رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان:

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: تا کنون در استان گلستان یک هزار و ۵۰ رقم گیاه دارئی شناسایی شده است.

بیش از ۱۰۰۰ مورد گیاه داروئی در گلستان شناسائی شده است

به گزارش گلستان 24، سیدعلی حسینی، در نشست خبری اظهار داشت: از 6 هزار رقم گیاهی موجود در استان گلستان یک هزار و 50 رقم گیاهان دارویی هستند که 105رقم آن تحت پوشش بیمه است.

وی افزود: از هر4 رقم گیاهی در کشور یک رقم در استان گلستان موجود است که نشان از غنای گیاهی استان دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تصریح کرد: در مجموع در کشور نزدیک به 7 هزار رگونه گیاهی وجود دارد که یک هزار و 700 گونه گیاهی آن در استان گلستان می‌روید.

به گفته وی، 5 مرکز رشد کشاورزی در استان گلستان به مدت 3سال فعالیت دارند و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان از شرکت های دانش‌بنیان حمایت مادی و معنوی می‌کند.

حسینی به کاشت زیتون در استان گلستان اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت زیتون در استان برابر با  15هزارهکتار است که با همخوانی اقلیمی این گیاه با گلستان  و بر اساس برنامه توسعه‌ای استان برای رساندن به 70 هزار کتار سطح زیر کشت تلاش می‌کنیم.

وی افزود:این برنامه توسعه برای اراضی شیب دارو اراضی شمالی استان گلستان است .

به گفته حسینی، گندم استان گلستان با کیفیت‌ترین گندم در کل کشور است که درصدپروتیین موجود در آن 12٪ و گلوتن آن 30٪ است و امسال 40 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان است.

وی تاکید کرد: کلزا یک محصول وارداتی است و امسال با توجه به تحریم‌های موجود علیه کشور تنها 6 هزار هکتار کاشت شده است.

حسینی گفت: در برنامه های 5 ساله کذشته بنا بود تا 1.5 درصد درآمد ملی صرف طرح‌های تحقیقاتی شود اما این امر هیچگاه اتفاق نیفتاد و بودجه تحقیقات کشاورزی به نیم درصد درآمد ملی هم نرسید.

اظهار کرد: حدود 90 درصد خاک استان گلستان زیر 1.5 درصد مواد آلی دارند که این میزان باید به حداقل 2.5 درصد برسد و در این زمینه کشت باقلا با دارا بودن پرونئین، ازت و سبزینه قابل توجه و تنوع کشت در استان می‌تواند در مبارزه با علف‌های هرز نیز موثر باشد و عملکرد کشت را 200 تا 300 هکتار افزایش دهد.

وی افزود: کشت باقلا و ماش می تواند مواد آلی خاک را ارتقاء داده و از این راه می‌توانیم با استفاده از باکتری‌های محرک رشد به جای کودهای شیمیایی به سمت تولید محصولات سالم‌تر برویم.

حسینی افزود: با توجه به غنای گیاهی و ژنتیکی گیاهی در استان گلستان بانک ژن منطقه خاورمیانه به استان گلستان منتقل شده است.

وی با اشاره به کاشت سویا در استان گلستان گفت: نزدیک به 60 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت سویا هستند که به صورت مینگین 340 کیلو در هکتار عملکرد دارند.

ارسال نظر

آخرین اخبار