شهین‌دخت مولاوردی در گرگان:

معاون رئیس‎جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به رواج سرخوردگی دختران تحصیل‌کرده گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار افزایش یافته و به 2.5 میلیون نفر رسیده است.

وجود 2.5 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور / توازن در حوزه زنان و خانواده برقرار شود

 به گزارش گلستان24، شهین‌دخت مولاوردی صبح امروز در اختتامیه ششمین نشست منطقه‎ای سازمان‎های مردم‌نهاد حوزه بانوان، خانواده و دستگاه‎های اجرایی شمال کشور که در شهرستان گرگان برگزار شد، اظهار کرد: میزان پیشرفت‎هایی که در حوزه‎های مختلف ایجاد شده به یک اندازه نبوده است، در این میان نقش‎های چندگانه زنان در خانواده، بازار کار و مدیریت ایجاب می‎کند که تعادل جنسیتی و عدالت جنسیتی برقرار شود.

شهین‌دخت مولاوردی در گرگان

وی تصریح کرد: مجموعه سیاست‎ها در ابتدای دولت تدبیر و امید ما را به این وضعیت رساند؛ ورود دختران به دانشگاه‎ها یک تهدید محسوب می‎شد، با عدم گرایش جوانان به ازدواج مواجه هستیم، سن ازدواج افزایش پیدا کرده و با روند رو به رشد طلاق مواجه هستیم، حضور زنان در بازارکار روز به روز کاهش یافته و تعداد بیشتری خانه‎نشین شدند.

معاون رئیس‎جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به رواج سرخوردگی دختران تحصیل‌کرده افزود: تعداد زنان سرپرست خانوار افزایش یافته و به 2.5 میلیون نفر رسیده است.

مولاوردی گفت: رویکردی که وجود داشت سرپوش گذاشتن بر آسیب‎های اجتماعی و تابو دانستن آسیب‎های اجتماعی بود که مترادف دانستن آن را با سیاه‎نمایی قلمداد می‎کردند.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ اظهار کرد: فرهنگ ما همانند اقتصاد نیاز به مقاوم‎سازی دارد که باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد.

معاون رئیس‎جمهور در امور زنان و خانواده به شاخص‎های بین‎المللی در زمینه شکاف جنسیتی اشاره کرد و گفت: مشارکت و توانمندی اقتصادی و سیاسی ایران حتی در مقایسه با کشورهای منطقه از جمله عربستان، ترکیه و افغانستان از رتبه‎های پایین‎تری برخوردار بود، به طوری که در سال 2015 از بین 145 کشور رتبه 141 را داشتیم.

مولاوردی با اشاره به اینکه سایر کشورها برای ارتقای شاخص‎ها برنامه‎ریزی داشتند، افزود: ایران در حوزه آموزش و بهداشت از سال‎های اولیه انقلاب در مقایسه با کشورهای منطقه وضعیت مطلوب داشت، اما آنها شاخص‎های خود را ارتقاء دادند، ولی ما درجا زدیم کشورهای یمن، سوریه، چاد و سومالی رتبه‎های پایین‎تر از ایران را دارند.

وی اظهار کرد: بازگشت به عقب در زمینه دختران بازمانده از تحصیل را داشتیم و با نرخ دو برابری بیکاری زنان تحصیل‎کرده مواجه بودیم که گزارش مستند افزایش آسیب‎های اجتماعی به عنوان چالش‎های دولت یازدهم در حوزه خانواده و زنان مطرح است.

شعارها، وعده‎ها و برنامه‎های رئیس‎جمهور سطح توقعات را بالا برده است

معاون رئیس‎جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه شعارها، وعده‎ها و برنامه‎های رئیس‎جمهور در زمان انتخابات سطح توقعات را از این دولت بالا برده است، گفت: ما شاهد جهش مطالبات از دولت یازدهم بودیم که بلافاصله بعد از روی کار آمدن دولت با صدور کوچک‎سازی دولت مواجه شدیم.

مولاوردی با اشاره به اینکه هدف ما ارتقای سرمایه اجتماعی بانوان و خانواده است، افزود: چاره‎ای نداریم جز اینکه از جزیره‎ای عمل کردن خارج شویم.

وی به موضوع عفاف و حجاب نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه راهکارهای 326 بندی وجود دارد که هر یک از نهادها و دستگاه‎های اجرایی با سلیقه خود کار را جلو می‎برد.

دولت از طریق بسترسازی و اعتمادسازی می‎تواند سرمایه اجتماعی را ارتقا دهد

معاون رئیس‎جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به رشد آسیب‎های اجتماعی اظهار کرد: برای همگان جای این سوال وجود دارد، چرا با برنامه‎های مختلف هنوز آن اتفاقی که باید نیفتاده است، برای اینکه ظرفیت‎های خودمان را کنار یکدیگر قرار نمی‎دهیم و فعالیت‎ها اثربخش نیست.

مولاوردی گفت: دولت در بحث اقتصاد اهتمام دارد تا با مشارکت بخش خصوصی بتواند فعالیت‎های خود را پیش ببرد، مباحث اجتماعی با رویکرد اجتماع‎محور و مردم‎محور می‎تواند موفق باشد.

وی تنها سرمایه دولت را حمایت مردم دانست و گفت: الگوی این حمایت را در برجام و مذاکرات هسته‎ای داشتیم، وقتی همه به فهم مشترک رسیدیم که این مسئله باید حل شود شاهد حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری بودیم و توانستیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم که امیدواریم آن را به قدرت منطقه‎ای تبدیل کنیم.

معاون رئیس‎جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه دولت از دو طریق می‎تواند سرمایه اجتماعی را ارتقاء دهد، اظهار کرد: بسترسازی و اعتمادسازی دو مولفه برای ارتقاء سرمایه اجتماعی است.

ارسال نظر

آخرین اخبار