در همایش تجلیل از ناشران برتر استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: انجام ممیزی و سانسور غیراصولی و بدون دلیل منطقی از جمله عوامل مؤثر در کاهش سرانه مطالعه کشور است.

مدیر ارشاد گلستان: ممیزی و سانسور از عوامل مؤثر در کاهش مطالعه است!

 به گزارش گلستان24، حجت الاسلام علی اصغر فضیلت روز چهارشنبه در همایش تجلیل از ناشران برتر استان که در سالن همایش های مجتمع فرهنگی میرداماد گرگان برگزار شد اظهار کرد: واقعیت تلخ سانسورهای گسترده در کتاب های کشور نیازمند بررسی کارشناسانه و تامل فراوان است. 

مدیر ارشاد گلستان


وی بیان کرد: گرانی کاغذ و کتاب، اهمال خانواده ها در کتابخوان کردن فرزندان از سنین کودکی، عادت تاریخی ایرانیان به ادبیات شفاهی و عدم احساس نیاز به مطالعه از دیگر دلایل پایین بودن سرانه مطالعه است. 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: میانگین تیراژ هر کتاب در دهه 50 شمسی 3 هزار جلد بود اما با وجود افزایش جمعیت این مقدار در زمان حاضر به 500 جلد کاهش یافته است. 


حجت الاسلام فضیلت ادامه داد: کتاب در فرهنگ ایرانیان و مسلمانان دارای قداست و اهمیت فراوانی است اما با وجود این باورهای عمیق جای آن در زندگی ما به شدت خالی است. 


وی گفت: مطابق برخی آمار هم اینک سرانه مطالعه کشور بدون احتساب قرآن و ادعیه حدود 18 دقیقه در روز برای هر ایرانی است که این میزان میل به خواندن برای کشوری با تمدن چند هزار ساله مانند یک فاجعه است. 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیان کرد: لازم است در زمینه چاپ و نشر و تهیه محتوا و مطلب و سیاست گذاری در زمینه کتاب، گام های موثرتری برداشته شود تا بتوانیم از این شرایط سخت خارج شویم. 


در این همایش همچنین از شش عنوان کتاب به نام های شعرهای کودکانه آوا، قصه هایی از قابوس نامه، شبکه های اجتماعی، بنویسیم تا بهتر زندگی کنیم، نقلستان و منجی موعود از دیدگان ادیان، مذاهب و اقوام رونمایی شد. 
در پایان این مراسم از 16 ناشر برتر استان گلستان تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

آخرین اخبار