عبدالرحیم پناهی متولد سال 1310 محله سرچشمه گرگان است. وی برای مداحی و نوحه خوانی قواعد خاصی در نظر می‌گیرد. مثلاً هیچ گاه، خرافات در روضه‌ها و مبالغه گویی در متن نوحه‌های ایشان دیده نشده است.

پیرغلام حسینی گرگانی در بستر بیماری

مدیحه سرایی یا شعرخوانی برای اهل بیت (ع) از کارهای بسیار ارزشمندی است. احادیثی از معصومین درباره اجر و پاداش فراوان این کار، نقل شده است.

به گزارش گلستان 24، گفته شده که آن‌ها برای کسانی که در این راه قدم برمی دارند دعا می‌کنند زیرا که این کار یکی از راههای تبلیغ و اثبات امامت و ولایت اهل بیت (ع) است.

شهر گرگان سرشار از مداحان خوش صداست که با هدف دفاع از حقانیت اهل بیت (ع) به روضه خوانی یا نوحه سرایی می‌پردازند.

یکی از پیرغلامان حسینی که قریب به شصت سال در این راه قدم برداشته، حاج عبدالرحیم پناهی است. اکنون به دلیل کسالت در بستر بیماری است. از همه مؤمنین می‌خواهیم برای این برادر عزیز دعا کنند.

عبدالرحیم پناهی متولد سال 1310 محله سرچشمه گرگان است. وی برای مداحی و نوحه خوانی قواعد خاصی در نظر می‌گیرد. مثلاً هیچ گاه، خرافات در روضه‌ها و مبالغه گویی در متن نوحه‌های ایشان دیده نشده است. از آهنگ‌ها و نوحه‌هایی که امروزه در میان جوانان رایج است تقلید نمی‌کند.

201009101677-1

آهنگ نوحه‌هایی که می‌خواند از سبک خاصی برخوردار است که سال‌هاست آن را تغییر نداده است. همیشه سعی می‌کند که نوحه‌هایی را که سال گذشته خوانده است مجدداً برای عزاداران نخواند.

عبدالرحیم پناهی به شیرینی فروشی در فلکه کریمی اشتغال داشت و از راه مداحی ارتزاق نکرد. کمتر دیده شده که در مراسم ترحیم، مداحی کند. وی از مداحان اصلی دسته چهار محله سبزه مشهد، سرچشمه، سرپیر و دباغان است که این دسته یکی از بزرگ‌ترین دسته‌های سینه زنی در گرگان است که همه ساله در شب ششم و دهم محرم به عزاداری می‌پردازند.

عبدالرحیم پناهی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از مدیران کاروان‌های زیارتی بود. همچنین وی از بانیان هیئت متوسلین و مسئول انجمن خیریه صاحب الامر (ع) گرگان است. اخیراً در انتخابات کانون‌های مداحی گلستان، رأی چهارم را از آن خود کرد.

همه اشعاری که وی می‌خواند دلنشین و زیباست اما یکی از آن‌ها که بسیار برای مردم جذاب بود و همیشه درخواست تکرار آن را می‌دادند همان شعری است که درباره مناجات امام حسین (ع) با خدای متعال سروده شده است. ابتدای آن چنین است:

یا الهی تو گواهی برعهد خود کردم وفا

هستی‌ام را بارالها آورده‌ام در کربلا

آماده‌ام خدایا امر تو را اجرا کنم

پای شهادت نامه را با خون خود امضاء کنم

لبیک یا حبیبم لبیک یا حبیبم

201009101682-2

ارسال نظر

آخرین اخبار