مردم کردکوی به کیفیت نان توجه زیادی می کنند و بخاطر همین کیفیت هست که مشتری های زیاد کسب کردیم.

گزارشی خواندنی با شاطر تنها نانوایی سنگگ کردکوی+تصاویر

 به گزارش گلستان24، شاطر، خمیرگردان، نان پزان، نان درآر و پادو… این‌ها اعضای تیمی هستند که سال‌ها است خوشمزه‌ترین نان سنتی ایران را سر سفره‌های مردم می‌گذارند. مردانی که کنار تنها تنور مثلثی شکل دنیا می‌ایستند و قدیمی‌ترین نان مثلثی شکل دنیا را می‌پزند؛سنگک!

می‌گویند پخت نان سنگک قبل از ورود اسلام در ایران رواج داشته و در واقع ایده پخت آن را پزشک یکی از سلاطین ساسانی می‌دهد. او برای سلطان که بیماری سختی دچار شده بود تجویز می‌کند که نانی بخورد که روی ریگ (سنگ ریزه) پخته شده باشد.

DSC07245

البته در سالنمای کمیته نانوایان تهران که در تاریخ 19 اردیبهشت سال 1326 در تهران منتشر شده است هم درباره پیدایش نانوایی و نان سنگک این طور آمده است:

«شاه عباس برای رفاه حال طبقات تهی‌دست و لشگریان خود که غالباً در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند و لازم بود به هر شهری می‌رسند نانوایی‌هایی باشند که بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد که خورش نان قرار دهند، درصدد چاره برآمد و حل این مشکل را از «شیخ بهایی» که از اجلهء علما و دانشمندان ایران بود خواست. شیخ بهایی با تفکر و تعمق تنور سنگکی را ابداع نمود».

از طرفی قدیمی‌ترین فرهنگ لغتی که از این نان خوش طعم نام برده «برهان قاطع» است که در سال 1062 هجری قمری نوشته شده، مۆلف این فرهنگ در معنی واژه سنگک می‌نویسد: «و نوعی از نان هم هست که بر روی سنگ‌ریزه‌های گرم بپزند.» پیشینه تاریخی نان سنگک دقیقا روشن نیست و حرف و حدیث‌های زیادی درباره‌اش گفته شده است، اما آنچه که معلوم است، اینست که واژه «سنگک» از دو جزء «سنگ» و «ک» نسبت ساخته شده و آن نانی است که بر روی سنگ‌ریزه (ریگ) پخته می‌شود.

خبرنگار رادکانا امروز به سراغ تنها نانوایی سنگکی شهر کردکوی رفت تا گفتگوی با این عزیزان داشته باشد.

صاحب نانوایی اهل کاشمر هست و بسیار بامرام. و با 2 نفر دیگر از همشهریان خود در آنجا مشغول به کار هستند.

DSC07246

متن گفتگو بدین شرح است:


 

*رادکانا: از چه تاریخی آغازبکار کردید؟

در آذرماه 94 نانوایی سنگک را در کردکوی راه اندازی کردیم.

* رادکانا: آیا تا به امروز توانستید مشتری های زیادی کسب کنید؟

خدارو شکر هر روز شاهد حضور مشتری های بیشتری هستم

مردم کردکوی به کیفیت نان توجه زیادی می کنند و بخاطر همین کیفیت هست که مشتری های زیاد کسب کردیم.

DSC07247

* رادکانا: برای پخت نان سنگک از چه آردی استفاده می کنید؟

برای پخت نان سنگک نیاز به آرد مخصوص سبوس دار است که این آرد تنها مختص نانوایی ما می باشد و برایمان ارسال می شود.

* رادکانا: علت اینکه شما به سراغ پخت نان سنگک رفتید چه بوده است؟

سابقه کار در نانوایی سنگک داشتم و پس از تحقیقی که در سطح شهر کردکوی انجام دادم متوجه شدم انواع نان در این شهر پخت می شود اما جای خالی نان سنگک کاملا احساس میشد و این عاملی شد تا به سراغ پخت این نوع نان برویم.

DSC07256

*رادکانا: آیا قبل از شروع بکار در این حرفه ترس و دلهره ای از این بابت که زمانی مردم کردکوی علاقه ای به این نان نشان ندهند و درآمد خوبی نداشته باشید، نداشتین؟

در هر کاری که سرمایه گذاری کنید ترس و دلهره وجود دارد اما باید توکل به خداوند باشد تا بتوانی تمامی موانع را پشت سر گذاری و به نتیجه مطلوب دست یابی.

در این شهر نانوایی سنگک نداشت. ما این احتمال را می دادیم که درآمدی داشته باشیمو شروع کردیم که خوشبختانه مشتری های زیادی داریم.

* رادکانا: در محیط کارتان تا چه اندازه بهداشت را رعایت می کنید؟

تمام وسایل و تجهیزات این نانوایی ما نو می باشد. ما سعی می کنیم محیط نانوایی همیشه پاکیزه و بهداشتی باشد چرا که با یکی از مواد غذایی اصلی زندگی مردم سروکار داریم پس رعایت بهداشت ضروری و وظیفه ماست.

DSC07250

*رادکانا: ساعت کار نانوایی شما چطور هست؟

نانوایی سنگک در شهر کردکوی همه روزه از ساعت 6 صبح الی 14 بعدازظهر و عصرها از ساعت 16 الی 21 شب کار می کند.

نانوایی سنگک کردکوی از ابتدای آغاز بکار خود با استقبال بی نظیر شهروندان و حتی روستائیان روبرو شده است.

((طبق شنیدها در حدود 50 سال پیش در خیابان جنگل کردکوی نانوایی سنگکی وجود داشت))

DSC07248DSC07252DSC07254

انتهای پیام/رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار