به نام گالیکش به کام دیگران

گلستان رتبه دوم کشوری در تولید پیله ابریشم رادار است و نوغانداران گالیکشی نیز طی چهار سال اخیر رتبه برتر تولید پیله تر از هر جعبه تخم نوغان را به خود اختصاص داده‌اند اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی محصول آن‌ها باقیمت ارزان به استان‌های مجاور رفته و فراوری می‌شود.

سرزمین نوغانداران نمونه کشور بی‌بهره از صنایع تبدیلی

به گزارش گلستان 24، یکی از صنایعی که از دیرباز در مناطق مختلف کشورمان رواج داشته، نوغانداری و ابریشم‌بافی است. پرورش کرم ابریشم یا صنعت نوغان و نوغان‌داری، با پیشینه ۴ هزار و ۵۰۰ ساله در جهان یکی از کهن‌ترین فعالیت‌های کشاورزی صنعتی کشور به شمار می‌آید.

با پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت نوغان‌داری و صنعت ابریشم، دولت با تأسیس شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران در سال ۱۳۵۸ به حمایت از توسعه این صنعت و حرفه بافت فرش به‌عنوان راهکاری برای توسعه زندگی و وضعیت اقتصادی - اجتماعی مردم و به‌ویژه روستاییان همت گمارد.

nilkooh179 1

گفتنی است این شرکت از سال جدید فعالیت‌های خود را تحت عنوان مرکز توسعه نوغانداری کشور ادامه می‌دهد.

صنعت نوغان‌داری در مناطق شرقی استان گلستان بخصوص شهرستان گالیکش نیز به دلیل وسعت توتستان‌ها پیشینه‌ای طولانی دارد. اما ویژگی دیگر این شهرستان علاوه بر مرغوبیت محصول پیله تولیدی در انتخاب نوغانداران نمونه کشوری طی چهار سال اخیر از این شهرستان است.

نوغانداری به‌عنوان یکی از مشاغل مهم شهرستان گالیکش به شمار می‌رود و در فصل بهار افراد زیادی از این طریق کسب درآمد می‌کنند. البته این شغل در شهرهای دیگر استان مانند مینودشت، کلاله، مراوه‌تپه، آزادشهر و رامیان هم رونق دارد.

به عقیده کارشناسان، پرورش کرم ابریشم یکی از مشاغلی است که در صورت حمایت از تولیدکننده و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تولید و همچنین ایجاد صنایع وابسته علاوه بر ایجاد اشتغال باعث تحول در اقتصاد منطقه خواهد شد.

nilkooh179 1

کارشناس مرکز توسعه نوغانداری کشور در استان گلستان در این خصوص گفت: بیشتر فعالان رشته نوغانداری در گلستان را سالخوردگان تشکیل می‌دهند و به دلیل نبود حمایت‌های لازم نسل جدید رغبتی به این حرفه نداشته است.

کیومرث ناظمی در این خصوص افزود: امروز پس از سال‌ها تلاش، گلستان توانسته است خود را پس از گیلان به‌عنوان دومین تولیدکننده این محصول ارزشمند معرفی کند.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از 150 تن پیله تر ابریشم در این استان تولید می‌شود که می‌تواند نقش مهمی را در رونق اقتصادی خانواده‌های روستایی در پی داشته باشد.

به گفته ناظمی بر اساس آمارها 22 درصد نخ ابریشم ،16 درصد پیله خشک ،21 درصد پیله تر از کل تولیدات جانبی نوغان کشور در گلستان تولید می‌شود، درحالی‌که تنها ۶ درصد بهره‌برداران کشور در استان فعال هستند، این آمارها نشان می‌دهد گلستان سوپاپ اطمینانی برای نوغان‌داری کشور است.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل فراوان گلستان در نوغانداری نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی است گفت: یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان گلستان در بخش نوغانداری، نبود صنایع تبدیلی است تا پیله تولیدی تبدیل به نخ شود.

وی تصریح کرد: حداکثر 15 درصد پیله تر تولیدی گلستان در این استان به نخ تبدیل می‌شود و بالغ‌بر 85 درصد آن به‌صورت پیله تر از گلستان توسط تجار به استان‌های گیلان و خراسان برای فراوری فرستاده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه اگر خود نوغانداران پیله را به نخ تبدیل کنند سود آن‌ها سه برابر خواهد شد گفت: با هزینه‌ای بین 400 تا 500 میلیون ریال می‌توان کارگاه‌های صنایع تبدیلی نیمه‌صنعتی را در روستاها ایجاد کرد.

به گفته ناظمی دادن تسهیلات دولتی به نوغانداران برای ایجاد این کارگاه‌ها باعث خواهد شد تا روستاییان بیشتری با توجه به سودآوری به نوغانداری بپردازند.

وی خاطرنشان ساخت: وظیفه جهاد کشاورزی تنها تا زمان تولید پیله است و از آن به بعد بر عهده اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است تا نوغانداران را برای ایجاد صنایع‌دستی هدایت کند.

nilkooh179 1

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش نیز در این خصوص گفت: در شهرستان گالیکش 20 روستا به کار نوغانداری مشغول هستند و با توجه به اینکه قلی تپه بزرگ‌ترین روستای تولید پیله استان گلستان است و پاسنگ بالا نیز بیشترین محصول از هر جعبه تخم نوغان را برداشت می‌کند به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان گالیکش هستیم.

مهندس حبیب اله زارع افزود: سابقه استفاده از صنایع تبدیلی بخش نوغانداری قدمت بالایی در شهرستان گالیکش دارد که با ارائه تسهیلات و فعال کردن این صنایع به‌صورت نیمه‌صنعتی در روستاها می‌تواند باعث رونق اقتصاد در جوامع محلی شهرستان شود.

وی تصریح کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی ارزش‌افزوده تولید نوغان در شهرستان با توجه به اینکه در مسیر جاده بین‌المللی هستیم بالا خواهد بود.

nilkooh179 1

خانم شهربانو میرشاهی نوغاندار نمونه کشوری از روستای پاسنگ بالا از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: من سال گذشته با برداشت 56 کیلوگرم پیله تر از هر جعبه تخم نوغان به‌عنوان نوغاندار نمونه استان و کشور انتخاب شدم.

این نوغاندار نمونه کشوری دلیل موفقیت خود را رعایت نکات ایمنی، بهداشت و استفاده از کلاس‌های آموزشی و انجام دادن توصیه‌های کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش در این خصوص عنوان کرد.

وی ادامه داد: خانم منیژه تیموری از روستای پاسنگ بالا با برداشت 52 کیلوگرم پیله تر از هر جعبه تخم نوغان به‌عنوان نوغاندار نمونه استانی و کشوری در سال‌های 90، 91 و 92 انتخاب‌شده است.

وی با اشاره به اینکه گسترش صنعت نوغانداری نیازمند تأسیس صنایع تبدیلی منطقه است گفت: صنایع تبدیلی در بخش‌های مختلف محصولات کشاورزی در استان و شهرستان وجود دارد اما هنوز در بخش نوغانداری هیچ صنعت و کارخانه‌ای در استان راه‌اندازی نشده است.

وی افزود: ما فقط تولیدکننده هستیم محصولاتمان توسط تجار گیلان و خراسان باقیمت پایین خریداری‌شده و پس از فراوری تولیدات خود را باقیمت بالاتر در استان ما به فروش می‌رسانند.

میرشاهی گفت: باوجوداینکه نوغاندار نمونه کشوری طی چهار سال گذشته از روستای پاسنگ بالا انتخاب‌شده است اما با درخواست‌های مکرر ما مسئولین هیچ‌گونه تسهیلاتی برای ایجاد صنایع تبدیلی در این روستا ارائه نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها علاوه بر ایجاد انگیزه بین خانواده‌ها با توجه به درآمد بالاتر برای تولید محصول بیشتر جوانان روستا نیز علاقه‌مند فراگیری و گسترش این صنعت خواهند شد.

به گفته این نوغاندار نمونه کشوری بیمه نبودن نوغانداران در فصل نوغانداری و بیمه اندک محصول نوغانداران از دیگر مشکلاتی است که نوغانداران را آزرده کرده است.

به نظر می‌رسد با ایجاد شرکت‌های تعاونی روستایی در روستاهایی به‌مانند پاسنگ به‌صورت پایلوت می‌توان کمک شایانی به توسعه این صنعت و صنایع وابسته بدان کرد.

انتهای پیام/نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار