مراسم عزاداری دهه اول محرم در محله درب نو گرگان برگزار می گردد.

مراسم عزاداری دهه اول محرم در محله درب نو گرگان + تصاویر
به گزارش گلستان24، درب نو یکی از محله های قدیمی گرگان می باشد که دارای تکایای متعددی می باشد که هرکدام از آنها توسط متولی اداره می شود.قدمت این تکایا بعضا به 100 سال هم می رسد . همه ساله با فرارسیدن ایام محرم و صفر تکایا رونق گرفته و توسط متولیان امر سیاه پوش شده و در آن عزای امام حسین(ع)برگزار می گردد. وسعت تکایا حدودا بین 50 تا 100 مترمربع بوده که هرکدام دارای یک آشپزخانه و فضایی برای عزاداری می باشد و در دو طبقه ساخته شده است.
البته امروزه به دلیل وسعت کم غذا در منزل متولی یا جای دیگر پخت شده و فقط برای تقسیم کردن و اطعام دادن به درون اشپزخانه ها برده می شود.
یکی از رسوم قدیمی و تقریبا پاربرجا در این تکایا تزئین  و سیاه پوش کردن آن با پارچه های اهدایی از طرف اشخاص و ... به این تکایا بوده و همچنین روضه خوانی و ذکر مصائب اهل البیت در اینجا گفته می شود و برای اطعام دهی از سفرهای پارچه ای و ظرف هایی از جنس روی و قاشق های فلزی و لیوان های استیل استفاده شده و در کنار برنج خورشت مخصوص گرگانی ها(ساک) داده می شود.
عزاداری محله درب نو (5)عزاداری محله درب نو (4)عزاداری محله درب نو (2)عزاداری محله درب نو
عزاداری محله درب نو (14)عزاداری محله درب نو (13)عزاداری محله درب نو (11)عزاداری محله درب نو (10)عزاداری محله درب نو (8)عزاداری محله درب نو (6)عزاداری محله درب نو (15)عزاداری محله درب نو (16)عزاداری محله درب نو (28)عزاداری محله درب نو (37)عزاداری محله درب نو (36)عزاداری محله درب نو (20)عزاداری محله درب نو (22)عزاداری محله درب نو (23)عزاداری محله درب نو (32)عزاداری محله درب نو (27)عزاداری محله درب نو (33)

ارسال نظر

آخرین اخبار