خرید و فروش املاک روستای زیارت همچنان ادامه دارد؛ از فروش زمین‎های داخل بستر رودخانه با بهای متری بالای 400 هزار تومان تا اراضی دیگری که متری چند میلیون تومان معامله می‎شود.

سریال «زیارت» به کارگردانی متخلفان همچنان ادامه دارد + تصاویر

به گزارش گلستان 24، اینکه چگونه می‎شود زمین واقع در رودخانه را فروخت، طنزی است که باید دستگاه‎های متولی این استان شمالی پاسخگوی آن باشند؛ هر چند به نظر می‎رسد این دستگاه‎ها زیاد علاقه‎مند به ورود در این موضوع نیستند و ترجیح می‎دهند، ساکت بمانند و البته سکوت سرشار از ناگفتنی‎ها است. 

سریال «زیارت» به کارگردانی متخلفان همچنان ادامه دارد + تصاویر

بارها در رسانه‎های متعدد از جمله این خبرگزاری به موضوع روستای زیارت و ساخت و ساز غیرمجاز در آن پرداخته شده است، اما گویی گوش شنوایی نیست و تخلفات همچنان ادامه دارد.

داستان روستای زیارت در گلستان را می‎توان به یک معادله چند مجهولی تشبیه کرد که حتی پروژه تخریب نیز نتوانسته تغییر چندان مثبتی بر حل مشکلات این منطقه بگذارد.

کافی است در این روستای قرار گرفته در بالادست شهر گرگان حضور یابید تا فاجعه ساخت‎ و ساز را به شکل عینی رویت کنید و ببینید که چگونه روند ساخت و ساز به ویژه از سال 88 تاکنون شدت یافته است.

از سال گذشته توسط شورای شهر گرگان موضوع طرح جامع شهر گرگان مطرح و قرار شد در این طرح زیارت تحت مدیریت شهری گرگان قرار گیرد، موضوعی که با مخالفت بسیاری از صاحب‎نظران روبه‎رو شد، چرا که آنان اعتقاد دارند این موضوع به معنای مشروعیت بخشی به تخلفاتی است که در این منطقه انجام می‎پذیرد، هر چند رئیس شورای شهر گرگان ضمن تأیید نگرانی‎های موجود، بر برخورد با متخلفان عرصه ساخت و ساز در روستای زیارت تاکید می‎کند.

رئیس شورای شهر گرگان در زمینه مشکلات فعلی روستای زیارت گفت: در طرح جدید جامع شهر گرگان منطقه زیارت در حریم شهر گرگان قرار گرفته و وظیفه شهرداری گرگان است که موضوع ساخت ‎و ساز را در این منطقه سامان دهد.

ناصر گرزین در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: چهار مورد خط قرمز از سوی شورای اسلامی و شهرداری گرگان در طرح جدید مورد تاکید قرار گرفته که این خطوط قرمز از جمله برخورد با ساخت‎ و ساز غیرمجاز است که پس از طرح تفصیلی، برابر قانون اجرایی می‎شود.    

وی با اشاره به بررسی طرح جامع شهر گرگان در شورای اسلامی و ارائه نظرات اصلاحی از سوی اعضا تصریح کرد: بیشترین تاکید شورا موضوع جلوگیری و یا برخورد با ساخت‎ و سازهایی است که در حریم رودخانه‎ها و منابع طبیعی انجام گرفته است و نباید در این زمینه کوتاه آمد.

گرزین یادآور شد: اتفاقات ناگوار اخیر در شهرهای شمالی همسایه و فرو ریختن ساختمان‎های چند طبقه در حریم رودخانه،‎ آینه پیش روی ماست و باید بپذیریم بسیاری از ساختمان‎های روستای زیارت وضعیت به مراتب بدتری نسبت به آنها دارند و سرنوشت تلخ آنها برای این بناها دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: به دنبال طرح تفصیلی در طرح جامع هستیم، زمانی که طرح جامع باشد باید جزئیات را در طرح تفصیلی ببینیم، البته از طرف شورا قول می‎دهم ساختمان‎هایی که در حریم رودخانه، منابع طبیعی و دیگر مناطق ممنوعه قرار دارد حتماً تخریب می‎شود، چرا که با جان افراد بازی شده و البته در طرح تفصیلی نیز بر این موضوع تاکید شده است.

*توفیقی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نداشته‎ایم

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان نیز با اشاره به ساخت‎ و سازهای غیراصولی و غیرمجاز در استان طی سال‎های گذشته گفت: با وجود جلسات مکرر در استان، عملاً توفیقی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نداشته‎ایم.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: با وجود برخورد با این‎گونه ساخت و سازها همچنان شاهد ادامه این روند نادرست در استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این ساخت و سازها توسط تعدادی از شهروندان استان برخلاف وظایف شهروندی و قوانین جاری کشور و بدون اخذ مجوز رسمی از مجاری قانونی انجام شده است که با توجه به این موضوع افرادی که در این مناطق ساخت و ساز می‎کنند، متخلف محسوب می‎شوند.

مقدم تاکید کرد: با توجه به وظیفه‎مندی در مدیریت بحران و به عنوان عضو اصلی کارگروه زیربنایی استان، به صراحت نقطه‌نظرات خود را اعلام کرده‎ایم که طرح جامع و تفصیلی شهر گرگان از روستای زیارت کاملاً منفک است.

وی ادامه داد: این روستا در حریم شهر گرگان قرار گرفته و با توجه به آنکه ساخت‎ و ساز در حریم‌ها ممنوع است، برنامه‎ای برای ساخت و ساز در این حریم‌ها نداریم و تمامی ساخت ‎و سازهای غیرمجازی که در زیارت انجام گرفته غیرقانونی بوده و در مناطق پرخطر قرار گرفته است.

*با افزایش حتی یک متر به محدوده روستای زیارت مخالفیم

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر مطالعات رسمی انجام گرفته در روستای زیارت گفت: بر مبنای این مطالعات رسمی، این روستا در معرض سه خطر طبیعی با خطرپذیری بالا از جمله زلزله، سیل و رانش قرار گرفته است.

مقدم افزود: در جلسات متعدد رسمی هم اعلام کرده‎ایم که ساخت‎ و سازهایی که ناآگاهانه، منفعت‎طلبانه یا به هر نحو دیگری در این مناطق و دیگر مناطق استان انجام گرفته هیچ تکلیفی جزء جمع کردن بنا ندارد.

وی ادامه داد: هیچ برنامه‎ای برای شناسنامه‌‎دار کردن این ساخت‎ و سازها به ویژه در روستای زیارت و به جزء ساخت ‎و سازهایی که در محدوده قانونی روستا قرار گرفته است، نداریم و حتی با افزایش یک متر به محدوده این روستا مخالف هستیم.

مقدم یادآور شد: ناحیه شهرداری که در زیارت قرار گرفته با هدف جلوگیری از ساخت ‎و ساز غیرمجاز است، چون شهرداری در حریم شهر وظیفه دارد که هر گونه ساخت ‎و ‎ساز را تحت مدیریت خود قرار داده و در کنار سایر دستگاه‎ها باید اقدامات قانونی خود را انجام دهد.

وی تاکید کرد: حضور این ناحیه شهری به معنای مشروعیت‎بخشی به ساخت‎ و ساز در این مناطق نیست، چرا که تنها رودخانه و سیل خطر این منطقه نیست، بلکه این منطقه بر روی گسلی قرار گرفته که به گواه تاریخ زلزله‎های شدیدی را تجربه کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به مسیر عبوری روستای زیارت تصریح کرد: این مسیر دسترسی صرفاً تنها برای ساکنانی است که در آن زندگی می‎کنند و به هیچ‎وجه ظرفیت ترافیکی این حجم بالای جمعیت را ندارد لذا در برنامه‎‎های آتی در روزهایی که احساس شود این منطقه پرخطر است، اجازه تردد نخواهیم داد.

مقدم با اشاره به پروژه گازرسانی که اکنون به سمت روستای زیارت جریان دارد، افزود: به عنوان مدیریت بحران استان رسماً اعلام کرده‎ایم که با پروژه گازرسانی به این منطقه به شدت مخالف هستیم.

وی تصریح کرد: این پروژه در حال اجراست و به گونه‎ای چراغ سبز به متخلفانی است که همچنان در این منطقه کار غیرقانونی انجام می‎دهند.

مقدم با تاکید بر اجرای قانون به عنوان بهترین مرجع پیش‌برد امور خاطرنشان کرد: ساخت ‎و ساز غیرقانونی در هر شرایطی غیرقانونی محسوب می‎شود و برنامه‎ای جزء تخریب برای آن نمی‎توان متصور بود.

چالش روستای زیارت و اظهارنظر صریح مدیریت بحران استان و هشدارهای وی، تاکیدی دوباره بر انجام تخلفات در این روستای بالادست شهر گرگان و دیگر نقاط استان است که همچنان نیازمند اقدام عملی دستگاه‎های متولی و بازدارنده برای جلوگیری از فاجعه‎ای بوده که ممکن است در آینده گریبا‎ن‌گیر این منطقه و حتی استان شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار