دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رامیان گفت: حکم آزادی متهم به قتل ع .ک با میانجیگری خیر گنبدی صادر و وی رسما آزاد شد.

میانجیگری خیر گنبدی قاتل متهم به قصاص را نجات داد

به گزارش گلستان24؛ جعفر ابراهیم‌نیا روشن گفت: با توجه به اینکه اولیای دم به مناسبت عید غدیرخم و وجود فرزند معلول متهم، رضایت دادند آزادی ایشان اعلام شد ولی از لحاظ جنبه قانونی مقرر شد که وی به همراه خانوده خود طی دو سال از سکونت در استانهای مازندران – گلستان – سمنان و گیلان ممانعت نماید و هیچ ارتباطی با خانوده مقتول نداشته باشد.

dadsetanram

وی ادامه داد: در ۱۸ مهر ماه سال ۸۱ و در پی اختلافات مالی در روستای توران از توابع شهرستان رامیان، بین دو نفر درگیری پیش می آید که یکی از آنان با ضربه چوب و افتادن به چاه آب، جان خود را از دست داد.

وی افزود: بعد از پنج روز جنازه پیدا شد و در سال ۸۲ قاتل شناسایی می شود و به زندان افتاد که بعد از مراحل قانونی، حکم قصاص از سوی دیوان عالی کشور صادر شد.

دادستان عمومی و انقلاب ادامه داد: طی این ۱۳ سال، خانواده مقتول، اصرار به قصاص داشتند و قرار بود طی همین روزها، متهم قصاص شود.
جعفر ابراهیم نیا روشن گفت: با توجه به فرصت کم و محدود و با شناختی که از آقای محمد شهرکی خیر شهرستان گنبدکاووس و تجربه زیاد ایشان داشتیم و در جریان بودیم که وی بیش از ۳۰۰ نفر از محکومین به قصاص را آزاد کردند، با وی تماس گرفتیم و وی را در جریان موضوع گذاشتیم.

وی افزود: ایشان طی این مدت کوتاه، جلسات مختلف چند ساعته با دو خانواده برقرار کردند و به دلیل اعتمادی که این افراد به آقای شهرکی داشتند، با پی گیری شبانه روزی، توانستند رضایت خانواده مقتول را جلب نمایند.

وی با تاکید به اعتماد مردم نسبت به وی گفت: شاید افراد مختلفی بخواهند در این زمینه ورود نمایند ولی با توجه به حساسیت دستگاه قضایی، باید افرادی در این حوزه فعالیت نمایند که مورد اعتماد هم دستگاه قضایی و هم افراد جامعه باشند تا این روند سریعتر و ظریف تر صورت گیرد.

وی افزود: اجرای قانون وظیفه ذاتی ما است و ما تعامل خاص با افراد خیری که با همکاری دارند، خواهیم داشت.

دادستان در زمینه آموزش خانواده ها گفت: با توجه به موضوعات مختلف و به تناسب و تناوب در طول فصول سال، از طرف دادگستری در زمینه های خانواده، اعتیاد و دیگر مسائل مهم جامعه آموزشهای مورد نظر در مساجد، مدارس و دیگر اماکن برگزار می شود.

فرشته کیان زاده همسر مقتول گفت: بنده سه پسر و یک دختر دارم که بزرگترین فرزندم در زمان حادثه ۱۳ ساله و دو فرزند دوقلو بنده ۱۱ ماهه بودند، ما تمام مراحل قانونی را برای قصاص قاتل انجام دادیم و با توجه به افراد مختلف و سرشناس از سراسر استان برای انصراف ما از قصاص آمدند ولی اصرار به قصاص وی داشتیم.

وی گفت: از آنجائیکه پدرم شناخت خوبی به آقای شهرکی داشتند و اعتمادی که ایشان در بین افراد جامعه دارند، وقتی ایشان به این پرونده ورود کردند، به خاطر ایشان و به خاطر عید سعید غدیر خم، از قصاص انصراف دادیم و رضایت به آزادی قاتل را قبول کردیم.

وی افزود: از همه مردم می خواهم در بدتیرن لحظات زندگی و به خصوص، در مسائل مالی دچار وسوسه نشوند تا باعث زندانی شدن خود و شکلات برای خانواده مقابل نگردند.

محمد شهرکی خیر شهرستان گنبدکاووس و استان گلستان گفت: با توجه به اینکه در شورای حل اختلاف فعالیت دارم و پرونده های مهمی در حال رسیدگی داشتم، به محض شنیدن موضوع توسط دادستان محترم شهرستان رامیان، این پرونده را در اولویت قرار دادم.

 khayer

وی افزود: به لطف خداوند و با پی گیری های دادستان و جلسات چند روز طی ۲۰ ساعت گذشته توانستیم یک نفر دیگر را آزاد و جان دوبازه ببخشیم.

شهرکی گفت: ماهیانه بیش از ۲۰۰ پرونده به شورای حل اختلاف ارسال می شود که خوشبختانه توانستیم طی یک ماه، ۱۳۳ پرونده مختوم به صلح و سازش نمائیم و این موضوع در کل کشور، بی سابقه است.

م . ا قاتل نیز گفت: قرار بود در این روزها پای چوبه دار بروم که به لطف خداوند و تلاش و پی گیری های آقای شهرکی، خیر و دادستان شهرستان رامیان، زندگی دوباره یافتم.

وی خطاب به جوانان گفت: امیدوارم در هیچ نزاعی، جوانان شرکت نکنند و هرگاه درگیری پیش آید، فورا از صحنه درگیری خارج شوند، همیشه خویشتن دار باشند و صبر پیشه کنند.

م. ا افزود: هر لحظه خودم را در نزدیکی مرگ احساس کردم و در این مدت ۱۳ سال، توانستم ارتباط با خدای خود پیدا کردم و تنها دلواپسی و نگرانی بنده، فرزند معلولم بود که در زمان دستگیری بنده ۶ ماهه بودند و الان سیزده سال دارند.

/قابوس نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار