  اعتراض مسئولان به حضور این افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت تا اینکه حکم قضایی برای برچید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن تجمع نیزصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هرچند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باز هم تجمع کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان اعتنایی به حکم قضایی نشان ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌ و تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همچنان به تجمع اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه خواهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
 معترضان برجام از برخی جریان ها تحریک می شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 
د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این میان نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان مجلس نیزبا انتقاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از برگزاری تجمع غیر قانونی مقابل مجلس شورای اسلامی تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که فتنه ها همواره از تجمعات غیرقانونی آغاز می شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عیان ولایتمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری نباید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لشکرکشی خیابانی کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.حسین سبحانی نیا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌راین رابطه تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت که  شانتاژ اینچنینی که می‌خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تصمیم گیری قوه مقننه تاثیر گذار باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موانعی بر سر راه تصمیم گیری برای وکلای مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. معترضان برجام از برخی جریان‌ها تحریک می شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و تلاش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانع کار قانونگذاری نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وی  با بیان اینکه این گروه ها خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را تابع ولایت فقیه می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این صورت باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجازه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجلس به وظیفه خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عمل کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. 
حامیان مالی متحصنین!
براساس این گزارش، د‌‌‌‌‌رحالی این تجمع شب گذشته پایان گرفت که سوالات زیاد‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌ر رابطه با حامیان مالی آن همچنان بد‌‌‌‌‌ون پاسخ ماند‌‌‌‌‌ه است. شنید‌‌‌‌‌ه‌ها حاکی‌است روز اول آغاز تجمع، وسایل مورد‌‌‌‌‌ نیازمانند‌‌‌‌‌ سماور صنعتی با بارکد‌‌‌‌‌ شناسایی به متحصنین تحویل د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌ه است.همچنین چاد‌‌‌‌‌رهایی از طرف یکی از نهاد‌‌‌‌‌های حامی تحصن برای اسکان و خواب به آنها ارائه شد‌‌‌‌‌ه است. عکس‌های بسیاری هم از پخش غذا د‌‌‌‌‌ر میان متحصنین منتشر شد‌‌‌‌‌ه که نشان از توجه ویژه به وضعیت خوراک وآسایش این افراد‌‌‌‌‌ طی این سه روز د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌.از اینکه این افراد‌‌‌‌‌ بابت حضورد‌‌‌‌‌ر تحصن  پولی د‌‌‌‌‌ریافت کرد‌‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌‌ یاخیر، اطلاعی د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌ست نیست، اماشایعه حمایت از سوی افراد‌‌‌‌‌ و جریان‌هایی خاص برای برگزاری و اد‌‌‌‌‌امه تجمع غیر قانونی به شد‌‌‌‌‌ت د‌‌‌‌‌ر حال گسترش است.
 
د‌‌‌‌‌‌‌‌ر جامعه 14 میلیونی د‌‌‌‌‌‌‌‌انش آموزان 70 هزار نفر سابقه مصرف شیشه د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌
قانون در گفتگو با معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر نوشت: وضعیت مواد مخدر در کشور ما و میزان شیوع آن متوسط رو به بالاست.بر اساس آمار،  65/2 درصد از جمعیت بین 15 الی 65 سال مبتلا به مواد مخدر هستند که برای کشور ما چندان قابل قبول نیست، چرا که اقدامات بسیار خوبی در طول دو الی سه دهه گذشته در موضوع مواد مخدر انجام شده و انتظار نتایج مطلوب تری را داشتیم. 
چند عامل باعث شده است که وضعیت شیوع مصرف مواد مخدر در کشور متوسط رو به بالا باشد.  یکی از این عوامل ، همجواری ایران با بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر دنیاست، به‌طوری که حدود 75 الی 90 درصد مواد مخدر دنیا را افغانستان تولید می‌کند.  عامل دوم گذار از وضعیت سنتی به وضعیت مدرنیته شدن در جامعه ایران و دوران پسا جنگ بود و بعد از جنگ ارزش‌ها تغییر پیدا کرد. چنانچه افراد آن چیزهایی را که در طول جنگ برایشان ارزش شده بود دسترسی پیدا نمی‌کردند به سمت و سوی مواد مخدر می‌رفتند.
 
در افکار عمومی‌این موضوع مطرح است که توزیع مواد مخدر در سطح جامعه و نیز حضور معتادین در شهر بیشتر شده است. این موضوع کاملاً صحیح است و اکنون حضور معتادین را در سطح جامعه بیشتر می‌بینیم. اما باید در نظر داشت که تعداد معتادین در مملکت ما خیلی خیلی زیاد نشده اما بخشی از مبارزه‌ای که بخش انتهایی آن است ، ساماندهی معتادین آخر خط خیابانی است که باید جدی تر دنبال شود. باید مراکز گذری یا گروه‌های سیار شکل بگیرند و در محل تجمع معتادین خدمات ارائه دهند.
 
در حال حاضر حدود 25 الی 30 نفر ازمصرف کنندگان مواد، شیشه و مخدر جدید مصرف می‌کنند که سر و ته ورود این مواد، در مرزهای شرقی ایران نیست. عمدتاً یک سری پیش ساز برای این مخدرها وجود دارد، به‌علاوه یک سری محلول‌ها که در داخل کشور موجود است . در کوچه ما ، محله ما ، آپارتمان همسایه ما ، اینها را با یکدیگر ترکیب و مخلوط کرده و می‌جوشانند و تبدیل به کریستال‌های شیشه و آنفتامین می‌کنند. این مسئله موجب شده دسترسی به شیشه در کشور ما راحت‌تر شود.
 
در طول 6 ماه گذشته یک اقدام انقلابی انجام شد که باید از کمیته درمان، وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی‌تشکر کرد. از یکسو، مقدار معتنابهی سودوفدلین برای تولید داروهای سرماخوردگی و آنتی هیستامین وارد کشور ما می‌شد که این بالاتر از نیاز واقعی کشور بود. داروهایی که به صورت قرص ساخته می‌شد و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گرفت. افرادی سوء استفاده گر،  اینها را گرفته و به آنفتامین تبدیل می‌کردند. اکنون با هماهنگی صورت گرفته میان دستگاه‌ها، وزارت بهداشت میزان ورود سودو فدلین را به کشور واقعی کرد و به 10 تن رساند و  از طرف دیگر، آن کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که این مواد حلال و محلول را برای این ترکیب شیمیایی تولید می‌کردند توسط نیروی انتظامی‌و امنیتی  شناسایی و با آنها برخورد شد. این مسئله سبب کاهش تولید شیشه در کشور و افزایش قیمت آن از  کیلویی 15 میلیون تومان به کیلویی 80 میلیون تومان شده است. 
 
در بقیه شهرهای دنیا، معتادین آنها در یک محل جمع هستند. اگر کسی خارج از آن محل مواد مصرف کند و رفتار پرخطر داشته باشد، پلیس با او برخورد جدی خواهد داشت. اما در یک کلانشهری مثل تهران چیزی حدود 200 الی 250 نقطه آلوده وجود دارد که کار را سخت می‌کند که این اتاق امن تزریق را در کجا قرار بدهیم که افراد معتاد بتوانند از آن استفاده کنند؟
ما در یک جامعه دانش آموزی 14 میلیونی مان تقریباً حدود 70 هزار نفر سابقه مصرف شیشه دارند. ولو اینکه یک‌بار باشد. شما می‌دانید که دوران آموزش و پرورش ، دوران بسیار مهمی‌است. حدود 65 الی 70درصد کسانی که در دوران دانشگاه به سمت مواد مخدر کشیده شده اند در پرسشنامه‌های خود می‌گویند تجربه مصرف یا ایجاد زمینه مصرف را از دوران مدرسه یا دبیرستان برایشان به‌وجود آمده است. فلذا هدف گذاری و هدف گیری بخش مدارس به‌عنوان مهم‌ترین بخش یا مهم‌ترین اولویت  در مداخلات پیشگیرانه است. در این راستا تقریباً حدود نیمی‌از اعتبارات پیشگیری ستاد مواد مخدر به برنامه‌های پیشگیرانه در مدارس کشور اختصاص داده می‌شود.
 چیزی که خیلی برای ما مهم است اینکه در طرح ارزیابی مصرف مواد سال 1380 ، 5 درصد از کل معتادین ما زن بوده اند اما سال 89 – 90 به 9 درصد رسیده اند. یعنی نسبت معتادین زن به نسبت جمعیت کل معتادین افزایشی نزدیک به دو برابر پیدا کرده است که این یک زنگ خطر جدی است. یعنی مصرف سیگار و مصرف مواد در جمعیت زنان در حال تبدیل شدن به یک نرم است.
 
متهم نفتی در زندان هم جعل می‌کرده است!
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد از نخستین جلسه دادگاه متهم فساد نفتی خبر داده است: اولین جلسه دادگاه متهم پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران در حالی به پایان رسید که بر اساس کیفرخواست قرائت شده اتهاماتی چون افساد فی الارض و جعل متعدد کارت‌های بانکی و همچنین جعل اسناد در زمان بازداشت در پرونده وی دیده می‌شود.
بنا به نظر قاضی صلواتی رئیس شعبه 15 انقلاب تهران این دادگاه به صورت علنی برگزار شد.
اتهام افساد فی الارض بر اساس کیفرخواست قرائت شده، برای متهم ردیف اول خوانده شد.
اتهامات متهم ردیف اول (ب . ز): اتهامات متهم ردیف اول 28 آبان 93 با شکایت وزارت نفت ثبت شد. همچنین به موجب مشارکت در اخلال نظام ارزی و شکایت‌هایی از سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن متهم موجب تعقیب در شعبه 26 ناحیه بازپرسی دولت قرار گرفت. شعبه بازپرسی بیش از 40 نوبت فرد را مورد بازرسی قرار داد و 200 فرد مطلع پیرامون شرکت‌های متهم به این شعبه فراخوانده شدند.
اتهامات (م. ش) متهم ردیف دوم: مشارکت در پولشویی، افساد فی‌ا لارض به طور کلان با علم به ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران و سازمان بازنشستگی نفت و مشارکت در پولشویی از طریق عواید یکی از شرکت های وابسته به وی.
اتهامات( ح . ف . ه) متهم ردیف سوم: متهم فاقد محکومیت قبلی است. تاریخ بازداشت 28 اسفند 92، به اتهام افساد فی الارض و مشارکت عالمانه در تشکیل و فعالیت در شبکه‌ای سازمان یافته، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی به مبلغ بیش از 444 میلیارد ین ژاپن و مشارکت در پولشویی. 
معاون دادستان تهران: حسب تحقیقات انجام شده متهم کارت های بانکی جعلی زیادی را طراحی کرده بود.8هزار کارت از دفتر وی کشف شد که فاقد وجه بوده است.به همین منظور سیستم نرم افزاری وی از ابعاد مهم پرونده است.
معاون دادستان تهران با اشاره به اینکه متهم ردیف اول با مساعدت سایر همکاران خود به خریداری بانک‌هایی در تاجیکستان، مالزی و امارات اقدام کرده بود که در قالب آن‌ها به دنبال جابه جایی ارز بوده است.
نجفی در ادامه قرائت کیفرخواست 237 صفحه ای متهم نفتی به بانک «ک» اشاره کرد و گفت: این بانک در «26/ 8 /2009» تاسیس شد و در ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده است. این بانک مجوز فعالیت بانکداری در تاجیکستان دریافت می‌کند. «ح. ف. ه» متهم ردیف سوم به عنوان فرد مسئول به این بانک معرفی شده بود. همچنین دو کارمند از یکی از بانک‌های ایران نیز در این بانک استخدام می‌شوند. زنی به نام «م.م» به عنوان کارمند ماهانه 4 هزار یورو از «ب.ز» پول دریافت می کرده است.
بانک«اف.آی.بی» شعبه ای از یک بانک در اندونزی بوده است.شرکت«اس.ب» در سال 2007طی نامه ای محرمانه تقاضای درواست افزایش سرمایه این بانک را داشته است.60درصد از سهام این بانک در قالب ارزش افزوده به یکی از بانک های داخلی واگذار شده بوده است. شرکت«س. دبی» که فعالیت اندکی طی سالهای 2007-2011داشته است و اخطار هم برای خالی بودن حساب بانک از دبی به زنجانی اعلام می شود. متهم مالک 49درصد از سهام این شرکت بوده است.
 
معاون دادستان تهران: متهم در طول بازپرسی گفته است که منبع ۱۵ میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد. 
نجفی به جلسات بازپرسی متهم اشاره کرد و گفت: او در تحقیقات مقدماتی مدعی شده بود که منابع ارزی در خارج از کشور دارد؛ اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که گفته‌های او کذب است. پذیرش هر ادعا در مراجع قضایی باید با سند باشد، بنابراین گفته زنجانی مبنی بر اینکه منبع ارزی به مبلغ 15 هزار یورو در خارج ازکشور دارد نیاز به اسناد داشت. به همین دلیل مراجع قضایی نسبت به ادعای او در خارج و داخل کشور مطالبه سند داشتند. وی ضمن قرائت صفحه 54 از کیفرخواست 237 صفحه ای گفت: در رابطه با شرکت مذکور وی به پرینت 201 صفحه ای اشاره کرده بود که تمامی نسخ این پرینت به وزارت اطلاعات ارسال شده است. چند نکته قابل توجه در این پرینت میزان سه وام داده شده به مبلغ 5 میلیارد یورو و واریز مبلغ 600 میلیون یورو است که این مبلغ از برداشت همان مبلغی است که وی ادعا کرده بود به عنوان پیش پرداخت فروش نفت صرف کرده است.وی ادامه داد: متهم همچنین مدعی شده بود که مبلغ 600 میلیون یورو به شرکت «الف » سود می داده است. با این حال این پرینت ها به عنوان سند قابل پذیرش نیستند، کذب و مجهول بودن پرینت ها در مورد ادعای «ب.ز» مبنی بر داشتن منابع ارزی در خارج از کشور به اثبات رسیده است.
معاون دادستان تهران گفت: متهم در طول تحقیقات ابتدایی ادعا می‌کرده که حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات ایجاد شده است.
 
معاون دادستان تهران در ادامه قرائت متن کیفرخواست 237 صفحه‌ای گفت: متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد. متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است. او از طریق خواهرش با خارج از زندان در ارتباط بوده و در مورد شرکت مذکور متهم از خواهرش تقاضا می‌کند به کارمندان شرکت بگویند در پرینت های شرکت الف تغییراتی انجام دهند و این پرینت‌ها ر ا به بازرسی تحویل دهند. بنابراین به نظر می رسد متهم در مرحله بازداشت به دنبال جعل اسناد بوده است.
 
مرگ بر آمریکا تا کجا؟
روزنامه اصلاح طلب ابتکار در یادداشتی از سرانجام شعار مرگ بر آمریکا نوشته است: در پی توافق صورت گرفته یا همان برجام یک سوال اساسی در اذهان و در میان اصحاب رسانه وسیاست مطرح است که راستی از این پس بر سر شعار "مرگ بر آمریکا "چه خواهد آمد؟ اجازه دهید راجع به فلسفه این شعار یک مثل کوتاهی بیان کنم. می گویند فردی در روستایی از جانب خان مورد ستم واقع شد. 
خان برای این که ستم خود را توجیه کند به او چند تهمت عامه پسند حواله کرد. آن بیچاره ی مظلوم بر روی تل بلندی ایستاد و شروع کرد به نفرین و بد وبیراه گفتن به خان . یکی از او پرسید که فایده این کار چیست؟گفت حداقل این است که دل خودم خنک می‌شود و به آرامشی می‌رسم. این مثل است و در مثل مناقشه نیست. اما حقیقتا بی ارتباط با مناسبت حال ما و عمکرد آمریکا نیست.
آمریکا در قرن شمسی کنونی در حق ملت ایران ستمهای زیادی را به ناحق روا داشت. برخی ازاین رفتارهای ظالمانه را خود مسئولان آمریکایی پذیرفتند و به آنها اعتراف کردند. از جمله کودتا علیه دولت مردمی و دموکراتیک دکتر مصدق و برگرداندن حکومت مستبد سلطنتی پهلوی را به قدرت که وزیر اسبق خارجه آمریکا صراحتا به آن اعتراف کرد. اما چه فایده نوشداروی پس از مرگ سهراب بود و آمریکاییان هیچگاه ازاین رفتارهای خود دست بردار نیستند.
 
مردم ایران که علیه مردم آمریکا شعار نمی‌دهند در اتفاق یازدهم سپتامبر حتا با آنان همدردی کردند و بارها مسئولان ایرانی گفته‌اند که با مردم آمریکا دشمنی ندارند. بلکه آنچه مورد اعتراض و خشم ایرانیان است همان سیاست‌ها و راهبردهای ستمگرانه دول آمریکایی است که در قرن اخیر علیه کشور و مردم ایران با فشار لابی‌های صهیونیستی صورت گرفته است.
این شعار نشان هوشمندی ملت ایران است که می‌گویند ما تسلیم ظلم نخواهیم شد. البته دشمنی و دوستی ملت‌ها ابدی نیست.آمریکا باید بداند با ملتی نجیب و شریف و دوست داشتنی سروکار دارد. به همان میزان هم باهوش و تا پای جان فداکار برای دفاع از کشور ایستاده‌اند. بنابراین اگر در پی آن هستند که این شعار‌ها از زبان این مردم جاری نشود بهتر است در مشی خود تجدید نظر کند. تا زمانی که گزینه‌های شما روی میز است زبان مردم ایران به این شعارها تیز است.
 
البته به نظر می‌رسد که آمریکاییان کامل به اراده و قدرت ملت ایران پی برده باشند. بارها از زبان رییس جمهور و وزیر خارجه آمریکا بیان شده که با حمله نظامی نمی‌توان ایران را تسلیم کرد.اگر واقعا می‌توانستند تا کنون این کار را کرده بودند. غربی‌ها در عراق و در سوریه و درلبنان با ایرانیان زورآزمایی کرده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند سالهاست می‌خواهند که دولت مورد حمایت ایران را در سوریه ساقط کنند و نتوانسته‌اند و ورق برگشته است.
ما ایرانیان دلمان قرص است و از هیچ چیز هراسی نداریم. این که برخی از دوستان داخلی تحصن غیرت راه می‌اندازند و از مذاکره با آمریکا ونتایج برجام نگران ودلواپس هستند شاید به دلیل شناخت اندکی است که از توان و هوش ملت خود دارند.
واقعیت این است دو روز پیش که از نماز جمعه بیرون می‌آمدم تعدادی جوان را دیدم که روی مقوا شعار هایی نوشته بودند و یک سری هم شعار نانوشتنی را به زبان می‌آوردند و از تحصن جلوی مجلس سخن می‌گفتند. علیه مجلس و دولت شعار می‌دادند و خود را غیور تر از مسئولان و نمایندگان کنونی می‌دانستند و بر این باور بودند که برای جلوگیری از برجام باید گفت:مرگ بر آمریکا.
 
افساد فی‌الارض ‌اتهام دست‌پرورده اقتصادی کارگزاران
روزنامه کیهان هم از دادگاه بابک زنجانی نوشته است: س از گذشت ۶۳۰ روز از بازداشت بابک زنجانی دیروز نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.
بنا بر اظهارات حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه، این پرونده ۲۰۹ جلد بوده که در ۴ هزار صفحه قرار مجرمیت این متهم صادر شده است.
حضور ۴ وکیل از وزارت نفت و ۴ وکیل از سایر متهمان در دادگاه، توقیف کامل اموال بابک زنجانی در سال ۹۲، بدهی ۲ میلیارد یورویی متهم به وزارت نفت، استفاده از سه شناسنامه متفاوت توسط متهم بخش‌های گفته شده در مورد این پرونده بزرگ است.
بابک زنجانی تاجری است که کار خود را با دباغی آغاز کرد و در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود: بیش از ۷۰ شرکت از جمله شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم، اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان را داشته و همچنین شرکت‌هایی در دبی، ترکیه و تاجیکستان دارد و در مجموع آمار کارمندانش به بیش از ۱۷ هزار نفر می‌رسد.
 
در نخستین جلسه دادگاه ۴۰ درصد متن کیفرخواست قرائت شد و دادگاه در ساعت ۱۲ ظهر به پایان رسید و امروز دومین جلسه دادگاه برگزار می‌شود.
گفتنی است، دو وکیل از طرف شرکت HK، دو وکیل از طرف شرکت نفت، یک وکیل از طرف بابک زنجانی، دو وکیل از طرف معاون اول وی و دو وکیل از طرف معاون دوم وی کار وکالت این پرونده را انجام می‌دهند. 
 
تلاش دولتی‌ها برای از بین بردن رد پای بابک زنجانی از دوران کارگزاران و اصلاحات
از ابتدای ماجرای بابک زنجانی، برخی از اعضای دولت یازدهم به پشتوانه جریان اصلاحات که در دولت اعتدال از هیچ‌شیوه‌ای جهت مخدوش کردن چهره دیگر جریانات فروگذاری نمی‌کنند به تکاپو افتادند تا به نوعی رد پای بابک زنجانی را از مسیرهایی که در دولت‌های کارگزاران و اصلاحات برای وی ترسیم شده بود پاک کنند. چراکه هنوز افکار عمومی تاریخ تولد فسادهای شهرام جزایری و فاضل خداداد را فراموش نکرده‌اند و اگر این بار نیز این جریان نتواند خود را از این مخمصه نجات دهد همانطور که پس از جریان فتنه 88 شاهد بودیم، دیگر هیچ اقبالی بین مردم نخواهند داشت. موضوعی که در انتخابات مجلس آینده قطعاً ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.
 
فیلمی که بر شهرت زنجانی افزود
زنجانی در جریان روز یک‌شنبه سیاه مجلس به دلیل نمایش فیلمی از مذاکرات فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی بیش از گذشته به یک چهره سیاسی تبدیل شد، چراکه وی نیز در این مذاکرات حضور داشت و همین بهانه باعث شد جریان اصلاح‌طلب برای تطهیر خود، شناسنامه سیاسی یکی دیگر از فرزندانش را باطل و بابک زنجانی را رشد یافته دولت احمدی‌‌نژاد معرفی کند.
اعتراف‌های بابک زنجانی در نشریه منتسب به کرباسچی 
زنجانی خود معترف است اولین محموله دلارهای دولتی که از مرحوم نوربخش در دولت کارگزاران گرفته و در بازار آزاد فروخته است، روزانه 17 میلیون تومان برایش سود داشته و او با آن پول‌ها در میرداماد، یک دفتر اداری خریده است.
 
لزوم پیگیری پرونده همکاران رانتی بابک زنجانی در دولت کارگزاران
پرواضح است که تا مشخص نشدن تمام ابعاد پرونده این متهم مالی-نفتی که با حمایت تکنوکرات‌ها در دولت هاشمی رفسنجانی متولد شده و رشد کرده است، باید منتظر ماند و ردپاهای فراوانی از کارگزاران تا اصلاحات را در لابه‌لای جلسات دادگاه پیگیری کرد.
گاردین: زد و بند با آل‌سعود سیلی انگلیس به صورت حقوق ‌بشر است
کیهان: روزنامه گاردین از زد و بند شرم‌آور دولت انگلیس و آل‌سعود برای کسب کرسی شورای حقوق ‌بشر سازمان ملل خبر داد.
اوئن باوکات گزارشگر گاردین از افشای اسنادی خبر داد که از زد و بند مخفیانه انگلیس و رژیم سعودی حکایت می‌کند. بر مبنای مکاتبات دیپلماتیک فاش شده، انگلیس برای اطمینان از این که خودش و عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صاحب کرسی شوند  با سعودی‌ها بر سر نحوه رای دادن زد و بند کرده است. عضویت عربستان سعودی در یکی از بانفوذترین نهادهای سازمان ملل متحد در سال 2013، موجی از انتقادات بین‌المللی علیه سوابق حقوق بشری عربستان را در پی داشت.
مکاتبات وزارت خارجه عربستان سعودی که در ماه ژوئن به دست وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس افتاده به گفت‌وگوهایی با دیپلمات‌های انگلیسی پیش از رای‌گیری ماه نوامبر 2013 در نیویورک اشاره دارد. این اسناد اکنون به دست یک نهاد غیردولتی در ژنو به نام «دیده‌بان سازمان ملل متحد» که فعالیت آن سازمان را زیر نظر دارد و همچنین توسط روزنامه «استرالیان» ترجمه شده است.
در یکی از این نامه‌ها نوشته شده است: «این نمایندگی مفتخر  به ارسال یادداشت ضمیمه به وزارتخانه است؛ یادداشتی که هیئت نمایندگی از سوی نمایندگی دائم بریتانیا دریافت کرده است و خواستار حمایت از نامزدی‌ بریتانیا در انتخابات سال 2013 در نیویورک برای عضویت در شورای حقوق بشر طی سال‌های 2014 تا 2016 شده است. این وزارتخانه از این فرصت برای تبادل‌ حمایت دو طرف استفاده می‌کند تا در ازای حمایت عربستان از عضویت بریتانیا در شورای حقوق بشر، بریتانیا هم از عضویت عربستان سعودی در آن شورا پشتیبانی کند».
یک سند دیگر، از انتقال 100 هزار دلار توسط عربستان سعودی برای «هزینه‌های ناشی از کمپین نامزدی عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر در دوره 2014 تا 2016» حکایت دارد.
الن هوگارث، رئیس امور دولتی و سیاستگذاری عفو بین‌الملل در انگلیس می‌گوید: «این که بریتانیا بر سر حقوق بشر با مقام‌های سعودی دست به معاملات پنهانی می‌زند، به منزله سیلی به صورت فعالان سعودی گرفتاری است که در عربستان تحت آزار و تعقیب گسترده قرار دارند.» 
 
تا آنجا که توانسته‌ام کوتاه آمده‌ام 
روزنامه اصلاح طلب آرمان سخنان محمدرضا عارف درباره کوتاه آمدن برای وحدت اصلاح طلبان را منعکس نموده است: رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در مقایسه با رقیب خود از تفاهم و وحدت خوبی برخوردارند، گفت: در برخی مواقع برای رسیدن به وحدت حداکثری لازم است از حق خود بگذریم. شخصا تا آنجا که توانسته‌ام کوتاه آمده‌ام البته کوتاه آمدن به این معنا نیست که هویت اصلاح‌طلبی خود را به حراج بگذارم. محمدرضا عارف تاکید کرد: مردم می‌خواهند روندی که در خرداد۹۲ در کشور شروع شد، ادامه پیدا کند و برای استمرار این روند باید تلاش کرد. وی با اشاره به همگرایی اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس افزود: اصلاح‌طلبان در راهبردها هیچگونه اختلافی ندارند؛ راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان مشارکت حداکثری مردم و کسب اکثریت مجلس است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما مجلسی می‌خواهیم که نماد ادب و متانت باشد، مجلسی می‌خواهیم که در آن به مسئولی توهین نشود، مجلسی می‌خواهیم که رقیب دولت نباشد، مجلسی می‎خواهیم که نمایندگان آن در طراز ملت بزرگوار ایران باشند و مجلسی می‌خواهیم که در راس امور باشد. 
وی در واکنش به اظهارنظر برخی حاضران در جلسه درباره ضرورت نقد عملکرد دولت تدبیر و امید گفت: باید در نقد عملکرد دولت جانب انصاف را رعایت کنیم و در نظر داشته باشیم که دولت تدبیر و امید در چه شرایطی روی کار آمد البته بعد از برگزاری انتخابات مجلس فرصت خوبی است که کارنامه دولت در بوته نقد منصفانه قرار بگیرد. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار