زن موفق کردکویی

بیشتر زن‌هایی که از این محل می‌گذرند با تعجب به من نگاه می‌کنند. بعضی‌ها چند دقیقه‌ای می‌ایستند و کارم را تماشا می‌کنند و زیر لب یک آفرین هم می‌گویند و می‌روند. گاهی با نگاه و لبخند تمام می‌شود.

گفتگوی خواندنی با بانوی گلستانی که کبابی دارد+تصاویر

 به گزارش گلستان24،  شاید دیدن یک زن پای منقل کبابی با یک بادبزن خیلی عجیب باشد، اما این منظره وقتی زیباتر می‌شود که همان زن، کباب ها را سیخ می زند و با قدرت تمام از ساعت 8 الی 11 شب به اهالی سرویس کباب می دهد.

این جا هرچه هست عشق به زندگی است و آتش منقل و سیخ های کباب نشانه قدرت و سلابط یک زن قهرمان است.

پدیده اشتغال زنان، با وجود آن که در طول چند دهه اخیر در جامعه ما گسترش چشمگیری داشته است، امروز در اکثر کشورهای پیشرفته 85 درصد زنان 25 تا 49 سال در کنار زندگی خانوادگی خود، زندگی حرفه‌ای‌شان را نیز دنبال می‌کنند.

مادران شاغل عموما تلاش می‌کنند از پرستار بچه یا مهدها یا اطرافیان برای هماهنگ‌کردن کار و کودکشان، کمک بگیرند.

وضعیت زندگی امروزه به گونه ای است که کار کردن مرد به تنهایی نمی تواند کفاف زندگی را بدهد و زنها مجبورند همپای مردها کار کنند تا بتواند از پس مخارج زندگی بر آیند.

امروزه ما در جامعه با زنانی مواجه هستیم که هم خانه دار هستند و هم شغل های دیگر دارند. در واقع بسیاری از زنان شاغل بدون هیچ گله و شکایتی همه وظایف خود را انجام می دهند و برای رسیدن به تعادل میان مسئولیت های اجتماعی و خانه داری همه گونه سختی ها و ناملایمات را تحمل می کنند.

خانم رقیه مالتی یک مادر مهربان و همسری شجاع و فداکار است؛ او این شغل را بخاطر زندگی انتخاب کرده تا بتواند کمک خرجی زندگی باشد.

محل کارش یک مغازه 12 متری بیش نبود و با تمام زن بودنش قدرت یک مرد در چهره اش هویدا بود.

پشت کار عجیبی دارد. هرچند خانواده موافق کارش نبودند اما او با پشت کار و فعالیت خود توانست آنان را قانع کند که یک زن می تواند اگر بخواهد.

0

به سراغ این شیر زن رفتیم و مصاحبه کوتاهی انجام دادیم:

متن این گفتگو بدین شرح است:

رادکانا: خانم مالتی نگاه‌های مردم نسبت به کار شما چگونه هست؟ خصوصا نگاه زنان روستا:

همیشه نگاه‌ها از یک جا شروع می‌شود. حرف‌های در گوشی و اظهارنظرهای آدم‌های مخالف وجود دارد. فکر کنم در شهرستان کردکوی هیچ زنی شغلی مثل من ندارد و برای زنان روستا جای تعجب هست.

روزهای اول هیچ کس باورش نشد که من آمده‌ام و قرار است کبابی را اداره کنم. همه فکر می‌کردند چند روزی آمده‌ام و می‌روم و تمام می‌شود. از همان روز اول حرف‌های در گوشی و نگاه‌های متعجب شروع شد اما من جا نزدم.

گاهی یک نگاه و یک جمله تحسین برانگیز حالم را عوض می‌کند خصوصا حرف های امروز شما.

بیشتر زن‌هایی که از این محل می‌گذرند با تعجب به من نگاه می‌کنند. بعضی‌ها چند دقیقه‌ای می‌ایستند و کارم را تماشا می‌کنند و زیر لب یک آفرین هم می‌گویند و می‌روند. گاهی با نگاه و لبخند تمام می‌شود.

DSC05996

رادکانا: چقدر معتقدید زنان می‌توانند از عهده این قبیل کارها برآیند؟

من فکر می‌کنم اگر فرصت کافی در اختیار خانم ها قرار گیرد می‌توانند پا به پای آقایان کار کنند. ما خانم‌ها توانمندی بسیاری در عرصه مختلف داریم.

کار من نمونه ای از جسارت و تلاشش خانم هاست؛ من معتقدم توانایی خانم ها بسیار زیاد است.

رادکانا: آیا شده از کارتان سرد و سخت شوید؟

به نظر من کار کردن در محیط مردانه و سرد و سخت آدم را می‌سازد. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم می‌بینم خیلی سخت هم هست. اما دلم نمی‌خواهد احساسات زنانه‌ام از بین برود پس همیشه حواسم هست.

DSC06001

رادکانا: آیا نترسیدین که کاری مردانه را انتخاب کردین؟

راستش روزهای اول کمی می ترسیدم اما به روی خودم نمی‌آوردم. می‌ترسیدم که نتوانم از عهده این کار برآیم اما وقتی دیدم کم‌کم همه مرا باور می‌کنند آن ترس هم از بین رفت.

رادکانا: برخورد خانواده نسبت به کارتان چگونه هست؟

البته روزهای اول خانواده خصوصا دخترم مخالف بودند. می‌گفتند کار خیلی سخت و مردانه است، محیط کاملاً مردانه است اما من گفتم عیبی ندارد یک زن هم پای شوهرش کار کند و کمک خرج خانواده باشد.

0000

رادکانا: وضعیت مشتری چطور است؟

خدارو شکر. از روزی که این مغازه را باز کردم روی هم رفته خوب است. گاهی تا 12 شب هم مشتری دارم حتی به بعضی از مغازه ها سرویس میدهم.

رادکانا: خانم مالتی ممنونیم که حاضر شدین با ما مصاحبه کنید اگر حرفی مانده در خدمت شما هستیم:

من هم از شما تشکر می کنم که وقت گذاشتید. حرفی نمانده فقط از خانواده خودم ممنونم که چنین اجازه ای به من دادند تا این شغل را شروع کنیم. همجنس های من بدانند کار برای خانم ها عیب نیست.

گزارش از خبرنگار رادکانا: یعقوب محمودی

000

رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار