یعقوب کُر کشتی گیر ترکمن و اهل سیمین شهر است.او قهرمان کشتی آلیش جهان در سال 2015شده است و یکی از برترین کشتی گیران سبک آلیش کشورمان و جهان محسوب می شود

گفتگوی خواندنی با امپراطور صحرا کشتی گیر ترکمن و اهل استان گلستان

  به گزارش گلستان24، یعقوب کُر کشتی گیر ترکمن و اهل استان گلستان است.او قهرمان کشتی آلیش جهان در سال 2015شده است و یکی از برترین کشتی گیران سبک آلیش  کشورمان و جهان محسوب می شود .وی علاوه بر کشتی آلیش در کشتی قزاق کورسی،کشتی تاتار نیز کشتی گرفته و صاحب عناوین متعدد شده است.

یعقوب کُر

با یعقوب کر گفتگو کرده ایم که در ذیل مشاهده می کنید:

لطفا خودت را به صورت کامل معرفی کن؟ 

اهل شهرستان سیمین شهر از توابع گمیشان در ٢٦ کیلومتری بندر ترکمن هستم .سال 1372 به دنیا آمدم  از همان دوران کودکی به رشته زیبای کشتی آلیش علاقه مند شدم.رشته ای که در مناطق ما اهمیت خاصی دارد  و در مراسمات و جشن ها مسابقه کشتی برگزار می شود ،من هم در سال 1386 کشتی را از مراسم عروسی و جشن های محلی آغاز کردم!رشته دانشگاهی من نیز تربیت بدنی است .لازم به ذکر است که متأهل  و دارای یک فرزند پسر به نام جابر هستم.

مربیان شما در این رشته چه کسانی بوده اند؟

من از ابتدا آقایان کمال کر،آرازقلی دهقا ٬و عبدالقادیر نورتراج بودند که از همه آنها  تشکر می کنم.

تاکنون چه عناوینی را در مسابقات داخلی و خارجی به دست آورده اید؟

در سال ١٣٩٠ در رشته کشتی تاتار قهرمان جوانان آسیا شدم ودرهمان سال در مسابقات قهرمانی  کشتی تاتارجهان به میزبانی مشهد  توتنستم قهرمان جهان شوم. البته در سال 90در کشتی جوانان قزاق کورسی هم سوم آسیا شدم.سال۹۳ در مسابقات کشتی آلیش بزرگسالان آسیا  که درگنبدکاووس برگزار شد بالاتر از همه ایستادم و مدال طلا را کسب کردم. همان سال  درگیر تحصیل در دانشگاه و مخارج زندگی  شدم  وقصد داشتم کشتی رو کنار بذارم؛اما زمانی که شنیدم فدراسیون کشتی متولی کشتی های سنتی و مخصوصا آلیش شده امیدوار شدم که دوباره بتوانم کشتی بگیرم . تا پیش ازآن چهارسال عضوتیم ملی بودم و درآن مدت هزینه شرکت در مسابقات را ورزشکاران پرداخت می کردند.اما زمانی که کشتی زیر نظر فدراسیون قرار گرفت اوضاع ما خیلی بهتر شد.امسال هم  درمسابقات کشتی آلیش2015 قهرمانی جهان در لهستان  حضور پیدا کردم  با اینکه تمرینات منظمی نداشتم اما در لهستان کشتی های کم نقصی گرفتم و به مقام اول و تنها طلای تیم ملی کمربند آلیش کشورمان دست یافتم.

یکی از خاطرات شیرین کشتی خود را برایمان تعریف کن؟

در دومین سال که ازشروع کشتی گرفتن من می گذشت وهنوز مبتدی بودم درروستای "سقرتپه "و دریک مراسم عروسی مسابقه کشتی گورش برگزارشد من هنوز مبتدی بودم، بین هشت نفراز سران و بزرگان کشتی طوایف ترکمن یک مسابقه تک حذفی گذاشتند جایزه آن  هم یک راس "بز"بود وچون از طرف شهرما سه تا کشتی گیرقدرحضورداشتند د مجبورشدند ازبین مبتدی ها یکی را انتخاب کنند تا با حضور در مسابقات تجربه کسب کنند ،لذا من رو انتخاب کردند  سرانجام دراین مسابقه و در حضور هشت کشتی گیر پرقدرت دعوت شده به آن مراسم  قهرمان شدم.ترکمن ها به اسب ارادت خاصی دارند و اسب را نمادترکمن می دانند  آن زمان یک اسب سیاه به نام "امپراطور صحرا" درهمه کورسها اول میشد وچون من هم بااینکه مبتدی بودم وتوانستم بین حرفه ای ها کشتی اول بشم وهمچنین به خاطر رنگ پوستم که متمایل به سیاه است اسم آن اسب رو روی من گذاشتند ومن ازآن روزبه بعد بالقب امپراطورصحرا درکشتی شناخته شدم . این لقب به من روحیه مضاعف می دهد.

و خاطره تلخ شما از کشتی؟

  در  یکی از روستاهای اطراف مراسم عروسی  بود و من برای جایزه سه هزارتومانی کشتی گرفتم .در برگشت به علت دور بودن شهر از جاده اصلی و  مجبور شدم چهارهزارتومان کرایه  بدهم! سه هزار تومان  پاداش گرفته بودم اما مجبور شدم مبلغی اضافه هم بپردازم  تا به منزل برسم!

وقتی با مدال طلا ازمسابقات  جهانی برگشتی برخورد مردم و مسولان استان با شما چگونه بود؟

حساب مردم همیشه جداست ،مردم  آنقدر محبت به ورزشکاران دارند که همیشه شرمنده آنها هستیم. زمانی که به شهر مان برگشتم همه به استقبال ما آمدند .مسئولان محترم تربیت بدنی و شهری در حضور مردم قول دادند که تجلیل شایسته ایی انجام بدهند اما هیچگاه وعده ها عملی نشد.

اردوهای برگزار شده توسط فدراسیون چگونه بود؟

در گذشته کشتی آلیش زیر نظر انجمن بود و ما هیچ اردویی نداشتیم، فقط سه روز قبل از مسابقات انتخابی  برگزار می شد و بلافاصله  تیم به مسابقات اعزام می شد. اما  اولین اردوی منظم الیش رافدراسیون کشتی امسال آغازکرد و به نظرمن عالی بود. ما زندگی درون اردویی را یاد گرفتیم  ، البته کمی در انتخاب مربی های دعوت شده به اردو ضعف هایی بود  چون هنوز فدراسیون کشتی مربیان خبره را شناسایی نکرده  و نیاز به جذب و تربیت مربیان مجرب احساس می شود.

از اهداف خودت در آینده بگو؟

هدف من این است که بتوانم این قهرمانی هارا ادامه دهم. درحال حاضر هم قصد دارم در کلاس مربیگری این رشته که توسط فدراسیون کشتی برگزار می شود شرکت کنم تا بتونم قهرمان پروری کنم ودرکنارآن به تمرینات خودم نیز ادامه بدهم

فدراسیون  کشتی و رسول خادم واقعا نشان داده در تمام رشته های کشتی و مخصوصا رشته آالیش آینده نگری دارد و فکر می کنم با توجه به زیبایی های این رشته المپیکی شدن ـن دور از دسترس نیست.

در پایان چه صحبتی داری؟

جادارد تشکر ویژه ایی داشته باشم از سرپرست تیم های  ملی کشتی کمربند آلیش اقای علی بازیار که با مدیریت و سخت کوشی و ارتباط خوب با تمام اعضای تیم ملی در ایجاد همدلی و تفاهم نقشی اساسی داشت.جاهایی کم آوردم و گاهی مسائل حاشیه ای آزارمان می داد ،حتی مشکل خروجی من به دلیل دانشجو بودن هم روحیه من را  تضعیف کرده بود اما بازیار با صبوری و حوصله در تمامی مراحل در کنار من و اعضای تیم بود.امیدوارم فدراسیون با قدرت بیشتر و ایجاد بسترهای مناسب تَر این رشته را در تمام نقاط کشور ترویج دهد.

ساحل گمیشان

ارسال نظر

آخرین اخبار