حدود یک ماه از آغاز فصل کشت پاییزه می‌گذرد ولی به دلیل اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی از سوی دولت، کشاورزان گلستانی هنوز محصولات خود را نکاشته و بلاتکلیف هستند.

بلاتکلیفی کشاورزان گلستان به دلیل اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی

به گزارش گلستان24،  کشاورزان گلستانی هر ساله با آغاز فصل پاییز و برداشت محصولات تابستان، کشت محصولات پاییزه را نیز آغاز می کنند. در گلستان محوصلاتی مانند گندم و کلزا که مورد حمایت دولت هم هستند بیشتر از سوی کشاورزان کشت می شوند. اما امسال وضعیت متفاوت است. درحالی‌که یک ماه از آغاز کشت‌های پاییزه و فصل زراعی جدید می‌گذرد، اما به دلیل اعلام نشدن نرخ تضمینی محصولات کشاورزی، کشاورزان تصمیمی برای کاشت محصولات پاییزه نگرفته‌اند.

آن ها بر اساس نرخ خرید تضمینی که دولت برای محصول در اواخر شهریور هرسال اعلام می‌کند اقدام به کشت می‌کنند و تأخیر در اعلام به‌موقع قیمت‌های تضمینی توسط دولت قطعاً به تولید محصولات به‌ویژه محصولات استراتژیک آسیب وارد می‌کند.

بر اساس قانون، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی هرساله توسط وزارت جهاد در اواسط تابستان بر اساس نرخ تورم به دولت اعلام می‌شود. دولت هم پس از بررسی قبل از آغاز سال زراعی باید قیمت‌ها را اعلام کند و کشاورزان بر اساس آن برای کشت و برآورد هزینه برنامه کنند. این اعلام به‌موقع قیمت تضمینی محصولات علاوه بر اطمینان خاطر دادن به کشاورزان می‌تواند در تولید محصولات استراتژیک نیز نقشی اساسی داشته باشد.

ابلاغ ۳۸۰ هزار هکتار کشت گندم در گلستان

طبق پیش‌بینی کارشناسان و مسئولان جهاد کشاورزی امسال قرار است ۳۸۰ هزار هکتار گندم در استان کشت شود است که از اواسط آبان ماه کشت آن آغاز می‌شود. طبق قانون قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم امسال برابر نرخ تورم باید به یک هزار و ۳۵۰ تومان برسد ولی هنوز توسط دولت اعلام‌نشده است.

 

 

همچنین برای محصول کلزا که وزارت جهاد کشاورزی برای استان گلستان ۴۵ هزار هکتار کشت آن را در نظر گرفته است هنوز نرخی اعلام‌نشده است. هم اکنون نیز تنها برای پنج هزار هکتار از اراضی استان قرارداد کشت کلزا منعقدشده است که از این میزان تنها دو هزار و ۶۰۰ هکتار کشت کلزا انجام شده است.

وقفه در اعلام خرید تضمینی موجب تأخیر در کشت می‌شود

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران و دبیرخانه کشاورز استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به دلیل وقفه در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت، همچنان کشاورزان بر سر دوراهی تصمیم‌گیری انتخاب نوع کشت قرار دارند.

علی‌قلی ایمانی افزود: سال گذشته دولت با اعلام به‌موقع نرخ خرید تضمینی گندم توانست با ایجاد انگیزه در کشاورزان بر افزایش تولید و خرید گندم تأثیر بسزایی داشته باشد به طوری که خرید گندم حدود دو میلیون تن افزایش پیدا کرد. اما متاسفانه کشاورزان به علت وقفه در اعلام نرخ خرید تضمینی نمی‌توانند برای کشت محصول سال زراعی جدید خود تصمیمی بگیرند و همین نداشتن تصمیم گیری می‌تواند موجب تأخیر در کشت گندم و کاهش تولید و خرید شود.

رییس خانه کشاورز استان در رابطه با علت تأخیر اعلام قیمت تضمینی گفت: زمزمه‌هایی مبنی بر پایین آمدن قیمت گندم در پی کاهش قیمت نفت شنیده می شود و قیمت گندم در بازرهای جهانی به ۹۰۰ تومان نیز رسیده است، حتی گندم در ورودی گمرک‌های ما ۸۵۰ تومان نیز مبادله می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس نرخ تورم و هزینه‌های تولید خرید تضمینی گندم از کشاورزان امسال باید یک هزار و ۳۵۰ تومان باشد تا کشاورز متضرر نشود.

 

 

ایمانی افزود: تعیین نرخ گندم براساس کاهش قیمت جهانی محصولات کشاورزی و تعمیم دادن آن به تولیدات داخلی باید در شرایطی باشد که هزینه‌های تمام شده تولید یعنی نرخ نهاده‌های اولیه همچون بذر، کود، انرژی، حمل و نقل، سوخت و ماشین آلات نیز کاهش یابد.

وی تصریح کرد: نمی‌شود قیمت خرید تضمینی گندم بر اساس قیمت جهانی باشد ولی هزینه کرد کشاورز بر اساس هزینه‌های داخلی محسوب شود. براساس هزینه‌های تمام شده تولید؛ قیمت هرکیلوگرم گندم حدود یک هزار و۳۵۰ تومان است که انتظار می‌رود مسئولان سود اندکی را نیز برای ایجاد رغبت در کشاورزان درنظر بگیرند.

کاهش تولید در بخش کشاورزی منجر به کاهش اشتغال می‌شود

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران با بیان این که رهبر معظم انقلاب حمایت از تولیدات خالی را تاکید داشته‌اند و طبق نظر ایشان کشاورزی باید مورد حمایت باشد، گفت: اگر تولید کشاورزی ما تعطیل شود بخش اعظمی از درآمد ناخالص ملی کشور کاهش می‌یابد و معیشت کشاورزان دچار آسیب می‌شود.

وی ادامه داد: با این کار بخشی از اشتغال کشور و استان ما که در بخش کشاورزی است آسیب می بیند و اگر نتوانیم برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم تولید و اشتغال ما در این بخش آسیب می‌بیند.

ایمانی تصریح کرد: اساس نرخ تضمینی بر مبنای هزینه تولید ضرب در نرخ تورم است و ما نیز انتظار داریم بر همین مبنا نرخ تضمینی اعلام شود. ضمن این که اگر این نرخ تضمینی محصولات پاییزه زودتر اعلام نشود ممکن است کشاورزان به جای کشت محصولاتی مانند گندم و جو و کلزا به کشت محصولات غیر استراتژیک نظیر هندوانه، صیفی جات و گوجه فرنگی و غیره روی بیاورند تا بتوانند از نظر اقتصادی خود را تأمین کنند که این موضوع در نهایت ممکن است امنیت غذایی در کشور را به خطر بیندازد.

اگر نرخ خرید تضمینی محصولات پاییزه اعلام نشود ممکن است کشاورزان به سمت محصولات غیر استراتژیک مانند هندوانه و گوجه بروند که این اتفاق امنیت غذایی و منابع آبی را تهدید می کند

وی با بیان این که بهتر است دولت هر چه زودتر قیمت‌های تضمینی را اعلام کند تا کشاورزان از بلاتکلیفی خارج شوند، گفت: برای حمایت از کشاورزان و افزایش بهره وری تولید گندم، اعلام هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی گندم ضروری است و در صورتی که کشاورزان با اطلاع و آگاهی تصمیم بگیرند، می‌توانند در افزایش تولید نیز نقش بسزایی ایفا کنند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرگار مهر در رابطه با وضعیت کشت پاییزه در گلستان گفت: طبق ابلاغ وزارتخانه امسال باید ۳۸۰ هزار هکتار گندم در استان کشت شود که کشت از اواسط آبان آغاز و تا اواسط آذر ادامه دارد. اما با توجه به پایین آمدن نرخ جهانی گندم دولت تاکنون نرخ تضمینی را اعلام نکرده است ولی طبق قانون پیش‌بینی ما افزایش ۱۰ درصدی نرخ تضمینی گندم نسبت به سال گذشته است که هنوز توسط دولت اعلام رسمی نشده است!.

محمدرضا عباسی بابیان اینکه قیمت هر کیلو بذر گندم یک هزار و ۴۹۰ تومان است، گفت: برنامه کشت ما برای محصول جو در استان نیز ۷۲ هزار هکتار است و برای بذور گندم و جو هیچ مشکلی نداریم و به‌اندازه کافی تولید صورت گرفته است. اکنون نیز منتظر اعلام نرخ تضمینی دولت برای این محصولات هستیم.

هر چند باید برای تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی کاملاً بار مالی آن محاسبه شود و تعیین قیمت آن کار ساده ای نیست و تبعات خاص خود را دارد ولی با این وجود دولت باید برنامه جدی برای حوزه کشاورزی و ترغیب کشاورزان برای کاشت محصولات کشاورزی بالاخص گندم را پیش بینی کند و سرگردانی و بلاتکلیفی را از دوش کشاورزان پایین آورد.

خودکفایی و رونق در محصولات کشاورزی کاملاً وابسته به تصمیم دولت است و رونق اقتصاد کشور نیز به افزایش تولید و ایجاد بستر سرمایه گذاری مولد مخصوصاً در حوزه کشاورزی است که متاسفانه در سایه غفلت دولت پیش می‌رود.

خبرنگار: زهرا خورشیدکلایی/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار