موج سرما در راه گلستان

تنها دو هفته آسمان آفتابی کافی بود تا جنگل‎های گلستان دوباره صدای هرم نفس‎های آتشین حریق را حس کند، صدایی که قرار است از اواخر هفته دوباره محو شود.

زمهریر در راه گلستان / کاهش 17 درجه‏‌ای دما در گلستان

قرار است دوباره آسمان با گلستان آشتی کند و حاصل این آشتی بزرگ، جشن باشکوهی از جنس باران و پولک‌های سپید برفی بر گستره سرزمین و بلندی‌های مشرف‌ به این دیار باشد.

 به گزارش گلستان24،  باران هرچه که باشد، برای مردم این دیار خبری خوش است، برای دهقانان سرزمینم که برای کشت گندم آرزویش را می‌کشند و برای شاعران این ملک که بی‏‌معجزه باران، جنس شعرشان جور نیست.

کاهش دما

در این میان گویا، سرما نیز عزم خود را جزم کرده تا پیام‌آور زمستانی باشد که همین نزدیکی‏‌ها است، سرمایی بسان زمهریر، بر تاروپود خیال ابرهایی بازیگوش در قلم رنگ نقاشی تازه‏‌کار بر تابلوی حیرت‏‌انگیز آذر.

گلستان این روزها دیدنی است، از برگ‏‌های زرد و نارنجی خوش‌رنگ درختانش تا آسمانی که با عبور ابرهای سیاه و سپید، هر لحظه‌اش تصویرگر حادثه‌ای است از جنس خیس احساس و ‏قراری بارانی در آخر هفته‌ای لبریز از ملاقات تر باران و زمین.    

مدیرکل هواشناسی گلستان که چندی پیش نباریدن باران را طی روزهای گذشته پیش‌بینی کرده بود، اکنون خبر از بارش باران طی آخر هفته می‌دهد.

*احتمال بروز اختلال در جاده‌های کوهستانی  

سید محمدرضا رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان گفت: پس از دو هفته آفتابی در گلستان از روز پنج‌شنبه تا شنبه هفته آینده، شاهد آسمانی بارانی آن‌ هم به شکل متناوب خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در نواحی مرتفع کوهستانی و سردسیر استان نیز شاهد بارش برف خواهیم بود و دمای هوای استان نیز به‌طور میانگین بین 12 تا 18 درجه سانتی‏‌گراد کاهش خواهد یافت.

رضوی با اشاره به‌ تناوب و شدت بارش در استان ادامه داد: با توجه به نوع باران این فصل، آب‌‏گرفتگی برخی از معابر و وقوع سیلاب نقطه‌ای دور از انتظار نیست.

وی یادآور شد: در نواحی مرتفع کوهستانی نیز با توجه به بارش برف و برودت هوا، احتمال بروز اختلال در مسیرهای کوهستانی وجود دارد و از کسانی که قصد عبور از این مسیر طی تاریخ‌های یاد شده را دارند، تقاضا می‏‌شود، حتماً زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.

این مسئول گلستانی با اشاره به صدور اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی از سوی این اداره‌کل اذعان کرد: این دو اعلامیه جوی علاوه بر نمابر، از طریق سامانه پیامک نیز به مدیران عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، اطلاع‌رسانی شده است.

رضوی ابراز امیدواری کرد: میزان بارندگی روزهای پیش‌ رو به شکلی باشد که بتواند منابع آبی استان را غنی ساخته و ذخایر تحت تأثیر کم‌آبی استان از مشکل پیش‏‌ رو برهاند.

*مسافرت آخر هفته در مسیرهای کوهستانی در طول روز انجام شود

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: اخطاریه هواشناسی استان دریافت شد و بر این اساس نیروهای راهداری این اداره‌کل در محورهای عبوری استان فعال خواهند بود.

حسین محبوبی امروز در گفت‏‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به بارش باران و برف در اواخر هفته به‌طور طبیعی محورهای عبوری استان لغزنده هستند که بر این اساس به رانندگان توصیه می‎شود، با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی با دیگر خودروهای عبوری حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ارتفاعات و نواحی کوهستانی استان با توجه به ریزش احتمالی برف، رانندگان حتماً به همراه خود زنجیرچرخ و وسایل ایمنی داشته باشند.

محبوبی با اشاره به رعایت اصول ایمنی توسط رانندگان در مسیر جاده‎ها تصریح کرد: توصیه می‎شود مسافرت به مسیرهای مرتفع و کوهستانی را در طول روز انجام شود و علاوه بر زنجیرچرخ، رانندگان از کنترل فنی خودروهای خود غافل نشوند.

وی اذعان کرد: علاوه بر کنترل وضعیت هواشناسی در هنگام سفر و باکی پر از سوخت، رانندگان برای احتیاط به همراه خود مقداری غذای کنسرو یا بیسکویت داشته باشند تا در صورت ایجاد مشکل، از نظر غذایی معضلی وجود نداشته باشد.

محبوبی با تأکید جدی بر توجه به توصیه‎های ایمنی راهداران و نیروهای پلیس توسط رانندگان خودروها در طول مسیر سفر افزود: بی‎توجهی به این توصیه‎ها ممکن است خطرآفرین باشد.

وی با اشاره به فعالیت 11 راهدارخانه ثابت و 12 راهدارخانه فصلی در معابر اصلی استان خاطرنشان کرد: در این راهدارخانه‌ها حدود 400 نفر راهدار به شکل شبانه‎روزی در حال فعالیت و آماده خدمت‎رسانی هستند.

این مسئول گلستانی محل استقرار راهدارخانه‎های ثابت را درازنو، چارباغ، دماغ، گلیداغ، خوش‎ییلاق یک و دو، جنگل گلستان، دوزین و محور دهنه زرین‌گل و غیره برشمرد. 

محبوبی تصریح کرد: چنانچه اطلاعیه یا خبر جدیدی مبنی بر اختلال در مسیرهای عبوری دریافت شود، از طریق این رسانه به هم‌وطنان منعکس خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار