فهرست بلندبالا روی میز دولت

همزمان باورود بنزین ۱۰۰۰تومانی به سبد هزینه‌ای مردم و باالزام هماهنگی هرگونه افزایش قیمتی با دولت، پرونده‌های زیادی از درخواست تولیدکنندگان روی میز بررسی دولت قرار گرفته که کالاهای اساسی در صدر هستند.

گرانی کالاهای اساسی در راه است

با اعلام دولت،  قیمت بنزین از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسید و تک نرخی شد.  اوایل امسال هم بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای که رسما از سوی دولت ابلاغ شد، هرگونه افزایش قیمتی را منوط به هماهنگی با دولت دانست تا بازار سامانی یابد و از تورمی که هرساله، در هفته‌های آغازین سال، نصیب مردم و بازار می‌شود، جلوگیری شود. همین اشاره کافی بود تا تولیدکنندگان یکی پس از دیگری، برای افزایش قیمت محصولاتشان، به خط شوند.

گرانی کالاهای اساسی

این روزها از هر بخش تولیدی، خبر از ارایه درخواست افزایش قیمت به دولت می‌رسد؛  از خودروسازان گرفته تا تولیدکنندگان انواع و اقسام کالاها در بازار.

کالاهای اساسی

البته تولیدکنندگان کالاهای اساسی، پیشگام شده‌اند و یکی پس از دیگری، اعلام می‌کنند که تقاضای افزایش قیمت خود را به دولت ارسال کرده‌اند؛  دولت اما تاکنون به هیچ یک از این تقاضاهای افزایش قیمت، جواب مثبت نداده است.  

در این میان تولیدکنندگان بسیاری از جمله نانوایان، خودروسازان، تولیدکنندگان روغن نباتی، تولیدکنندگان محصولات لبنی، تولیدکنندگان سیمان، تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی درخواست خود را به دولت ارایه کرده‌اند و البته منتظرند تا دولت در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

سیمان

دبیر انجمن تولید‌کنندگان سیمان اعلام کرده که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید سیمان، درخواست افزایش قیمت ۱۷ درصدی سیمان را به دولت ارسال کرده ایم.

عبدالرضا شیخان در گفتگو با مهر می‌افزاید: تولید مازاد بر نیاز سیمان در سال قبل سبب شد تا تولیدکنندگان با کمبود بازار مواجه شوند و بنابراین ثبات بر بازار حاکم باشد اما اکنون درخواست افزایش ۱۷ درصدی سیمان را به دولت ارسال کرده ایم.

وی می افزاید: هنوز در این رابطه پاسخی دریافت نشده است اما سال گذشته با وجود توقف رشد نرخ تورم، با تورم ۱۵ درصدی و رکود دست و پنجه نرم کردیم ولی ادامه این مسیر امکان پذیر نیست و به همین دلیل، درخواست افزایش قیمت را به دولت ارسال کردیم.

به گفته شیخان، سال گذشته تولید سیمان به ۶۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و کلینکر به ۷۰ میلیون تن رسید‌ که از این رقم، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیمان و ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کلینکر صادر کردیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۵.۵ تا ۶ میلیون تن مازاد کلینکر در کارخانه‌ها وجود دارد که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود ۴ تا ۵.۴ میلیون تن بوده است.

نان

از سوی دیگر تولیدکنندگان نان هم که همان نانوایان باشند، درخواست افزایش قیمت خود را به دولت ارسال کرده اند و منتظرند تا دولت در بررسی‌هایی که انجام می‌دهد، پاسخ آنها را بدهد، البته دولت تا حدودی دست آنها را برای افزایش قیمت باز گذاشته است و با راه انداختن نانوایی‌های آزادپز، راهی برای آزادسازی قیمت نان در پیش گرفته است.

در این میان البته آنگونه که روسای اتحادیه‌های نان می‌‌گویند، هنوز دولت موافقتی در سال جاری با افزایش قیمت نداشته و تنها افزایش قیمت مربوط به نان‌های صنعتی بوده که آن هم با مصوبه دولت، آردشان آزاد شده است؛  بنابراین باید منتظر اعلام نظر رسمی دولت در زمینه افزایش قیمت نان هم بود.

خودرو

گروه دیگری که تقاضای افزایش قیمت خود را به دولت ارسال کرده‌اند، خودروسازان هستند. ایران خودرو برای محصولات خود افزایش قیمت ۱۰ درصدی را تقاضا کرده و سایپا هم خواستار افزایش ۱۵ درصدی محصولاتش شده است. از سوی دیگر، برخی خودروسازانی هم که با چینی‌ها کار می‌کنند، درخواست افزایش قیمت خود را به دولت ارایه کرده‌اند.

البته در حالی که شورای رقابت، با درخواست ایران خودرو برای افزایش ۲ درصدی قیمت محصولاتش موافقت کرده و برای سایپا هم افزایش قیمت کمتر از ۵ درصدی محصولات را در نظر گرفته اما قرار است از این پس، شورای اقتصاد تعیین تکلیف نهایی قیمت خودرو را به عهده گیرد، البته این هم بستگی به نظر دولت دارد.

روغن

از سوی دیگر، محمد قبله، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان صنایع روغن نباتی در گفتگو با مهر از ارایه تقاضای افزایش قیمت روغن نباتی از سوی تولیدکنندگان به دولت خبرداد و گفت: آخرین افزایش قیمت روغن‌نباتی مربوط به اردیبهشت سال ۹۲ و بر پایه ارز ترکیبی ۷۰ درصد مرجع با نرخ ۱۲۲۶ تومان و ۳۰ درصد مبادله‌ای با نرخ ۲۴۵۰ تومان بود که در نهایت نرخ پایه ۱۶۰۰ تومان را تشکیل می داد.

وی با بیان اینکه قیمت روغن خام به عنوان ۸۰ درصد از قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان داخلی طی دو سال اخیر در بازارهای جهانی حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است، افزود: این در حالی است که نرخ پایه ارز برای تولیدکنندگان روغن نباتی از شش ماهه دوم سال ۹۲ تاکنون با نرخ مبادله ای محاسبه شده است.

به گفته قبله، بر این اساس نرخ ارز برای این صنعت از شش ماهه دوم ۹۲ بالغ بر ۲۴۰۰ تومان، در سال ۹۳ با نرخ ۲۶۵۰ تومان و امسال نیز به ۲۸۵۰ تومان رسیده و به عبارتی، این افزایش نرخ ارز فرصت مهم کاهش قیمت جهانی روغن خام را به یک تهدید تبدیل کرده است.

قبله با اشاره به اینکه روند مذکور نشان دهنده رشد ۸۰درصدی نرخ ارز برای تامین روغن خام وارداتی است، خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز سیاست های تعرفه ای دستخوش تغییراتی شده که برای رغن سویا و آفتابگردان ۳درصد و برای روغن پالم نیز ۶درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: از طرفی براساس مصوبه دولت پرداخت ۷۰ تومان مابه التفاوت هر کیلوگرم روغن نباتی به کشاورزان بر عهده تولیدکنندگان داخلی گذاشته شده است که در کنار افزایش نرخ ارز، افزایش تعرفه‌ها و همچنین افزایش نرخ حقوق و دستمزد از سال ۹۲ به ۹۳ و ۹۳ به ۹۴ بازنگری در قیمت‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

به گفته قبله، برآوردها نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها در حدود ۱۲ درصد می تواند مشکلات به وجود آمده بر سر راه تولیدکنندگان این صنعت را کمرنگ ساخته و توان رقابتی آنان را افزایش دهد.

لبنیات

همچنین رضا باکری، دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی هم اعلام کرده که هزینه‌های تولید فرآورده های لبنی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ فقط ۵ درصد افزایش یافته است که بر همین اساس، انجمن فراورده‌های لبنی به استناد قیمت‌های تمام شده محصولات، درخواست افزایش ۵ درصدی قیمت لبنیات را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرده است.

وی با اعلام اینکه نرخ تورم و افزایش هزینه های تولید در سال ۹۳ باعث شده بود تا کارخانجات لبنی مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها را دریافت کنند، خاطرنشان کرد است: امسال خوشبختانه نرخ تورم کاهش یافته و در کنار آن هزینه های تولید واحدها هم کاهش پیدا کرده است.

به گفته باکری، تعدادی از کارخانجات لبنی در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش قیمت را در محصولات خود لحاظ نکرده بودند که امسال با توجه به عرضه و تقاضا این افزایش قیمت ها را انجام می دهند.

کنسرو

همچنین سید محمد میررضوی دبیر انجمن صنایع کنسرو نیز چندی پیش اعلام کرده بود که با توجه به افزایش هزینه دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل و قیمت آب و برق، تولیدکنندگان صنایع کنسرو خواستار افزایش ۵ تا ۸ درصدی قیمت تولیدات خود هستند که در این مورد به صورت شفاهی درخواستمان را به سازمان حمایت ارائه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: البته برای ارائه درخواست قطعی بررسی کردیم تا ببینیم چه عوامل دیگری بر تولید محصولات کنسروی تأثیرگذار خواهند بود و بر این اساس درخواست کتبی خود را به سازمان حمایت ارائه خواهیم کرد.

فرآورده‌های گوشتی

همچنین حسین شاه‌آبادی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی هم از ارایه درخواست افزایش ۱۲ درصدی قیمت فرآورده‌های گوشتی به دولت خبرداد و اعلام کرده که البته آلوده بودن گوشت گاومیش هندی، هزینه تولید کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی را افزایش داده و به همین دلیل درخواست افزایش ۱۲ درصدی قیمت محصولات‌مان را به دولت ارائه کردیم.

ارسال نظر

  • دلسوز
    0

    خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه
    اینم از دولتی که میگفت همه چیز رو درست میکنه

  • ناشناس
    0

    دست از جویدن این کشور بردارین. دیگه پیر شدین بابا

آخرین اخبار