دیدار استاندار با هیات مدیره شرکت سرمایه گذار بندر خواجه نفس، فعالیت 19 واحد سورتینگ میوه و سردخانه در استان، تاثیرات مخرب فرهنگی ماهواره ها از زبان نماینده ولی فقیه، حذف 40 هزار دفترچه بیمه شده روستایی، بازدید اعضای جوامع محلی ترسیب کربن استان از اجرای این پروژه در خراسان جنوبی و بازدید هنرمندان هنرهای تجسمی از بافت قدیم گرگان

گزیده های خبری استان گلستان

به گزارش گلستان24، استاندار گلستان در دیدار با هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری ایران سرمایه گذار بندر خواجه نفس اظهار کرد: در شرایطی که باور داریم سرمایه گذاری موجب رفع محرومیت و اشتغال زایی می شود، هر گونه مانع منطقه ای و استانی سرمایه گذاری را برطرف می کنیم.

گزیده های خبری استان گلستان
حسن صادقلو با بیان این که سرمایه گذار بندر خواجه نفس باید با تمام قدرت اقدام کند تصریح کرد: اگر چه ممکن است موانع حاشیه ای وجود داشته باشد اما سرمایه گذار باید بدون توجه به حرف و حدیث ها با تمام توان به کار خود ادامه دهد و کمک به توسعه شهرستان گمیشان و استان کند.
وی با اشاره به اهمیت بندر خواجه نفس در طرح منطقه آزاد صنعتی اقتصادی اینچه برون گلستان یادآور شد: باید تلاش کنیم اقدامات انجام شده در این بندر هر چه سریعتر برای مردم ملموس شود.

***

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: 19 واحد سورتینگ میوه و سردخانه با ظرفیت 95 هزار تن با سرمایه گذاری بالغ بر 40 میلیارد تومان ایجاد شده که زمینه اشتغال مستقیم 450 نفر را فراهم کرده است. 
محمدتقی جهانشاهی افزود: این واحدها آماده خدمات رسانی به تولیدکنندگان در زمینه سورت و ذخیره میوه برای فصول مختلف از جمله ایام سال جدید برای تنظیم بازار و تثبیت قیمت هستند. 
وی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی مدیریت باغبانی، در سال جاری مقدار 50 هزار تن انواع مرکبات از باغات استان برداشت خواهد شد و نکته قابل توجه در این خصوص بالا بودن ظرفیت صنایع سورتینگ نسبت به تولید استان است که واحدهای سورتینگ با کمبود مواد اولیه مواجه هستند. 

***

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: ماهواره و فیلم های شبکه های تلویزیونی خارجی خیانت را در بین خانواده های ما ترویج می کنند.
آیت اله سیدکاظم نورمفیدی اظهار کرد: کوتاه شدن مدت ازدواج ها حاصل تاثیرات فرهنگی غرب است. 
امام جمعه گرگان یکی از تبعات ورود تکنولوژی را تاثیرات فرهنگی عنوان کرد و گفت: شبکه های ماهواره ای و موبایلی با استفاده از این فناوری های نوین فرهنگ غربی را بر جامعه ما غالب می کنند. 
آیت اله نورمفیدی خواستار توجه به موضوعات فرهنگی جامعه شد و افزود: نمی توان جلوی ورود فناوری به کشور را گرفت اما باید مراقب اثرات سوء آن بود. 

***

مدیرکل بیمه سلامت گلستان گفت: 40 هزار بیمه شده روستایی این استان که همزمان دارای دفترچه درمانی از سایر سازمان های بیمه گر بودند، باطل شد.
دکتر سیدمحمد حسینی اظهار کرد: باطل شدن دفترچه های صادر شده برای این تعداد روستایی در پی اجرای طرح پالایش آمار جمعیتی ساکنان روستا در سطح همه شهرستان های تابعه و همچنین بر مبنای اطلاعات دریافت شده از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته است. 
وی گفت: 988 هزار و 528 نفر از بیمه شدگان زیر پوشش خدمات این اداره کل را روستاییان و عشایر استان تشکیل می دهند. 
وی افزود: علاوه بر این، 189 هزار و 650 نفر در حوزه سلامت همگانی، 135 هزار و 84 نفر کارکنان دولت، 43 هزار و 835 نفر سایر اقشار و دو هزار و 399 نفر در حوزه ایرانیان، بیمه شدگان تحت پوشش خدمات بیمه درمانی این اداره کل هستند. 
دکتر حسینی اضافه کرد: ارائه خدمات به بیمه شدگان استان از طریق یک هزار و 18 مرکز طرف قرارداد شامل پزشک، دندانپزشک، داروخانه، پرتوپزشکی، توانبخشی، بیمارستان و درمانگاه صورت می گیرد. 

***

به منظور آشنایی جوامع محلی شش روستای هدف پروژه ترسیب کربن استان گلستان، 18 نفر از نمایندگان فعال روستاهای هدف، مشاور و تسهیلگران این پروژه به سرپرستی مهندس حسن حسینیان از فعالیت های انجام شده پروژه بین المللی ترسیب کربن 'حسین آباد غیناب' بیرجند در خراسان جنوبی بازدید کردند.
حسن حسینیان سرپرست گروه اهداف این بازدید را افزایش همدلی و خرد جمعی بین گروه ها و روستاییان، انسجام و تداوم در نشست ها، افزایش تقاضای جوامع محلی در مشارکت فعالیت های احیایی و تداوم آن ها، افزایش انگیزه در بین جوامع برای ادامه همکاری با کارشناسان پروژه و انتقال دستاوردهای این بازدید برای سایر روستاییان عنوان کرد.
وی دلیل انتخاب این منطقه را سابقه 11 ساله اجرای پروژه بین المللی ترسیب کربن در بیرجند و کارهای اجرایی انجام شده در این حوزه از جمله اجرای عملیات احیایی مناطق بیابانی با فعالیت های مشارکتی مردم، احداث هلالی آبگیر و کشت نهال تاغ، آتریپلکس و درمنه، نهالکاری مشارکتی در مراتع، مدیریت چرا و حفاظت و قرق، احداث گلخانه و کارگاه های پرورش قارچ بیان کرد. 
استان گلستان نیز یکی از 18 استانی است که طرح ترسیب کربن در آن به صورت تعمیم به مرحله اجرا درآمده است.
محدوده اجرای طرح ترسیب کربن در استان گلستان در حوزه آبخیز تیل آباد شهرستان آزادشهر با وسعتی معادل 48329 هکتار است. این منطقه دارای دو زیر حوزه تیل آباد و کاشیدار در بخش جنوبی شهرستان آزادشهر است.
روستاهای هدف (شش روستا) طرح ترسیب کربن شامل تیل آباد، خوش ییلاق،سیب چال، کاشیدار، نراب و وامنان است.

***

30 هنرمند هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از بافت قدیم گرگان دیدن کردند.
این بازدید در راستای آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان از جذابیت های تاریخی و گردشگری استان صورت گرفت و طی آن هنرمندان هنرهای تجسمی از بناهای تاریخی بافت قدیم گرگان، بازارچه صنایع دستی واقع در خانه تاریخی باقری و موزه امیرلطیفی دیدن کردند.

***

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گلستان به نمایندگی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان که در شهر آستانه برگزار شد حضور یافت.
مهدی میقانی گفت: این اجلاس به ریاست محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از طرف دولت ایران و اسیکشیوف وزیر سرمایه گذاری و توسعه از طرف دولت قزاقستان با حضور مدیران و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی از جمله راه و شهرسازی، نفت، نیرو، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، میراث فرهنگی و گردشگری، بهداشت، علوم، صنعت، معدن و تجارت و حضور بخش خصوصی دو کشور برگزار شد.
وی افزود: با توجه به جایگاه ویژه و اهمیت بالای ایران و قزاقستان در ترانزیت منطقه ای، توسعه مناسبات در این بخش به تبادل و ترانزیت محصولات کشاورزی و صنعتی کمک می کند.
وی ادامه داد: در یادداشت تفاهم این اجلاس به موضوعاتی در حوزه های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات فنی، حمل و نقل و لجستیک، گردشگری تأکید ویژه شده است.

***

دومین نشست هم اندیشی شناسایی توانمندی ها و پتانسیل های توسعه گردشگری روستاها با حضور کارشناسان، دهیارها و اعضای شورای روستاها در اداره میراث فرهنگی شهرستان گرگان برگزار شد.
مدیر میراث فرهنگی گرگان هدف از برگزاری این نشست ها را شناسایی توانمندی های گردشگری روستاها و استفاده از ظرفیت های موجود گردشگری روستایی عنوان کرد و گفت: گردشگری تنها شامل پتانسیل های طبیعی (جنگل ها، آبشارها) نمی شود بلکه اماکن تاریخی، تپه ها، آداب و رسوم، جاذبه های فرهنگی و ورزشی را نیز در بر می گیرد و با توجه به پتانسیل بالای روستاهای گرگان در این شاخه ها می توان گام بسیار موثری در توسعه گردشگری روستاها برداشت.
یاسر قندهاری با اشاره به این که سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لازم و ملزوم یکدیگر است ابراز امیدواری کرد: با تلاش برای توسعه فرهنگ گردشگری روستایی بتوانیم باعث افزایش بهره برداری مفید ظرفیت های دو حوزه دیگر نیز شویم. 

***

معاون بیمه ای و هماهنگی امور استان های صندوق بیمه اجتماعی کشور با بیان این که بخش عمده ای از کشاورزان و روستاییان از مزایای بیمه بی اطلاع هستند گفت: نبود آگاهی کشاورزان و روستاییان باعث شده تا از این بیمه بی بهره بمانند.
عباس اورنگ در چهاردهمین گردهمایی دهیاران استان گلستان افزود: این شرایط در حالی است که کشاورزان و روستاییان می توانند با پرداخت مبالغ ناچیزی به طور سالیانه خود را تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دهند.
وی با بیان این که بالاترین میزان حق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر 360 هزار تومان در سال است افزود: این تنها 15 درصد از کل مبلغ بیمه است و الباقی آن را دولت به حساب بیمه شدگان پرداخت می کند.

***

عضو انجمن شعر قلم زرین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان علی آباد کتول در دومین جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، به مقام دوم دست یافت. 
رمضانعلی ابری از سال 83 سرودن شعر را با عضویت در انجمن شعر بسیج علی آباد کتول آغاز کرد و عناوینی همچون مقام سوم جشنواره جوان خوارزمی در سال 1386، برگزیده اولین جشنواره فرهنگی و هنری نخبگان کشور سال 91 در شیراز و مقام اول شعر بسیج هنرمندان استان گلستان سال 94 را در کارنامه خود دارد و اکنون به عنوان عضو شورای شعر بسیج استان گلستان و عضو هیئت موسس انجمن قلم زرین گلستان سبز مشغول فعالیت است.

ایرنا
 

ارسال نظر

آخرین اخبار