دمای هوا 13 درجه‎ افزایش یافت

در روزهای واپسین دی‌‎ماه، پس از بارش‎های نه چندان پربار قرار است گلستان دوباره هوایی گرم را تجربه کند تا جنگل‎های گلستان باز هم طعم تهدید جدی حریق را احساس کند.

هر چند شرایط خاص جنگل‎های بکر گلستان آن هم در اوایل زمستان و برگ‎های خشک انبوهی که در مناطق غیرقابل دسترس بر هم تلنبار شده، منتظر افزایش دمای غیرمتعارف نیست، اما تداوم گرما شاید شرایط را تغییر دهد.

 به گزارش گلستان24، حال در این شرایط  که قرار است دوباره گلستان شاهد افزایش دما باشد، باید بیش از گذشته مراقب بود تا جنگل‎های بکر این سرزمین مقهور حریق‎ نشود و این ذخایر مهم زیست محیطی طعمه آتش نشود.

* زمستان امسال به نسبت گذشته چند درجه گرم‎تر است

چندی پیش در گزارشی به موضوع افزایش دما در زمستان امسال اشاره شد، موضوعی که مدیرکل هواشناسی گلستان بر آن تأکید کرده و اعتقاد دارد چنین وضعیتی پیش‎بینی شده بود.

سید محمدرضا رضوی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان گفت: برخی جریان «ال‎نینو» را به معنای سرمای شدید و یخبندان ارزیابی می‎کنند در حالی که اثرات دورپیوند این پدیده، همان‎گونه که پیش از این در اخبار مختلف بیان شد به شکل افزایش دما خود را نشان می‎دهد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این گرمای غیرمتعارف آن هم در فصل زمستان تبعات ناخوشایندی برای استان دارد و ضمن اخلال در اکوسیستم منطقه، ممکن است موجب زود آب شدن برف‎هایی شود که در ارتفاعات نه چندان مرتفع گلستان ذخیره شده‎اند.

رضوی با اشاره به شرایط جوی گلستان طی روزهای آینده اذعان کرد: از امروز تا روز چهارشنبه هفته جاری با توجه به حاکمیت سیستم جوی جریانات جنوبی، استان شاهد افزایش محسوس دما خواهد بود.

وی تصریح کرد: دمای استان از امروز بین شش تا 12 درجه افزایش خواهد یافت و باد نسبتاً شدیدی بین 36 تا 54 کیلومتر بر ساعت در مناطق شرقی، شمال شرقی و ارتفاعات استان خواهد وزید.

* وزش شدید باد در روزهای پیش‎رو

این مسئول گلستانی با اشاره به افزایش ناگهانی دما پس از چند روز هوای سرد در استان متذکر شد: با این شرایط جوی، قابلیت آتش‎سوزی در عرصه‎های جنگلی و مراتع استان به ویژه در روز سه‎شنبه هفته پیش‎رو افزایش یافته است.

رضوی خاطرنشان کرد: کاهش رطوبت و وجود برگ‎های خشک در مناطق جنگلی با کوچک‎ترین سهل‎انگاری ممکن است عرصه‎های جنگلی این استان شمالی را در معرض حریق قرار دهد.

وی ادامه داد: به دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از طریق پیامک شرایط جوی اطلاع‎رسانی شده تا تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به تغییر اقلیم در استان گفت: این تغییر اقلیم ایجاب می‎کند تا ما نیز متناسب با آن رفتار خاص و مناسبی را در پیش بگیریم و بتوانیم اوضاع را به درستی مدیریت کنیم.

صادق علی‌مقدم در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارش‎های مناسب در پائیز امسال، به نسبت سال‎های گذشته، حریق چندان بزرگ و دامنه‎داری در گلستان روی نداده است.  

* پایش در دستور کار دستگاه‎های متولی منابع طبیعی باشد

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مقاطعی نیز بارش باران موجب شد، آتشی که در برخی مناطق جنگلی آغاز شده بود، مهار و از بروز فاجعه زیست‎محیطی در منابع طبیعی استان جلوگیری شود.

مقدم یادآور شد: با توجه به گرمای پیش‎رو از دستگاه‎های متولی خواسته‎ایم تا در این بازه زمانی از توان خود برای امر پیشگیری بهره گیرند.

وی ادامه داد: وزش باد در ارتفاعات به شرایط نامناسب پیش‎رو در عرصه‎های جنگلی دامن خواهد زد و همین موضوع ایجاب می‎کند، دستگاه‎های متولی پایش را در دستور کار خود قرار دهند.   

دبیر شوری هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان برای مواجهه با حوادث احتمالی متذکر شد: در اخطاریه و اطلاعیه‌های ارسالی بر آمادگی تمامی دستگاه‌های عملیاتی، فرمانداری‌ها و شهرداری‌های سطح استان برای آمادگی لازم و مواجهه با حوادث احتمالی تأکید شده است.

 مقدم تصریح کرد: هماهنگی و تعامل مناسبی بین دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان جریان دارد و انتظار می‌رود با وجود این تعامل، مشکلی در این شرایط حادث نشود. ‌

هوای گلستان هم‌‌اکنون صاف و دمای آن نیز بین دو تا 13 درجه سانتی‎گراد متغیر بوده و وزش آرام باد نیز جریان دارد.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، هرساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی جنگل‎ها است.

ارسال نظر

آخرین اخبار