آشوراده فاقد امکانات امداد

در شرایطی که بر سر اجرای طرح گردشگری در آشوراده اختلاف وجود دارد، فرماندار بندرترکمن از اسکان گردشگران نوروزی در این جزیره خبرداد که باعث عکس العمل فعالان و مدیرکل محیط زیست استان شد.

اسکان گردشگران نوروزی درتنها جزیره خزر

به گزارش گلستان 24، در شرایطی که بر سر اجرای طرح گردشگری در آشوراده اختلاف وجود دارد، فرماندار بندرترکمن از اسکان گردشگران نوروزی در این جزیره خبرداد که باعث عکس العمل فعالان و مدیرکل محیط زیست استان شد.

1627488به گزارش رادکانا به نقل از مهر، جزیره آشوراده، به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر که در بخش شرقی شبه جزیره میانکاله قرار دارد، در سال ۱۳۵۴ جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است و همین امر باعث شده از نظر گردشگری طبیعی و دریایی همواره مورد توجه قرار گیرد.

بحث گردشگری آشوراده همواره چالشی میان دولت و فعالان محیط زیست بوده و این چالش تنها مختص یک دولت نبوده. آخرین موضوع این جزیره، تفاهم نامه میان سازمان های گردشگری و محیط زیست بود که بر اساس آن ۱۰ درصد از جزیره آشوراده قرار است به مرکز گردگشری تبدیل شود.

طرحی که کلیات آن توسط ریاست جمهور در سفر به گلستان وعده داده شد، ولی جزییات آن هنوز اعلام نشده است و به همین دلیل همواره اعتراض فعالان محیط زیست و نگرانی آن ها درباره سرنوشت آشوراده را در پی داشته است.

گرچه دولت تاکید کرده هر گونه اقدامی در این جزیره همراه با رعایت الزامات محیط زیستی خواهد بود، اما، کارشناسان که سرنوشت دیگر مناطق محیط زیستی کشور مانند هامون و دریاچه ارومیه را به چشم دیده اند، نگرانند، عدم توانایی در نظارت و برخی سودجویی ها به بکر ترین پناهگاه پرندگان مهاجر شمال کشور ضربه بزند.

در شرایطی که قرار بود هرگونه اجرای طرح های گردشگری در آشوراده پس از تایید نهایی طرح آن انجام شود، با فرارسیدن نوروز، خبری در رسانه ها منتشر شد که عکس با عکس العمل فعالان محیط زیستی بخصوص افرادی که نگران سرنوشت آشوراده بودند رو به رو شد.

خبری که نگرانی آن ها را دوچندان کرد زیرا اعلام شده بود اسکان و اقامت افراد و مسافر در این جزیره خلاف مقررات محیط زیست است، اما فرماندار بندرترکمن اعلام کرد، در نوروز امسال، برای اولین بار طرح اسکان مسافران نوروزی در جزیره آشوراده اجرا می‌شود.

 

 

مرجان نازقلچی با اشاره به اردوگاه ملی دانش آموزی که چهار هکتار مساحت دارد، بیان کرد: مکان‌های اقامتی گردشگران در این جزیره با ظرفیت ۱۸۰ تخت آماده‌سازی و برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

برای اطلاع از جزییات بیشتر درباره این طرح، ارتباطی با روابط عمومی فرمانداری بندرترکمن بر قرار کردیم که این روابط عمومی خبرنگار مهر را به معاون فرمانداری ارجاع داد، اما شیرنگی حاضر به گفتگو نشد و پاسخگویی در این باره را به خود فرماندار واگذار کرد.

فرماندار نیز طی چند بار تماس تلفنی پاسخگویی را به زمان دیگری موکول کرد و در پایان نیز حاضر به توضیح این خبر و پاسخگویی به نگرانی فعالان محیط زیست نشد.

در همین رابطه، حر منصوری عبدالملکی فعال محیط زیستی و دیده بان میانکاله، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص موضوع آشوراده گفت: بحث توسعه طرح‌ گردشگری انبوه در جزیره آشوراده در ماه های اخیر  یکی از مهمترین و چالش بر انگیز ترین اخباری بود که در رسانه های زیست محیطی و عمومی مطرح شد.  تقریبا تمامی مقامات و شخصیتهای زیست محیطی کشور در مورد آن به واکنش پرداختند .

وی افزود: حال امروز که با طرح توقف تفاهم نامه سازمان محیط زیست با گردشگری کمی جامعه زیست محیطی کشور روی آرامش دیده تصمیم نسنجیده، شتابزده و غیر کارشناسی فرماندار و مسئولین گردشگری بندر ترکمن دوباره باعث شروع بحث هایی در این زمینه شده و خواهد شد .

وی بیان کرد: سوال جدی بنده از این شخصیت سیاسی این است که آیا ایشان مسئول ایجاد اشتغال برای مردم بندر ترکمن به واسطه حضور گردشگران و گرم شدن بازار اجاره سوئیت و خانه هستند یا مسئول ایجاد درآمد برای اردوگاه دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش.

منصوری گفت: رفت و آمد قایق ها و شناورها پس از ساعت ۵ بعد از ظهر  بین جزیره و شهرهای اطراف آن قطع شده و هر گونه نیاز به امداد و اورژانس غیر ممکن می گردد و این می تواند در صورت بروز هر نوع حادثه و بیماری برای مسافران درون جزیره فاجعه به بار بیاورد و مسئول مستقیم آن مجری این برنامه خواهد بود.

وی افزود: خدمات بسیار مهمی همچون پلیس، هلال احمر، آتش نشانی، شهرداری و خدمات آن، خدمات بهداشتی درمانی و… در جزیره وجود نداشته و استقرار آن خدمات با توجه به محدودیت رفت آمد توسط قایق و همچنین محدودیت  استقرار شبانه آنها در جزیره کاملا غیر ضروری است و هزینه بالایی دارد.

 

جزیره آشوراده در خلیج گرگان / ابوطالب  ندری

 

وی اظهار کرد: به دلیل پس روی قابل ملاحظه آب دریای خزر و همچنین کانال ۲۶۰۰ متری چپغلی رفت آمد شبانه در این کانال بدلیل وجود سطوح کم آب و خشکی و مهم تر از آن وجود تیرک های چوبی متعدد می تواند برای قایق ها بسیار خطر ساز باشد .

منصوری تصریح کرد: این تصمیم با توجه به اینکه هیچگاه از این اقامتگاه ها بصورت عمومی استفاده نشده، آن هم  در زمانی که مناقشات بر سر آشوراده جدی و ادامه دار است حساسیتهای زیادی را برای مسئولین استانی مازندران، گلستان و البته مسئولین محلی بندر ترکمن خواهد داشت .

وی گفت: بیش از ۹۰درصد مساحت بسیار ارزشمند جزیره را پوشش گیاهی پوشانده که استقرار شبانه روزی در این جزیره با توجه به نظارت کم سازمان های دولتی از جمله محیط زیست که تنها یک نیرو آن هم نیمروزی در جزیره دارد، می تواند احتمال حوادثی تکراری چون آتش سوزی را در جزیره بسیار افزایش دهد.

وی افزود: پسروی آب دریا و رسوبات در کانال چپق اوغلی باعث شده که رفت و آمد ۳۰ فروند قایق کرایه ای در اسکله بندر با مشکلات بسیاری مواجه شده و رفت و آمد این قایق ها می تواند بیش از پیش مشکلات کانال و زیست مندان آنرا دچار مشکل کند. ضمن آنکه این کانال تنها ارتباط حیاتی بین خلیج میانکاله و دریای خزر است.

این فعال زیست محیطی با بیان این که اقامتگاه های وزارت آموزش پرورش در سالهای قبل و در سکوت سازمان محیط زیست اجرا شد، عنوان کرد: این اقامتگاه ها بدون ارزیابی اثرات زیست محیطی در جزیره احداث شده و ادامه حضورش خود جای سوال دارد.

وی بیان کرد: جزیره آشوراده جزئی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده و هر گونه بازدید و مهم تر از آن استقرار شبانه  به صورت محدود و یا گسترده در آن باید با هماهنگی و صدور مجوز توسط سازمان محیط زیست باشد.

 

جزیره آشوراده در خلیج گرگان / ابوطالب  ندری

 

وی خواستار توجه بیشتر به فرمایش های اخیر مقام معظم رهبری با موضوع محیط زیست و منابع طبیعی شد.

به گفته فرماندار بندرترکمن، در دور اول سفرهای نوروزی هشت هزار نفر از گردشگران ورودی به استان گلستان از آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر دیدن کردند.

در همین رابطه، مدیرکل محیط زیست گلستان، با تاکید بر خلاف مقررات بودن اسکان و اقامت افراد و مسافر در این جزیره، به رسانه های استان، گفت: مدیریت آشوراده به لحاظ حفاظت از محیط زیست زیر نظر اداره کل استان مازندران بوده و برخی از مسوولان به سبب بی اطلاعی از قانون محیط زیست طرح اقامت مسافران در این جزیره را مطرح کرده اند که مورد تایید نیست.

امین روشن، معاون فنی محیط زیست گلستان هم مدیریت محیط زیست آشوراده را در اختیار استان مازندران اعلام کرد و گفت: برای حفظ مدیریت یکپارچه منطقه و با توجه به این که آشوراده بخشی از شبه جزیره میانکاله است مدیریت آن نیز بر عهده مازندران اتس و این استان درباره آن تصمیم گیری می کند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار