وقتی چندی پیش معاون اول رئیس‌جمهور از ضعف مدیریت در گلستان گفت و توسعه‌نیافتگی آن را به این مهم پیوند زد، انتظار می‎رفت مسئولان استان به خود بیایند و مسیر بهتری را برای توسعه برگزینند.

گلستان و ادبیات تکراری توسعه‎نیافتگی

 انتصابات مدیران در این استان شمالی از چالش‎هایی بوده که از دیرباز همیشه انتقادات و گاهی نیز اقبالاتی را به همراه داشته، اما آن چه مشخص است، دستاورد چندان بزرگی طی این سال‎ها، از چنین مدیریت‎هایی حاصل نشده است.

 توسعه‎نیافتگی گرگان

  به گزارش گلستان24، وقتی در انتصابات به جز مواردی معدود برخی لابی‎های سیاسی، سفارش‎ فلان نماینده و یا فلان مشاور و حتی فشار کشوری نقش‎آفرینی می‎کند، البته چه انتظاری از این جایگاه مهم و حساس در استان می‎رود.

زمانی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان در شرایطی قرار می‎گیرد که باید وظایف ذاتی دستگاه‎ها را به آنها یادآوری کند و از تحقق نیافتن درصد بالای موافق‎نامه دستگاهی ابراز نگرانی کند، چه توقعی از چنین شرایطی می‎توان داشت.

وقتی یک سیستم اداری هنوز برای مدیرانش برنامه خاصی ‎ندارد و از آنها بابت تحقق نیافتن برنامه‎هایشان بازخواست نمی‎کند و در روزمرگی گرفتار است، چه باید کرد.

*وقت مدیران بیت‎المال است

به نظر می‎رسد شرایط برای گلستان اصلا خوب نیست و دستاورد مدیران طی این دو سال اخیر نیز به عملکرد گذشتگان پیوند خورده و گویی در این شرایط شبهه انتخاباتی، همه انتظار می‎کشند که این مدت هم بگذرد و باز هم روز از نو و روزی از نو و بازهم بگوییم میراث‎دار گذشته هستیم.

چرا کسی توجه نمی‎کند که درد اصلی این استان، نبود انگیزه توسعه است، چرا مدیران وقتی را که به آنها سپرده شده، بیت‎المال نمی‎دانند، چرا از این فرصتی که خداوند متعال به آنها سپرده برای تلاش بیشتر و ساختن این ملک ویران به کار نمی‎گیرند.

رای مردم به هر دولت امانتی است که باید ارزش و قدر آن را دانست و باید این حق‎‎الناس در تلاش و خدمت مدیران به مردم ادا شود، نه اینکه کرسی قدرت مجالی برای خودنمایی و بروز برخی دیگر از رفتارها باشد.

اگر چه تلخ است اما باید گفت اکثر دستگاه‎های استان همچنان فشل و بی‎خاصیت عمل می‎کنند، پاسخگو نیستند، تحرک چندانی در آنان وجود ندارد و تنها گاه گداری خبر انتصابی و جلساتی طبق برنامه به رگ‎های خشک این دستگاه‎های راکد، حیات و خون تازه‎ای می‎بخشد.

بارها سعی شد در این گزارش‎ها به مشکلات اساسی گلستان پرداخته شود، از مشکلاتی گفته شد که ریشه در روزهای اول تاسیس این استان شمالی داشت و از داشته‎هایی که همیشه به آن پز داده‎ایم و بالید‎ه‎ایم، اما هنوز معطل سنگ‎اندازی چند دستگاه توسعه نیافته باقی مانده است.

*انتقاد به معنای دشمنی نیست

به انتصابات هم نمی‎پردازیم که روند نادرست آن به شکل ریشه‎ای مورد انتقاد معاون اول رئیس جمهور هم قرار گرفته و نیاز نیست آن حرف‎ها را دوباره تکرار کنیم.

هر چند اگر منصفانه قضاوت کنیم، جدا از مجموعه دستگاه‎های دولتی حتی نمایندگان استان هم در این مشکلات دخیل هستند، چرا که هنوز کنار هم نشستن و تلاش برای یک هدف واحد را نیاموخته‎اند.

هنوز کار جمعی را نیاموخته‎ایم، هنوز شوراهای ما کنار هم فکر کردن را نیاموخته‎اند، هنوز به انتقاد به مثابه دشمنی نگاه می‎کنیم و فکر نمی‎کنیم این همه لغت، این همه انرژی، این همه فکر و این همه ادبیات دلسوزانه برای کمک به استان است و ممکن است از 10 جمله آن دو یا سه جمله‎اش به درد ما بخورد.

گلستان هنوز در خور نام خود نیست و هنوز باید به دنبال نقشه ‎راهی باشد که از چند سال قبل از سوی عالی‎ترین مقام اجرایی استان پیشنهاد شده است و همیشه برای گوش‎های تازه آن را تکرار کرده‎ایم.

استاندار گلستان در شورای اداری استان گلستان که با حضور معاون وزیر اقتصاد و دارایی همراه بود، گفت: باید نقشه راه اقتصادی و نقشه راه تامین منابع مالی طرح‎های تحول‎زای استان تهیه شود و در این مسیر استان نیاز به همکاری‎های وزارت اقتصاد و دارایی دارد.

*هنوز به دنبال نقشه راه هستیم

حسن صادقلو با اشاره به تهیه نقشه راه استان، سند آمایش استان، افق 1404 و افق 1420 گلستان، اظهار کرد: مدیریت کلان استان 32 طرح تحول‎زا را با مطالعه لازم و در فرمت خواسته شده به مراجع بالادستی ارائه کرده که از این میان 25 طرح مورد تایید قرار گرفته است.

وی با اشاره به دلایل عقب‎ماندگی گلستان از قطار توسعه اذعان کرد: تازه تاسیس بودن این استان از دلایل اصلی برخی عقب‎ماندگی‎هایی بوده که اکنون استان به آن مبتلاست و دولت در نگاه توازن‎بخشی به استان‎ها باید بیش از همیشه به استان گلستان توجه کند.

صادقلو خاطرنشان کرد: گلستان فاصله زیادی با نام خود دارد و متاسفانه نام انتخاب شده برای این استان همگان را در باور مشکلات زیرساختی و کمبودهای فراوان آن به اشتباه می‎اندازد.

حرف‎های به حق استاندار گلستان، همان حرف‎هایی است که در گذشته بارها بیان شده و همین موضوع نشان می‎دهد، ادبیات کاستی‎های ما به قوت خود باقی است و همچنان به مشکلات گذشته دچار هستیم اما با وجود همه تلاش‎ها این میراث تلخ همچنان توسعه این استان شمالی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

موضوعی که نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی هم بدان اعتقاد دارد و اذعان کرد: وضعیت اختصاص اعتبار به استان گلستان نامطلوب است و شاخص‎های اعتباری از ابتدای استان شدن گلستان ضعیف بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‎الاسلام سیدعلی طاهری در جلسه شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان ظرفیت‎های زیادی را در خود جای داده است اما شاخص‎های اعتباری ضعیف سبب شده تا این استان از روند پیشرفت مطلوبی برخوردار نباشد.

وی تصریح کرد: به دلیل شاخص‎های اعتباری برخی استان‎ها به سرعت رشد کردند، اما استان‎های کم‎برخوردار مانند استان گلستان دچار عقب‎ماندگی شدند.

*گلستان نیازمند تمرین کار جمعی و دلسوزانه است

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه هر چه بیشتر اعتبارات استان گلستان در زمان بودجه‎نویسی تاکید کرد.

طاهری با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه‎گذاران بیان داشت: برخی از مسئولان دستگاه‎های اجرایی در مسیر سرمایه‎گذار سنگ‎اندازی می‎کنند، دستگاه اجرایی باید برنامه‎ریزی کند، کارمند و یا مدیری که خدمت مناسبی به سرمایه‎گذار ارائه کرد مورد تشویق قرار بگیرد.

وی افزود: اگر ثابت شد که دستگاهی، مدیری و یا مسئولی در مسیر سرمایه‎گذار سنگ‎اندازی می‎کنند باید معرفی شده و توبیخ شوند، چرا که یکی از عوامل عقب‎ماندگی استان به این موضوع برمی‎گردد و این وضعیت سبب می‎شود تا سرمایه‎گذار مولد منفی شود.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید کاری کنیم که راه اداری برای حمایت از سرمایه‎گذاری تسهیل شود.

اظهارات طاهری، موید مشکلات در بحث انگیزش و مدیرانی است که هنوز نمی‎دانند در چه جایگاهی قرار دارند و اکنون باید صادقانه پذیرفت در این مسیر دشوار، دستیابی به توسعه کاری سخت محسوب می‎شود، مگر آن‎ که مشکلات مدیریتی استان تصحیح شود.

بدون شک باید از جایگاه مسئولان ملی و استانی در قوای مختلف به درستی استفاده شود، افراد دلسوز و خلاق عنان مدیریت‎ها را در دست گیرند و همه مجموعه افراد مسئول و تاثیرگذار در توسعه برای یک هدف که همان توسعه این استان شمالی است، فارغ از هرگونه اندیشه سیاسی و جناحی متحد شوند، موضوعی که سخت اما ناممکن نیست.

ارسال نظر

آخرین اخبار