تشکل‌ها پای کار آمدند

طی دو روز گذشته ۲۰ شکارچی متخلف در سواحل گلستان دستگیر شدند اما ناهماهنگی مرزهای آبی بین گلستان و مازندران باعث بروز برخی مشکلات در حفاظت از محیط زیست منطقه شده است.

دستگیری ۲۰شکارچی غیرمجاز در سواحل گلستان+تصاویر

 صدای تیری که از کیلومترهای عقب‌تر شنیده می‌شود، سواحل گلستان را به میدان تیر تبدیل کرده است. فیلم‌های منتشرشده هم تعداد زیاد قایق‌ها را در آب‌های خزر نشان می‌دهد.

 به گزارش گلستان24، قایق‌هایی که قرار است تابوت پرندگانی شوند که برای استراحت خود، سواحل گلستان را انتخاب کرده‌اند. از سواحل بندر ترکمن تا گمیشان می‌توان شکارچیانی را دید که مجاز یا غیرمجاز آخر هفته خود را مشغول سرگرم شدن با جان پرندگان‌اند.

امسال بعد از یک سال استراحت، مجوز شکار پرندگان در گلستان صادر شد و سواحل گلستان از بندر ترکمن تا گمیشان در روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد شکارچیانی است که عمدتاً برای تفریح به این منطقه می‌آیند.

بر اساس گزارش‌های اعلام‌شده از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان، برای جلوگیری از فعالیت شکارچیان غیرمجاز از روزهای قبل مأموران این دستگاه در منطقه حضور دارند و بازرسی‌های مختلفی انجام می‌شود تا تخلفی رخ ندهد.

۲۰ شکارچی غیرمجاز در سواحل گلستان دستگیر شدند

طی این بازرسی‌ها در دو روز گذشته ۲۰ شکارچی غیرمجاز دستگیر شدند. روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان درباره این دستگیری‌ها، گفت: تخلفات این افراد شامل نداشتن پروانه شکار، شکار غیرمجاز و حضور در منطقه ممنوعه است.

احمد دباغیان بابیان این‌که بیشتر شکارچیان دستگیرشده از گرگان و آق‌قلا و شهرهای استان مازندران بودند، از کشف تعداد ۶ پرنده از این افراد خبر داد و گفت: از چهارشنبه بعدازظهر تا ظهر جمعه سه گروه از همکاران بندرتکمن و گمیشان مشغول عملیات هستند.

وی همچنین از بازرسی ۲۵۰ مورد شکارچی در یک روز و ۸۰ مورد قایق خبر داد و گفت: تاکنون ۱۸ قایق توقیف‌شده است که از این تعداد چهار مورد قایق موتوری است.

وی با تأکید بر این‌که شکار با قایق موتوری ممنوع است، ادامه داد: ساحل بندر ترکمن به سمت گمیشان بازرسی می‌شود زیرا تنها محدوده ساحل برای گلستان است و بخش آب ازنظر تقسیم‌بندی در محدوده مازندران است و بازرسی‌ها توسط این استان انجام می‌شود.

 

 

دباغیان بابیان این‌که مازندران هم طی روزهای گذشته دستگیری‌های مختلف داشته است، تصریح کرد: منطقه گمیشان تا بندر ترکمن در حاشیه نوار ساحلی منطقه شکار مجاز است به‌شرط این‌که در محدوده حیات‌وحش میانکاله نباشد.

وی اضافه کرد: مدیریت شکارچیانی که در محدوده آبی مازندران هستند به عهده این استان و اگر وارد منطقه گلستان شوند توسط نیروهای ما بازرسی و در صورت لزوم دستگیر می‌شوند.

وی بیان کرد: درصورتی‌که نیرویی در محدوده آبی دستگیر شود باید تحویل مراجع قضایی استان گلستان شود.

دباغیان اظهار کرد: همکاران ما در بندر ترکمن بخصوص تشکل‌های محیط زیستی همکاری بسیار خوبی برای دستگیری شکارچیان و اهداف محیط زیستی منطقه دارند.

یکی از مشکلات محیط‌زیست استان گلستان چه در بخش آبی و چه در بخش خشکی تعداد کم محیط‌بانان و نیروهای محیط زیستی است. این مشکل در سال‌های گذشته مشکلات زیادی را در مسیر حفاظت از محیط‌زیست پیش روی این دستگاه گذاشت.

بر اساس آمار اعلام‌شده گلستان بیش از ۲۰۰ محیط‌بان کمبود نیرو دارد و در چارت رسمی سازمانی هم‌ظرفیت ۴۰۰ نفر دیده‌شده است. بااین‌حال اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان از تمام ظرفیت موجود خود استفاده کرده و مشغول حفظ امنیت منطقه و گونه‌های جانوری استان است.

 

 

شروع فصل شکار و صدور مجوز برای شکارچیان روزهای آخر هفته را برای کادر محیط‌بانی گلستان سخت کرده زیرا مرخصی‌ها لغو شده و آنان باید با حداکثر ظرفیت خود در مناطق شکار حضورداشته باشند تا جلوی تخلفات را بگیرند و نگذارند بیش از برنامه‌ریزی و مجوزهای انجام‌شده در منطقه شکار انجام شود.

تشکل‌های محیط زیستی و شکارچیان به کمک محیط‌زیست آمده‌اند

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بندر ترکمن در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تأیید مشکلات ایجادشده به دلیل کمبود نیرو در منطقه از تلاش‌های این دستگاه برای استفاده از ظرفیت تشکل‌های محیط زیستی و نیروهای بومی منطقه در حفاظت از محیط‌زیست خبر داد.

علی بیانی از نشست‌های مشترک این دستگاه با شکارچیان در سال جاری و همچنین سال گذشته خبر داد و گفت: سعی کردیم با این نشست‌ها هم فرهنگ‌سازی کنیم و هم شرایط را طوری فراهم کنیم که این افراد بتوانند بدون تخلف و در چهارچوب قوانین تصویب‌شده به شکار بپردازند.

وی تسریع فرایند صدور پروانه شکار، نظارت بر شکارچیان و همکاری درزمینهٔ گشت زنی و بازرسی از تأثیرات مثبت تعامل و همکاری با شکارچیان دانست و اظهار کرد: ۴۰ نفر همیار به‌صورت محسوس و نامحسوس دائماً با محیط‌زیست منطقه همکاری دارند و توانستیم از دو روز گذشته که در منطقه حضور داریم جلوی تخلفات شکارچیان را بگیریم.

وی از احداث دو ایستگاه به همراه حضور دائمی نگهبان در منطقه خبر داد و گفت: اسامی افراد را قبل از حضور در منطقه و شکار ثبت می‌کنیم و تمام قایق‌ها نیز شماره‌گذاری و مشخص‌شده‌اند که مربوط به کدام شکارچیان هستند.

بیانی از کنترل و نظارت بر ۶۰۰ نفر طی روزهای گذشته خبر داد و اظهار کرد: در این بازرسی‌ها ۲۰ قبضه سلاح که دو مورد آن قاچاق بود کشف شد.

 

 

وی از تشدید گشت زنی‌ها در خشکی و دریا خبر داد و بیان کرد: تمامی افراد قبل از حضور در منطقه بازرسی می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد پرندگان شکار شده در منطقه تاکنون مشخص‌شده است، تصریح کرد: بازرسی‌های ما نشان می‌دهد غیر از یک یا دو مورد، کسی نتوانسته از حداکثر ظرفیت شکار که چهار پرنده است استفاده کند و چون لیست پرندگان مشخص است، جلوی همه تخلفات به‌سرعت گرفته می‌شود.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ترکمن تعامل با شورای تأمین شهرستان و همچنین دستگاه‌های امنیتی، نظامی و قضائی منطقه را از دیگر تلاش‌های محیط‌زیست استان دانست و گفت: خوشبختانه روند همکاری این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که تشکل پرونده و صدور حکم در همان روز انجام می‌شود و این موضوع تأثیر زیادی در کاهش تخلفات داشته است.

یکی از مشکلات محیط‌زیست ناهماهنگی در مرز آبی با مازندران است

وی بابیان این‌که در دریابانی گلستان امکانات خوبی دارد، از شناسایی چند قبضه سلاح غیرمجاز توسط این نیروها هم خبر داد و گفت: یکی از مشکلات پیش روی مرزهای آبی منطقه است که زیر نظر مازندران مدیریت می‌شود و گاهی در نظارت این مناطق به دلیل کمبود نیرو ضعف وجود دارد.

بیانی از پیشنهاد گلستان برای همکاری با مازندران برای مدیریت منطقه خبر داد و گفت: جلسات مختلفی را محیط‌زیست شهرستان‌های استان مازندران داشتیم و در همین رابطه همکاری خوبی برای دستگیری و کشف تخلفات دریایی داریم ولی نیاز است که همکاری‌ها بیشتر شود.

ازنظر محیط زیستی بخش دریایی گلستان بخصوص در مناطق آشوراده و بخش‌های شمالی و محدوده میانکاله زیر نظر مازندران است و این موضوع باعث شده در برخی بازرسی‌ها و حفاظت‌ها مشکل ایجاد شود.

در شرایطی که محیط‌زیست کشور ازنظر نیرو محدودیت دارد، تعاملات بین منطقه‌ای ادارات کل محیط‌زیست می‌تواند این ضعف‌ها را همپوشانی کند. از سویی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت منطقه گلستان در بخش محیط‌زیست، نیاز است تجدیدنظری درباره مرزبندی بین استان‌های گلستان و مازندران در بخش محیط زیستی شود.

مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار