احتمال بارش نخستین برف پائیزی

آسمان این روزهای گلستان اگر چه ابری است، اما جریان هوای ملایم، توام با خنکای مطبوع، احساس خوشایند زندگی را جاری کرده است.

سرمای زودرس با کاهش 13 درجه‎ای دما در گلستان

به نظر می‎رسد قرار نیست این هوای مطبوع تداوم داشته باشد و پیش‎بینی‎های هواشناسی استان، نشان از سرمایی زودرس و هوایی بارانی دارد.

به گزارش گلستان24، چندی پیش سازمان مدیریت بحران کشور، طی نامه‎ای به استان‎ها از وقوع پاییزی پرباران و زمستانی سرد خبر داد، خبری که اوضاع جوی فعلی در گلستان، موید آن است.

بارندگی برای بسیاری از گلستانی‎ها خبر خوش‎آِیندی است، اما احتمال وقوع زمستان سرد، یادآور یخ‌بندان طی سال‎های 1390 و 1392 در استان است که موجب از بین رفتن بسیاری از محصولات باغی این دیار شد.

به هر حال در این شرایط، پیش از وقوع فصل سرما، به نظر می‎رسد دستگاه متولی کشاورزی از هم‎اکنون باید برای مواجهه با این شرایط، برنامه‎های خاص خود را تدوین کنند تا بتوانند با این تمهیدات، پیش‎بینی‎های خاصی را برای مواجهه با سرمای پیش‎رو تدارک ببینند.

عبور سامانه بارشی از یک‌شنبه هفته آینده  

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به احتمال تجربه پائیزی پرباران در سال جاری گفت: پیش‎بینی‎های جوی استان، موید این احتمال است و انتظار می‎رود شاهد نزولات‎ جوی مناسبی طی روزهای آِینده باشیم.

سیدمحمدرضا رضوی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: از اواخر روز پنج‎شنبه گذشته با فعال شدن موج کوتاه و ناپایدار، بارش رگباری توام با رعد و برق در استان را شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: از ظهر جمعه نیز مجددا استان تحت تاثیر موج ناپایداری قرار گرفت که علاوه بر تداوم سامانه بارشی، احتمال بارش نخستین برف پائیزی در مناطق کوهستانی، وزش باد شدید، طوفانی شدن دریا، دمای استان نیز بین 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد کاهش یافت.

رضوی یادآور شد: با توجه به این شرایط جوی، احتمال آب‎گرفتگی و جاری شدن سیل در مناطق مستعد استان بالاست.

به گفته وی این سامانه جوی تا امروز در استان مستقر است و روز یک‌شنبه از فراز این استان شمالی عبور خواهند کرد.

این  مسئول گلستانی با اشاره به صدور اطلاعیه جوی اذعان کرد: این اطلاعیه برای تمامی دستگاه‎های عملیاتی و مدیریت بحران استان ارسال شده و از طریق پیامک نیز به مدیران دستگاه‎های اجرایی و عملیاتی استان اطلاع‎رسانی شده است.

احتمال فصل پائیزی پرباران در گلستان

رضوی با اشاره به شرایط جوی استان طی فصل پائیز جاری بیان کرد: پیش‎بینی می‎شود در این فصل شاهد بارش‎های مطلوبی در سطح استان باشیم و ذخایر آبی استان نیز با وجود این بارش‎ها شرایط بهتری پیدا کند.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت نامناسب کمبود آب و خشک‌سالی در استان طی فصل تابستان سال‌ جاری، بارش‎هایی از این دست می‎تواند نقش مثبتی در کاهش تنش آبی استان ایفا کند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به صدور اطلاعیه هواشناسی گفت: پس از دریافت اطلاعیه هواشناسی، مراتب برای اطلاع و اقدام لازم برای مواجهه با حوادث احتمالی برای فرمانداری‎ها و دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ارسال شده است.

صادق‎علی مقدم تصریح کرد: بر اساس این اطلاعیه، موج اول بارندگی در سطح استان از روز گذشته آغاز شد، اما براساس همین پیش‎بینی، مرحله دوم بارندگی‎ها از شدت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به حجم خوب بارندگی در اوایل پاییز امسال افزود: امیدوارم این رحمت الهی همچنان تداوم داشته باشد تا استان از شرایط بسیار سخت کم‎‌آبی خارج شود و خشک‌سالی بیش از این استان سرسبز گلستان را تحت تاثیر خود قرار ندهد.

مقدم اضافه کرد: گرما توأم با خشک‌سالی و کاهش شدید رطوبت طی این مدت شرایط مساعدی را برای حریق در عرصه‎های جنگلی استان فراهم کرده بود.

موج دوم بارندگی در گلستان شدیدتر است

وی ادامه داد: این شرایط جوی به همراه کاهش دما و رطوبت حاصل از آن، می‎تواند اوضاع را تا حد بسیاری تلطیف کند و آستانه تحریک‎پذیری جنگل‎های گلستان را تا حدود بسیاری کاهش دهد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آمادگی دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تاکید کرد: کشیک‌های مستقر در دستگاه‎های اجرایی استان آماده پاسخ‎گویی و خدمت به شهروندان گلستانی و مواجهه با بلایای طبیعی هستند.

مقدم تصریح کرد: هماهنگی و تعامل مناسبی بین دستگاه‎های اجرایی و امدادی استان جریان دارد و انتظار می‎رود با وجود این تعامل، مشکلی در این شرایط حادث نشود. ‌

هوای گلستان هم‌اکنون ابری و دمای آن نیز بین 13 تا 22 درجه سانتی‎گراد متغیر است.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هر ساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی جنگل‎هاست.

ارسال نظر

آخرین اخبار