بررسی محتوایی روزنامه های چهار شنبه:

روزنامه های چهارشنبه، همچنان درگیر حواشی به زندان رفتن مهدی هاشمی هستند و در کنار آن به موضوعات هسته ای، انتخاباتی و درگیریهای منطقه ای پرد اخته اند.

خرازی: من عامل شکاف در اصلاح طلبان نیستم/ خانه تیمی آمریکایی ها در ایران!

 به گزارش گلستان24، پروژه های دشمن در به کارگیری عوامل داخلی در جهت منافع خود با اظهارنظر مایکل لدین وارد فاز جدیدی شد. پیش تر مسئولان اطلاعاتی و امنیتی ایران از وجود کانال های متعدد مالی در حمایت از سران فتنه از آن سوی آبها، اظهاراتی کرده بودند اما این بار این موضوع از سوی مشاور اسبق کاخ سفید صورت گرفته است. برخی از روزنامه ها به نامه جنجالی وزارت خارجه آمریکا به سران فتنه پرداخته اند اما همچون همیشه روزنامه های اصلاح طلب، از کنار این موضوع مهم و مستند به سادگی عبور کردند. 

خانه تیمی/ تو افتخار مایی!/ بازار انرژی؛ 20 سال بعد

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان "خانه تیمی" ، موضوع استخدام و به کارگیری عناصر داخلی توسط شبکه های رسانه ای خارجی را سوژه کرده است و نحوه یارگیری در داخل را حائز اهمیت دانسته: اگر پایگاه رسانه‌ای «صدای آمریکا» را قوی‌ترین ویترین نمایشی دولت این کشور به منظور کنترل افکار عمومی و خوراک‌دهی عام به جامعه ایرانی در نظر بگیریم و «بی‌بی‌سی» را قرینه بریتانیایی آن، تفاوت‌ها در مسیر جذب سازمانی 2 مرکز اطلاعات – عملیات شاخه دیپلماسی عمومی دولت‌های مذکور، جالب توجه خواهد بود. کنکاش در نحوه عضوگیری پایگاه‌های خبرپراکنی دشمن از داخل خاک ایران به علل مختلف حائز اهمیت است. این همان مسیری است که به واسطه آن جدی‌ترین پروژه‌های آینده دشمن در حوزه مدیریت افکار عمومی میسر می‌شود،  پس  شناسایی سوژه‌های احتمالی، پیش از ترانسفر به پایگاه رقیب می‌تواند در نحوه مدیریت بحران‌های اجتماعی- سیاسی آینده بسیار مهم باشد.مستندات حکایت از آن دارد که آمریکایی‌ها به طور معمول رفتاری «خیریه‌ای» با پایگاه «صدای آمریکا» داشته‌اند، به این ترتیب که طرح‌های آنها برای عضوگیری از داخل ایران کور بوده و جایابی برای نیروهای رسانه‌ای مستعد، از طریق ورودی‌های دریافتی دفاتر ترکیه و دوبی سفارت آمریکا، صورت می‌گیرد. نتیجه اینکه VOA مملو از زباله‌های سیاست ایران بدون کمترین بهره‌مندی از تخصص و تعهد کاری شده است.

در ادامه آمده: به نظر می‌رسد یکی از اهداف اصلی «آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در تلاش برای ارتباط‌گیری مستقیم با خبرنگاران و تحلیلگران فعال رسانه‌های ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز، پر کردن خلأ مذکور و سامان‌دهی به وضعیت صدای بی‌طرفدار آمریکا بوده است.در مقابل «بی‌بی‌سی» به واسطه ارتباطات قوی با داخل مرز از طریق واسطه‌های دم‌کلفت سیاسی با هویت آشکار، همواره رفتاری انکوباتوری با «رسانه‌های زنجیره‌ای» ایران داشته است. به این ترتیب که نیروهای تازه‌نفس ابتدا تحت مدیریت مستقیم مهره‌های سیاسی از دانشگاه‌ها گلچین شده و سپس به خرج سیاسیون متمول شهیر در رسانه‌های حامی غرب، آموزش دیده و در مدت زمان کمتر از 10 سال با شهرتی دیگرساخته، آماده برای «ترک اجباری وطن» به واسطه اقدامات زمینه‌ای رؤسا می‌شوند.

"تو افتخار مایی!" عنوان سرمقاله وطن از مظلوم نمایی و قهرمان سازی از مجرم زندانی مهدی هاشمی است: نوع نگاه این خانواده به قانون، دموکراسی، آزادی بیان و حق عمومی و جایگاه مردم را از ادبیات‌شان می‌شود فهمید. فائزه هاشمی در جریان یکی از تجمعات سال 88 رئیس دولت اصلاحات را به خاطر اینکه نتوانسته در سال 84 انتخاباتی برگزار کند که پدر او (اکبر هاشمی رفسنجانی) رئیس‌جمهور شود، «بی‌عرضه» خطاب می‌کند. فاطمه هاشمی در لحظه بازگشت مارکوپولو از سفر تحصیلی و کاری(!) انگلیس در فرودگاه با لحنی توهین‌آمیز به قوه‌ قضائیه می‌تازد. خود آقای هاشمی درباره دادگاه مهدی پیش از آنکه رأی دادگاه صادر شود، حرف‌هایی می‌زند که با واکنش رئیس قوه ‌قضائیه مواجه می‌شود. رئیس دستگاه قضا ضمن اینکه اعلام می‌کند صلاح نمی‌بینم در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت بگویم چه چیزهایی در پشت صحنه این فشارهاست، می‌گوید: صبر قوه‌ قضائیه هم حدی دارد.

روزنامه وطن امروز در گزارش اقتصادی به بررسی چشم انداز بازار انرژی ایران در چند دهه آینده پرداخته است. تیتر این گزارش "بازار انرژی؛ 20 سال بعد" است: کی از مطلوب‌ترین خواسته‌های ایران در حوزه تولید و صادرات انرژی، افزایش تاثیرگذاری در بازار انرژی‌های فسیلی و قیمت سوخت‌های هیدروکربنی بویژه نفت در جهان با هدف انتفاع بیشینه از درآمدهای ارزی است که این مقوله صرفنظر از رقابت‌های درون‌سازمانی کشورهای عضو اوپک، نوعی خواست مشترک میان این کشورهاست. در یکی از چشم‌اندازهایی که غول انرژی‌خوار جهان یعنی «بریتیش پترولیوم» (بی‌پی) ارائه داده، اوپک تا سال 2035 میلادی خواهد توانست تسلط دهه‌های پیشین خود را بر بازار انرژی مجددا کسب کند. در حالی که اوپک در وضعیت کنونی با تولید نزدیک به 32 میلیون بشکه در روز یک سوم از میزان تولید کلی نفت جهان را به خود اختصاص داده، براساس برآورد بی‌پی خواهد توانست 40 درصد از این میزان را به خود اختصاص دهد.  این برآورد حتی اگر به وقوع بپیوندد با توجه به روندهای کنونی به معنای برآورده شدن خواست اعضای اوپک نیست، زیرا این سازمان طی سال‌های آینده پلکانی را خواهد پیمود که الزاما پله‌های آن با نردبان قدرت و ثروت یکی نیست.

پدرم درباره مهدی حرف‌های زیادی دارد/ شرایط برای روحانی در آینده سخت‌تر خواهد شد/ مثلث حل بحران سوریه/ بی تعارف با دولت

روزنامه اصلاح طلب آرمان ارگان رسانه ای حزب کارگزاران، به سراغ محسن هاشمی برادر مهدی هاشمی رفته و درباره آنچه بر این خانواده رفته توضیح داده است. محسن هاشمی گفته "پدرم درباره مهدی حرف‌های زیادی دارد "، اما مشخص نیست چرا علی رغم هجمه سنگین علیه دستگاه های قضایی و امنیتی چرا هاشمی رفسنجانی دست به افشاگری نمی زند و تنها ایجاد شائبه را در دستور کار قرار داده است: حکم مهدی هاشمی، انتخابات مجلس دهم و عملکرد دوساله دولت موضوعاتی بود که فرزند ارشد آیت‌ا... هاشمی به آنها پاسخ داد... موضع اصلی آیت‌ا... هاشمی، حل مساله مردم و حفظ کشور و نظام است و مسائل شخصی و خانواده ایشان برایشان در درجه دوم قرار دارد و به همین خاطر دیدیم که ایشان هم در انتخابات ده سال قبل و هم در مسائل قبل از انتخابات 1384 در عین اینکه نظرشان را گفتند، پیگیری نکردند و درباره عدم تایید صلاحیت خود در انتخابات گذشته هم سکوت وتحمل کردند و درباره پرونده مهدی هم سکوت می‌کنند، که خدای نکرده مسائل شخصی ایشان وخانواده منجر به ضربه خوردن به انقلاب و ایران نشود، هرچند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و داریم. البته موضع آیت‌ا... هاشمی که در ماه مبارک رمضان هم اعلام کردند، سکوت در این موضوع است، تا تندروها به این بهانه که در کشور در مرحله حساس اجرای توافق است، دعوا وتنش ایجاد نکنند.

فیض الله عرب سرخی، فعال اصلاح طلب در مصاحبه با آرمان تاکید داشته "شرایط برای روحانی در آینده سخت‌تر خواهد شد": «برخی از وزرای کابینه هنگامی که از طرف مخالفان دولت مورد هجمه و فشار قرار می‌گیرند اراده خود برای ایستادگی و پافشاری بر مواضع دولت را از دست می‌دهند. به نظر من اگر دولت در برخی از مسائل امکان پیشروی ندارد و با موانع زیادی روبه رو است باید به صورت شفاف با مردم سخن بگوید و موانع را برای مردم تشریح کند»...به نظر من نیروهای سیاسی دولت از ظرفیت لازم و کافی برای اجرای سیاست‌های دولت برخوردار نیستند. آقای روحانی به‌شدت از نظر سیاسی در دولت تنهاست. وضعیت باید به شکلی باشد که همه اعضای کابینه آمادگی اجرای سیاست‌های دولت و رئیس‌جمهور را داشته باشند. این در حالی است که ما این وضعیت را در دولت تدبیر و امید مشاهده نمی‌کنیم. ..دولت آقای روحانی باید بتواند با ابزارهایی چون تیم رسانه‌ای و گروه‌های اجتماعی که از دولت حمایت می‌کنند، برنامه‌های خود را با قاطعیت دنبال کند. دولت نباید در این زمینه با هیچ شخص و گروهی مماشات کند. دولت آقای روحانی در هر کجا و هر زمانی که احساس می‌کند برخی عوامل مانع از تحقق برنامه‌های دولت هستند باید به صورت شفاف با مردم سخن بگوید و موانع را به مردم معرفی کند.

"مثلث حل بحران سوریه "، عنوان یادداشتی است که به بررسی امکان همکاری ایران، ترکیه و روسیه درحل بحران سوریه اشاره دارد: بنابراین لازم است ایران و روسیه درمورد بحران سوریه با یکدیگر گفت‌وگو کنند و با یک ادبیات مشترک و بدون اختلاف مواضع خود را اعلام کنند. ازطرفی ایران درمواردی با ترکیه نیز اختلافاتی دارد. اگر این سه کشور یعنی ایران، ترکیه و روسیه برسر بحران سوریه به فهم مشترک برسند می‌توان امید داشت که بحران این کشور به سمت حل شدن حرکت کند. البته در تغییرات سوریه نقش گروه‌های مردمی نیز باید در نظر گرفته شود. ترکیه نیز در منطقه باید دست از تئوری‌های عثمانی‌گرایی خود بردارد تا بتوان خاورمیانه‌ای امن‌تر از گذشته را شاهد بود.

مدیرمسئول آرمان در یادداشتی با عنوان "بی تعارف با دولت"، خواسته که دولت فرصت باقی مانده را از دست ندهد و اصلاحات داخلی را در برکناری مدیران و فرماندارن غیر همسو از همین امروز شروع کند. نزدیکی به انتخابات مجلس دهم، یکی از مواردی است که تاکید اصلاح طلبان بر شروع برکناری مدیران غیرهمسو را توجیه می سازد: امروز در استان‌ها انتصاب دو مدیر از یک جناح و دو مدیر از جناح دیگر را اعتدال معنا می‌کنند و همین رویه به جای کاهش مشکلات به اسم اعتدال بر دامن مشکلات افزوده است. نکته‌ای که نباید از نظر دور بماند آن است که همواره به دولت انتقاد شده رابطه‌ و شناخت نزدیکی از بدنه اجتماعی خود ندارد این در حالی است که استانداران و فرمانداران باید واسطه این رابطه باشند که عملکرد برخی از آنها نشان داده تا به امروز با اهداف دولت و عملیاتی کردن آنها فاصله‌ای قابل توجه دارند لذا لازم است وزارت کشور تعارف را کنار بگذارد و نسبت به بازبینی در ادامه فعالیت استانداران و فرمانداران وارد عمل شود. قطعا یکی از دغدغه‌ها بعد از توافق هسته‌ای حل مشکلات معیشتی مردم است اما برای قاطبه مردم قابل قبول نیست از تریبون‌های مختلف بیان شود که نمی‌توان یکشبه مشکلات معیشتی را حل کرد. دولت باید در کوتاه مدت در وضعیت معیشتی مردم تغییری ایجاد کند که نتیجه آن برای آحاد مردم ملموس باشد البته دولت تمام سعی خود را برای رفع مشکلات به کاربسته است اما آن تاثیری که باید بر بدنه جامعه بگذارد و باعث شود مردم احساس رضایتمندی بادوام‌تری کنند هنوز حاصل نشده است. از یاد نبریم فرصت‌ها همانند ابر می‌گذرند.

سران فتنه ستون پنجم آمریکا بودند/ ایران بر سر متحد خود معامله نمی‌کند/ همه در برابر قانون برابر نیستند !

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان "سران فتنه ستون پنجم آمریکا بودند"، به اظهارات مایکل لدین پرداخته که وی در مصاحبه ای عنوان داشته که وزارت خارجه آمریکا از طریق سناتور آمریکایی، مارک شامر، نامه ای به سران فتنه ارسال کرده است: در حالی که کیهان پیش از فتنه 88 آن را پیش‌بینی کرده و فتنه گران را عوامل آمریکا و رژیم صهیونیستی خوانده بود، به تازگی سندی فاش شده که حکایت از ارتباط و همکاری پنهان سران فتنه و دولت واشنگتن دارد.برخی از مدعیان اصلاحات و حامیان فتنه در حالی ارتباط خویش با محافل بیگانه و پیروی از دستورالعمل دشمنان بیرونی را انکار می‌کنند که طی چند سال اخیر تقریباً هیچ یک از اقدامات و مواضع آنها را نمی‌توان یافت که دقیقاً برگرفته از دستورالعمل‌های پیشاپیش اعلام شده و پیشنهاد شده رسانه‌ها و مقامات آمریکایی نباشد. «مایکل لدین» از حامیان کودتای مخملی و مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا و عضو برجسته مؤسسه «آمریکن اینترپرایز» و دستیار ویژه «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع اسبق آمریکا و «دیک چنی» معاون جرج بوش در یادداشتی در نشریه «فوربس» نوشت: سناتور «چاک شامر» نقش مستقیمی در نامه نگاری محرمانه بین دولت اوباما و سران آشوب علیه دولت ایران در سال 1388 و در پی انتخابات ریاست جمهوری داشته است.

سعدالله زارعی در یادداشت روز کیهان به موضوع راه حل بحران سوریه در روزهای اخیر پرداخته و تاکید داشته "ایران بر سر متحد خود معامله نمی‌کند":  درباره حل و فصل پرونده‌های منطقه حرف و حدیث‌های زیادی بیان می‌شود. بعضی از رسانه‌های خبری به خصوص در حوزه عربی که بعضی از آنها به جبهه مقاومت هم نزدیک هستند، از تغییر شرایط منطقه پس از پایان مذاکرات 6 کشور با ایران در وین خبر داده‌اند و بدین‌وسیله خواسته‌اند بگویند رویکردهای جدید مذاکراتی در منطقه، یک تصمیم جامع غربی- منطقه‌ای است که به طور خاص ایران و آمریکا در کانون اصلی آن واقع شده‌اند.در این روند گفته شده است که روسیه به دلیل به رسمیت شناخته شدن نقش آن در حل و فصل پرونده‌های منطقه؛ راضی است و از این رو حاضر شده امتیازاتی را در پرونده سوریه به غرب بدهد و عربستان اگر چه از روند حل و فصل پرونده‌ها با محوریت ایران و آمریکا ناراضی است اما به جهت اینکه برای برون‌رفت آبرومندانه از بحران یمن به کمک ایران احتیاج دارد، حاضر شده که در پرونده سوریه به نفع اسد امتیاز بدهد. اما این گزاره‌ها به طور دقیق از آنچه در مراودات دیپلماتیک مشاهده می‌شود، خبر نمی‌دهند و در واقع صحیح نیستند.روند مذاکراتی در منطقه برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها نوشته و آن را «شکل‌گیری قواعد جدیدی در منطقه» خوانده‌اند، می‌‌تواند تحولات محدودی را در حوزه‌های درگیری پدید آورد، اما نمی‌تواند ماهیت نظام‌های منطقه را دگرگون کند و حس خصومت میان کشوری وابسته به آمریکا با کشوری که آمریکا را کماکان شیطان بزرگ می‌داند و بر بی‌اعتمادی به آن تاکید می‌کند را از میان نمی‌برد. نباید در این مسئله تردید کرد که ایران و عربستان در دو سوی جبهه‌ای قرار دارند که هر یکی غلبه بر دیگری را در نقطه مرکزی دستور کار خود قرار داده‌اند. البته عربستان با آنکه در دو عنصر «دلار» و «برخورداری از حمایت غرب» دست بالاتر دارد اما در عین حال تاکنون نتوانسته یک جبهه منطقه‌ای را به نفع خود به وجود آورد چرا که عربستان خود در زنجیره‌ای قرار دارد که کشورهای عرب و مسلمان عضو آن نیز خود را متعهد به حضور در آن می‌دانند و این در حالی است که ایران در منطقه، جبهه‌ای دارد که اعضای آن به جبهه دیگری وابسته نیستند.

"همه در برابر قانون برابر نیستند !"، عنوان گزارشی از کیهان در رابطه به جوسازی های رسانه ای حامیان مهدی هاشمی در زمان اوین رفتن اوست: در شرایطی که رسیدگی به پرونده تخلفات وسیع مهدی هاشمی رفسنجانی پس از بیست و چند سال تاخیر در رسیدگی به جرایم اقتصادی همچون ارتشاء و اختلاس به جریان افتاد و قوه قضائیه پس از پایان محکومیت رشوه دهندگان شرکت‌های نفتی اروپایی، با تخفیف ویژه در جرایم سیاسی، حکم این آقازاده سرشناس را صادر کرد، فضاسازی رسانه‌ای گسترده‌ای از سوی خانواده و اعضای باند این مجرم، به جریان افتاده است.آخرین پرده از نمایش سیاسی خانواده هاشمی رفسنجانی پیش از اجرای عدالت و آغاز حبس ده ساله مهدی هاشمی را می‌توان در پخش گسترده فیلم وداع پدر با پسر خطاکار مشاهده کرد. هاشمی با انکار صریح جرایم پسرش که به حکم دادگاه راهی زندان شده است می‌گوید: «من به روشنی می‌بینم که ان‌شاءا... به‌زودی سالم و با‌نشاط بیرون می‌آیید و وارد جامعه می‌شوید برای خدمت و خداوند اجر زحمات طولانی‌ات را فراموش نخواهد کرد. جامعه هم بحمدالله تاکنون متوجه شده و بیشتر متوجه خواهد شد(!)» در راستای همین شوی سیاسی، علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی نیز در تخلف آشکار انتظامی، در جمع خبرنگاران درباره حکم مهدی هاشمی گفت: آیت‌الله هم حکم صادره را غیرشرعی و غیرقانونی می‌داند(!) فائزه هاشمی نیز در رفتاری ضدقانونی در مصاحبه با سایت فتنه گر کلمه، از پایگاه‌های عملیات رسانه‌ای علیه نظام، عملا نظام را از زبان مادرش به براندازی تهدید کرد و در برداشتی عجیب از رابطه اجرای عدالت و دوام حاکمیت، گفت: « مادرم دیروز - روز اجرای حکم مهدی هاشمی- جمله‌ای گفتند که انقلاب از اوین شروع شد و زندان‌ها و فشارها و کسانی که در زندان‌ها بودند عامل مهمی در شکل‌گیری انقلاب داشت و حالا به همین شکل! بنابراین تاریخ نشان داده که قطعا هیچ حکومتی با زندان کردن افراد پابرجا نمانده است و تمام این کارها نتیجه عکس درپی خواهد داشت.»

توطئه علیه اصلاح طلبان/ خرازی: من عامل شکاف در اصلاح طلبان نیستم/ «آری» پارلمان به توافق

روزنامه اعتماد در مصاحبه با صادق خرازی به اظهارات چند وقت او درباره گرا دادن برخی از اصلاح طلبان به دشمن پرداخته و وی در این مصاحبه تاکید کرده که این اظهارات با شانتاژ خبری، حاشیه ساز شده در حالیکه منظور وی چیز دیگری بود. عنوان این مصاحبه، "توطئه علیه اصلاح طلبان" است: او همین حرف‌ها را اخیرا در گفت‌وگویی با مجله مثلث تکرار کرده است؛ تکراری که پس از ١٠ روز بازهم باعث شد تا حرف و حدیث‌هایی را برایش به دنبال داشته باشد. او در این گفت‌وگو گفته بود: «کسانی را یادم هست که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند، من آنها را به عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم، لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد، روزی به مردم ارایه خواهم داد.» همین جملات کافی بود تا یک روزنامه وابسته به نهاد نظامی مجاب شود که تیتر یک خود را به صادق خرازی اختصاص دهد و پس از ١٠ روز دوباره آن را بازنشر کند. این اما آغاز ماجرا بود چرا که در کنار نقدهای تند و تیز برخی چهره‌های اصلاح‌طلب، رسانه‌های اصولگرا را برآن داشت تا پروژه جدیدی را برای اختلاف‌افکنی در اردوگاه اصلاحات کلید بزنند. همین اتفاقات کافی بود تا برای گفت‌وگو با سید محمد صادق خرازی، پدر معنوی حزب ندای ایرانیان با او تماس بگیرم و بپرسم چه گفته و چرا رسانه‌های اصولگرا از این حرف‌های او استقبال کرده‌اند. خرازی در این مصاحبه کوتاه اعلام کرد که رسانه‌های اصولگرا شانتاژ رسانه‌ای کرده‌اند. می‌گفت علیه او ترور شخصیت می‌کنند. اعلام کرد؛ «از جمله مصاحبه‌ام با مثلث نه نسبتی به اصلاح‌طلبان بر می‌آید و نه اتهامی درباره آنان مطرح شده است.» «گلایه داشت»«چرا برخی دوستان اصلاح‌طلب پس از ١٠ روز بازنشر تقطیع شده با تیتر تحریف شده‌ام در مصاحبه با جوان، فریاد وااصلاحا سردادند؟ چرا طی این ١٠ روز به این کشف و شهود نرسیده بودند که هدف من خیانتکار نشان دادن اصلاح‌طلبان بود؟!» تاکید داشت که رسانه‌های اصولگرا به دنبال تفرقه میان اصلاح‌طلبان می‌گردند. می‌گفت بار اول‌شان نیست و بار آخرشان هم نخواهد بود.

در بخش دیگر می خوانیم:اما عرض می‌کنم من اگر سودای کسب قدرت داشتم که راهش این نبود. کمی فرمان سیاست را به آن سمتی که منتقدان آرزویش را دارند، می‌چرخاندم آن وقت به راحتی چندین پست می‌گرفتم. من عامل شکاف در اصلاح‌طلبان نیستم؛ آنهایی عامل شکاف هستند که هر روز برای اصلاح‌طلبی نامطلوب خود برچسب تولید می‌کنند. آنهایی که دم از جبهه اصلاح‌طلب می‌زنند اما قایل به یک جمع محدودند که حتی در آن هم خودی و غیرخودی می‌کنند. چطور تا قبل از تشکیل حزب ندا و وقتی در دوران خانه‌نشینی اصلاح‌طلبان همیشه همراه رییس دولت اصلاحات در سفرهای خارجی و نشست‌های داخلی بودم و سمت مشاور ایشان را داشته و دارم، این دوستان کشف نکردند که من اصلاح‌طلب بدلی هستم! مساله آنها این بود که چرا فلانی رفته با بدنه جوان اصلاح‌طلبان خصوصا در شهرستان‌ها حزب تشکیل داده است. ما با همه آنهایی که حاضرند زیر چتر رییس دولت اصلاحات بیایند کار می‌کنیم، اصلاح‌طلبی مد نظر ایشان را قبول داریم. کسی را هم با برچسب اصلاح‌طلب بدلی یا قدرت‌طلب یا دست‌ساز یا... از جبهه اصلاحات نمی‌رانیم. اعضای ندا همه جوانان اصلاح‌طلب هستند اما ببینید چون حاضر نشدند زیر پرچم یک تشکل بروند چه تهمت‌هایی به آنها می‌زنند و توصیه می‌کنند به اصل خود برگردند. چه کسی اصیل و بدلی تعیین می‌کند؟ مگر اعضای ندا جزو جوانان اصلاح‌طلب نبودند؛ مگر اینها فرزندان همین جناح نیستند، پس چرا حالا که می‌خواهند بروند سر خانه خود، آنها را از اسم و ارث محروم می‌کنند. اینها همه رسوبات تفکر چپ در اردوگاه اصلاح‌طلبی است. سعی ما در این است که همین فرهنگ حذف بازمانده از باورهای چپ‌گرایی را کنار بگذاریم. هر چند راه پرسنگلاخ است، فعلا من سیبل هستم و علیه من ترور شخصیت می‌کنند. صدای‌شان سر ما بلند شده است؛ درحالی که درد جای دیگر و درمان چیز دیگر است.

اعتماد در خبری مدعی شده که در یک نظرسنجی از سوی این روزنامه، 100 نماینده گفته اند اگر برجام به مجلس بیاید به آن رای مثبت خواهند داد یا خیر. عنوان این خبر"«آری» پارلمان به توافق" است: «اعتماد» برای روشن شدن بیشتر موضع مجلسی‌ها درباره اختلافات حقوقی یادشده، سه سوال را با حدود صد نفر از نمایندگان مجلس مطرح کرده است. سوال اول اینکه آیا هر کدام از آنها برجام را یک توافقنامه بین‌المللی می‌دانند یا خیر؟ سوال دوم نیز این بود که آیا اساسا نیازی وجود دارد تا دولت برجام را در قالب یک لایحه تقدیم مجلس کند؟ در کنار این دو سوال، پرسش دیگری نیز با نمایندگان در میان گذاشته شد؛ در صورتی که به هر دلیلی برجام به صورت لایحه تقدیم مجلس شود پیش‌بینی آنها از نظر نهایی نمایندگان در موافقت یا مخالفت با آن چه است؟ پاسخ نمایندگان به این سه سوال در سه گروه مختلف دسته‌بندی شده است. گروه اول اعضای فراکسیون اصولگرایان و نزدیکان جبهه پایداری هستند که به لحاظ دیدگاه‌های سیاسی بیشترین فاصله را با دولت دارند. این گروه همان‌طور که در ماه‌های قبل محور مخالفت‌ها و انتقادها از روند مذاکرات بود، بعد از توافق وین هم به محور تقابل با نتیجه مذاکرات و تیم هسته‌ای کشورمان تبدیل شدند. گروه دوم هرچند از اعضای فراکسیون رهروان به عنوان فراکسیون معتدل‌تر مجلس هستند اما بازهم در دسته‌بندی‌های سیاسی در ردیف منتقدان دولت محسوب می‌شوند. این طیف شاید به تندی گروه اول دولت و برنامه‌های آن را نقد نکنند اما در دو سال گذشته هیچ تمایل جدی نیز برای قرار گرفتن در موقعیت موافقان مذاکرات نداشته‌اند. / فرهنگ نیوز

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    خاک بر سر اصلاح طلبان ستون پنجم.

آخرین اخبار