قیزیل امام یا همان امام طلایی اسمی است که بخاطر گنبدهای طلایی حرم امام رضا (ع) به ایشان اطلاق می گردد و ترکمن های ترکمنستان نیز برای ایشان بیشتر از همین عنوان استفاده می کنند .

قیزیل امام و عشق و دلدادگی ترکمن ها به امام رضا (ع) + شعر مختومقلی

ترکمن ها احترام و ارادت ویژه ای برای ائمه (ع) و خانواده پیامبر اکرم (ص) قائل هستند. این ارادت در جنبه های مختلف زندگی ترکمن های حنفی مذهب تبلور پیدا کرده است .

به گزارش گلستان 24، نذری ایام محرم و روز عاشورا ، انتخاب نام ائمه اطهار (ع) برای فرزندان و ذکر اوصاف و محاسن این بزرگواران در ادبیات و اشعار ترکمنی از جمله مظاهری است که در بین ترکمن ها به عنوان نشانه های علاقه و محبت به خاندان پیامبر دیده می شود.

یکی دیگر از جنبه های عشق و علاقه ترکمن ها به امامان ، رفتن به زیارت حرم مطهر تنها امام مهمان در خاک سرزمین مان یعنی امام رضا علیه السلام است .

امام رضا (ع) در بین ترکمن ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

مختومقلی فراغی شاعر و عارف بلند آوازه ترکمن از ایشان به " شاه خراسان " تعبیر کرده و در شعر معروفش بنام " بخشله بیزنی " درباره ایشان چنین می گوید :

دنکه شلار یانینده بیر بی کمالم ،

عاشقام مجنونام شکسته حالم

سینة خراسان زواری عالم ،

یا امام رضا یه بخشله بیزنی

ترجمه این ابیات عبارت است از :

در بین دوستان چون فرد بی کمال

عاشق، چون مجنون، شکسته حال

در خراسان فرمانروای عالم گشته

بحق امام رضا ما را ببخش

غالب ترکمن ها بر اساس این ارادت زیارت حرم مطهر امام رضا علیه اسلام در مشهد مقدس را یکی از برنامه های ثابت خود قرار می دهند . کمتر ترکمنی را می توان یافت که حداقل یکبار در طول عمرش به زیارت امام رضا (ع) نرفته باشد.

غالب خانواده های ترکمن برای طلب حاجات و نیازهای خود به حضرتش متوسل شده و از ایشان می خواهند حاجت آنها از درگاه خداوند متعال مطالبه نمایند . این عشق و علاقه هم به سن یا قشر خاصی محدود نیست .

در هر موقع سال که به مشهد مقدس برویم ترکمن ها را می بینیم که از پیر و جوان ، زن و مرد ، با سواد و بی سواد عاشقانه به سمت حرم مطهر ایشان راهی هستند.

روحانیون و طلاب ترکمن نیز علاقه خاصی به امام رضا (ع) دارند و هر ساله تعداد قابل توجهی از طلاب اهل سنت ترکمن با نیت زیارت امام رضا (ع) به مشهد مقدس می روند .

در غالب خانواده هم روال است که زوج های جوان در ماهها و روزهای اول زندگی برای شروع زندگی خوب و پربرکت به زیارت امام رضا (ع) در مشهد می روند .

اینها مصادیقی از دلدادگی ترکمن ها به امام رضا (ع) یا همان قیزیل امام است .

عشقی که در طول تاریخ و نسل اندر نسل به ما رسیده و آیندگان هم آن را خواهند آموخت .

قیزیل امام یا همان امام طلایی اسمی است که بخاطر گنبدهای طلایی حرم امام رضا (ع) به ایشان اطلاق می گردد و نکته جالب این است که این عشق و علاقه به آن حضرت محدود به ترکمن های ایران نبوده و تعداد قابل توجهی از ترکمن های ترکمنستان نیز هر ساله با عبور از مرزهای مشترک دو کشور برای زیارت حرم مطهر ایشان به مشهد می آیند.

ترکمن های ترکمنستان برای ایشان بیشتر از همین عنوان قیزیل امام استفاده می کنند . / ترکمن سسی

ارسال نظر

آخرین اخبار