حیف شد گنجینه خاطرات او جمع آوری نشد

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گلستان گفت:خیلی ها به حاج محمد اتراچالی می گفتند که پیگیر مسائل شمیایی و جانبازی ات بشو اما او خالصانه می گفت با خدای خودم معامله می کردم .

حسن نیا:اتراچالی رزمنده مخلصی بود که با خدای خودش معامله کرد

به گزارش گلستان24، سرهنگ ستاد عباس حسن نیا مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما ضمن اعلام تسلیت و تبریک عروج شهادت گونه حاج محمد اتراچالی گفت : اولین بار که به لشکر 30 پیاده گرگان آمدم از طریق رکن یک یا همان معاونت نیروی انسانی بود که با حاج محمد اتراچالی آشنا شدم و چون ارتباطات فرهنگی لشکر 30 و حفظ آثار از طریق رکن یک انجام می شد ، رابطه صمیمی و دوستانه ای بین ما ایجاد شد .

اتراچالی

حسن نیا افزود: ایشان برای تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاههای استان گلستان زحمت زیادی کشید و برای بنده نیز تدریس این درس را در یکی از دانشگاه ها مهیا کرده بود.

وی با اشاره به اینکه حاج محمد اتراچالی انسان خالص و شایسته ای بود اذعان کرد: در اکثر عملیاتهای بزرگ دوران دفاع مقدس حضور داشت و جالب اینکه هم در کربلای 4 و هم در کربلای 5 حاضر شد در حالیکه معمولا آنهایی که در کربلای 4 بودند به دلیل سختی و صدمات وارده نتوانستند در کربلای 5 حاضر شوند .

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان خاطرنشان کرد: در اواخر جنگ که صدام بی رحمانه از بمب های شیمیایی استفاده می کرد ایشان حضوری مستمر در جبهه ها داشت و از این بابت صدماتی را متحمل شد و بعد از جنگ هم زیاد پیگیر این مسئله نشد.

سرهنگ حسن نیا تاکید کرد: خیلی ها به حاج محمد اتراچالی می گفتند که پیگیر مسائل شمیایی و جانبازی ات بشو اما او که خالصانه می گفت با خدای خودم معامله می کردم و حتی وقتی امور ایثارگران پیگیر کارش می شد او آنها را از ادامه کار نهی می کرد.

وی ادامه داد: فعالیتهایی که اتراچالی در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان انجام داد ماندگار خواهد ماند از جمله تشییع شهدای گمنام در استان و ساخت یادمان برای آنها ، ساخت یادمان شاخص شهدای گمنام تپه نورالشهدا گرگان و پیگیری ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان گلستان که همگی با حضور او امکانپذیر شد.

حسن نیا اظهار کرد: بعد از بازنشستگی از وجود ایشان در بحث تاریخ شفاهی و بازخوانی عملیاتها استفاده می کردیم و ایشان نیز بی منت تجربیات خود را به ما انتقال می داد .

سرهنگ حسن نیا با اشاره به اینکه او با بچه ها ارتش روابط بسیار خوبی داشت تصریح کرد: متاسفانه نتوانستیم خاطرات و گنجینه گرانبهای حاج محمد اتراچالی از دوران دفاع مقدس را جمع آوری و استخراج کنیم و این واقعا دردآور است .

انتهای پیام /گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار