صادق عرفانی ۳۸ سال دارد و یکی از زنبورداران موفق گنبدی است. او از ۱۸ سالگی و بخاطر علاقه به زنبورداری این کار را آغاز کرده است،علاقه ای که باعث شده بگوید من از نیش زنبور هم لذت می برم ، سختیهای کار را دوست دارم و یک شبه به دنبال طی کردن ره صد ساله نبودم.

گفتگو با صادق عرفانی زنبوردار موفق گنبدی

به گزارش گلستان 24، عرفانی از روزهای اولی که به سراغ زنبورداری می رود می گوید روزهایی که به گفته او زنبورداری را برای تفریح و با پس انداز اندک خود آغاز می کند.
او ادامه می دهد : از ۱۸ سالگی تا ۳۱ سالگی حتی یک کندو هم نخریدم و برای صرفه جویی در هزینه ها خودم کندو می ساختم و هنگامی که به فکر درآمد زایی و افزایش کندو ها افتادم وام گرفتم و توانستم تمام کندوها را تازه کنم و دستگاههای مورد نیازم را بخرم.

 

photo_2015-05-09_13-49-02

عرفانی می گوید با ۸ کندو و بصورت تفریحی کار زنبورداری را آغاز کردم و اکنون ۲۳۰ کندو را سرپرستی می کنم و البته در مسیر با مشکلاتی از جمله آفت هایی که زنبورها به آن دچار می شدند نیز مواجه شدم ، مثلا یکسال ۹۰ کندو دچار آفت شد و همه از بین رفت و سال دیگر نیز ۱۲۰ کندو را سرما زد ولی چون واقعا به این کار علاقه دارم نا امید نشدم و با ۸ کندو کار خود را دوباره شروع کردم.
او می گوید من مانند خیلی ها نبودم که بخواهم ره صدساله را یک شبه طی کنم ٰاز همان ابندا هم به دنبال کار اداری و حقوق ثابت نبودم .نظم زندگی زنبورها را ببینید اگر ما انسانها بتوانیم این نظم را در زندگی خودمان پیاده کنیم حتما موفق خواهیم شد.

 

photo_2015-05-09_13-49-26

صادق عرفانی می گوید : زنبورداری تنها ۶ ماه از وقت من را می گیرد و برای این مدت کار و برداشت ۱ و نیم تا ۲ تن عسل و  ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان درآمد دارم که با کم کردن مخارج نگهداری زنبورها ۲۰ میلیون تومان برای من باقی می ماند که خداروشکر از آن راضی هستم.

 

photo_2015-05-09_13-49-32
 

خدا چیزی که هر کز نمی توانم آن را انکار کنم/ نباید در کار مغرور شد
عرفانی معتقد است علی رغم اینکه بیش از  ۱۸ سال در این کار است هروز چیز جدیدی یاد می گیرد و با زنبورداران دیگر مشورت می کند و نباید در کار مغرور شد.
او می گوید در مسیر راه همیشه به خدا توکل داشته ام .شاید در ظاهر نتوان وجود خدا را دید ولی خدا چیزی است که نمی شود آن را انکار کرد.

 

photo_2015-05-09_13-49-38
 

شرکتی برای درجه بندی و خرید عسل در منطقه نیست /عسل های تقلبی بازار ما را دچا رمشکل می کنند
صادق عرفانی نبود شرکت برای درجه بندی و خرید عسل از زنبورداران را یکی از مشکلات این صنف عنوان می کند و می گوید : ما مجبوریم خودمان برای عسل بازاریابی کنیم و درآمد سالیانه ما خرد خرد دستمان را می گیرد ولی اگر شرکتی باشد که عسل را یکجا از ما بگیرد حتی اگر مقداری پایین تر از قیمت واقعی باشد برای ما بیشتر صرف دارد چرا که درآمد سال یکجا حاصل می شود.
او همچنین به وجود عسل های تقلبی در بازار اشاره می کند و ادامه می دهد این مسئله هم بازار زنبورداران خصوصا تازه کارها را با مشکل مواجه ساخته که البته در صورت وجود یک اتحادیه برای این صنف و شرکتی برای خرید عسل این مشکلات حل خواهد شد.

 

photo_2015-05-09_13-49-49

این زنبوردار می گوید: گاهی در مناطق جنگی که کندوها مستقر می شود نیز مشکلاتی وجود دارد. متاسفانه برخی به نام بهره برداری از جنگل در حال از بین بردن جنگل هستند خصوصا درختان گل دار که باب دل نجارها و شرکت هاست را قطع می کنند. درختانی چون افرا، نرمدال و توسکا که مورد استفاده زنبورهاست و با این کار علاوه بر از بین بردن طببعت به  نوعی پشتوانه ما زنبورداران نیز از بین می برند که خوب است در این مورد نیز مسئولین نظارتی داشته باشند.


photo_2015-05-09_13-49-42

این زنبوردار گنبدی در پایان به افرادی که می خواهند در این کار سرمایه گذاری کنند توصیه میکند: این افراد می توانند با ۳۰ کندو و در کنار باتجربه ها کار را شروع کنند ، با این کار هم هزینه نگهداری زنبورها برایشان کمتر می شود و هم اینکه کسیکه می خواهد برای اولین بار این کار را شروع کند باید از نظر فنی آگاهی های لازم را کسب کند و به قول خودمان بارها نیش زنبور بخورد من خودم ۲ سال بدون هیچ چشمداشتی پیش یکی از دوستان کار می کردم تا کار را یاد گرفتم.
او همچنین می گوید اگر این افراد زنبورداری را بصورت فنی انجام دهند در بدترین شرایط هم دو سوم سرمایه اولیه خود را در همان سال اول بر میگردانند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار