تنها فرماندار بانوی گلستان

چهره‎ای متبسم و پوششی از جنس اصالت قوم ترکمن، نقشی به جامانده از یک بانو، تصویری که با نم اشک همکارانش این روزها ترجمان سفری ابدیست.

بانوی فرمانداری که هنوز از حج بازنگشته است و از منا به سما رفت

به گزارش گلستان24، «مرجان نازقلیچی»، تنها فرماندار بانوی گلستان، از سفر تلخ منا به سماء رفت تا دو فرزند کوچکش، دیگر نظاره‎گر چهره مهربان و نوای مادرانه‎اش نباشند.

طعم تلخ غروب نابه‎هنگام این بانوی اصیل ترکمن و مدیر در ذهن بسیاری از کسانی که از نزدیک وی را می‎شناختند عذاب‎آور است.

**هنوز خانواده‎اش چشم انتظارند

بعد از فاجعه منا، خبرها حکایت از مصدومیت «نازقلیچی» داشت و کورسوی امید زندگی برای این بانوی صحرای ترکمن همچنان روشن بود، اما گویی سرنوشت داستان خودش را دارد و قرار نیست، مادر هستی بر دار قالی وجودش همچنان نقش زندگی بزند.

خانواده‎اش هنوز چشم انتظارند، آنان مرگش را باور ندارند و می‎گویند تا پیکرش را نبینیم باور نمی‎کنیم که «مرجان» از میان ما رفته است، این در حالیست که با وجود اعلام درگذشت «نازقلیچی» توسط سازمان حج و زیارت هنوز پیکر وی یافت نشده است.

دعا می‎کنیم، چراغی که در دل خانواده‌اش روشن است به خاموشی نگراید، هر چند فعلا همه شواهد حکایت از سفر آسمانی فرماندار سابق شهرستان ترکمن است. 

در ذهن باور بسیاری از همکارانش نیز هنوز فراق دوست در این سفر آسمانی نمی‎گنجد، همکارانی که صبح‎ها با سلام وی روزهای کاری خود را آغاز می‎کردند.

بدون شک همکاران نازقلیچی، چه در استانداری و چه در فرمانداری ترکمن، وی را نه تنها به عنوان یک فرماندار بلکه به عنوان فردی بی‎آلایش، محجوب و ماخوذ به حیا و اخلاق اسلامی می‎شناختند، مکارمی که حتی پس از معرفی وی به عنوان فرماندار شهرستان ترکمن نیز وی را برخلاف برخی از مدیران تغییر نداده بود.

«نازقلیچلی»، چندان پیچیده نبود، اما سال‎ها کار در مجموعه وزارت کشور به وی آموخت که برای پیش‌برد امور باید بدان اعتقاد داشت و این اعتقاد در عزم و تلاش کاری وی مشهود بود، هر چند شرایط ویژه شهرستان و مشکلات پیرامون آن بسیار بوده و هست.

*حضور «نازقلیچی» به عنوان نخستین فرماندار زن در گلستان

فرماندار شهرستان ترکمن، متولد 1353، دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های علوم‌تربیتی و حقوق قضایی بود و در سال 1381 به عنوان کار‌شناس امور بانوان فرمانداری شهرستان ترکمن وارد وزارت کشور شد و از سال 1383 تا 1385 بخشدار مرکزی این شهرستان بوده است.

 نازقلیچی با شروع به کار دولت یازدهم، به عنوان فرماندار شهرستان ترکمن مشغول به فعالیت شد و تلاش کرد تا به عنوان یک وزارت کشوری چهره خوبی در حوزه کاری از خود به جا بگذارد هر چند مشکلات در این عرصه بسیار بوده و هست.

اگر چه تجربه وی به عنوان نخستین فرماندار زن در گلستان، موافقان و مخالفان بسیاری داشت اما انتخاب وی به عنوان اولین فرماندار زن، حسن بزرگی که داشت، تابوشکنی حضور زنان استان در عرصه اجرایی آن هم مدیر ارشد اجرایی یک شهرستان بود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان با تسلیت فاجعه درگذشت ده‎ها تن از حجاج گلستانی در فاجعه تلخ منا به ملت شریف ایران خصوصا مردم داغدار استان گلستان، فقدان «نازقلیچی» را برای مجموعه وزارت کشور ضایعه سخت و دردناکی قلمداد کرد. 

علی‌اصغر طهماسبی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: هنوز پیکر فرماندار شهرستان ترکمن شناسایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نازقلیچی از جان‎باختگان حادثه منا است و جسد ایشان نیز از طریق آزمایش DNA شناسایی می‌شود.

طهماسبی با اشاره به شخصیت ارزشمند نازقلیچی در جایگاه شخصیتی فرماندار بندرترکمن تصریح کرد: ایشان بانویی فهیم، فرهیخته، دانشمند، محجبه و مودب بودند و بدون شک گلستان بانوی بزرگی را در این فاجعه از دست داد.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت و ناگوار از خدای متعال برای خانواده این بانوی فهیم و همه خانواده‎های درگذشتگان حادثه اخیر منا، آرزوی صبر و شکیبایی مسئلت می‎نمایم.

طهماسبی در پاسخ به این‎که با وجود فقدان فرماندار شهرستان ترکمن و با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی چه تصمیمی برای مدیریت شهرستان اتخاذ خواهید کرد، اذعان کرد: هنوز فعلا برنامه خاصی نیست، اما مطمئنا پس از مشخص شدن کامل شرایط و تکلیف درگذشتگان منا در این زمینه تصمیم‎گیری می‎شود.

*هنوز پیکر فرماندار شهرستان ترکمن شناسایی نشده است

وی با اشاره به وحدت مثال‎زدنی شیعه و سنی در گلستان تصریح کرد: وحدت مردم گلستان در کشور و جهان اسلام بی‎نظیر است و شیعه و سنی در مراسم اخیر تشییع پیکر قربانیان منا یک‌صدا علیه آل‌سعود شعار دادند.

 همچنین فرماندار شهرستان بندرگز نیز با تسلیت درگذشت هموطنان گلستانی به ویژه فرماندار شهرستان ترکمن بیان کرد: بنده از طرف خودم و همکارانم این ضایعه بزرگ را به عموم مردم داغدار گلستان به ویژه خانواده این همکار ارجمند و ارزشمند تسلیت عرض می‎کنم.

 علی‌اصغر میرزایی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان خاطرنشان کرد: صبوری و تقید به اخلاق اسلامی از مهم‎ترین ویژگی برجسته این بانوی فرهیخته بوده است.  

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت از حضور بنده به عنوان فرماندار شهرستان بندرگز، در حوزه کاری به ویژه همکاری مشترک در حوزه غرب استان، تعامل بسیار مناسبی بین تمامی شهرستان‎های این منطقه به ویژه با شهرستان ترکمن برقرار بود که منبعث از روحیه جدی کاری این بانوی مدیر بوده است.

گلستان 24  ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره تمامی جان‌باختگان گلستانی حادثه اخیر منا، این ضایعه تلخ را به خانواده و مردم شهرستان ترکمن تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت و آمرزش دارد.

در فاجعه غم‎بار منا که در روز عید قربان سال جاری روی داد، 465 تن از حاجیان کشورمان جان به جان‎آفرین تسلیم کردند که سهم گلستانی‎ها از این حادثه مرگ‎بار 51 نفر بوده است.

فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار