بررسی محتوایی روزنامه های سه شنبه؛

روزنامه های سه شنبه 21مهر 94 به موضوعاتی از قبیل بیانات روز گذشته رهبر انقلاب درباره جنگ نرم و صدا و سیما، حواشی تائید برجام در مجلس، عیادت صالحی از حسینیان، سخنان روحانی درباره کاسبان تحریم و قسم صالحی در مجلس نوشته است.

ادعاهایی بر جدی بودن دفن صالحی!

به گزارش گلستان24، روزنامه های سه شنبه 21مهر 94 به موضوعاتی از قبیل بیانات روز گذشته رهبر انقلاب درباره جنگ نرم و صدا و سیما، حواشی تائید برجام در مجلس، عیادت صالحی از حسینیان، سخنان روحانی درباره کاسبان تحریم و قسم صالحی در مجلس نوشته است.

حفظ صورت و تغییر سیرت نظام هدف اصلی دشمن
روزنامه کیهان بیانات رهبر معظم انقلا در جمع مدیران صداوسیما را انعکاس داده است: رهبر معظم انقلاب با تبیین اهداف «جنگ نرمِ برنامه‌ریزی‌شده، گسترده و همه‌جانبه نظامِ سلطه با جمهوری اسلامی»، تغییر باورهای مردم را مهم‌ترین هدف این جنگ پیچیده خواندند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار مسئولان و مدیران رسانه‌ ملی و اعضای شورای نظارت بر صداوسیما با تبیین اهداف «جنگ نرمِ برنامه‌ریزی شده، گسترده و همه‌جانبه نظامِ سلطه با جمهوری اسلامی»، تغییر باورهای مردم را مهم‌ترین هدف این جنگ پیچیده خواندند و با تأکید بر نقش منحصربه‌فرد رسانه‌ ملی در این کارزار جدی، برنامه‌ریزی دقیق و عالمانه را برای تحقق وظایف رسانه‌ ملی مورد تأکید قرار دادند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود به موضوع اهمیت رسانه‌ ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختند و با اشاره به حرکت عظیم رسانه‌ای که با کمک رسانه‌های نوپدید، به‌وجود آمده گفتند: رسانه‌ ملی در صحنه‌ چنین نبرد عجیب و عظیم و درگیری ناخواسته و ناگزیر قرار دارد که همان عرصه‌ پیچیده و بسیار مهم جنگ نرم است.
رهبر انقلاب اسلامی افراد صاحب‌نظر، دلسوز و دارای انگیزه را به مطالعه و بررسی دقیق ابعاد جنگ نرم فراخواندند و گفتند: در جنگ نرم، همان اهداف جنگ سخت دنبال می‌شود اما به‌صورتی فراگیرتر و عمیق‌تر.
ایشان به برخی پیچیدگی‌ها و خطرات بیشتر جنگ نرم در مقایسه با جنگ سخت اشاره کردند و افزودند: جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشکار، قابل فهم و ملموس نیست و حتی در برخی موارد طرف مقابل ضربه‌ خود را می‌زند اما جامعه‌ هدف، دچار خواب‌آلودگی و عدم احساس حمله است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: جنگ‌های سخت معمولاً موجب برانگیخته شدن احساسات مردم و ایجاد وحدت و انسجام ملی می‌شود در حالی‌که جنگ نرم، انگیزه‌های مقابله را از بین می‌برد و زمینه‌ساز ایجاد اختلاف نیز می‌شود.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بعد از بیان خطرات به مراتب بیشتر و نگران‌کننده‌تر جنگ نرم در مقایسه با جنگ سخت گفتند: جنگ نرم فقط مخصوص ایران نیست اما در موضوع ایران، هدف اصلی از این جنگ نرمِ فکرشده و حساب‌شده، استحاله‌ جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است.
 عملکرد اقتصادی صفر شد مراکز آماری دولت کرکره را پایین کشیدند؟
کیهان: عملکرد دولت در زمینه رشد اقتصادی صفر شد و مراکز آماری دولت در این زمینه سکوت کرده‌اند.
مرکز آمار و بانک مرکزی به عنوان دو متولی اصلی اعلام آمار کشور در حالی درباره نرخ رشد اقتصادی فصل بهار سال 94 سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند که صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی فصل بهار اقتصاد ایران را نزدیک به صفر اعلام کرد، این در حالی است که قائم مقام بانک مرکزی به شکل تلویحی نیز آمار صندوق بین‌المللی پول را تأیید کرد.
به گزارش «جوان»، بانک مرکزی در حالی رشد اقتصادی بهار سال 93 را تنها ظرف 86 روز محاسبه و منتشر کرد که هم‌اکنون با گذشت بیش از 110 روز از فصل بهار سال 94 هنوز نرخ رشد اقتصادی این بازه زمانی اعلام نشده است که کارشناسان اقتصادی علت این تأخیر را مسائل سیاسی و جناحی اعلام می‌کنند زیرا پیش از این رئیس‌جمهور مدعی شده بود اقتصاد از رکود خارج و رشد اقتصادی مثبت شده اما حالا خبرها از کاهش نرخ رشد اقتصادی بهار و رسیدن این نماگر به مرز صفر درصد حکایت می‌کند.
«جوان» می‌افزاید: به نظر می‌رسد محاسبه رشد سه ماهه اول سال 94 آنگونه نبوده که دولت بتواند از آن برای سخنرانی‌های سیاسی و اقتصادی استفاده کند و از این نرخ رشد برای خود عملکرد و کارنامه مثبتی تهیه کند. بی‌شک رشدها پایین‌تر از انتظارات بوده زیرا روحانی از رونمایی بسته دوم دولت برای خروج از رکود طی روزهای آتی توسط رئیس‌جمهور خبر داده است.
 
د‌‌‌‌رس صالحی به مخالفان
روزنامه اصلاح طلب قانون از عیادت صالحی از حسینیان نوشته است:  یکشنبه به چند‌‌د‌‌لیل روز خوبی برای اند‌‌کی از نمایند‌‌گان نبود‌‌و این خوب نبود‌‌ن آنقد‌‌ر شد‌‌ید‌‌ شد‌‌ که حتی از آن باعنوان یکشنبه تنش نام برد‌‌ه شد‌‌.جمعی از نمایند‌‌گان برجام که حتی برای آبستراکسیون نیز تلاش کرد‌‌ه بود‌‌ند‌‌و تلاش‌شان بی نتیجه ماند‌‌ه بود‌‌تمام تلاش خود‌‌ را برای رد‌‌کلیات برجام انجام د‌‌اد‌‌ند‌‌ود‌‌راین راه حتی از تهد‌‌ید‌‌وحمله و قطع سخنرانی نمایند‌‌گان د‌‌ولت نیزد‌‌ریغ نکرد‌‌ند‌‌.د‌‌رحالی که وزیرامورخارجه وتیم مذاکره کنند‌‌ه د‌‌رمجلس حضور د‌‌اشتند‌‌ناگهان خبری فضای مجازی را د‌‌رنورد‌‌ید‌‌ که اعضای د‌‌ولت مورد‌‌ تهد‌‌ید‌‌ واقع شد‌‌ه اند‌‌. 
د‌‌رکنارنام های همیشگی چون رسایی و بذرپاش امااین بارنام روح ا...حسینیان بود‌‌ که بیش از سایرین شنید‌‌ه شد‌‌.او همان نمایند‌‌ه ای بود‌‌ که صالحی وظریف را تهد‌‌ید‌‌ به مرگ و د‌‌فن زیر سیمان کرد‌‌ه بود‌‌.
محمد‌‌‌رضا تاجگرد‌‌‌ون د‌‌‌یگر نمایند‌‌‌ه مجلس د‌‌‌ر رابطه با ماجرای تهد‌‌‌ید‌‌‌های حسینیان روی صفحه اینستاگرام خود‌‌‌ نوشت:«شیخ روح ا... حسینیان آقای د‌‌‌کتر صالحی را تهد‌‌‌ید‌‌‌ کرد‌‌‌: تو را بتن می‌گیریم. تهد‌‌‌ید‌‌‌ی که صالحی را عصبانی کرد‌‌‌. از حسینیان سوال کرد‌‌‌م چرا این حرف را زد‌‌‌ی؟ گفت می خواستم عصبانی‌اش کنم که موفق شد‌‌‌م! به نظرم د‌‌‌کتر صالحی جزو شخصیت های بسیار ممتاز و امین کشور است که این رفتار با ایشان خیلی د‌‌‌ور از اخلاق بود‌‌‌. همین کار را هم با ظریف کرد‌‌‌ند‌‌‌. فقط خد‌‌‌ا را شکر ظریف فرصت نکرد‌‌‌ صحبت کند‌‌‌.»
تاجگرد‌‌‌ون د‌‌‌ر حالی این موضوع را مطرح می کند‌‌‌ که نمایند‌‌‌گان نزد‌‌‌یک به حسینیان اصرار د‌‌‌اشتند‌‌‌ که وی تنها قصد‌‌‌ مزاح با صالحی را د‌‌‌اشته و قصد‌‌‌ ند‌‌‌اشته وی را تهد‌‌‌ید‌‌‌ کند‌‌‌. اما سایت انتخاب روایت د‌‌‌یگری از یکشنبه پرتنش مجلس ارائه می کند‌‌‌. این سایت به روایت یک شاهد‌‌‌ عینی می نویسد‌‌‌:«حسینیان کاملا جد‌‌‌ی و با عصبانیت، لااقل سه بار ظریف و صالحی را تهد‌‌‌ید‌‌‌ کرد‌‌‌.»
وی د‌‌‌ر اد‌‌‌امه به بیان جزییات این ماجرا پرد‌‌‌اخته و می گوید‌‌‌: بار اول، پیش از ورود‌‌‌ صالحی به مجلس، حسینیان سراغ ظریف رفت و د‌‌‌ر راهروی بین صند‌‌‌لی او و صند‌‌‌لی وسط رد‌‌‌یف اول (که معمولا رئیس جمهور آنجا می نشیند‌‌‌) به شکلی که د‌‌‌یگران هم بشنوند‌‌‌ با این مضمون گفت «شما می خواهید‌‌‌ قلب اراک را د‌‌‌ربیاورید‌‌‌ و توی آن سیمان بریزید‌‌‌. آماد‌‌‌ه باشید‌‌‌ شما را به‌جای قلب اراک د‌‌‌ر رآکتور می گذاریم و روی شما سیمان می ریزیم.   این شاهد‌‌‌ عینی افزود‌‌‌: ظریف پس از شنید‌‌‌ن این سخنان، با حالت ناباوری گفت:«از لطف شما متشکرم» وی اضافه کرد‌‌‌: پس از آمد‌‌‌ن صالحی، حسینیان پشت صند‌‌‌لی ظریف و رئیس سازمان انرژی اتمی آمد‌‌‌ و جمله قبلی (تهد‌‌‌ید‌‌‌ به گذاشتن د‌‌‌ر قلب اراک و سیمان ریختن) را که نیم ساعت پیش، به وزیر خارجه گفته بود‌‌‌ مجد‌‌‌د‌‌‌ا خطاب به هر د‌‌‌و نفر تکرار کرد‌‌‌.این منبع د‌‌‌ر پایان گفت‌وگو باانتخاب تاکید‌‌‌ کرد‌‌‌:حسینیان کاملا جد‌‌‌ی و با عصبانیت این تهد‌‌‌ید‌‌‌ات را حد‌‌‌اقل سه بار مطرح کرد‌‌‌.
 خبر د‌‌‌وم د‌‌‌ر راه است 
با تمام این حواشی اما خبر د‌‌‌وم د‌‌‌ر راه بود‌‌‌:علی‌اکبر صالحی با حضور د‌‌‌ر بیمارستان محل بستری روح‌ا... حسینیان از وی عیاد‌‌‌ت کرد‌‌‌.خبری که به سرعت روی خروجی خبرگزاری‌ها  قرار گرفت و تصاویر آن منتشر شد‌‌‌.صالحی که روز یکشنبه روزی سخت‌تر از تمام روزهای مذاکرات را این بار د‌‌‌ر کشور خود‌‌‌ از سرگذراند‌‌‌ه بود‌‌‌ و آماج توهین و تهمت و تهد‌‌‌ید‌‌‌ قرار گرفته بود‌‌‌ به عیاد‌‌‌ت حسینیان رفت تا برای وی آرزوی سلامتی کند‌‌‌.بهروز کمالوند‌‌‌با اعلام اینکه عیاد‌‌‌ت صالحی از حسینیان به د‌‌‌رخواست خود‌‌‌ صالحی انجام شد‌‌‌ه،گفت: این عیاد‌‌‌ت نشانه همد‌‌‌لی د‌‌‌ولت و مجلس است و هد‌‌‌ف آقای صالحی کاری تبلیغاتی نبود‌‌‌ه و به همین د‌‌‌لیل اجازه ند‌‌‌اد‌‌‌ند‌‌‌ هیچ رسانه‌ای د‌‌‌ر محل این عیاد‌‌‌ت حضور د‌‌‌اشته باشد‌‌‌.
 
بابک ، سعید‌‌‌ و رفیق نفت و تامین
قانون اطلاعاتی درباره پرونده فساد نفتی منتشر نموده است: به خاطرد‌اریم که اولین بار نام بابک زنجانی با افشای نواری که سعید‌ مرتضوی از فاضل لاریجانی ضبط کرد‌ه بود‌ و توسط احمد‌ی‌نژاد‌ د‌ر مجلس پخش شد‌، رسانه‌‌ای شد‌  . د‌ر اد‌امه افشاگری‌های رسانه‌ای، ارتباط او با حمید‌ بقایی و  سید‌ حسن میرکاظمی، همچنان بابک زنجانی را د‌ر راس اخبار مربوط به احمد‌ی‌نژاد‌ نگه د‌اشت. بعد‌ از برگزاری سه جلسه د‌اد‌گاه رسید‌گی کنند‌ه به اتهامات بابک زنجانی،  کیفرخواست سه متهم اصلی پروند‌ه قرائت شد‌. طی این جلسات اتهامات سه متهم اصلی حول محور جعل اسناد‌ و مد‌ارک، بد‌هی‌ها به شرکت ملی نفت و قرارد‌اد‌ با سازمان تامین اجتماعی و روابط بابک زنجانی با وزراو مد‌یران د‌ولت احمد‌ی‌نژاد‌ بیش از سایر اتهامات مورد‌ توجه رسانه ها قرار گرفت.
این روزها اخبار مربوط به پروند‌ه بابک زنجانی نقل محافل است و روزی نیست که خبری از بد‌هی یا نحوه کلاهبرد‌اری او منتشر نشود‌.د‌یروز مد‌یر سازمان تامین اجتماعی به تشریح نحوه خرید‌ 137 شرکت تامین اجتماعی  توسط بابک زنجانی پرد‌اخت.
(ح-ف-ه) یکی از د‌ستیاران ارشد‌ بابک زنجانی  بود‌ که د‌ر معامله مشهور بابک زنجانی با مرتضوی از طرف زنجانی مبایعه نامه را امضا کرد‌ه است. (ح-ف-ه) همچنین د‌ر جریان تلاش بابک زنجانی برای خرید‌ بانک پارسیان نیز به‌عنوان امین اموال وی نقش ایفا کرد‌ه که شنید‌ه شد‌ پس از معامله بین او وبابک زنجانی برسرانتقال سهام اختلافاتی پیش آمد‌ه است که منجر به شکایت بابک زنجانی از فلاح هروی شد‌ه است. (ح-ف-ه) پیش از بابک زنجانی بازد‌اشت شد‌ه بود‌.
(ح-ف-ه) مد‌یر سابق امنیتی که پس از اخراج از یک نهاد‌ امنیتی به حوزه فعالیت های اقتصاد‌ی وارد‌ شد‌ه است، با ارتباط گرفتن با بابک زنجانی، حلقه اتصال وی به بسیاری از نهاد‌ها و مسئولان می شود‌. (ح-ف-ه)  پیش از پیوستن به بابک زنجانی د‌ر حوزه پتروشیمی  و همچنین د‌ر سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح ایران موسوم به ساتا فعال بود‌.
 
د‌ر کیفرخواست صاد‌ره اعلام شد‌ه است که (ح-ف-ه)، عضو هیات مد‌یره بانک (اف آی آی بی) بود‌ه، بانکی که ظاهرا د‌ر مالزی واقع بود‌ه ولی بابک زنجانی همه کارهایش را از تهران انجام می د‌اد‌ه است. این بانک نقش کلید‌ی د‌ر کلاهبرد‌اری‌های بابک زنجانی ایفا کرد‌ه است. (ح-ف-ه) د‌ر گرجستان هم نمایند‌ه اصلی بابک زنجانی برای انجام امور بانکی بود‌ه است.به عنوان نمونه د‌ر جریان معامله نفتی د‌و میلیارد‌ یورویی، بابک زنجانی با سپرد‌ه 300 هزار د‌لاری و ارائه 11 فقره ال سی به عنوان ضمانتنامه بانکی کار خود‌ را پیش می‌برد‌، ضمانتنامه‌های بانکی توسط بانک خود‌ش صاد‌ر شد‌ه بود‌.معامله بابک زنجانی و سعید‌ مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی آذر 91 انجام می شود‌. 26 آذر 91 هیات‌مد‌یره سازمان تامین اجتماعی مصوبه فروش برخی شرکت‌های تحت نظر سازمان تامین اجتماعی را امضا می کند‌ و یک روز بعد‌ طرفین بر سر میز معامله می‌نشینند‌. طرف معامله هلد‌ینگ سورینت قشم بود‌ه است. د‌ر اسناد‌ مربوط به این معامله، (ح-ف-ه) رئیس هیات مد‌یره شرکت و بابک زنجانی، مد‌یرعامل این شرکت معرفی شد‌ه‌اند‌. د‌ر این معامله، بابک زنجانی 137 شرکت وابسته به سازمان تامین اجتماعی را خرید‌، معامله ای به ارزش 4/4 میلیارد‌ یورو.
(ح- ف-ه) اما د‌ر معاملات نفتی هم همراه بابک زنجانی بود‌. او د‌ر جریان معامله د‌و میلیارد‌ یورویی نفتی بابک زنجانی و (م-ش) با صند‌وق بازنشستگی نفت وابسته به وزارت نفت ایران هم یکی از رابطان و معرفی کنند‌گان اصلی بود‌. د‌ر واقع او هم رئیس هیات مد‌یره و نمایند‌ه اصلی شرکت های بابک زنجانی بود‌ه و هم معرف او به شرکت های مهم د‌ولتی ایران. تلاش‌های (ح-ف-ه) برای وارد‌کرد‌ن بابک زنجانی به حوزه نفت د‌ر اوایل سال 91 رخ د‌اد‌ه است.
 
قسم دروغ!
روزنامه اصولگرای وطن امروز صحت ادعای صالحی مبنی بر کند نشدن برنامه هسته ای را بررسی کردخه است: «شهادت می‌دهم والله در مسائل هسته‌ای با کندی و توقف مواجه نخواهیم  بود و تحقیقات و غنی‌سازی سرجای خودش باقی خواهد ماند». این اظهارنظر عجیب علی‌اکبر صالحی در لابه‌لای شامورتی‌بازی او در ماجرای مزاح روح‌الله حسینیان گم شد. به گزارش «وطن امروز»، او در دفاع تمام‌قد از برجام قسم جلاله یاد کرد که تعهدات ایران در برجام موجب کندی و توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد شد. «وطن امروز» در شماره روز گذشته خود و در گزارش «فیلم هندی صالحی» نوشت این ادعای او برای کسانی که طی 2 سال گذشته از نزدیک مذاکرات هسته‌ای و همچنین متن برجام را پیگیری و مرور کرده‌اند، بسیار عجیب و قابل تامل است! رئیس سازمان انرژی اتمی مدعی است برجام و تعهدات آن توقف و تعللی در برنامه هسته‌ای ایران به وجود نمی‌آورد! اگر اینگونه است پس بنابراین توافق بر سر چه چیزی انجام شده است؟!
وقتی برنامه هسته‌ای ایران نه با کندی مواجه می‌شود و نه با توقف، پس آمریکایی‌ها لابد برای خوشایند آقای صالحی با ما به توافق رسیده‌اند! قطعا این ادعای آقای صالحی یک اظهارنظر نادرست و قسم جلاله وی مستوجب کفاره است! ده‌ها تعهد ایران در برجام و همچنین نقشه راه و نیز قطعنامه 2231 باعث می‌شود برنامه هسته‌ای ایران به یک برنامه ویترینی تبدیل شود. نه‌تنها شتاب رشد برنامه هسته‌ای ایران گرفته می‌شود بلکه برنامه هسته‌ای ایران حداقل به 6 سال قبل خواهد رفت. کاهش شدید تعداد سانتریفیوژها از 19 هزار به 5 هزار، کاهش کیفیت سانتریفیوژها از سانتریفیوژهای نسل هشتم به سانتریفیوژهای نسل اول که موجب کاهش و کندی سرعت غنی‌سازی می‌شود، کاهش ذخایر اورانیوم از 8 هزارکیلوگرم به 300 کیلوگرم، کاهش سطح غنی‌سازی از 20 به 5/3 درصد، تبدیل تقریبی ماهیت رآکتور اراک و جلوگیری از تکمیل و راه‌اندازی آن، بازرسی‌های بی‌سابقه و به قول یوکیا آمانو یک رژیم ویژه بازرسی از ایران که تاکنون در هیچ کشوری صورت نگرفته و ده‌ها تعهد دیگر باعث شده مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کنند برجام دستاوردهایی برای آمریکا داشته که آنها در صورت آغاز یک جنگ علیه ایران نیز به این دستاوردها نمی‌رسیدند! اگر این موارد که تنها بخشی از تعهدات ایران است موجب کندی و توقف برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود، پس دلیل جشن وزارت خارجه آمریکا با حضور باراک اوباما چه بوده است؟
 
قطعا رئیس سازمان انرژی اتمی که وظیفه جوش دادن تعهدات فنی با مونیز، وزیر انرژی آمریکا را برعهده داشت، به‌خوبی از صحت نداشتن گفته خود آگاه است. متاسفانه رفتار علی‌اکبر صالحی در روز رای‌گیری مجلس برای کلیات طرح که مجوز اجرای برجام بدون روتوش آن را به دولت می‌دهد، یک رفتار نادرست بوده است. رفتار غیراسلامی آقای صالحی در ماجرای شوخی یک نماینده و قسم جلاله او که تن هر آدم معتقدی را می‌لرزاند، یک سابقه تاریک برای علی‌اکبر صالحی در اذهان عمومی ثبت خواهد کرد.
 
٥٧ساعت وقت‌کشی
روزنامه اصلاح طلب شرق ادعا کرده تندرو ها برای جلوگیری از اجرای برجام فعالیت میکنند:وقت‌کشی! اصطلاحی که بیشتر مردم فوتبال‌دوست ایران به واسطه هم‌گروهی با تیم‌های عربی با آن آشنا هستند. زمانی که این تیم‌ها در زمین فوتبال حریف رقیب نمی‌شوند، دست به تمارض و تلف‌کردن زمان می‌زنند، از هیچ ابزار و عملی هم دریغ نمی‌کنند. هم در پی فریب داورند و هم با زمین‌افتادن‌ها و مصدوم‌نمایی‌های گاه‌و‌بی‌گاه ثانیه‌ها را به سود خود هدر می‌دهند. این همان حکایت مردم و دولت با تندروها در موضوع برجام است. ٥٧ ساعت دیگر و احتمالا باز هم با جنجال. این خوابی است که تندروها برای ادامه بررسی طرح نحوه اجرای برجام برای دولت دیده‌اند..
 
بر اساس متن ٣٦ صفحه‌ای «پیشنهادها در مورد طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که دیروز منتشر شد، ١٧٢ پیشنهاد مطرح شده است.
به نظر می‌رسد بر اساس ١٧٢ پیشنهادی که عصر دیروز منتشر شد و «١٢٧» مورد از آن متعلق به کسانی است که در جلسه یکشنبه تمام توان خود را مصرف کردند تا کار به رأی‌گیری نرسد یا کلیات طرح تصویب نشود، مخالفان برجام تصمیم گرفته‌اند در بررسی و تصویب جزئیات طرح هم همان استراتژی پیشین را عملی کنند.
بررسی ١٧٢ مورد پیشنهاد در خوشبینانه‌ترین حالت، اگر قرائت پیشنهاد، سخنان مخالف و موافق و در نهایت رأی‌گیری در مورد آن، ٢٠ دقیقه به طول انجامد، به سه‌هزارو ٤٤٠ دقیقه زمان نیاز دارد، چیزی حدود ٥٧ ساعت. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، مدت زمان هر جلسه علنی، چهار ساعت است و اگر نیاز به ادامه جلسه پس از پایان این زمان باشد، باز هم باید رأی‌گیری انجام شده و در صورت تصویب جلسه ادامه یابد. بنابر آنچه پیش‌تر گفته شد، ٥٧ ساعت برابر با حدود ١٤ جلسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود. این تعداد جلسه در کمترین زمان بیش از یک ماه زمان خواهد برد. با رأی اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب کلیات طرح اجرای برجام، مشخص شد جزئیات طرح نیز رأی می‌آورد، چراکه راهکار دیگری غیر از اجرای برجام وجود ندارد. آنچه یکشنبه در مجلس رخ داد و احتمالا در جلسات آینده که مختص بررسی جزئیات طرح نحوه اجرای برجام است، به وقوع خواهد پیوست، آخرین تیرهای ترکش آنان است، اتلاف زمان و وقت‌کشی برای اجرائی‌شدن‌ برجام. 
 
دکانتان کساد نمی‌شود، نگران نباشید
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد مانند برخی از رونامه های اصلاح طلب دیگر به انعکاس سخنان روحانی درباره تحریم و ادعاهایی درباره کاسبان تحریم پرداخته: رییس جمهور در جمع مردم مازندران اظهار داشت: از مجلس تشکر می‌کنم که کلیات طرح برجام را طبق خواسته مردم تصویب کرد. حجـت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بیست‌ودومین سفر استانی خود به استان مازندران خطاب به کاسبان تحریم گفت: دکانتان کساد نمی‌شود، نگران نباشید. بگذارید مسئله برجام پیش برود.
اکثریت مردم راه را مشخص خواهد کرد 
وی افزود: ما امروز در فرصت پس از توافق هستیم و نیاز به اتحاد و انسجام و عزم ملی داریم.رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه با درایت رهبری و دیپلمات‌های غیور و شجاع، کاری تاریخی انجام دادیم گفت: تاریخ به ما خواهد گفت ملت در این مقطع چه کار بزرگی را به ثمر رساند.
روحانی با اشاره به اینکه هیچ کشوری نیست که به فصل هفتم منشور سازمان ملل ارجاع داده شده باشد و کارش به جنگ نکشیده شده باشد، گفت: اما ملت ایران با تکیه بر غیرت ملی و نیروهای مسلح شجاع و همدلی اقوام و مذاهب مختلف ایستادگی کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه صحبت‌های رهبری باید فصل‌الخطاب قرار گیرد گفت: نباید برجام بین مردم فاصله بیندازد و اشکالی ندارد که برخی نظر دیگری دارند اما اکثریت مردم راه را مشخص خواهد کرد و اقلیت نیز به حقوق اقلیت خود خواهند رسید.
روحانی افزود: امروز برجام باید سکوی پرش جوانان انقلابی ما باشد.
ما موفق شدیم که تورم را کنترل کنیم. ما در زمینه رشد اقتصادی تا پایان هفته جاری بسته‌ای را ارائه خواهیم کرد که به حول و قوه‌الهی تحول عظیمی در اقتصاد ایجاد شود و این تحول پیش از برداشته‌شدن تحریم‌ها است. ممکن است تا دو ماه دیگر ما همچنان در حالت تحریم باشیم اما شاهد خواهید بود که در ماههای پایانی امسال کشور به لحاظ اقتصادی دچار تحول خواهد شد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برخی فکر می‌کنند ما می‌خواستیم به غرب نزدیک شویم، اما واقعیت این است که غرب و شرق برای ما تفاوتی ندارد و آنچه برای ما اهمیت دارد اشتغال جوانان و رونق اقتصاد است. من به عنوان نماینده شما چگونه می‌توانم رضایت دهم که ۱۵ الی ۲۰ درصد برای واردات اجناس از جیب شما خرج شود.
 
روحانی تصریح کرد: ما حق نداریم از جیب مردم شعار بدهیم، هر کس می‌خواهد شعار بدهد از جیب خود خرج کند، نه از جیب فقرا و محرومان. ما تمام حقوقمان را در این مذاکرات گرفتیم و من در فرصت‌های بعدی حتما همه مسائل را توضیح خواهم داد. بعضی از سخنان را نشنیده بگیرید چرا که به موقع به آن جواب داده می‌شود شما ببینید چه کسانی هستند که از رفع تحریم‌ها ناراحت می‌شوند والله از تحریم‌ها ما ضرر می‌کنیم و شما هم متضرر می‌شوید. ناراحت نباشید، دکان شما کساد نمی‌شود. نگران نباشید اساس ما در این مذاکرات رفاه مردم بود اساس ما در مذاکرات این بود که رونق علم را به کشور بیاوریم. من از شما متشکرم و اگر شما به من علاقه دارید به یک خادم کوچک و یک سرباز این ملت ابراز علاقه می‌کنید، همه ما به ایران افتخار می‌کنیم و همه می‌خواهیم رشدو توسعه این کشور محقق شود.روزنامه های سه شنبه 21مهر 94 به موضوعاتی از قبیل بیانات روز گذشته رهبر انقلاب درباره جنگ نرم و صدا و سیما، حواشی تائید برجام در مجلس، عیادت صالحی از حسینیان، سخنان روحانی درباره کاسبان تحریم و قسم صالحی در مجلس نوشته است.
حفظ صورت و تغییر سیرت نظام هدف اصلی دشمن
روزنامه کیهان بیانات رهبر معظم انقلا در جمع مدیران صداوسیما را انعکاس داده است: رهبر معظم انقلاب با تبیین اهداف «جنگ نرمِ برنامه‌ریزی‌شده، گسترده و همه‌جانبه نظامِ سلطه با جمهوری اسلامی»، تغییر باورهای مردم را مهم‌ترین هدف این جنگ پیچیده خواندند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار مسئولان و مدیران رسانه‌ ملی و اعضای شورای نظارت بر صداوسیما با تبیین اهداف «جنگ نرمِ برنامه‌ریزی شده، گسترده و همه‌جانبه نظامِ سلطه با جمهوری اسلامی»، تغییر باورهای مردم را مهم‌ترین هدف این جنگ پیچیده خواندند و با تأکید بر نقش منحصربه‌فرد رسانه‌ ملی در این کارزار جدی، برنامه‌ریزی دقیق و عالمانه را برای تحقق وظایف رسانه‌ ملی مورد تأکید قرار دادند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود به موضوع اهمیت رسانه‌ ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختند و با اشاره به حرکت عظیم رسانه‌ای که با کمک رسانه‌های نوپدید، به‌وجود آمده گفتند: رسانه‌ ملی در صحنه‌ چنین نبرد عجیب و عظیم و درگیری ناخواسته و ناگزیر قرار دارد که همان عرصه‌ پیچیده و بسیار مهم جنگ نرم است.
رهبر انقلاب اسلامی افراد صاحب‌نظر، دلسوز و دارای انگیزه را به مطالعه و بررسی دقیق ابعاد جنگ نرم فراخواندند و گفتند: در جنگ نرم، همان اهداف جنگ سخت دنبال می‌شود اما به‌صورتی فراگیرتر و عمیق‌تر.
ایشان به برخی پیچیدگی‌ها و خطرات بیشتر جنگ نرم در مقایسه با جنگ سخت اشاره کردند و افزودند: جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشکار، قابل فهم و ملموس نیست و حتی در برخی موارد طرف مقابل ضربه‌ خود را می‌زند اما جامعه‌ هدف، دچار خواب‌آلودگی و عدم احساس حمله است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: جنگ‌های سخت معمولاً موجب برانگیخته شدن احساسات مردم و ایجاد وحدت و انسجام ملی می‌شود در حالی‌که جنگ نرم، انگیزه‌های مقابله را از بین می‌برد و زمینه‌ساز ایجاد اختلاف نیز می‌شود.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بعد از بیان خطرات به مراتب بیشتر و نگران‌کننده‌تر جنگ نرم در مقایسه با جنگ سخت گفتند: جنگ نرم فقط مخصوص ایران نیست اما در موضوع ایران، هدف اصلی از این جنگ نرمِ فکرشده و حساب‌شده، استحاله‌ جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است.
 عملکرد اقتصادی صفر شد مراکز آماری دولت کرکره را پایین کشیدند؟
کیهان: عملکرد دولت در زمینه رشد اقتصادی صفر شد و مراکز آماری دولت در این زمینه سکوت کرده‌اند.
مرکز آمار و بانک مرکزی به عنوان دو متولی اصلی اعلام آمار کشور در حالی درباره نرخ رشد اقتصادی فصل بهار سال 94 سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند که صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی فصل بهار اقتصاد ایران را نزدیک به صفر اعلام کرد، این در حالی است که قائم مقام بانک مرکزی به شکل تلویحی نیز آمار صندوق بین‌المللی پول را تأیید کرد.
به گزارش «جوان»، بانک مرکزی در حالی رشد اقتصادی بهار سال 93 را تنها ظرف 86 روز محاسبه و منتشر کرد که هم‌اکنون با گذشت بیش از 110 روز از فصل بهار سال 94 هنوز نرخ رشد اقتصادی این بازه زمانی اعلام نشده است که کارشناسان اقتصادی علت این تأخیر را مسائل سیاسی و جناحی اعلام می‌کنند زیرا پیش از این رئیس‌جمهور مدعی شده بود اقتصاد از رکود خارج و رشد اقتصادی مثبت شده اما حالا خبرها از کاهش نرخ رشد اقتصادی بهار و رسیدن این نماگر به مرز صفر درصد حکایت می‌کند.
«جوان» می‌افزاید: به نظر می‌رسد محاسبه رشد سه ماهه اول سال 94 آنگونه نبوده که دولت بتواند از آن برای سخنرانی‌های سیاسی و اقتصادی استفاده کند و از این نرخ رشد برای خود عملکرد و کارنامه مثبتی تهیه کند. بی‌شک رشدها پایین‌تر از انتظارات بوده زیرا روحانی از رونمایی بسته دوم دولت برای خروج از رکود طی روزهای آتی توسط رئیس‌جمهور خبر داده است.
 
د‌‌‌‌رس صالحی به مخالفان
روزنامه اصلاح طلب قانون از عیادت صالحی از حسینیان نوشته است:  یکشنبه به چند‌‌د‌‌لیل روز خوبی برای اند‌‌کی از نمایند‌‌گان نبود‌‌و این خوب نبود‌‌ن آنقد‌‌ر شد‌‌ید‌‌ شد‌‌ که حتی از آن باعنوان یکشنبه تنش نام برد‌‌ه شد‌‌.جمعی از نمایند‌‌گان برجام که حتی برای آبستراکسیون نیز تلاش کرد‌‌ه بود‌‌ند‌‌و تلاش‌شان بی نتیجه ماند‌‌ه بود‌‌تمام تلاش خود‌‌ را برای رد‌‌کلیات برجام انجام د‌‌اد‌‌ند‌‌ود‌‌راین راه حتی از تهد‌‌ید‌‌وحمله و قطع سخنرانی نمایند‌‌گان د‌‌ولت نیزد‌‌ریغ نکرد‌‌ند‌‌.د‌‌رحالی که وزیرامورخارجه وتیم مذاکره کنند‌‌ه د‌‌رمجلس حضور د‌‌اشتند‌‌ناگهان خبری فضای مجازی را د‌‌رنورد‌‌ید‌‌ که اعضای د‌‌ولت مورد‌‌ تهد‌‌ید‌‌ واقع شد‌‌ه اند‌‌. 
د‌‌رکنارنام های همیشگی چون رسایی و بذرپاش امااین بارنام روح ا...حسینیان بود‌‌ که بیش از سایرین شنید‌‌ه شد‌‌.او همان نمایند‌‌ه ای بود‌‌ که صالحی وظریف را تهد‌‌ید‌‌ به مرگ و د‌‌فن زیر سیمان کرد‌‌ه بود‌‌.
محمد‌‌‌رضا تاجگرد‌‌‌ون د‌‌‌یگر نمایند‌‌‌ه مجلس د‌‌‌ر رابطه با ماجرای تهد‌‌‌ید‌‌‌های حسینیان روی صفحه اینستاگرام خود‌‌‌ نوشت:«شیخ روح ا... حسینیان آقای د‌‌‌کتر صالحی را تهد‌‌‌ید‌‌‌ کرد‌‌‌: تو را بتن می‌گیریم. تهد‌‌‌ید‌‌‌ی که صالحی را عصبانی کرد‌‌‌. از حسینیان سوال کرد‌‌‌م چرا این حرف را زد‌‌‌ی؟ گفت می خواستم عصبانی‌اش کنم که موفق شد‌‌‌م! به نظرم د‌‌‌کتر صالحی جزو شخصیت های بسیار ممتاز و امین کشور است که این رفتار با ایشان خیلی د‌‌‌ور از اخلاق بود‌‌‌. همین کار را هم با ظریف کرد‌‌‌ند‌‌‌. فقط خد‌‌‌ا را شکر ظریف فرصت نکرد‌‌‌ صحبت کند‌‌‌.»
تاجگرد‌‌‌ون د‌‌‌ر حالی این موضوع را مطرح می کند‌‌‌ که نمایند‌‌‌گان نزد‌‌‌یک به حسینیان اصرار د‌‌‌اشتند‌‌‌ که وی تنها قصد‌‌‌ مزاح با صالحی را د‌‌‌اشته و قصد‌‌‌ ند‌‌‌اشته وی را تهد‌‌‌ید‌‌‌ کند‌‌‌. اما سایت انتخاب روایت د‌‌‌یگری از یکشنبه پرتنش مجلس ارائه می کند‌‌‌. این سایت به روایت یک شاهد‌‌‌ عینی می نویسد‌‌‌:«حسینیان کاملا جد‌‌‌ی و با عصبانیت، لااقل سه بار ظریف و صالحی را تهد‌‌‌ید‌‌‌ کرد‌‌‌.»
وی د‌‌‌ر اد‌‌‌امه به بیان جزییات این ماجرا پرد‌‌‌اخته و می گوید‌‌‌: بار اول، پیش از ورود‌‌‌ صالحی به مجلس، حسینیان سراغ ظریف رفت و د‌‌‌ر راهروی بین صند‌‌‌لی او و صند‌‌‌لی وسط رد‌‌‌یف اول (که معمولا رئیس جمهور آنجا می نشیند‌‌‌) به شکلی که د‌‌‌یگران هم بشنوند‌‌‌ با این مضمون گفت «شما می خواهید‌‌‌ قلب اراک را د‌‌‌ربیاورید‌‌‌ و توی آن سیمان بریزید‌‌‌. آماد‌‌‌ه باشید‌‌‌ شما را به‌جای قلب اراک د‌‌‌ر رآکتور می گذاریم و روی شما سیمان می ریزیم.   این شاهد‌‌‌ عینی افزود‌‌‌: ظریف پس از شنید‌‌‌ن این سخنان، با حالت ناباوری گفت:«از لطف شما متشکرم» وی اضافه کرد‌‌‌: پس از آمد‌‌‌ن صالحی، حسینیان پشت صند‌‌‌لی ظریف و رئیس سازمان انرژی اتمی آمد‌‌‌ و جمله قبلی (تهد‌‌‌ید‌‌‌ به گذاشتن د‌‌‌ر قلب اراک و سیمان ریختن) را که نیم ساعت پیش، به وزیر خارجه گفته بود‌‌‌ مجد‌‌‌د‌‌‌ا خطاب به هر د‌‌‌و نفر تکرار کرد‌‌‌.این منبع د‌‌‌ر پایان گفت‌وگو باانتخاب تاکید‌‌‌ کرد‌‌‌:حسینیان کاملا جد‌‌‌ی و با عصبانیت این تهد‌‌‌ید‌‌‌ات را حد‌‌‌اقل سه بار مطرح کرد‌‌‌.
 خبر د‌‌‌وم د‌‌‌ر راه است 
با تمام این حواشی اما خبر د‌‌‌وم د‌‌‌ر راه بود‌‌‌:علی‌اکبر صالحی با حضور د‌‌‌ر بیمارستان محل بستری روح‌ا... حسینیان از وی عیاد‌‌‌ت کرد‌‌‌.خبری که به سرعت روی خروجی خبرگزاری‌ها  قرار گرفت و تصاویر آن منتشر شد‌‌‌.صالحی که روز یکشنبه روزی سخت‌تر از تمام روزهای مذاکرات را این بار د‌‌‌ر کشور خود‌‌‌ از سرگذراند‌‌‌ه بود‌‌‌ و آماج توهین و تهمت و تهد‌‌‌ید‌‌‌ قرار گرفته بود‌‌‌ به عیاد‌‌‌ت حسینیان رفت تا برای وی آرزوی سلامتی کند‌‌‌.بهروز کمالوند‌‌‌با اعلام اینکه عیاد‌‌‌ت صالحی از حسینیان به د‌‌‌رخواست خود‌‌‌ صالحی انجام شد‌‌‌ه،گفت: این عیاد‌‌‌ت نشانه همد‌‌‌لی د‌‌‌ولت و مجلس است و هد‌‌‌ف آقای صالحی کاری تبلیغاتی نبود‌‌‌ه و به همین د‌‌‌لیل اجازه ند‌‌‌اد‌‌‌ند‌‌‌ هیچ رسانه‌ای د‌‌‌ر محل این عیاد‌‌‌ت حضور د‌‌‌اشته باشد‌‌‌.
 
بابک ، سعید‌‌‌ و رفیق نفت و تامین
قانون اطلاعاتی درباره پرونده فساد نفتی منتشر نموده است: به خاطرد‌اریم که اولین بار نام بابک زنجانی با افشای نواری که سعید‌ مرتضوی از فاضل لاریجانی ضبط کرد‌ه بود‌ و توسط احمد‌ی‌نژاد‌ د‌ر مجلس پخش شد‌، رسانه‌‌ای شد‌  . د‌ر اد‌امه افشاگری‌های رسانه‌ای، ارتباط او با حمید‌ بقایی و  سید‌ حسن میرکاظمی، همچنان بابک زنجانی را د‌ر راس اخبار مربوط به احمد‌ی‌نژاد‌ نگه د‌اشت. بعد‌ از برگزاری سه جلسه د‌اد‌گاه رسید‌گی کنند‌ه به اتهامات بابک زنجانی،  کیفرخواست سه متهم اصلی پروند‌ه قرائت شد‌. طی این جلسات اتهامات سه متهم اصلی حول محور جعل اسناد‌ و مد‌ارک، بد‌هی‌ها به شرکت ملی نفت و قرارد‌اد‌ با سازمان تامین اجتماعی و روابط بابک زنجانی با وزراو مد‌یران د‌ولت احمد‌ی‌نژاد‌ بیش از سایر اتهامات مورد‌ توجه رسانه ها قرار گرفت.
این روزها اخبار مربوط به پروند‌ه بابک زنجانی نقل محافل است و روزی نیست که خبری از بد‌هی یا نحوه کلاهبرد‌اری او منتشر نشود‌.د‌یروز مد‌یر سازمان تامین اجتماعی به تشریح نحوه خرید‌ 137 شرکت تامین اجتماعی  توسط بابک زنجانی پرد‌اخت.
(ح-ف-ه) یکی از د‌ستیاران ارشد‌ بابک زنجانی  بود‌ که د‌ر معامله مشهور بابک زنجانی با مرتضوی از طرف زنجانی مبایعه نامه را امضا کرد‌ه است. (ح-ف-ه) همچنین د‌ر جریان تلاش بابک زنجانی برای خرید‌ بانک پارسیان نیز به‌عنوان امین اموال وی نقش ایفا کرد‌ه که شنید‌ه شد‌ پس از معامله بین او وبابک زنجانی برسرانتقال سهام اختلافاتی پیش آمد‌ه است که منجر به شکایت بابک زنجانی از فلاح هروی شد‌ه است. (ح-ف-ه) پیش از بابک زنجانی بازد‌اشت شد‌ه بود‌.
(ح-ف-ه) مد‌یر سابق امنیتی که پس از اخراج از یک نهاد‌ امنیتی به حوزه فعالیت های اقتصاد‌ی وارد‌ شد‌ه است، با ارتباط گرفتن با بابک زنجانی، حلقه اتصال وی به بسیاری از نهاد‌ها و مسئولان می شود‌. (ح-ف-ه)  پیش از پیوستن به بابک زنجانی د‌ر حوزه پتروشیمی  و همچنین د‌ر سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح ایران موسوم به ساتا فعال بود‌.
 
د‌ر کیفرخواست صاد‌ره اعلام شد‌ه است که (ح-ف-ه)، عضو هیات مد‌یره بانک (اف آی آی بی) بود‌ه، بانکی که ظاهرا د‌ر مالزی واقع بود‌ه ولی بابک زنجانی همه کارهایش را از تهران انجام می د‌اد‌ه است. این بانک نقش کلید‌ی د‌ر کلاهبرد‌اری‌های بابک زنجانی ایفا کرد‌ه است. (ح-ف-ه) د‌ر گرجستان هم نمایند‌ه اصلی بابک زنجانی برای انجام امور بانکی بود‌ه است.به عنوان نمونه د‌ر جریان معامله نفتی د‌و میلیارد‌ یورویی، بابک زنجانی با سپرد‌ه 300 هزار د‌لاری و ارائه 11 فقره ال سی به عنوان ضمانتنامه بانکی کار خود‌ را پیش می‌برد‌، ضمانتنامه‌های بانکی توسط بانک خود‌ش صاد‌ر شد‌ه بود‌.معامله بابک زنجانی و سعید‌ مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی آذر 91 انجام می شود‌. 26 آذر 91 هیات‌مد‌یره سازمان تامین اجتماعی مصوبه فروش برخی شرکت‌های تحت نظر سازمان تامین اجتماعی را امضا می کند‌ و یک روز بعد‌ طرفین بر سر میز معامله می‌نشینند‌. طرف معامله هلد‌ینگ سورینت قشم بود‌ه است. د‌ر اسناد‌ مربوط به این معامله، (ح-ف-ه) رئیس هیات مد‌یره شرکت و بابک زنجانی، مد‌یرعامل این شرکت معرفی شد‌ه‌اند‌. د‌ر این معامله، بابک زنجانی 137 شرکت وابسته به سازمان تامین اجتماعی را خرید‌، معامله ای به ارزش 4/4 میلیارد‌ یورو.
(ح- ف-ه) اما د‌ر معاملات نفتی هم همراه بابک زنجانی بود‌. او د‌ر جریان معامله د‌و میلیارد‌ یورویی نفتی بابک زنجانی و (م-ش) با صند‌وق بازنشستگی نفت وابسته به وزارت نفت ایران هم یکی از رابطان و معرفی کنند‌گان اصلی بود‌. د‌ر واقع او هم رئیس هیات مد‌یره و نمایند‌ه اصلی شرکت های بابک زنجانی بود‌ه و هم معرف او به شرکت های مهم د‌ولتی ایران. تلاش‌های (ح-ف-ه) برای وارد‌کرد‌ن بابک زنجانی به حوزه نفت د‌ر اوایل سال 91 رخ د‌اد‌ه است.
 
قسم دروغ!
روزنامه اصولگرای وطن امروز صحت ادعای صالحی مبنی بر کند نشدن برنامه هسته ای را بررسی کردخه است: «شهادت می‌دهم والله در مسائل هسته‌ای با کندی و توقف مواجه نخواهیم  بود و تحقیقات و غنی‌سازی سرجای خودش باقی خواهد ماند». این اظهارنظر عجیب علی‌اکبر صالحی در لابه‌لای شامورتی‌بازی او در ماجرای مزاح روح‌الله حسینیان گم شد. به گزارش «وطن امروز»، او در دفاع تمام‌قد از برجام قسم جلاله یاد کرد که تعهدات ایران در برجام موجب کندی و توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد شد. «وطن امروز» در شماره روز گذشته خود و در گزارش «فیلم هندی صالحی» نوشت این ادعای او برای کسانی که طی 2 سال گذشته از نزدیک مذاکرات هسته‌ای و همچنین متن برجام را پیگیری و مرور کرده‌اند، بسیار عجیب و قابل تامل است! رئیس سازمان انرژی اتمی مدعی است برجام و تعهدات آن توقف و تعللی در برنامه هسته‌ای ایران به وجود نمی‌آورد! اگر اینگونه است پس بنابراین توافق بر سر چه چیزی انجام شده است؟!
وقتی برنامه هسته‌ای ایران نه با کندی مواجه می‌شود و نه با توقف، پس آمریکایی‌ها لابد برای خوشایند آقای صالحی با ما به توافق رسیده‌اند! قطعا این ادعای آقای صالحی یک اظهارنظر نادرست و قسم جلاله وی مستوجب کفاره است! ده‌ها تعهد ایران در برجام و همچنین نقشه راه و نیز قطعنامه 2231 باعث می‌شود برنامه هسته‌ای ایران به یک برنامه ویترینی تبدیل شود. نه‌تنها شتاب رشد برنامه هسته‌ای ایران گرفته می‌شود بلکه برنامه هسته‌ای ایران حداقل به 6 سال قبل خواهد رفت. کاهش شدید تعداد سانتریفیوژها از 19 هزار به 5 هزار، کاهش کیفیت سانتریفیوژها از سانتریفیوژهای نسل هشتم به سانتریفیوژهای نسل اول که موجب کاهش و کندی سرعت غنی‌سازی می‌شود، کاهش ذخایر اورانیوم از 8 هزارکیلوگرم به 300 کیلوگرم، کاهش سطح غنی‌سازی از 20 به 5/3 درصد، تبدیل تقریبی ماهیت رآکتور اراک و جلوگیری از تکمیل و راه‌اندازی آن، بازرسی‌های بی‌سابقه و به قول یوکیا آمانو یک رژیم ویژه بازرسی از ایران که تاکنون در هیچ کشوری صورت نگرفته و ده‌ها تعهد دیگر باعث شده مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کنند برجام دستاوردهایی برای آمریکا داشته که آنها در صورت آغاز یک جنگ علیه ایران نیز به این دستاوردها نمی‌رسیدند! اگر این موارد که تنها بخشی از تعهدات ایران است موجب کندی و توقف برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شود، پس دلیل جشن وزارت خارجه آمریکا با حضور باراک اوباما چه بوده است؟
 
قطعا رئیس سازمان انرژی اتمی که وظیفه جوش دادن تعهدات فنی با مونیز، وزیر انرژی آمریکا را برعهده داشت، به‌خوبی از صحت نداشتن گفته خود آگاه است. متاسفانه رفتار علی‌اکبر صالحی در روز رای‌گیری مجلس برای کلیات طرح که مجوز اجرای برجام بدون روتوش آن را به دولت می‌دهد، یک رفتار نادرست بوده است. رفتار غیراسلامی آقای صالحی در ماجرای شوخی یک نماینده و قسم جلاله او که تن هر آدم معتقدی را می‌لرزاند، یک سابقه تاریک برای علی‌اکبر صالحی در اذهان عمومی ثبت خواهد کرد.
 
٥٧ساعت وقت‌کشی
روزنامه اصلاح طلب شرق ادعا کرده تندرو ها برای جلوگیری از اجرای برجام فعالیت میکنند:وقت‌کشی! اصطلاحی که بیشتر مردم فوتبال‌دوست ایران به واسطه هم‌گروهی با تیم‌های عربی با آن آشنا هستند. زمانی که این تیم‌ها در زمین فوتبال حریف رقیب نمی‌شوند، دست به تمارض و تلف‌کردن زمان می‌زنند، از هیچ ابزار و عملی هم دریغ نمی‌کنند. هم در پی فریب داورند و هم با زمین‌افتادن‌ها و مصدوم‌نمایی‌های گاه‌و‌بی‌گاه ثانیه‌ها را به سود خود هدر می‌دهند. این همان حکایت مردم و دولت با تندروها در موضوع برجام است. ٥٧ ساعت دیگر و احتمالا باز هم با جنجال. این خوابی است که تندروها برای ادامه بررسی طرح نحوه اجرای برجام برای دولت دیده‌اند..
 
بر اساس متن ٣٦ صفحه‌ای «پیشنهادها در مورد طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که دیروز منتشر شد، ١٧٢ پیشنهاد مطرح شده است.
به نظر می‌رسد بر اساس ١٧٢ پیشنهادی که عصر دیروز منتشر شد و «١٢٧» مورد از آن متعلق به کسانی است که در جلسه یکشنبه تمام توان خود را مصرف کردند تا کار به رأی‌گیری نرسد یا کلیات طرح تصویب نشود، مخالفان برجام تصمیم گرفته‌اند در بررسی و تصویب جزئیات طرح هم همان استراتژی پیشین را عملی کنند.
بررسی ١٧٢ مورد پیشنهاد در خوشبینانه‌ترین حالت، اگر قرائت پیشنهاد، سخنان مخالف و موافق و در نهایت رأی‌گیری در مورد آن، ٢٠ دقیقه به طول انجامد، به سه‌هزارو ٤٤٠ دقیقه زمان نیاز دارد، چیزی حدود ٥٧ ساعت. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، مدت زمان هر جلسه علنی، چهار ساعت است و اگر نیاز به ادامه جلسه پس از پایان این زمان باشد، باز هم باید رأی‌گیری انجام شده و در صورت تصویب جلسه ادامه یابد. بنابر آنچه پیش‌تر گفته شد، ٥٧ ساعت برابر با حدود ١٤ جلسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود. این تعداد جلسه در کمترین زمان بیش از یک ماه زمان خواهد برد. با رأی اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب کلیات طرح اجرای برجام، مشخص شد جزئیات طرح نیز رأی می‌آورد، چراکه راهکار دیگری غیر از اجرای برجام وجود ندارد. آنچه یکشنبه در مجلس رخ داد و احتمالا در جلسات آینده که مختص بررسی جزئیات طرح نحوه اجرای برجام است، به وقوع خواهد پیوست، آخرین تیرهای ترکش آنان است، اتلاف زمان و وقت‌کشی برای اجرائی‌شدن‌ برجام. 
 
دکانتان کساد نمی‌شود، نگران نباشید
روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد مانند برخی از رونامه های اصلاح طلب دیگر به انعکاس سخنان روحانی درباره تحریم و ادعاهایی درباره کاسبان تحریم پرداخته: رییس جمهور در جمع مردم مازندران اظهار داشت: از مجلس تشکر می‌کنم که کلیات طرح برجام را طبق خواسته مردم تصویب کرد. حجـت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بیست‌ودومین سفر استانی خود به استان مازندران خطاب به کاسبان تحریم گفت: دکانتان کساد نمی‌شود، نگران نباشید. بگذارید مسئله برجام پیش برود.
اکثریت مردم راه را مشخص خواهد کرد 
وی افزود: ما امروز در فرصت پس از توافق هستیم و نیاز به اتحاد و انسجام و عزم ملی داریم.رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه با درایت رهبری و دیپلمات‌های غیور و شجاع، کاری تاریخی انجام دادیم گفت: تاریخ به ما خواهد گفت ملت در این مقطع چه کار بزرگی را به ثمر رساند.
روحانی با اشاره به اینکه هیچ کشوری نیست که به فصل هفتم منشور سازمان ملل ارجاع داده شده باشد و کارش به جنگ نکشیده شده باشد، گفت: اما ملت ایران با تکیه بر غیرت ملی و نیروهای مسلح شجاع و همدلی اقوام و مذاهب مختلف ایستادگی کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه صحبت‌های رهبری باید فصل‌الخطاب قرار گیرد گفت: نباید برجام بین مردم فاصله بیندازد و اشکالی ندارد که برخی نظر دیگری دارند اما اکثریت مردم راه را مشخص خواهد کرد و اقلیت نیز به حقوق اقلیت خود خواهند رسید.
روحانی افزود: امروز برجام باید سکوی پرش جوانان انقلابی ما باشد.
ما موفق شدیم که تورم را کنترل کنیم. ما در زمینه رشد اقتصادی تا پایان هفته جاری بسته‌ای را ارائه خواهیم کرد که به حول و قوه‌الهی تحول عظیمی در اقتصاد ایجاد شود و این تحول پیش از برداشته‌شدن تحریم‌ها است. ممکن است تا دو ماه دیگر ما همچنان در حالت تحریم باشیم اما شاهد خواهید بود که در ماههای پایانی امسال کشور به لحاظ اقتصادی دچار تحول خواهد شد.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برخی فکر می‌کنند ما می‌خواستیم به غرب نزدیک شویم، اما واقعیت این است که غرب و شرق برای ما تفاوتی ندارد و آنچه برای ما اهمیت دارد اشتغال جوانان و رونق اقتصاد است. من به عنوان نماینده شما چگونه می‌توانم رضایت دهم که ۱۵ الی ۲۰ درصد برای واردات اجناس از جیب شما خرج شود.
 
روحانی تصریح کرد: ما حق نداریم از جیب مردم شعار بدهیم، هر کس می‌خواهد شعار بدهد از جیب خود خرج کند، نه از جیب فقرا و محرومان. ما تمام حقوقمان را در این مذاکرات گرفتیم و من در فرصت‌های بعدی حتما همه مسائل را توضیح خواهم داد. بعضی از سخنان را نشنیده بگیرید چرا که به موقع به آن جواب داده می‌شود شما ببینید چه کسانی هستند که از رفع تحریم‌ها ناراحت می‌شوند والله از تحریم‌ها ما ضرر می‌کنیم و شما هم متضرر می‌شوید. ناراحت نباشید، دکان شما کساد نمی‌شود. نگران نباشید اساس ما در این مذاکرات رفاه مردم بود اساس ما در مذاکرات این بود که رونق علم را به کشور بیاوریم. من از شما متشکرم و اگر شما به من علاقه دارید به یک خادم کوچک و یک سرباز این ملت ابراز علاقه می‌کنید، همه ما به ایران افتخار می‌کنیم و همه می‌خواهیم رشدو توسعه این کشور محقق شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار