زهکشی اراضی در هاله ابهام

زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی گلستان و احداث راه آهن گرگان مشهد از وعده های ریاست جمهوری در سفر به استان بود. سفری که وعده شد همه مصوبات آن تا سال ۹۴ اجرایی شود ولی هنوز تخصیص اعتبار نشده اند.

توقف قطار گرگان مشهد در ایستگاه اعتبار

بخش‌هایی از مناطق شمالی استان به دلیل وضعیت توپوگرافی و اقلیمی خود در فصول پاییز و زمستان دچار ماندآبی می‌شوند و به همین دلیل امکان کشت محصول در آن‌ها وجود ندارد.

 به گزارش گلستان24، در این شرایط انجام زهکشی می‌تواند کمک بزرگی برای بخش کشاورزی و همچنین جلوگیری و کنترل سیلاب‌ها باشد. با توجه به بهره‌وری پایین این اراضی، انجام عملیاتی زهکشی ضمن بالا بردن راندمان تولید و کمک به سطح درآمدی مردم استان، اقدامی در راستای اقتصاد مقاومتی برای خودکفایی بیشتر بخش کشاورزی و امنیت غذایی استان و کشور خواهد بود.

لذا در آذر ۹۳ و با حضور رئیس جمهور روحانی در گلستان، زه کشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان تصویب شود. این مصوبه البته اختصاص به دولت یازدهم ندارد بلکه سنگ بنای آن در سفر نخست رییس جمهوری و هیات دولت نهم به استان گلستان گذاشته شد که به دلیل مهم بودن طرح در سفر دوم نیز مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

پس از ابلاغ مصوبه سفر نخست هیات دولت وقت به گلستان در زمینه اجرای این پروژه، شرکت آب منطقه ای گلستان، مطالعات مرحله پیش شناخت این پروژه را با هدف شناسایی جامع مشکلات زهکشی این اراضی در مرداد ماه ۸۶ در شمال استان گلستان را به انجام رساند.

از این‌رو پس از تائید مطالعات طرح مذکور توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان، مطالعات مرحله صفر زهکشی اراضی شمال قره‌سو و گرگانرود با وسعت ۲۸۰ هزار هکتار پس از برگزاری مناقصه آغاز شد. هر چند این پروژه به دلایل نامعلومی در دولت نهم و دهم به مرحله اجرایی نرسید و در دولت یازدهم با تصویب در هیات دولت عملیات اجرایی آن آغاز شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص اجرای این پروژه گفت: طرح زهکشی اراضی کشاورزی گلستان به مساحت ۲۸۰ هزار هکتار به عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در آذر ۹۳ به استان بود که این طرح در همین سطح با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ردیف وزارت جهاد کشاورزی به میزان ۲۸۰ هزار هکتار مبادله موافقت نامه شد.

اجرای ۵ هزار هکتار زهکشی اراضی در سال جاری

حسین کاویانی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: اعتبار این طرح ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است که مقرر شده است طی ۱۰ تا ۱۵ سال در سطح استان اجرایی شود. در سال جاری نیز پنج هزار هکتار از این اراضی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در مناطق شمالی عملیاتی می شود و علاوه بر آن مطالعات اجرایی ۲۲ هزار هکتار از این اراضی با اعتبار ۱۹ میلیارد ریال در دست مطالعه قرار دارد.

وی با بیان این که این طرح در وزارت جهاد کشاورزی بعد از تصویب دارای کد و ردیف اعتباری (۲۰۰۴) شده است، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که از سال ۹۵ سالیانه ۱۷ هزار هکتار از اراضی عملیات اجرایی آن انجام شود که هزینه هر هکتار زهکشی این اراضی معادل هشت تا ۱۲ میلیون تومان تخمین زده شده است.

کاویانی با بیان این که با اجرای این طرح وسیع در استان پیش بینی می‌شود که راندمان تولید در هکتار یک و نیم تن افزایش یابد، گفت: با احتساب این یک و نیم تن افزایش می‌توان در سطح این ۲۸۰ هزار هکتار سالیانه شاهد تولید ۴۲۰ هزار تن افزایش محصول باشیم.

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش راندمان آبیاری و افزایش تولید محصولات کشاورزی و در نهایت بهره وری بیشتر در اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: کنترل روان آب‌های سطحی و سیلاب‌ها، کاهش خسارات ناشی از سیل، جلوگیری از زه دار شدن اراضی محدوده طرح، ذخیره‌سازی سیلاب و کاهش پیک سیل، توسعه کشاورزی با ارتقای کیفیت و استفاده بهینه از منابع آب و خاک و بهبود وضعیت معیشتی ساکنان و بهره‌برداران محدوده طرح از جمله اهداف اجرای این طرح است.

کاویانی در خصوص دیگر مزایای زهکشی این اراضی گفت: با اجرایی شدن پروژه زهکشی ۲۸۰ هزار هکتاری ضمن رونق و رشد و توسعه استان، می‌تواند افزایش اشتغالزایی را در سطح استان به همراه داشته باشد.

آغاز عملیات راه‌آهن مشهد-گرگان، از محور گرگان

یکی دیگر از طرح‌های مهم مصوب شده در زمان سفر ریاست‌جمهور به گلستان اجرای پروژه راه‌آهن گرگان به مشهد بود که از سال جاری قرار بود کلنگ آن به زمین بخورد. این طرح ریلی حدود ۶۵۰ کیلومتر از مشهد تا گرگان برآورد شده است که با توجه به نقش این محور در جابه‌جایی زائران و مسافران، اجرای عملیات ساخت آن را دولت در اولویت پروژه‌های ریلی قرار داده است.

بر اساس گفته‌های عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی، کارهای مربوط به عملیات اجرایی این خط آهن انجام‌شده و قرار است با تأمین ۱۵ درصد سهم دولت (کارفرما) عملیات اجرایی این پروژه ابتدا از مسیر گرگان آغاز شود و سپس به‌سوی بجنورد و مشهد ادامه یابد.

به گفته آنه‌محمد کوسه‌غراوی، پروژه راه‌آهن مشهد-گرگان برای پیوند ریلی بین سه استان خراسان رضوی و خراسان‌شمالی و گلستان است که بهره‌برداری از این پروژه بزرگ در جابه‌جایی مسافر و بار نقش مؤثری خواهد داشت. تعداد ایستگاه‌های مسیر خط آهن ۶۵۰ کیلومتری گرگان ـ بجنورد ـ مشهد، ۲۶ ایستگاه بوده و شش تونل عمده به طول ۶ هزار و ۱۵۰ متر در طول این مسیر پیش‌بینی‌شده است.

استان شرایط لازم را برای محقق کردن این پروژه از محل فاینانس منظور کرده است و مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم اما به دلیل حجم زیاد بار مالی این پروژه و محدودیت‌های حاکم بر دولت این پروژه هنوز در اعتبارات مشکل اساسی دارد.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۸۵ درصد اعتبارات موردنیاز این طرح از محل ال سی و ۱۵ درصد نیز از محل اعتبارات دولتی باید تأمین شود.

اما به گفته مسئول راه‌آهن شمال شرق (۲) قرار است برای سال جاری مسیر ۲۲ کیلومتری از این راه‌آهن از سمت گرگان اجرایی شود که هنوز به دلیل نبود اعتبارات عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

مرحله اول راه‌آهن گرگان به مشهد در دالان مناقصه

محمدرضا قربانی تصریح کرد: راه‌آهن گرگان به مشهد در مرحله مناقصه اولیه است که به دلیل زمان‌بر بودن مناقصه هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در خصوص این پروژه به خبرنگار مهر، گفت: این پروژه در سنوات گذشته از خراسان شروع‌شده است و علیرغم داشتن مصوبه در دولت تدبیر و امید همچنان تأمین منابع  اعتباری موردنیاز این پروژه مبهم و برابر گزارش ارائه‌شده به استان بخش کوچکی از این پروژه در سال ۹۴ مقرر است شروع شود.

علی مرگدری افزود: بنا بر نظریه‌های کارشناسی هر کیلومتر دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این مسیر در استان گلستان ۱۷۶ تا ۱۹۴ کیلومتر برآورد شده است. در سال جاری ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته‌شده است.

 

وی بیان کرد: به نظر ما راهکار اساسی برای این پروژه استفاده از فاینانس است. استان شرایط لازم را برای محقق کردن این پروژه از محل فاینانس منظور کرده است و مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم اما به دلیل حجم زیاد بار مالی این پروژه و محدودیت‌های حاکم بر دولت این پروژه هنوز در اعتبارات مشکل اساسی دارد.

افتتاح خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان یکی از اتفاقات مهم اقتصادی استان بود که در سفر رئیس‌جمهور به وقوع پیوست. در واقع مهم‌ترین دلیل سفر هیئت دولت به گلستان همین افتتاح خط ترانزیتی شرق دریای خزر بود. به عقیده کارشناسان افتتاح این خط آهن می‌تواند توسعه و شکوفایی را برای استان رقم بزند. گذشته از آن پیوند اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با آسیای میانه و اروپای شرقی دستاورد دیگر چنین خط ریلی است.  اکنون بعد از گذشت یک سال استفاده از این خط ریلی به‌جاهای خوبی رسیده است و به‌تازگی چند شرکت مختلف برای واردات و صادرات از این مسیر اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ در ملاقات استاندار گلستان و رییس راه‌آهن با مدیر راه‌آهن کشور دستور پرداخت اعتبار موردنیاز برای تجهیز زیرساخت‌های محوطه سرمایه‌گذاری راه‌آهن اینچه برون هم داده‌شده است. زمینی به مساحت ۶۳۴ هکتار در این مدت از سوی دولت به راه‌آهن در اینچه برون اختصاص داده شد تا بحث‌های حاکمیتی گمرک و خطوط ریلی و هم مباحث سرمایه‌گذاری در آن گنجانده شود که ۳۰۰ هکتار از این ۶۳۴ مربوط به بحث سرمایه‌گذاری است.

به نظر می‌رسد پرونده دولت یازدهم درزمینهٔ تصویب طرح‌های مهم و دارای اولویت برای توسعه پایدار در گلستان روشن و قابل‌توجه است ولی آنچه مهم است اجرایی شدن این طرح‌ها و اختصاص اعتبارات لازم برای آن است تا بتواند استان را از فقر و محرومیتی که سال‌ها گریبان گیر آن است نجات دهد.

بررسی پروژه ها و مصوبات سفر هیات دولت به گلستان نشان می دهد گرچه از همه ۱۲۱ طرح پیشنهادی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما بخش عمده طرح های شاخص استان به دلیل مشکلات اعتباری و یا کارشناسی اجرا نشده اند و منتظرند تامین هزینه های مورد نیازند.

خبرنگار: زهرا خورشیدکلایی/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار