از بامداد امروز جمعه، طوفان شدیدی تمامی سطح استان گلستان را در بر گرفت و به مدت یک ساعت این استان شمالی را درهم نوردید.

طوفان 94 کیلومتری پیش‎درآمد سونامی سرما در گلستان

 به گزارش گلستان24، وزش شدید باد و بروز طوفان موجب تخریب برخی از منازل مسکونی شد و به تاسیسات زیربنایی استان نیز خسارت‎هایی وارد ساخته است.

پس از این رخداد جوی و بارش باران، گلستانی‎ها کاهش بسیار دمای هوا را تجربه کردند تا پیش‎بینی هواشناسی استان مبنی بر کاهش 17 درجه‎ای دما و سونامی سرما تجلی عینی یابد.

طوفان گلستان

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت جوی استان گفت: بر اساس گزارش دریافتی از هواشناسی استان، وزش طوفان در بامداد امروز به شدت 90 کیلومتر در فرودگاه گرگان و در شهر کلاله به میزان شدت 94 کیلومتر ثبت و درج شده است.

*خسارت به منازل مسکونی و تیرهای برق در سطح گلستان  

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این وزش شدید باد موجب آسیب و خسارت فراوان به سقف‎های بسیاری از خانه‎های مسکونی شهری و روستایی شده و حتی برخی از دیوارها را نیز تخریب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر خانه‎های مسکونی، تاسیسات زیربنایی شبکه برق نیز در برخی مناطق دچار خسارت‎هایی شده و برخی از تیرهای برق دچار شکستگی و برخی از سیم‎های برق نیز دچار پارگی کامل شده‎اند.

مقدم با اشاره به تمهیدات انجام شده توسط دستگاه‎های امدادی و عملیاتی استان تصریح کرد: با هماهنگی به عمل آمده، نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان به محض شروع طوفان در مناطق دچار خسارت حضور یافته و با پلاستیک به طور موقت سعی کردند که سقف‎های آسیب‎دیده را ترمیم کنند.

 وی ادامه داد: نیروهای عملیاتی توزیع برق استان نیز با حضور در ایستگاه‎های دچار مشکل، در حال ترمیم خطوط دچار حادثه و تیرهای شکسته برق بر اثر طوفان هستند.

همچنین مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به شرایط جوی استان گلستان طی امروز و روزهای آینده بیان کرد: همان‌گونه که در اخطاریه استان و کشور پیش‌بینی شده بود از روز جمعه شرایط جوی استان روبه کاهش دما خواهد رفت و بارندگی تمامی استان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

سید محمدرضا رضوی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس افزود: در اخطاریه صادر شده، باد شدید نیز پیش‎بینی شده بود و طوفان بیش از 90 کیلومتر زمینه‎ساز تغییرات جوی است که طی ساعات و روز آینده رخ خواهد داد.

*کاهش 17 درجه‌ای دما در گلستان

وی خاطرنشان کرد: دمای استان در بسیاری از مناطق بین 10 تا 17 درجه کاهش یافته و باران نیز در آن جریان دارد که با تداوم این شرایط انتظار می‎رود علاوه بر بارش باران در سطح استان و بارش برف در سطح ارتفاعات در برخی از دامنه‎ها نیز بارش برف را تجربه کنیم.

رضوی با اشاره به تناوب و شدت بارش در استان ادامه داد: با توجه به نوع باران این فصل، امروز و فردا آب‌‏گرفتگی در برخی از معابر و وقوع سیلاب نقطه‌‏ای دور از انتظار نیست.

وی یادآور شد: در نواحی مرتفع کوهستانی نیز با توجه به بارش برف و برودت هوا، احتمال بروز اختلال در مسیرهای کوهستانی وجود دارد و از کسانی که قصد عبور از این مسیر دارند، تقاضا می‌‏شود، حتما زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.

این مسئول گلستانی با اشاره به صدور اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی از سوی این اداره‌کل اذعان کرد: این دو اعلامیه جوی علاوه بر نمابر، از طریق سامانه پیامک نیز به مدیران عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، اطلاع‌‏رسانی شده است.

رضوی ابراز امیدواری کرد: میزان بارندگی این روزها به شکلی باشد که بتواند منابع آبی استان را غنی ساخته و ذخایر تحت تاثیر کم‌آبی استان از مشکل پیش‏‌رو برهاند.

*مسیرهای عبوری گلستان باز است

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه شهرسازی استان گلستان گفت: پس از دریافت اخطاریه هواشناسی استان و تغییرات جوی که از دیشب شروع شد، نیروهای راهداری این اداره‌کل در محورهای عبوری استان به شکل مضاعف فعال شدند.

حسین محبوبی امروز در گفت‌‏وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: تمامی مسیرهای عبوری استان باز هستند اما با توجه به بارش باران و برف، محورهای عبوری استان لغزنده هستند که بر این اساس به رانندگان توصیه می‎شود، با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی با دیگر خودروهای عبوری حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ارتفاعات و نواحی کوهستانی استان از جمله «درازنو»، «توسکستان» و «خوش‎ییلاق» نیز برف خفیف جریان دارد که بر این اساس مسیرها لغزنده هستند و از رانندگان انتظار می‎رود در مسیر ضمن احتیاط حتما به همراه خود زنجیرچرخ و وسایل ایمنی داشته باشند.

محبوبی با اشاره به رعایت اصول ایمنی توسط رانندگان در مسیر جاده‎ها تصریح کرد: توصیه می‎شود مسافرت به مسیرهای مرتفع و کوهستانی در طول روز انجام شود و علاوه بر زنجیرچرخ، رانندگان از کنترل فنی خودروهای خود غافل نشوند.

بارش خفیف برف در «درازنو»، «توسکستان» و «خوش‎ییلاق»

 وی اذعان کرد: علاوه بر کنترل وضعیت هواشناسی در هنگام سفر، و باکی پر از سوخت، رانندگان برای احتیاط به همراه خود مقداری غذای کنسرو یا بیسکویت داشته باشند تا در صورت ایجاد مشکل، از نظر غذایی معضلی وجود نداشته باشد.

محبوبی با تاکید جدی بر توجه به توصیه‎های ایمنی راهداران و نیروهای پلیس توسط رانندگان خودروها در طول مسیر سفر افزود: بی‎توجهی به این توصیه‎ها ممکن است خطرآفرین باشد.

وی با اشاره به فعالیت 11 راهدارخانه ثابت و 12 راهدارخانه فصلی در معابر اصلی استان خاطرنشان کرد:در این راهدارخانه‌ها حدود 400 راهدار به شکل شبانه‎روزی درحال فعالیت و آماده خدمت‎رسانی هستند.

این مسئول گلستانی محل استقرار راهدارخانه‎های ثابت را درازنو، چارباغ، دماغ، گلیداغ، خوش‎ییلاق یک و دو، جنگل گلستان، دوزین و محور دهنه زرین گل و غیره برشمرد. 

محبوبی تصریح کرد: چنانچه اطلاعیه یا خبر جدیدی مبنی بر اختلال در مسیرهای عبوری دریافت شود، از طریق این رسانه به هموطنان منعکس خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار