رئیس بنیاد سینمایی فارابی می‌گوید: با توجه به تاثیرات فراوان یک اثر سینمایی، باید از هنر سینما برای موفقیت هر چه بیشتر ورزش در تمامی رشته ها، خصوصا والیبال استفاده کرد و پیشنهاد می شود فیلم هایی در این رابطه تولید شود.

مرگ جشنواره مقاومت به علت نبود فیلم در حوزه دفاع مقدس
به گزارش گلستان 24، روز به روز تعداد فیلم های حوزه دفاع مقدس کمتر می شود. فیلم‌های سینمایی «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی، «تگرگ و آفتاب» ساخته رضا کریمی و «حکایت عاشقی» احمد رمضان‌زاده تنها فیلم هایی بودند که سال گذشته با محوریت دفاع مقدس ساخته شدند. عدم ساخت تعداد قابل توجه فیلم در این حوزه باعث شد محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی مقاومت از تعطیلی آن به دلیل عدم تولید آثاری در زمینه دفاع مقدس و مقاومت خبر دهد.
وی گفته بود: شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت سال گذشته تصمیم گرفته بود تا بودجه بسیار خوبی را به این جشنواره استراتژیک اختصاص دهد اما علیرغم مصوب شدن این تصمیم هیچ گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفت.
خزاعی افزوده بود: سینمای استراتژیک و مقاومت نیاز به یک ردیف بودجه مستقل برای تولید آثار ارزشمند سینمایی دارد تا دغدغه مشکلات اقتصادی حاکم بر فضای کل کشور گریبان گیر آن نشود. از همین رو لایحه ای هم به مجلس شورای اسلامی رفت تا این مهم در نظر گرفته شود اما متأسفانه این امر محقق نشد.
این درحالی است که در شرایط عدم همخوانی نام جشنواره فجر با فیلم های شرکت کننده در آن، جشنواره مقامت تنها جشنواره ای بود که در واقع و نه در نام و نشان یک جشنواره حامی ارزشها بود و فیلم ها از یک دستی قابل توجهی علیرغم تنوع برخوردار بودند.
اما چرا فیلم ها برای حضور در این جشنوراه ساخته نشدند. بخش خصوصی به دلیل محدودیت مالی نمی تواند فیلم دفاع مقدسی بسازد پس در این بین تنها سازمان های دولتی باقی می مانند که این روزها خیلی از واژه مقاومت و دفاع خوششان نمی آید. 
علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی در مصاحبه های امسال خود هیچ اشاره ای به سیاست این سازمان نسبت به ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس نکرد. وی در مصاحبه هایش بیشتر  به پیوند عمیق فرهنگی ایران و افغانستان و تاثیر به سزای سینما برای ماندگاری این پیوند اشاره کرد و گفت: فیلمهایی که با موضوعات انسانی و جهانی تولید می شود ارتباط خوب و تاثیر گذاری را با مخاطبان سینما در سایر کشورها برقرار می کنند.
یا در جای دیگر علیرضا تابش در دیدار با محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال با اشاره به موفقیت های ورزش والیبال کشورمان در سطح جهانی اشاره می کند و می افزاید: خوشبختانه ورزش والیبال به واسطه موفقیت ‏هایی که در سطح جهان برای کشورمان کسب کرده موجب شده در رسانه‏ ها‏ی دنیا جایگاه ارزشمندی به خود اختصاص دهد.
 
 وی در ادامه با تاکید بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های هنر سینما برای موفقیت های بیشتر جوانان در عرصه ورزش، گفت: با توجه به تاثیرات فراوان یک اثر سینمایی، باید از هنر سینما برای موفقیت هر چه بیشتر ورزش در تمامی رشته ها، خصوصا والیبال استفاده کرد و پیشنهاد می شود فیلم هایی در این رابطه تولید شده و هم زمان با اکران عمومی در داخل کشور، به عنوان سفیر ورزشی و هنری در سایر کشورها نیز اکران عمومی شود تا بتواند جلوه ای از اتفاقات ایران امروز را به نمایش بگذارد. تابش در این زمینه، خواستار تشکیل کارگروهی با حضور کارشناسان سینما و ورزش والیبال برای نگارش فیلمنامه و تولید آن شد.
سازمان گسترش سینمای تجربی و مستند نیز وضع بهتری ندارد. این سازمان هم به جای سرمایه گذاری در بخش سینمای دفاع مقدس در بخش های دیگر که عموما به مذاق مسئولان دولت یازدهم خوش آید سرمایه گذاری می کند. با این روال به خاطر عدم پیش تولید فیلم های دفاع مقدس توسط سازمان های دولتی دو سال بعد نیز همچون امسال فیلمی در حوزه دفاع مقدس نخواهیم داشت و به تبع آن جشنواره مقاومت نیز برگزار نمی شود تا چهارسال دولت اقای روحانی به جز سال اول که فیلم های دولت قبل نمایش داده شد، سالی بدون مقاومت برای سینمای ایران باشد.
لازم به ذکر است سال گذشته اختتامیه جشنواره مقاومت با عدم حضور وزیر ارشاد برگزار شد و بنیاد سینمایی فارابی برای فیلم «چ» بهترین فیلم  برگزیده سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت معرفی شد. نشان ویژه سیزدهمین جشنواره بین الملل فیلم مقاومت به سید حسن نصرالله اهدا شد./سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار