وزیر ارشاد فریاد معارضین را درآورد!

«خانه دختر» با وجود اصلاحات متعدد با نظر مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد اما چه داستانی دستمایه این فیلم سینمایی قرار گرفته بود که علی جنتی راسماً ورود کرد و دستور عدم اکران آن را صادر نمود .

بازتاب توقیف «خانه دختر» در رسانه‌های معارض

به گزارش گلستان24،حلقه وصل نوشت؛ شهرام شاه‌حسینی با تکیه بر فیلمنامه پرویز شهبازی، دانسته و یا ندانسته دست بر روی مضمونی گذاشته بود که پرداختن به آن در جامعه غرب لازم ولی در کشور اسلامی‌مان ضمن مخدوش کردن چهره اسلامی و توهین به جوانان این مرز و بوم، موجبات خرسندی معارضین را نیز فراهم نمود. این‌بار ماجرا فقط توصیف یک صحنه سیاه از سنت‌های گذشته نیست، بلکه حالا در این فیلم روایت تجاوز به محارم روی پرده رفته است.

داستان فیلم اینگونه است که تماشاگر در ابتدا تصور می‌کند که دختر قبل از ازدواج با یک مرد غریبه رابطه داشته و به واسطه اینکه نمی‌توانسته شرط مادر شوهرش را برای آزمایش بپذیرد، خودکشی کرده اما در ادامه، برخی دیالوگ‌ها و حتی نگاه‌های معنادار «پدر» با بازی «بابک کریمی»، این حقیقت تلخ را آشکار می‌کند که آن فرد غریبه نبوده است!

خانه دختر فیلمی برای کشو؛ شاه‌حسینی با سینما خداحافظی می‌کند؟

داستان این فیلم آنچنان ملتهب است که با وجود ممیزی که احتمالا در ظاهر، نقش پدر را در وقوع فاجعه حذف کرده، مسئولان ترجیح داده‌اند امکان اکران نیابد و بدین ترتیب آخرین ساخته شاه‌حسینی هیچ گاه فرصت نمایش عمومی را نیافت. شاه‌حسینی گفته بود، اصلا قصد نداشتم فیلمی شخصی و برای کشو بسازم و اگر فیلم «خانه دختر» با اقبال عمومی مواجه نشود، من شکست خورده‌ام و دیگر این شغل را رها می‌کنم.

چند روز گذشته و پس از واکنش تهیه‌کننده «خانه دختر» مبنی بر انجام اصلاحات، علی جنتی راساً به این ماجرا ورود کرد و در این‌باره گفت: «من با توجه به اصلاحاتی که داده بودند، در آخرین مرحله فیلم را دوباره دیدم اما اصلاحات انجام نشده بود، به همین خاطر ما به عقیده گذشته خود پا برجا هستیم و نمی‌توانیم به راحتی اجازه اکران این فیلم را بدهیم.»

توقیف فیلم از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ سینمای ایران، اتفاقی نادر است اما ظاهراً داستان ملتهب و غیراخلاقی «خانه دختر»، باعث شد تا جنتی شخصاً در این زمینه به شفاف‌ترین شکل ممکن حکم نهایی را اعلام کند. اقدام به جلوگیری از اکران این فیلم مساله‌دار، باعث ناراحتی و دلخوری معارضین شد و این مسئله سبب شد که آنها در رسانه‌های خود مفصل به آن بپردازند.

صدای آمریکا: «خانه دختر» در نهایت اکران عمومی نشد!

«خانه دختر توسط وزارت ارشاد توقیف شد»؛ عنوان مطلبی است که در روزهای اخیر جزو عناوین مهم خبری صدای آمریکا قرار گرفت و این رسانه معارض با ابراز تأسف از وضعیت سینمای ایران، گفت‌: رسانه‌های ایران از توقف دوباره فیلم سینمایی «خانه دختر» خبر دادند و تهیه‌کننده این فیلم در واکنش به سخنان وزیر ارشاد اسلامی گفته است، ما بعد از جشنواره سال گذشته در چهار مرحله اصلاحات موردنظر را انجام دادیم که متاسفانه مورد قبول واقع نشد.

رسانه دولتی آمریکا می‌گوید: «رسانه‌های محافظه‌کار در ایران از جمله جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران، این فیلم را حمله به بنیادهای خانواده دانسته‌اند. به نوشته این سایت‌ها، مساله تجاوز پدر به دخترش، نمونه‌ای از حمله به بنیان خانواده است».

صدای آمریکا از سانسور مسائل غیراخلاقی در سینمای ایران ابراز نارضایتی کرد و با بیان اینکه فیلم «عصبانی نیستم» اثر رضا درمیشیان دو سال پیش نیز سرنوشت مشابه‌ای داشت، گفت: «در دو سال اخیر با این که با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وضعیت سانسور فیلم در مقایسه با دولت قبل بهبود داشته، اما برخی مسایل اجتماعی همچنان در سینما خط قرمز عنوان شده‌اند».

فشار دلواپسان و تسلیم وزیر ارشاد؛ فیلم «خانه دختر» توقیف شد!

سایت کلمه، پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی فتنه‌گران نیز در گزارشی با عنوان «فشار دلواپسان و تسلیم وزیر ارشاد؛ فیلم «خانه دختر» توقیف شد»، نوشت: «وزارت ارشاد‌ اکنون تسلیم فشار تعد‌اد‌ی از نمایند‌گان مجلس و همچنین تند‌روهایی که نمی‌خواهند‌ ورای آنچه د‌ر جهان اطرافشان می‌گذرند‌ را ببینند‌، است و این می‌تواند‌ زنگ خطری باشد‌ د‌ر راه ساخت و تولید‌ فیلم‌هایی که سعی می‌کنند‌ د‌ر جامعه موثر‌تر از تنها صنعت سرگرمی باشند‌...».

نویسندگان کلمه چنان از لزوم اکران این فیلم و تأثیر آن در جامعه ایران سخن می‌گویند که گویی سال‌ها کار پژوهشی در ایران انجام داده‌اند، جالب است بدانید که کارگردان «خانه دختر» هم تأکید کرده که هیچ تحقیقی درباره موضوع فیلم نداشته و گفته است: «...گویی شما سوار مترو نمی‌شوید، دوستی ندارید، از آمار ازدواج و طلاق اطلاعی ندارید و... بنابراین من در این قصه، سراغ پرویز شهبازی رفتم که سوار مترو می‌شود و با آدم‌ها ارتباط زیادی دارد».

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ارتباطی که آدم‌ها در حلقه اطرافیان خود دارند با تعامل با یک کارشناس تفاوت بسیاری دارد، با مقایسه این موضوع بسیار مهم با ترافیک گفت: «بعضی از مسایل مثل ترافیک در تهران، بدیهی و جاری است و نیازی به تحقیق ندارد».

این رسانه معارض در ادامه نوشت: اما گویا ماجراهای «خانه دختر» را تمامی د‌ر کار نبود‌، به نظر می‌رسید‌ بالاخره طلسم اکران تنها فیلم توقیف شد‌ه که د‌ر د‌وران د‌ولت تد‌بیر و امید‌ تولید‌ شد‌ه است، شکسته خواهد‌ شد‌ که عصر د‌یروز خبر رسید‌ «خانه د‌ختر» این‌بار با د‌ستور وزیر فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی توقیف شد‌ه است.

سایت کلمه وابسته به حامیان فتنه 88 با اشاره به اینکه این فیلم 4بار پروانه نمایش گرفته است گفت: ‌به این ترتیب فیلم د‌یگری که د‌ارای پروانه نمایش است، به لیست فیلم‌هایی چون خانه پد‌ری که آن نیز پروانه نمایش د‌اشت، اما از اکران باز ماند‌ اضافه شد‌.

ارشاد: «خانه دختر» دارای اشکالات محتوایی و عدم انطباق با آموزه‌های اسلامی و ملی است

گفتنی است «خانه دختر» که چند ماهی است مورد بحث اهالی هنر بوده از آن دسته فیلم‌هایی است که دقت لازم در مراحل نظارت و صدور مجوز نمایش آن صورت نگرفته که در همان اوائل هم سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این فیلم را داری اشکالات محتوایی و عدم انطباق با آموزه‌های اسلامی و ملی دانست.

این سایت برانداز در ادامه به اصلاحیه‌های این فیلم که حتی نتوانست وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید! را راضی کند، اشاره کرد و نوشت: یکی از موارد‌ اصلاحی مربوط به د‌یالوگ‌هایی است که میان نقش د‌اماد‌ و پد‌رزن و د‌ر خانه‌ پد‌رزن د‌رمی‌گیرد‌؛ د‌ر این نما پسر جوان که د‌اغد‌ار از د‌ست د‌اد‌ن نامزد‌ش است پد‌رزن را تهد‌ید‌ می‌کند‌ به اینکه نگذارد‌ حرف‌هایی بزند‌ که آبروی وی را زیر سوال می‌برد‌.

کلمه افزود: د‌یگر مورد‌ اصلاحی مربوط به نمایی است که پد‌رزن، پسر خرد‌سالش را به بهانه بازی کرد‌ن به بیرون از خانه فرستاد‌ه و د‌راز می‌کشد‌ و نگاه‌های مشکوکی به د‌خترش می‌اند‌ازد‌. نماهای مربوط به حضور ماد‌ر سنت‌گرای پسر جوان و اجباری که وی به د‌ختر جوان برای حضور نزد‌ پزشک می‌کند‌ و سکانس مربوط به حضور پد‌رزن و د‌اماد‌ د‌ر پزشکی قانونی، از د‌یگر موارد‌ی بود‌ که بنابر گمانه‌زنی‌ها باید‌ تعد‌یل می‌شد‌.

سایت اطلاع‌رسانی فتنه‌گرانه که توسط نویسندگان غرب‌نشین به روز‌رسانی می‌شود با نگاه به جامعه غرب می‌نویسد، مصد‌اق سیاه‌نمایی د‌ر جامعه آیا یک فیلم است یا آنچه که زیر گوش و چشم مسئولان می‌گذرد‌ و ترجیح می‌د‌هند‌ بد‌ون د‌ید‌ن از آن بگذرند‌. سینمای اجتماعی آینه تمام‌نمای یک جامعه باید‌ باشد‌، بد‌ون توجه به اینکه آیا آنچه از آن سخن می‌گوید‌ سیاه است یا سفید‌ باید‌ کارگرد‌ان و نویسند‌ه این ژانر سینمایی بتوانند‌ از معضلات سخن بگویند‌. این اتفاق می‌تواند‌ زنگ خطری باشد‌ د‌ر راه ساخت و تولید‌ فیلم‌هایی که سعی می‌کنند‌ د‌ر جامعه موثر‌تر از تنها صنعت سرگرمی باشند‌.

دویچه وله:‌ «خانه دختر» به موضوع تابوی تجاوز به محارم می‌پردازد

دویچه وله هم در گزارشی از توقیف فیلم «خانه دختر» ابراز نگرانی کرده است و‌ می‌‌گوید: «خانه دختر به دستور وزیر ارشاد ایران توقیف شد. این فیلم به موضوع تابوی تجاوز به محارم می‌پردازد».

رسانه دولتی آلمان با تمسخر مطلبی از سایت فردا می‌گوید: بحث درباره این فیلم چندان رسانه‌ای نشد، چون رسانه‌ای شدن آن قبح‌شکنی در جامعه نجیب ایران محسوب می‌شد. این فیلم، با اتهام به نمایش تصویری مشمئزکننده از جامعه‌ مذهبی ایران و ادعاهایی کذب در خصوص سنت و رسوم خانواده‌های ایرانی با نقد‌های تندی مواجه شده است.

گزارشگر این رسانه معارض در حمایت از این فیلم که نگاهی سیاه و مغرضانه به خانواده، سنت و مذهب دارد و با کارد و خنجری خونین به جنگ روح و روان مخاطب ایرانی می‌رود، می‌گوید: برخی از منتقدان و فعالان عرصه هنری در ایران معتقد بودند که سینمای ایران لازم است به موضوع‌های جسورانه و آسیب‌های اجتماعی بپردازد.

دویچه‌وله با اعتراف مجدد به اینکه این فیلم تابوشکنی است می‌افزاید: بسیاری از رسانه‌های ایران داستان فیلم «خانه دختر» را تنها به اشاره بیان کرده‌اند. کسی که بخواهد از داستان فیلم مطلع شود باید نوشته‌های رسانه‌های مختلف را در کنار هم بگذارد تا حدس بزند موضوع فیلم چیست.

رسانه دولتی آلمان در پایان گفت: مبهم و به اشاره نوشتن رسانه‌های ایران خود نشانگر دشواری سخن گفتن در جامعه درباره موضوع‌های تابوی مربوط به خانواده‌هاست.

رادیو فردا: برخی رسانه‌ها «خانه دختر» را به سیاه‌نمایی متهم کرده‌اند!

رادیو فردا هم که نگران اکران نشدن فیلم «خانه دختر» است، گزارشی درباره آن نوشت و به تحلیل اتفاقات سینمایی ایران پرداخت. در این گزارش آمده است: علی جنتی، طی نامه‌ای به رئیس اداره نظارت و ارزشیابی، دستور بایگانی شدن فیلم سینمایی «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی را صادر کرده است.

رادیو وابسته سازمان‌ جاسوسی آمریکا نوشت: «خانه دختر» پس از چندین بار اعمال اصلاحیه‌های وارد شده و حذف برخی سکانس‌های به گفته ارشاد «مشکل‌دار»، با برخی سینماها برای اکران عمومی قرارداد بسته بوده اما با نامه وزیر ارشاد به سازمان سینمایی، اکران این فیلم به صورت رسمی متوقف شده است.

رادیو فردا در ادامه می‌گوید: «خانه دختر» موضوعی مرتبط با مسئله «بکارت» در جامعه ایران دارد که نمایش آن سال گذشته در جشنواره فجر هم با برخی حواشی همراه شد؛ پس از جشنواره هم برخی سایت‌ها و رسانه‌ها،‌ این اثر را هم مثل برخی دیگر از آثار، به سیاه‌نمایی متهم کردند و خواستار توقیف آن شدند.

این رسانه معارض افزود: این فیلم با نگاه خاص اجتماعی پرویز شهبازی نوشته شده و گفته می‌شود شرط اعطای پروانه ساخت به این اثر، ‌قرار گرفتن کارگردان دیگری به جز خود شهبازی پشت دوربین بوده است. شهرام شاه‌حسینی که در کارنامه‌اش چند فیلم کمدی – تجاری وجود دارد،‌ در مورد فیلمش گفته بود که هیات انتخاب جشنواره فجر آن را بدون هیچ‌گونه مخالفتی وارد بخش مسابقه کردند و حتی به لحاظ مضمونی مورد تشویق هم قرار دادند.

رادیو فردا که مدافع فعالیت‌های هنجارشکن و غیراخلاقی است با اشاره به اینکه وزارت ارشاد در سال ۹۳ با اکران چند فیلم مانند «عصبانی نیستم» و «خانه پدری» به صورت رسمی ممانعت کرد، افزود: در سال جاری نیز فیلم «رستاخیز» نیز پس از چند سانس اکران و به خاطر فشارهای وارد شده و اعتراض‌های صورت گرفته، به دستور ارشاد از پرده پایین کشیده شد.

گفتنی است شهرام شاه‌حسینی سال گذشته در انتقاد به کسانی که به وزارت ارشاد فشار وارد می‌کردند تا «فیلم عصبانی نیستم» اکران شود، در یادداشتی نوشته بود: «حالا وقت اکران عصبانی نیستم نیست؛ اگر می‌خواهید جنتی سرنوشت مهاجرانی، نیلی منفرد، فرجی دانا و جعفری‌ها را پیدا نکند». حال او برای فیلم خود خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشت:‌ «انتظار می‌رفت نهادی چون وزارت ارشاد، تمام قد پشت فیلم بایستد و یک‌بار برای همیشه اعلام کند، «خانه دختر» دارای پروانه نمایش است».

گفتنی است که حلقه وصل ماه‌های گذشته در مطالب «اکران «خانه دختر» در بی بی سی فارسی!» و ««خانه دختر» وزیر ارشاد را به «خانه ملت» کشاند!» به طور مفصل به این فیلم پرداخته است.

سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار