مدیر اجرایی بنیاد توسعه و عمران موقوفات گلستان گفت: بزرگ‌ترین باغ موقوفه یکپارچه میوه کشور در استان گلستان احداث شد.

احداث بزرگ‌ترین باغ موقوفه یکپارچه میوه کشور در گلستان

  به گزارش گلستان24، محمدصادق پورقاسم صبح امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: این طرح در اراضی موقوفه میرسعدالله ایلخانی با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح 365 هکتار از این زمین‎ها زیرکشت باغ هلو، شلیل، آلو، گلابی، خرمالو، نارنگی ژاپنی قرار می‎گیرد و با اجرای آن برای 391 نفر اشتغال ایجاد شده است.

بزرگ‌ترین باغ موقوفه یکپارچه میوه

وی افزود: این طرح با سرمایه‎گذاری 120 میلیارد شروع شده و تولید سالانه میوه آن 7 هزار و 200 تن خواهد بود که سالیانه 140 میلیارد ریال درآمد دارد.

مدیر اجرایی بنیاد توسعه و عمران موقوفات گلستان با اشاره به اهداف اجرای این طرح بیان داشت: بهره‎برداری اقتصادی از زمین و آب موجود، حفظ کاربری کشاورزی عرصه مذکور و انتخاب بهترین گزینه در عرصه مورد نظر با توجه به استعدادهای منطقه‎ای و زیست‌محیطی و ایجاد اشتغال پایدار را می‎توان از اهداف این طرح برشمرد.

پورقاسم متذکر شد: اجرای این طرح دارای مزایایی نظیر ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار بومی منطقه به دلیل نزدیک بودن به روستاهای مجاور، امکان صادرات محصول به کشورهای همسایه، تحصیل درآمد برای موقوفه و سرمایه‌گذار، افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش تولید ناخالص ملی است.

وی افزود: برای پاک‌سازی اراضی از نیزارها به مساحت 16 هکتار اقداماتی مانند، حمل نخاله‎های موجود به خارج از زمین، پاک‌سازی حریم جاده از هر طرف به عرض پنج متر و در امتداد مسیر به طول چهار کیلومتر و احیای دو هکتار زمین قابل کشت، هدایت رودخانه به مسیر کنار زمین و احیای هشت هکتار از زمین که بدلیل بی‎توجهی به نیزار تبدیل شده بود، انجام شده است.

پورقاسم ابراز داشت: همچنین در بحث تسطیح اراضی نیز حفر کانال در اطراف زمین به عمق 4.1 متر و عرض 7.2 متر و طول هفت کیلومتر که سبب جلوگیری از ورود سیلاب به داخل زمین و ایجاد مانع برای جلوگیری از ورود دام و حیوانات وحشی به داخل زمین صورت پذیرفته است.

مدیر اجرایی بنیاد توسعه و عمران موقوفات گلستان، لایروبی کانال‎ها، زیرشکنی و خاک‎ورزی (شخم زدن) کل زمین‎ها، انتقال خطوط برق و برق‌دار کردن چاه‎ها، استفاده از کارشناسان کشاورزی از کشور ترکیه برای تغذیه و حفظ خاک از لحاظ آلودگی شیمیایی و تولید محصولات ارگانیک را از دیگر برنامه‎هایی دانست که برای ایجاد این باغ بزرگ محقق شده است.

پورقاسم تصریح کرد: علاوه بر احداث این باغ برنامه‎های بسیار دیگر در سال جاری در حوزه توسعه و عمران موقوفات گلستان در دست اقدام قرار دارد که از آن جمله می‎توان به پروژه موقوفه «محمدصادق میرفندرسکی»، موقوفه «احمد نجار»، موقوفه «تقی بقال»، موقوفه «دولوقاجار» و دیگر موارد اشاره کرد.

مدیر اجرایی بنیاد توسعه و عمران موقوفات گلستان تأکید کرد: برای جذب سرمایه‎گذار پروژه‎های موقوفه و اطلاع‎رسانی در این خصوص فعالیت‎های نظیر، پخش تیزر تبلیغاتی از صدا و سیمای مرکز استان گلستان، اطلاع‎رسانی از طریق تابلو دیجیتال شهری در مرکز استان، شرکت در نمایشگاه منطقه‎ای در مشهد مقدس، شرکت و ایجاد غرفه در نمایشگاه دستاوردهای شهرداری‎های سراسر کشور در نمایشگاه بین‎المللی تهران، برگزاری جلسه با اعضای گروه مسکن‎سازان استان برای سرمایه‎گذاری در زمین‎های موقوفه، برگزاری جلسات با کارگروه سازمان نظام مهندسی برای مشاوره ارائه طرح برای احیا موقوفات، برگزاری جلسه با تعدادی از بانک‎ها و موسسات مالی به منظور بازسازی موقوفات و برگزاری جلسات با مدیران و مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان برای تشویق و هدایت سرمایه‎گذاران به منظور احیا و بازسازی موقوفات انجام شده است.

فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار