رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: در کل کشور چهار استان به عنوان پایلوت طرح نوین ترویج کشاورزی انتخاب شده اند که یکی از آنها گلستان است.

طرح نوین ترویج کشاورزی در گلستان اجرا می‌شود

 به گزارش گلستان24، سید علی حسینی ، با اعلام این خبر، افزود: برای اینکه ترویج با پشتوانه علمی انجام شود گلستان به ۲۹۳ پهنه تقسیم شده و هر پهنه حوزه فعالیت یک کارشناس خواهدبود. به این خاطر کارشناسان باید پهنه ها را بشناسند و در این رابطه بصورت مستمر برای آنها کلاس برگزار خواهدشد.

طرح نوین ترویج کشاورزی

وی ادامه داد: یافته های تحقیقاتی براساس مشکلات موجود، به کارشناسان پهنه ها آموزش داده می شود. این افراد یافته های تحقیقاتی را به داخل عرصه می برند و مواردی مانند تاریخ کشت، عمق، سمپاشی، ابیاری و کوددهی را یادآوری می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان افزود: هر پهنه بسته به وسعت، حاصلخیزی و ارزش اقتصادی ممکن است شامل یک یا چند روستا باشد و کارشناس هر پهنه مانند پزشک عمومی به پرسش های کشاورزان پاسخ خواهد داد.

وی به تحقیقات این مرکز نیز اشاره کرد و افزود: کود دهی در زمان مناسب باعث افزایش محصول می شود. کشاورزان قبلا کود را در یک مرحله می دادند اما تحقیقات مرکز نشان می دهد اگر کود سفید یا همان کود اوره را در سه مرحله پنجه زنی، رشد ریشه و ساقه و خوشه زدن به گیاه برسانند محصول آنها ۲۰درصد افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: تحقیقات این مرکز نشان داده مدیریت مزرعه، تاریخ کشت و مصرف کود در افزایش محصول نقش دارد بطوری که تاریخ کشت می تواند ۱۹ درصد، مصرف کود ازت ۶۳درصد و کود پتاسه ۱۸درصد  محصول را افزایش دهد.

به گفته حسینی، باوجود اینکه تصور می شود استان گلستان خاک خوبی دارد اما در ۷۰ درصد از خاک زراعی استان یک و نیم درصد مواد آلی دارد در صورتی که باید این میزان بین دو تا دو و نیم باشد.

وی با اشاره به اینکه این شرایط گیاهان را با تنش آبی روبرو کرده و از این رو پیگیر کشاورزی حفاظتی هستیم، اضافه کرذ: اکنون ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به سمت کشاورزی حفاظتی رفته و با عملیات کم خاک ورزی به اجرا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاوری حفاظتی مصرف آب را کاهش و مواد آلی خاک را افزایش می دهد. مصرف سوخت کاهش و شخم و دیسک مزرعه فقط یکبار انجام می گیرد چون بافت اسفنجی ایجادشده در خاک، بیشتر آب را نگه می دارد./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار