بررسی محتوایی روزنامه های دوشنبه:

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان سیاست خارجی کشور، نکات و تاکیدات ویژه ای در باب سیاست خارجی انقلابی ایران داشتند که این موارد به سوژه نخست روزنامه ها تبدیل شده است. در سوی دیگر، انتخابات ترکیه، دادگاه بابک زنجانی و سیل از موضوعات دیگری بوده اند که روزنامه ها به آن پرداخته اند.

هاشمی: پدر احمدی نژاد را جدی نگرفتند/ اصلاح طلبان سابقه دار به صحنه نیایند

به گزارش گلستان24، رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان سیاست خارجی کشور، نکات و تاکیدات ویژه ای در باب سیاست خارجی انقلابی ایران داشتند که این موارد به سوژه نخست روزنامه ها تبدیل شده است. در سوی دیگر، انتخابات ترکیه، دادگاه بابک زنجانی و سیل از موضوعات دیگری بوده اند که روزنامه ها به آن پرداخته اند. 

ورشکستگی غیرعلنی برخی موسسات غیرمجاز/ رخنه احمدی‌نژادی‌ها در روابط‌عمومی‌های دولت!/ بوی جلیلی می آید

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در تیتر نخست خود با عنوان " ورشکستگی غیرعلنی برخی موسسات غیرمجاز"، به ناتوانی موسسات غیرمجاز مالی در برآورده کردن مطالبات مشتریانشان پرداخته است:  این روزها موسسات اعتباری غیرمجاز حال و روز خوشی ندارند و حتی برخی از آنها نمی‌توانند پاسخگوی سپرده گذاران خود باشند. به نظر می‌رسد که حباب جذابیت این موسسات در حال فروریختن است. موسسات غیرمجاز در سالهای گذشته با تبلیغات رنگارنگ و اغوا کننده منابع زیادی را از مردم جذب کردند و سپرده گذاران در این موسسات نیز برای اینکه سود بیشتری در مقایسه با بانک‌ها کسب کنند منابع خود را روانه این موسسات کردند غافل از آنکه موسسات غیرمجاز تحت پوشش بانک مرکزی نیستند و در صورت ورشکستگی آنها، بانک مرکزی به لحاظ قانونی پاسخگوی سپرده گذاران این موسسات نیست. در همین حال، حمید میرمعینی کارشناس اقتصادی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: در حال حاضر موسسات اعتباری غیرمجاز به بزرگترین مشکل اقتصاد کشور تبدیل شده اند و مانعی بر سر راه برنامه ریزی و اصلاح ساختارهای اقتصادی هستند. این موسسات با توجه به اینکه تحت نظارت بانک مرکزی نیستند و عمدتا مبتنی بر مدیریت غیرحرفه ای بازار پولی هستند، با اصول حرفه ای بازار پول آشنا نیستند.متاسفانه این وضعیت منجر به آن شده که منابعی که این موسسات از طریق سپرده هایشان جذب کرده اند را بدون برنامه‌ریزی و حساب و کتاب و بدون در نظر گرفتن قوانین کمیته بال و اصول حرفه ای بانکداری در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری و قسمت کمی را هم تسهیلات داده‌اند. میرمعینی گفت: عمدتا سرمایه گذاری این موسسات در بخش املاک و مسکن بوده است. یا اینکه موسساتی که از این موسسات وام گرفته اند را به دلیل عدم توانایی آنها در بازپرداخت وام‌ها به تملک خود درآورده اند، حالا روی دست آنها مانده است. با توجه به رکود بازار مسکن امکان نقد شدن این نوع دارایی‌ها برای موسسات غیرمجاز وجود ندارد علاوه بر اینکه بازدهی‌ای که سرمایه گذاری این موسسات باید برای آنها می‌داشت محقق نشده است. بنابراین به نوعی پول های این موسسات قفل شده است.

"رخنه احمدی‌نژادی‌ها در روابط‌عمومی‌های دولت!"، عنوان گزارشی از شرق است که در راستای اخبار دیگر اصلاح طبان درباره احمدی نژاد، در حال ایجاد نوعی فوبیا از وی هستند: در یک وزارتخانه که به گفته کارمندانش هنوز نیروهای روابط‌عمومی‌اش از دوران احمدی‌نژاد باقی مانده‌اند برای فراهم کردن شرایط مصاحبه آفتاب یزد با یکی از معاونان وزارتخانه پاسخی به روزنامه نمی‌دهند و در نهایت خبرنگار مجبور می‌شود مستقیما به معاون مزبور قرار مصاحبه بگذارد. نکته جالب در این موضوع تاکید رئیس دفتر معاون مزبور بر مخفی نگه داشتن وقت مصاحبه توسط خبرنگار آفتاب یزد هنگام ورود به آن معاونت است؛ چنانچه وی به خبرنگار روزنامه می‌گوید:«موقع وارد شدن به ساختمان اصلا به حراست نگین که وقت مصاحبه دارین چون اگر بفهمن روزنامه اصلاح طلب هستین بعدا برای ما دردسر درست می‌کنن!!!» در تعاریف جهانی به مثابه پلی است میان اضلاع مثلث سازمان، مردم و رسانه. روابط عمومی‌را می‌گویم؛ سازمانی که از نام دو سیلابی‌اش می‌توان تمام ماهیت و هدف از ایجادش را فهمید؛ مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباط‌اند انجام می‌دهد آن هم جهت حفظ منافع سازمان مورد تبعیت و نه شخص رئیس سازمان. این روزها بنابر اهمیت این حرفه -فارغ از اینکه مفهوم روابط عمومی‌در ایران فاصله بسیاری با ایده‌آل‌های مطلوبش دارد- بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌هایی که به نوعی با افکار عمومی‌سروکار دارند حتما مکانی را هم برای روابط عمومی‌در نظر می‌گیرند. این اتفاق به نوبه خود قدم مثبتی در احترام گذاشتن به افکار عمومی‌و هنر مردم‌داری است اما این همه ماجرا نیست. روابط‌عمومی‌هایی که این روزها کارشان صرفا شده نصب بنر‌های تهنیت یا تسلیت به مناسبت‌های مختلف و گشتن در میان اخبار روزنامه و خبرگزاری‌های مختلف و بایگانی کردن اخبار مربوط به سازمان مربوطه‌شان و از همه بدتر اینکه سیاست به این حوزه نیز ورود کرده و چنان آن را تحت تاثیر قرار داده که تا چندی دیگر ورابط عمومی‌ها به سیاسی‌ترین حوزه یک سازمان تبدیل خواهند شد. یکی از حرفه‌هایی که شدیدا مکمل روابط عمومی‌ها تلقی می‌شود رسانه‌ها هستند به عبارت دیگر رسانه و روابط عمومی بر هم تاثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند این در حالی است که متاسفانه گاهی روابط‌عمومی‌ها به جای همکاری با رسانه اتفاقا سنگ‌اندازی هم می‌کنند و رسانه‌ها نیز لاجرم نام آن سازمان را وارد لیست بایکوت خود کرده و دود این ماجرا تنها و تنها به چشم مخاطبانی می‌رود که حقشان دانستن حقیقت است. 

آفتاب یزد در گزارشی با عنوان " بوی جلیلی می آید"، به اظهارات و تحرکات وی در چند وقت اخیر اشاره کرده و برداشت خود را مبنی بر حضور جلیلی در انتخابات اسفند ارائه کرده است: جلیلی این روزها بعد از آن چهره‌ای که از خود در جریان توافق به جای گذاشت، به همایشی دیگر هم با عنوانی قابل تامل دعوت شده است، همایشی با اسم " زنده باد مرگ برآمریکا "! ولی حقیقت این است که این همایش، می‌تواند بعد ازجریان برجام یک نشانه و یک پیام باشد. اینکه او (جلیلی) حالا خود را برای یک میتینگ سیاسی دیگر آماده می‌کند، میتینگی که می‌تواند همراه با حمله به رقیب، زمانی برای وی باشد تا بازهم از دیپلماسی نوع خودش بگوید و اینکه ما همچنان مشت کوبیدن بر دهان مخالفان را بر راه حل‌های دیگر ترجیح می‌دهیم و در همین راستاگوشه چشمی داشته باشد برای هجمه علیه دولت فعلی و ساختار و عملکرد آن. و در کنار همه اینها، یک گمانه زنی دیگر را بیش از پیش پررنگتر کند.. . دیگر زمان زیادی به انتخابات اسفندماه نمانده است و به همین دلیل هر تحرکی و سخنرانی آنهم از سوی سیاسیونی مثل جلیلی نمی‌تواند بی دلیل باشد. به ویژه حالاکه این آموخته دانشگاه امام صادق (ع)، احساس وابستگی خاصی با جمعی از نمایندگان مجلس پیدا کرده است! ..از شواهد می‌توان اینگونه استنباط کرد، انتظار این که جلیلی بخواهد در آینده، نامزدی‌اش برای رقابت‌های مجلس دهم را اعلام کند دور از ذهن و یا شوکه کننده نیست و اتفاقا راهش برای رسیدن به جایگاه قوه مقننه بسیار هموارتر و سهل‌تر از دست یافتن به ریاست قوه مجریه است.

منطقه انقلابی می‌ماند‌/ انحصار و محرمانگی!/ برندهای بیگانه با فرهنگ خودشان می‌آیند!

روزنامه وطن امروز در تشریح بیانات رهبری در دیدار با مسئولان سیاست خارجی تیتر"منطقه انقلابی می‌ماند‌"، به کار برده است: رهبر انقلاب در دیدار وزیر امور خارجه، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی مواضع مستدل نظام درباره سوریه، عراق، فلسطین، یمن و بحرین را تشریح کردند. حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز (یکشنبه) در دیدار وزیر امور خارجه، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی، با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاست‌ها»، راه‌حل‌های منطقی و مستحکم ایران درباره مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین را تشریح و تأکید کردند: اهداف آمریکا در منطقه، 180 درجه با اهداف ایران متفاوت است.

وطن در یادداشت روز خود با عنوان "انحصار و محرمانگی!"، به قراردادهای جدید نفتی پرداخته است: مهم‌ترین سیستم دلالی نفت و گاز کشور در دوره کارگزاران در قالب شرکت آتیه به عنوان واسطه خصوصی و غیررسمی میان دولت و شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به حضور در بازار ایران شکل گرفت. حجم ارتباطات این مجموعه با دولتی‌ها به حدی بود که عمده شرکت‌های خارجی بدون جلب نظر آن قادر به ورود به بازار ایران نبودند. اکنون تیم مذکور که در قراردادهای نفت و گاز مشکل‌دار ایران اعم از«استات اویل»، «توتال»، «شل»، «کرسنت» و... نقش داشت به واسطه تلاش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی کشورمان و رسانه‌ها در حد و اندازه یک«لابی بدنام» با ارتباطات دولتی در حوزه روابط خارجی باقی‌مانده است.  خبر دستگیری «س.ن»، عضو کلیدی شبکه دلالی یاد شده نیز پس از چند ماه رسانه‌ای شده و حساسیت ویژه وزارت خارجه آمریکا را برانگیخته است. البته با توجه به افشاگری‌های سال‌های اخیر «وطن امروز»، این خبر بیش از آنکه برای مجموعه ضدامنیتی نایاک، وابسته به وزارت خارجه آمریکا در آستانه برگزاری «کنگره لیدرشیپ» هولناک باشد، می‌تواند برای عوامل کارگزارانی همچون «ب.ز» شماره 2 و برخی از نفتی‌های دیگر و «م.ه» در اوین، بدشگونی به همراه بیاورد و البته اخمی مشدد نیز بر صورت بعضی مدیران اسبق امور خارجه به عنوان پدران ایرانی نایاک بنشاند. به گفته گروهی از عوامل مشهور و بدسابقه کارگزارانی نفت، دوره دلالی در حوزه نفت و گاز- احتمالا به واسطه ناامنی اطلاعاتی- گذشته است! برخی نیز زیاد شدن دست در بازار دلالی را در تغییر نوع بازی از «دلال‌محوری» به بازی بدون واسطه، موثر می‌دانند. روزنامه‌های زنجیره‌ای که از مسیرهاینفتی تغذیه می‌شوند در اعلام رسمی تغییر تاکتیک بازی نقشی کلیدی داشته‌اند. یکی نوشت: «نخستین اقدام مسؤولان وزارت نفت در دولت یازدهم، حذف «مافیاهای خارج از صنعت نفت» بود که در این صنعت رخنه کرده بودند، در واقع با آمدن آقای زنگنه کار دلال‌ها محدود شد». دیگری تیتر زد: «ارزیابی کارنامه دولت در حوزه انرژی؛ چگونه دست دلالان نفتی از نفت کشور کوتاه شد!» یک رسانه هم از قول کارشناسان حامی «صنعت نفت غیرملی» مدعی شد: «بخش خصوصی در فروش نفت دلالی می‌کند!»

در ادامه آمده : از زمان ملی شدن صنعت نفت و تصویب اولین اساسنامه شرکت ملی نفت در سال 1330 تاکنون، این شرکت به عنوان نهاد انحصاری تصدی‌گر در طرح‌های بالادست صنعت نفت و گاز شامل طرح‌های اکتشافی، توسعه‌ای و تولیدی حضور داشته است. آسیب‌شناسی عملکرد این شرکت نشان می‌دهد، انحصار در طول سالیان گذشته سبب شده تا این شرکت پیشرفت مطلوبی در حوزه‌های مدیریتی، فنی، تامین منابع مالی، برداشت صیانتی از میادین و ازدیاد برداشت نداشته باشد. شرکت ملی نفت ایران از لحاظ ساختاری شبیه هیچ یک از شرکت‌های برجسته بین‌المللی در حوزه نفت نیست.  انحصار شرکت ملی نفت در کارفرمایی توسعه و تولید نفت و اخیرا واگذاری حق قانونی خود به طرف خارجی براساس تفسیر کارشناسان از متن قرارداد جدید، سبب شده است تمایل زیادی برای پیشرفت در حوزه‌های مدیریتی، تامین منابع، توسعه فناوری و ساخت داخل نداشته باشد.  به این ترتیب همین میزان حضور محدود شرکت‌های بین‌المللی در پروژه‌های داخلی، تاکنون امکان رشد شرکت‌های داخلی را در کنار آنها فراهم نساخته است، زیرا شرکت ملی نفت ایران از یک سو به عنوان حاکمیت و از سوی دیگر به عنوان متصدی با این شرکت‌ها به عنوان پیمانکار خود قرارداد بسته است. با احتساب این موارد، نگرانی‌ها بابت به وقوع پیوستن پیش‌بینی انعقاد قراردادهای پراشکال و فسادانگیز در حوزه دلالی کلان، با حداقلی‌ترین بندها در حوزه تامین منابع ملی و بدون شک «محرمانه» در افق پسابرجامی صنایع نفت و گاز کشور، افزایش یافته است. آیا این بار نیز مجلس چشم بر کرسنت‌های احتمالی پیش رو و خسارات‌های میلیاردی و خصوصی‌سازی‌های حزبی حوزه‌های حاکمیتی و ملی خواهد بست؟

گزارش وطن از آسیب‌های واردات بی‌رویه برندهای خارجی تحت عنوان "برندهای بیگانه با فرهنگ خودشان می‌آیند!" در بخش اجتماعی روزنامه آمده است: ین روزها به هر جا که بنگریم کشوری در پی یافتن راه نفوذ برای وارد کردن کالاهای خود به ایران است؛ کالاهایی که به نظر می‌رسد با چراغ سبز وزارتخانه‌های دولتی قرار است به ایران سرازیر شوند. هر چند برخی مقامات دولت از این می‌گویند که قرار بر سرمایه‌آوری شرکت‌های خارجی به جای کالاآوری شده اما به هر صورت آمار واردات نشان از افزایش ورود کالاها دارد. سفرهای بی‌وقفه شرکت‌ها و مقامات خارجی به ایران هم قرار است منجر به واردات برندهایی شود که حتی در طول دوران تحریم‌ها در تلاش بودند حضور خود را در ایران قطع نکنند و در ایران نمایندگی داشته باشند. از برندهای ایتالیایی گرفته تا خودروهای فرانسوی و آلمانی و هزاران نوع کالای رنگارنگ اتریشی و انگلیسی، همه در انتظار ورود به یک بازار مصرف 80 میلیونی هستند، کالاهایی که هر کدام برند هستند و چند صد هزار تومانی قیمت دارند. تبلیغ‌هایشان هم تمام شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای را پرکرده، آنقدر که مخاطب را راضی می‌کنند این کالا یک کالای ضروری برای زندگیست! در این میان گوچی، تیسوت،‌ شنل، دی‌اندجی، ورساچه، نایک، ری بوک، لیوایز و البته پرادا و خیلی از مارک‌های معروف دیگر از مهم‌ترین برندهایی هستند که برای ورود به بازارهای ایران در صف قرار دارند؛ صفی که به نظر می‌رسد  با سفر مدیران کشورهای اروپایی به ایران تشکیل می‌شود. در این شرایط بسیاری بر این باورند که 2 مقوله با این ورود یکباره و سرسام‌آور کالاها تحت تاثیر قرار می‌گیرد، یکی فرهنگ و دیگری اقتصاد و اشتغال ایرانی که ممکن است در این میان له شوند. جالب اینجاست که این شرکت‌ها در چندین سال گذشته به صورت غیرمستقیم در بازارهای ایران حضور داشتند اما به این هم راضی نیستند.  از سوی دیگر فرهنگ ایرانی در چندین سال گذشته با اپیدمی مد روبه رو بوده، از نحوه پوشش گرفته تا رفتارهای عجیب  و غریب که بسیاری آن را وارداتی می‌دانند. همچنین این نکته را هم نباید فراموش کرد که غربی‌ها با کالای خود فرهنگ‌شان را هم به این سو و آن سوی جهان صادر می‌کنند!
 
اصلاح‌طلبان نام و نشان‌دار به صحنه نیایند / ناگفته‌هایی از پیام احمدی‌نژاد به‌آیت‌ا... هاشمی 
 
روزنامه اصلاح طلب آرمان در مصاحبه با احمد شیرزاد تحت عنوان "اصلاح‌طلبان نام و نشان‌دار به صحنه نیایند"، به بررسی موانع و راهکارهای اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم پرداخته است:  دولت نتوانسته است توقعات مردم را در برخی از زمینه‌ها برآورده کند. نه به این معنا که دولت آقای روحانی مقصر باشد. فضای سیاسی جامعه در بازه زمانی فعلی پاسخگوی فضای اجتماعی جامعه نیست، یعنی در فضای سیاسی دیدگاه‌های مختلفی در جامعه وجود دارد و این دیدگاه و امواج مختلف از یک سو به سوی دیگر در حال حرکت هستند که به هیچ‌وجه فضای سیاسی انعکاس دهنده آن امواج اجتماعی در جامعه نیست. این پاسخگویی در سطوح مختلف مدیریتی و سیاسی وجود ندارد. واقعیت این است که ساختار دولت نتوانسته است خود را با ساختار جامعه تطبیق دهد و اگر بخواهیم بر مبنای عدد و ارقام این عقب افتادن دولت از جامعه را مثال بزنیم، بی‌تردید حدود 10 تا15 سال فاصله میان جامعه و بدنه اجرایی وجود دارد. لذا اصلاح‌طلبان می‌توانند با معتدل‌ترین نیروهایی که امکان رأی آوردن داشته باشند، وارد عرصه انتخابات مجلس آینده شوند. خوشبختانه دست اصلاح‌طلبان برای انتخاب نیرو پُر است و در این مسیر حتی می‌توانیم از اصولگرایانی که منصف هستند و در شهرستان‌ها رویکردهای مثبتی داشته و قدرت مدیریت خوبی دارند استفاده کنیم. در بین نیروهای متخصص و کارآمد حتی می‌توان از نیروهایی که رنگ و بوی سیاسی ندارند، استفاده شود. در بین نیروهای متخصص و کارآمد می‌توان از نیروهای کم نام و نشان استفاده کرد. از نظر من بهتر است مجموعه نیروهای نام و نشان‌دار اصلاح‌طلب به صحنه نیایند و کریمانه در این دوره شرکت نکنند، به این دلیل که چنین فضایی می‌تواند به شکلی در اردوگاه اصلاح‌طلبی بازتاب پیدا کند که حرف تندروها پیش رود. ما نباید اجازه بدهیم حرف تندروها پیش برود. اگر بخواهیم با نیروهای تمام عیار اصلاحات وارد صحنه شویم آنگاه تندروها با دست‌گذاری بر برخی از مسائل، فضایی ایجاد می‌کنند که خود را مهم جلوه دهند. ما نباید وارد چنین فضایی شویم و باید با همان نیروهای معتدل جدی بتوانیم وارد عرصه شویم. 
 
 
در ادامه شیرزاد درباره سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفته: باید صبر کرد تا مجلس آینده تشکیل شود و فراکسیون‌های مجلس شکل بگیرد و بعد در مورد ریاست مجلس صحبت شود. هر چند آقای دکتر عارف چهره شاخصی هستند و می‌تو‌انند در ریاست مجلس نقش‌آفرینی کنند، همچنین اگر آقای ناطق نوری به مجلس راه یابند قابل طرح است ولی اینکه از طرف اصلاح‌طلب‌ها آقای ناطق به عنوان ریاست مجلس مطرح باشند چنین بحثی بی‌مورد است...آقای لاریجانی جزو اصولگرایان هستند و معمولا با اصلاح‌طلبان رقابت داشتند و اگر وی موضع‌گیری مناسبی داشتند اصلاح‌طلبان آن موضع‌گیری را تأیید کردند. در بحث برجام مواضع آقای لاریجانی مناسب بود اما با یک موضع‌گیری جایگاه سیاسی یک شخص تغییر نمی‌کند. حالتی وجود دارد در یک مجلسی اصلاح‌طلبان در اقلیت قرار گیرند که نمی‌توانند رئیس مجلس را تعیین کنند ولی در میان رقابت چهره‌های اصولگرا می‌توانند نقش تعیین‌کننده داشته باشند. در اینجا ممکن است تصمیم دیگری بگیرند. در حال حاضر اگر بخواهیم مجلس آینده را اصلاح‌طلب بدانیم و آقای لاریجانی را رئیس آن، بحثی حاشیه‌ای است. 
 
روزنامه آرمان مصاحبه محسن هاشمی را بازنشر داده و با تیتر "ناگفته‌هایی از پیام احمدی‌نژاد به‌آیت‌ا... هاشمی "، آن را در صفحه نخست خود قرار داده است. محسن هاشمی در این مصاحبه به تجربیات خود در مدیریت مترو و برخورد با احمدی نژاد پرداخته است. وی همچنین می گوید حامل پیام محمود احمدی نژاد در زمان انتخابات 84 به پدرش بوده است: من به دلیل کار مترو پیش آقای احمدی‌نژاد رفته بودم. آن موقع هر دو برای ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده بودند. ایشان از من سوال کرد: «برای چه حاج آقا آمدند؟ البته با قصد دلسوزی که ایشان پا به سن گذاشته‌اند و در این کار اذیت می‌شوند.» گفتند: حتی حاضرند به خاطر ایشان کنار بکشند، ولی چون خاستگاه رای من افراد خاصی هستند شاید کنار کشیدن من اثرگذار نباشد و اینکه گفت برای پرشورتر شدن انتخابات آمده است و بازهم تاکید کرد که اگر حاج آقا فکر می‌کنند، بهتر است نباشد، حاضر است این کار را بکند... ولی پدر جدی نگرفتند. در انتخابات در دور اول، با فاصله اول شدند ولی در دور دوم...ما هیچ‌وقت با هم درگیر نشدیم. همیشه بحث می‌کردیم. ایشان در زمان شهردار بودنشان، تا زمانی که پدر برای ریاست‌جمهوری نامزد نشده بود، با من کاری نداشت. وقتی کاندیدا شد کمی اخم‌هایش در هم بود. بعد هم رئیس‌جمهور شد. شنیده‌ام که برخی از همکارانشان در این دوره سعی می‌کردند من نباشم، اما آقای قالیباف شش سال مقاومت کرد. ..احمدی‌نژاد معمولا، مستقیما حاج آقا را تخریب نمی‌کرد. ایشان جملاتی را به کنایه می‌گفت اما روزنامه‌ها و سایت‌های وابسته به او تحلیل می‌کردند و به هاشمی می‌رساندند. این طور باید بگویم که توسط عده‌ای، پدیده‌ای در کشور شکل گرفت که اختلافات بین ابوی و مقام معظم رهبری را زیاد کنند و از این طریق باعث تضعیف رئیس مجمع شوند. این استراتژی به عنوان سیاست مخالفان هاشمی در سیاست پنهان ایران و از سوی بعضی نیروهای کاملا مشکوک و بعضا امنیتی انجام می‌شد. در فضای کشور وقتی فردی در آن حد و از جایگاه ریاست‌جمهوری حرفی می‌زند، فرض بر آن می‌رود که از جایی اجازه گرفته است، اما آقای هاشمی موضوع را به خوبی می‌دانستند که رفتار تخریبی و حرف‌های او با بالا هماهنگ نیست و بنابراین خود ورود پیدا نمی‌کردند و کنترل شده از آن عبور می‌کردیم. ..هر هفته می‌رویم می‌بینیم‌شان. یک هفته ملاقات حضوری داریم و یک هفته کابینی. رویه زندان این است. هر چند درباره برخی‌ها ارفاقی هم می‌شود اما هنوز نسبت به مهدی ارفاقی نشده است، بلکه سخت‌گیری نیز بیشتر است. درباره مهدی دستور داده‌اند که این رویه دقیقا رعایت شود. برادرم از شرایط راضی‌ است. مهدی خود را با داخل زندان تطبیق داده و مشکلی ندارد. به نظر برایش قابل تحمل است. این اتفاق برای ما سخت‌‌تر است مخصوصا برای مادر.
 
سیاست خارجی نظام با رفت و آمد دولت‌ها تغییر نمی‌کند/ گزاره‌های آمریکا ادبیات شرخرهاست
 
روزنامه کیهان تیتر نخست خود را به بیانات رهبر معظم انقلاب با عنوان " سیاست خارجی نظام با رفت و آمد دولت‌ها تغییر نمی‌کند" اختصاص داده است: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی، با تبیین «اصول و راهبردهای ثابت و پایدار سیاست خارجی در قانون اساسی و الزامات ناشی از این اصول و سیاست‌ها»، راه‌حل‌های منطقی و مستحکم ایران درباره‌ مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین را تشریح و تأکید کردند: اهداف آمریکا در منطقه، ۱۸۰ درجه با اهداف ایران، متفاوت است...حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، سیاست خارجی کشور را همان سیاست خارجی نظام در قانون اساسی خواندند و خاطرنشان کردند: این سیاست خارجی متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان‌های انقلاب است و مسئولان وزارت خارجه و سفرا و کارداران در حقیقت «نمایندگان، سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمان‌ها» هستند.ایشان در همین زمینه افزودند: سیاست خارجی کشور مانند همه کشورهای جهان بر منافع بلندمدت و اصول و ارزش‌ها استوار است و با رفت ‌و آمد دولت‌ها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمی‌کند؛ دولت‌ها فقط در تاکتیک‌ها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار و دخیلند.
 
 
"گزاره‌های آمریکا ادبیات شرخرهاست"، عنوان یادداشت روز کیهان به قلم محمد ایمانی است: اهل شرارت آنجا که صریح باشند، تعدّی و خصومت نشان می‌دهند. هرجا هم که تیغ دشمنی‌شان نبرد، سیاست خود را در لفافه می‌برند و دعوت به شراکت و معامله از نوعی می‌کنند که در عرف نام «شرخری» بر آن نهاده‌اند. اولین «شرخر» خود شیطان است. او با صراحت نسبت به حضرت آدم(ع) تکبر و تحقیر و بُغض نشان داد اما آن هنگام که منکوب و مغضوب پروردگار شد، گارد خود را عوض کرد و به شیوه وسوسه و فریب با حضرت آدم و همسرش روبرو شد. امیر مؤمنان علی علیه‌السلام در اولین خطبه نهج‌البلاغه از این مواجهه به عنوان معامله یاد می‌کند و می‌فرماید حضرت آدم در جنت ‌الهی ساکن و از نعمت‌ها بهره‌مند بود اما شیطان او را وسوسه کرد «فباع‌الیقین بشکّه والعزیمه بوهنه. پس آدم یقین را به تردید، و عزم و اراده را در ازای سستی فروخت». دیگر شرورهای شرخر عالم از آن پس به شیطان اقتدا کردند.واقعیت این است که به تصریح واشنگتن تایمز «نفوذ آمریکا در خاورمیانه ]غرب آسیا[ به خاطر طراحی و نفوذ ایران رو به نابودی است». راز این نفوذ مؤثر جمهوری اسلامی نه در سلاح و قدرت نظامی و پول و امکانات، بلکه در جذابیت راهبرد ما مبتنی بر «یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله» و «لاتَظلِمون و لاتُظلَمون» است. در غیر این صورت تبدیل به یکی از نوکران دم دستی آمریکا می‌شدیم که سواری می‌دهند و به وقتش زیرپا می‌روند و در هر دو صورت تحقیر و دوشیده می‌شوند. مگر امروز بزرگ‌ترین نوکران آمریکا در منطقه (عربستان) جز به کار دوشیده شدن و سواری و حتی انتحار در خدمت آمریکا می‌آید؟! راهبرد انقلاب اسلامی و شعارهای آن، مزیت ممتاز ما در منطقه است و نه آن‌گونه که القا می‌شود، اسباب مزاحمت و دردسر برای منافع ملی. نقطه قوت خود را -به تلقین حریف- نقطه ضعف پنداشتن، هم افق شدن با «شرورهای شرخر» است. اگر جبهه آمریکا خصم آشکار و قسم خورده ماست، نصیحت‌ها و وسوسه‌ها و چرب‌زبانی این جبهه را باید به حساب افعال معکوس گذاشت. اگر گزینه‌ای برای گذاشتن روی میز داشته‌ایم، از سوخت 20 درصد تا نفوذ در چهارگوشه منطقه، حاصل جرأت و شجاعت و خطرپذیری و استقامت شهید شهریاری‌ها و شهید همدانی‌هاست. در عرصه سیاست خارجی هم باید در تراز آنها رزمندگی کرد. اگر دشمن در دشمنی خود شب و روز نمی‌شناسد، نباید خدای نکرده خواب یا خیال به خط دیپلماسی ما نفوذ کند. انّ اخاالحرب الأرق و من نام لم ینم عنه. مرد جنگی بیدار است و هر جنگاوری بخوابد دشمن بر او چشم نمی‌بندد. منطق ما از عراق تا سوریه و از بحرین تا یمن منطق استوار و دنیاپسندی است و نباید این منطق درخشان و پربها را با وعده و وعیدهای بدلی دشمن معامله کرد.
 

ارسال نظر

آخرین اخبار