اگر چنین سناریویی اجرا شود و مثلث نظامی روسیه، ایران و حزب الله در سوریه به پیروزی برسد، حزب الله نه فقط تبدیل به یکی از بازیگران اصلی در تغییر موقعیت ژئوپولتیکی خاورمیانه خواهد شد بلکه به عنوان شریکی راهبردی در این «خاورمیانه جدید» خود را ثابت خواهد کرد.

قاسم‌سلیمانی،‌‌پای‌جنگنده‌های روس‌ را به سوریه‌کشاند

به گزارش گلستان24، پایگاه اینترنتی المانتیور گزارشی در مورد مثلث نظامی ایران روسیه و حزب الله منتشر کرده است.
 المانیتور نوشت: از تابستان ۲۰۱۲ که مداخله حزب الله در سوریه آشکار شد، این مسئله موجب بروز بحث های داغ در داخل لبنان و کشورهای دیگر شد. بسیاری از کارشناسان، منطق این مداخله را زیر سوال بردند و گفتند حزب الله پس از کسب محبوبیت زیاد در جهان عرب به عنوان یک نیروی مقاومت ضد اسرائیلی، با درگیر شدن در جنگ سوریه وجهه خود را لکه دار کرد. اما با حوادث اخیری که با دخالت روسیه در سوریه روی داد، این جنبش لبنانی برای ایفای نقش اصلی در منطقه در جایگاه قدرت قرار گرفت. این می تواند به معنای تولد «خاورمیانه جدید» باشد.

قاسم‌سلیمانی

به نظر نمی رسد روسیه محور ایران-حزب الله را در سوریه تغییر دهد بلکه آن را تکمیل و تقویت خواهد کرد. همانطور که سرگئی استروکان، تحلیلگر سیاسی روس گفت اکنون مثلث نظامی روسیه، ایران و حزب الله در سوریه تشکیل شده است.

وی در یک مصاحبه تلفنی با المانیتور گفت حزب الله می تواند کارهایی انجام بدهد که روسیه نمی تواند.

از اولین روز حملات هوایی روسیه در سوریه، حزب الله خوشحال به نظر می رسید. چند ساعت پس از اولین حملات روسیه در سی ام سپتامبر، یک مقام حزب الله در گفتگوی اختصاصی با المانتیور تاکید کرد که مسکو مانند ما در ارتش سوریه و متحدانش همدستانی دارد.

یکی دیگر از مقامات حزب الله نیز اخیرا به المانیتور درباره گزارش هایی سخن گفته است که مربوط به تشکیل یک اتاق عملیات مشترک در دمشق برای هماهنگی اقدامات روسیه، ارتش سوریه، ایران و حزب الله است. وی که خواست نامش فاش نشود گفت حزب الله و متحدانش در سوریه تحت حمایت یک ابرقدرت هستند و حزب الله به همراه ارتش سوریه اطلاعاتی را در اختیار مسکو برای حملات هوایی اش قرار می دهد.

یک منبع ایرانی حتی پا فراتر گذشت و گفت ایران پای روس ها را به سوریه کشاند. گزارش هایی در مورد این که مداخله نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در ماه ژوئیه به مسکو طرح ریزی شده است، این سناریو را بیشتر تقویت می کند.

در همین راستا، ایلیا ج مغنایر، خبرنگار بین المللی روزنامه الرای کویت نیز از پشتیبانی جنگنده های روسی از نیروهای زمینی ایران و حزب الله (علاوه بر مبارزان عراقی و افغان) در تلاش برای بازپس گیری مناطق تصرف شده سوریه گزارش داد.

به علاوه، مایکل آیزنشتات Michael Eisenstadt مدیر بخش برنامه های نظامی و امنیتی موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن و آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل نیز گفتند احتمال دارد مداخله روسیه در سوریه فقط به منظور تقویت حزب الله و ایران در این کشور انجام شده باشد.

در همین حال، کارشناسان روسی گفتند مداخله روسیه در سوریه بخشی از راهبرد گسترده تری در خاورمیانه است بدین معنا که اگر این مداخله در سوریه موفقیت آمیز باشد به معنای موفقیت تلاش پوتین در ایفای نقش رهبری در خاورمیانه خواهد بود، نقشی که گفته می شود پوتین به شدت خواستار آن است.

اگر چنین سناریویی اجرا شود و مثلث نظامی روسیه، ایران و حزب الله در سوریه به پیروزی برسد، حزب الله نه فقط تبدیل به یکی از بازیگران اصلی در تغییر موقعیت ژئوپولتیکی خاورمیانه خواهد شد بلکه به عنوان شریکی راهبردی در این «خاورمیانه جدید» خود را ثابت خواهد کرد.

المانیتوز با اشاره به اقدام مضحک آمریکا در قرار دادن گروه مقاومت حزب الله لبنان تحت رهبری سید حسن نصر الله در گروههای تروریستی می نویسد: این جنبش ممکن است از سازمانی که در جهان به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است به یک سازمان ضد تروریستی در عرصه بین المللی تبدیل شود./جهان نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار