شهرستان کردکوی در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب گرگان مرکز استان گلستان دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد است اما برای جذب گردشگر علاوه بر معرفی بیشتر، نیازمند ایجاد زیرساخت همچون احداث جاده است.

جاذبه های گردشگری کردکوی نیازمند معرفی بیشتر و ایجاد زیرساخت

کردکوی با وسعت 818.44 کیلومتر مربع جمعیتی افزون بر 70 هزار نفر را در خود جای داده است و در مسیر جاده بین المللی تهران – ساری – مشهد قرار دارد و هرساله گردشگران و زایران زیادی از این شهرستان گذر می کنند.

  به گزارش گلستان24، وجود جاذبه های گردشگری متنوع در کردکوی اگرچه به عنوان ظرفیتی فوق العاده محسوب می شود اما جذب و ماندگاری گردشگر به منظور ایجاد درآمد پایدار و ارزش افزوده در این خطه نیازمند برنامه ریزی بیشتر و اجرای طرحهای زیرساختی است.

به اعتقاد برخی مسئولان شهرستان کردکوی در زمان حاضر بیش از هر چیز نیازمند افزایش ماندگاری مسافر به منظور رونق اقتصادی منطقه و افزایش درآمد سرانه ساکنان آن است.

** جاذبه های تاریخی و گردشگری شاخص شهرستان کردکوی:

برج رادکان از جمله یادگارهای معماری سلسله محلی به نام آل باوند است که در سال 407 هجری قمری عملیات ساخت آن آغاز و تا سال 411 هجری قمری ادامه داشت.

معماری این بنای با ارزش که بر فراز تپه ای در ساحل شمالی رودخانه نکا که در مازندران واقع و جاری است متاثر از معماری برج قابوس در گنبدکاووس است.

از جمله ویژگی های این بنا کاربرد همزمان دو کتیبه پهلوی و کوفی در آن است که به زیبایی در قسمت حد فاصل ساقه بنا و گنبد مخروطی آن آمده است.

برج رادکان در فاصله 4 کیلومتری جنوب شرقی روستایی به همین نام و در 42 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی قرار دارد.

* جاده شاه عباسی 

از جمله شاهکارهای معماری دوره صفویه می توان به راه ها و تاسیسات وابسته به آن همچون پل ها و کاروانسرها اشاره کرد که در حوزه استان گلستان و به ویژه در شهرستان کردکوی بقایایی از جاده موسوم به جاده شاه عباسی وجود دارد و در حد فاصل روستاهای بالا جاده تا سرکلاته قابل مشاهده است.

این جاده کم عرض سنگفرش شده استرآباد قدیم را به سواحل دریای خزر و بندر اشرف (بهشهر کنونی در مازندران) متصل می ساخته است.

اگرچه بخش عمده این اثر به خاطر توسعه زمین های کشاورزی از بین رفته است اما چشم اندازهای بی بدیل حاشیه آن همچنان برای گردشگران جاذبه دارد.

IMG_0602

* تمیشه 

بقایای شهر قدیمی تمیشه و دیوار حفاظتی آن در غرب روستای سرکلاته خرابشهر واقع شده است.

گستره این شهر تاریخی از غرب به روستا و جاده سرکلاته کنونی، از شمال به امامزاده قاسم و جاده موسوم به بالا خط و از جنوب به دامنه های البرز منتهی می شود.

از جنوب به طول 9 کیلومتر دیواری ساخته شده بود تا حفاظت از شهر تمیشه را در برابر اقوام مهاجم به عمده بگیرد که اکنون این دیوار به دیوار تمیشه مشهور است.

مصالح دیوار تمیشه را آجر های به ابعاد 38 در 38 در 10 سانتیمتر که در کوره های محلی تولید می شدند تشکیل می دهد و کار دفاع از تمیشه را خندقی موازی و برج های نگهبانی تکمیل می کرده است.

مطالعات باستان شناسی و آزمایشگاهی انجام شده حکایت از همزمانی این دیوار به دیوار گرگان دارد، بقایای بخشی از دیوار تمیشه در داخل خلیج گرگان در ساحل روستای باغوکناره به نام بنا پل خشتی به دست آمده است.

متاسفانه بیشترین حجم دیوار چه در اثر جاده سازی و یا پیشروی زمین های کشاورزی مورد تعرض قرار گرفته است.

*مدرسه نظامی 

این بنا در سال 1386 به شماره 22682 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدرسه نظامی در مجاورت ولبه شمالی جاده دسترسی قدیم گرگان به ساری که اکنون در محدوده شهری کردکوی قرار دارد.

طبق تاریخی که در کتیبه سردب این بنا آمده است؛ آموزش و پرورش آن را به سال 1317 احداث نموده است،

مدرسه نظامی در یک طبقه در امتداد محور شرقی غربی احداث شده است که شامل یک سالن اصلی می باشد و 5 کلاس آن در بدنه جنوب و دو کلاس در انتهای شرقی و غربی سالن قرار گرفته اند.

پیشکن ورودی این بنا از جبهه شمالی با یک فضای ستوندار و مسقف پیش آمده تعبیه شده و قرینه همین فضای چند ضلعی نیز در سوی دیگر دیده می شود.

13920409165717375_PhotoL

* منطقه حفاظت شده جهان نما 

این منطقه در 62 کیلومتری جنوب شرقی کردکوی و بر فراز بلندی های سلسله جبال البرز قرار گرفته است و از نام دهکده ییلاقی آن اقتباس شده است.

منطقه حفاظت شده جهان نما در سال 1352 بنا به مصوبه رای شورای عالی محیط زیست با وسعت 30 هزار و 650 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته و به سبب جاذبه های خاص توریستی، حفظ حیات وحش، زیستگاهی و رویشگاهی آن حفاظت شده اعلام شد.

جهان نما از شمال به شصت کلا و زیارت، از طرف غرب به دراز نو و از جنوب به رودخانه چهارباغ و رادکان محدود می شود.

تقریبا تمامی نقاط این منطقه کوهستانی است و از لحاظ اقلیمی سد و نیمه خشک و سرد و خشک محسوب می شود.

این منطقه با داشتن چشم اندازهای زیبا شامل آبشار، رودخانه، جنگل و گونه های جانوری به یکی از مناطق مهم توریستی استان گلستان تبدیل شده است.

abshar2ab1

* آبشار دوآب 

در فاصله 9 کیلومتری جنوب شهر کردکوی و در داخل کوه و میان درختان انبوه و سرسبز و در عمق جنگل به منطقه ای می رسیم که به دوآب معروف است.

دسترسی به این آبشار از طریق جاده شنی موسوم به دو آب که از محل ایستگاه چوب منابع طبیعی آغاز می شود و 5 کیلومتر طول مسیر آن است.

1

* دهکده توریستی درازنو

این دهکده توریستی در بالاترین بلند های جنوب شهرستان کردکوی قرار دارد.

این روستا به دلیل داشتن چشم اندازهای زیبا و اشرافیت به تمامی نقاط جلگه ای دشت گرگان و استپ ترکمن، خلیج گرگان، آشوراده و میانکله و شهرها و روستاهای اطراف اهمیت خاصی یافته است.

در درازنو از آبانماه تا اواخر فروردین هوا مه آلود و زمین پوشیده از برف است بطوریکه حدود 5 ماه می توان در این منطقه به ورزش های زمستانی پرداخت.

 غار یخچال 

این جاذبه طبیعی از مکان های دیدنی منطقه کردکوی است که در محدوده روستای دراز نو قرار دارد و این غار در زیر موقعیتی به نام قلعه دکانی و در کنار سنگ بسیار بزرگ که محوطه ای در حدود 20 متر مربع در بر گرفته، قرار دارد.

دسترسی به داخل غار یخچال از طریق سوراخی به اندازه عبور یک انسان میسر است و از ویژگی آن وجود یخ در تمام ایام سال در آن می باشد.

پارک جنگلی بسیار زیبای امام رضا (ع)، دهکده توریستی رادکان، آبشار شادان از دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان کردکوی محسوب می شوند.

همچنین در شهرستان کردکوی امامزادگان روشن آباد، قاسم، چهارکوه، سبزه پوش، ابراهیم و مجید که به ترتیب در روستای درود محله، سرکلاته، چهارده امامزاده، النگ و شهر کردکوی قرار دارد و پذیرای عاشقان بی شمار اهل بیت هستند.

به اعتقاد فرماندار کردکوی با وجود مزیت های نسبی این شهرستان اما در حوزه زیرساختی منطقه برای جذب و ماندگاری بیشتر نیازمند اقدامات بیشتر بویژه حوزه زیرساختی است که از جمله آن می توان به احداث جاده در مسیر برج رادکان اشاره کرد.

مجتبی جمالی افزود: بر این اساس تلاش می کنیم بخش گردشگری را به یک عنوان یک موضوع مهم در برنامه های توسعه ای شهرستان کردکوی و حتی استان گلستان بگنجانیم که در این رابطه متناسب با سند چشم انداز اقداماتی انجام شده یا در دست انجام است.

وی با تقدیر از نگاه مثبت مسئولان استانی در عین حال توجه هر چه بیشتر دستگاههای ذیربط بویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان را خواستار شد.

انتهای پیام/رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار