مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان گفت: یک پنجم زمین‎های کشاورزی استان از طریق قطعه قطعه شدن مزارع از دسترس کشاورزان خارج شده است.

کشاورزی گلستان در حال خرد شدن است

به گزارش گلستان 24، مختار مهاجر در نخستین نشست هم‎اندیشی توسعه شهرستان علی‎آبادکتول اظهار کرد: بحث کشاورزی و اشتغال موضوعی است که تمام خانواده‎های گلستان تنگاتنگ با آن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه 67 درصد اشتغال شهرستان علی‎آبادکتول مرتبط با بخش کشاورزی است، تصریح کرد: باید برای انتظار تولید کشاورزی و چگونگی تنظیم و عرضه به بازار و نقش راه توسعه علی‎آبادکتول با توجه به صنعت کشاورزی این شهرستان برنامه‎ریزی کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: ضرورت قدم برداشتن در راه توسعه پایدار حفظ منابع زیربنایی بوده که در بخش کشاورزی آب و خاک موضوعی است که باید به عنوان اصل زیربنایی به آن توجه شود.

مهاجر با بیان اینکه کشاورزی استان امروز در حال خرد شدن است، افزود: یکی از معضلات این کار اقتصادی نبودن آن است.

وی با بیان اینکه یک پنجم زمین‎های کشاورزی از طریق قطعه قطعه شدن مزارع از دسترس کشاورزان استان خارج شده است، ادامه داد: تجمیع زمین‎ها اصل اساسی در استان گلستان است و تعاونی‎های تولیدی می‎تواند در این مسیر راهگشا شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: کشاورزان با کشت محصولات براساس قیمت سال گذشته عرضه و تقاضا را به هم می‎ریزند و از مسئولیت اصلی خود یعنی امنیت غذایی کشور غافل می‎شوند.

مهاجر به مدرن‎سازی کشاورزی اشاره کرد و گفت: اگر رقابت‎پذیری و الگوپذیری در کشاورزی اتفاق نیفتد قطعاً با شکست در بخش کشاورزی روبرو خواهیم بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه برای  حفظ منابع آبی امروز موضوع سد زیرزمینی مطرح است، اضافه کرد: امروز یک پنجم آب در حال تبخیر است و باید به مسئله آب استان توجه ویژه شود.

مهاجر خاطر‎نشان کرد: با مکانیزه شدن آبیاری 45 درصد صرفه‎جویی در راستای مدیریت اتفاق می‎افتد و انتقال آب لوله‎ای می‎تواند 25 درصد منابع آبی را حفظ کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید در مدیریت آب و خاک مشارکت کنند، گفت: با الگوی‎های ترویجی درختان مثمر اراضی شیب‎دار، امروز 8 هزار و 500 هکتار از این اراضی زیرپوشش قرار گرفته که به طور میانگین 12 میلیون تومان درآمدزا بوده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار