رییس اداره محیط زیست بندر ترکمن و گمیشان گفت: متاسفانه با هر تور ماهیگیری که در تالاب گمیشان قرار داده می‌شود تعدادی از پرنده‌های مهاجر نیز از دریا به ساحل آمده و همراه با ماهی‌ها، با وجود حرام گوشت بودن به فروش می‌رسند.

حمله شکارچیان به حرام گوشت‌های گمیشان

علی بیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص شکار غیرمجاز در تالاب گمیشان اظهار کرد: بیکاری یکی از عوامل شکار غیرمجاز است که باعث می‌شود شکارچیان دل به دریا بزنند.

 

به گزارش گلستان 24، وی با اشاره به دامهای هوایی جدید بکار رفته برای شکار پرندگان تصریح کرد: دامهای هوایی که به تازگی زیاد شده، سر و صدا ندارند، 6 متر ارتفاع و 1000 متر هم طول دارند و در مسیر پرندگان خسته از راه رسیده قرار می‌گیرد. پرندگان برای استراحت فرود می‌آیند و در دام گرفتار می‌شوند. پرندگان گرفتار شده، تلف شده و یا فروخته و یا تبدیل به تاکسیدرمی می‌شوند.

 

بیانی یادآور شد: مساحت تالاب گمیشان حدود 20 هزار هکتار است که از این مقدار حدود 14 هزار هکتار به عنوان منطقه شکار ممنوع از طرف سازمان محیط زیست اعلام شده و ارتقاء ان به عنوان اولین پناهگاه حیات وحش و زیستگاه‌های دریایی استان گلستان در شرف اجراست. این تالاب زیستگاه صدها هزار پرنده مهاجر و محل زندگی پرندگانی مانند انواع غازها و اردک‌ها و آب چلیک‌ها و چوب پا است. در حال حاضر در این روزهای فصل سرد سال، صدها هزار پرنده مهاجر در تالاب گمیشان زمستان گذرانی می‌کنند. حفظ و صیانت از گونه‌های نادر پرندگان در این تالاب ضروری است.

 

وی ادامه داد: حضور گسترده پرندگان مهاجر در تالاب گمیشان، می‌تواند این تالاب را به یکی از قطبهای گردشگری و پرنده‌گردی در ایران و جهان تبدیل کند.

 

بیانی تصریح کرد: شمارش پرندگان به خصوص پلیکان پاخاکستری به عنوان یکی از پرندگان در حال انقراض در تالاب گمیشان نشان دهنده وضعیت مطلوب این پرنده در تالاب دارد. در میان پرندگان آبزی، چنگر فراوان‌ترین و غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری کمیاب‌ترین است و شاید ارزشمندترین پرندگان تالاب بین المللی گمیشان محسوب می‌شود.

 

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از تالاب گمیشان یادآور شد: محیط بانان زحمتکش با تمام مشکلات و حتی با اندک حقوقی که دریافت می‌کنند از جان خود مایه می‌گذارند و روزانه و هفتگی تالاب را پایش می‌کنند و این افراد همیشه در حال آماده باش هستند. دستگیری متخلفان شکار و گرفتن سلاح‌های آنها، برچیدن دامهای هوایی و زنده‌گیری 1400 پرنده و 1800 قطعه ماهی کفال و توقیف 35 موتورسیکلت از این متخلفان از اقدامات انجام شده در ده ماهه امسال است.

 

بیانی یادآور شد: محیط زیست گمیشان چهار آیتم تخلفات زیست محیطی شامل صید غیرمجاز آبزیان در تالاب، صید و زنده گیری پرندگان شکاری، شکار غیرپرندگان مهاجر آبزی و فک خزری که تنها پستاندار حمایت شده دریای خزر است را در دستور کار خود دارد.

 

وی در خصوص نحوه حمایت از فک خزری تصریح کرد: نمایندگی اصلی حمایت از این گونه نادر در کشور هلند قرار دارد و مسئولیت آن به عهده خانم "لنین هارد" و دکتر شیرازی، نماینده وی در ایران و در آشوراده قرار دارد.

 

بیانی بیان کرد: در سال 93، 54 گونه در استانهای شمالی شناسایی شده که 46 گونه در منطقه گلستان دیده شده است. تلاشهایی برای آموزش صیادان انجام شده تا اگر پرندگان در دام صیادان گرفتار شدند، آنها را رها کنند و اگر پرندگان زخمی مشاهده کردند به محیط زیست تحویل دهند تا بعد از مداوا به زیستگاهشان بازگردانده شوند.

 

وی در خصوص ایجاد منطقه گردشگری در جزیره آشوراده اظهار کرد: 10 درصد از این جزیره برای اجرای طرح گردشگری در نظر گرفته شده و محیط زیست راهکارهایی برای رعایت ملاحظات زیست محیطی در اجرای این طرح ارایه داده است. اگر ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد، کمترین آسیب به این جزیره وارد می‌شود. هنوز در خصوص ساخت و ساز طرح و برنامه، ارایه نشده و تصمیم گیری در تهران و ارائه مجوز از سوی سازمان مرکزی صورت می‌گیرد.

 

بیانی در خصوص حفظ و صیانت از تالاب و محیط زیست یادآور شد: این کار به تنهایی از محیط زیست بر نمی‌آید و مردم و دستگاه‌های مسئول و تشکلهای زیست محیطی همه باید دست به دست هم داده تا از ذخیره گاه‌ها به نحو شایسته محافظت شود. همچنین آموزش به خصوص در مقاطع سنین پیش دبستانی و ابتدایی با همکاری تشکلهای مردمی از اهرمهای اساسی در جلب مشارکتهای مردمی برای حفاظت از محیط زیست است.

 

بیانی درباره بروز پدیده شکوفه جلبکلی در تالاب گمیشان اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: مجهزترین آزمایشگاه تحقیقاتی در بندر ترکمن قرار دارد که به صورت ماهانه از کل رودخانه‌ها و خروجی‌هایی که به دریا منتهی می‌شود و از دریا نمونه‌گیری انجام می‌دهد. تمام کارشناسان به طور روزانه، منطقه را پایش و آزمایشات دقیق انجام می‌دهند. اگر چنین پدیده‌ای وجود داشت مطمئنا به اطلاع ما رسانده می‌شد.

 

وی، البته به طور کل این پدیده را رد نکرد و گفت: شاید در نقطه کوچکی از تالاب این پدیده دیده شده باشد، چون وسعت تالاب زیاد است اما هنوز خبری در این زمینه به ما نرسیده است.

 

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار