با کاهش دمای هوای استان بین ۱۴ تا ۱۶ درجه در روزهای اخیر و بارش برف، شب‌های سرد در انتظار گلستانی‌هاست و تعطیلی مدارس ابتدایی همچنان ادامه دارد.

شب‌های سرد در انتظار گلستانی‌ها/کاهش 14 تا 16 درجه ای دما

 به گزارش گلستان24، گلستانی‌ها از شامگاه دوشنبه یک‌بار دیگر شاهد بارش برف در شهرها بودند و درحالی‌که اوایل هفته روزهای گرمی را پشت سر گذاشته بودند، روز گذشته دمای زیر صفر درجه و برودت بی‌سابقه را تجربه کردند.

برودت هوا و بارش سنگین برف در مناطق کوهستانی مدارس ابتدایی و برخی مدارس نوبت عصر را در روز گذشته تعطیل کرد و این تعطیلی به‌نوبت صبح چهارشنبه در برخی مناطق نیز کشیده شد.

تعطیلی برخی مدارس ابتدایی در گلستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش گلستان از تعطیلی برخی مدارس ابتدایی در نوبت صبح در گلستان خبر داد و  گفت: به علت برودت هوا ناشی از بارش برف چند روز اخیر و لغزندگی معابر، امروز مدارس ابتدایی نوبت صبح امروز رامیان در روستاهای ویرو، کشکک، الهادی، باقرآباد، قورچای، شیرآباد، رضی و مناطق روستایی قوش چشمه، کندسکو، فارسیان، فرهنگ، سیجان، لیرو، یورت کاظم، پادلدل، پنو و کیارام شهرستان گالیکش تعطیل است.

محمدرضا وطنی افزود: در علی‌آبادکتول نیز به دلیل سرمای هوا نوبت صبح مدارس ابتدایی روستاهای کوهستانی شیرین‌آباد، سیاه رودبار، میان رستاق، زرین گل و الازمن تعطیل اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: در مراوه‌تپه مدارس ابتدایی نوبت صبح مناطق گلیداغ، یانبلاغ، قولاق کسن، مردم دره، آق امام، اسلام آباد، یلی سفلی و علیا، آقچه آقاشلی، کسن، قره قاچ لی، داشلی آقاچ، شارلق، عرب لاله گون و قابلان لی تعطیل است.

به گفته وطنی در شهرستان آزادشهر نوبت صبح دوره ابتدایی کلیه روستاهای بخش چشمه‌ساران و در کلاله نیز یل چشمه علیا و وسط، قرانکی جنگل، خوجه یاپاقی، اوجنلی، سواربالا، وسط و پایین، یکه قوز، کاظم خوجه، صالح آباد، اجن سنگرلی، قره آقاچ، اوقچی بزرگ و کوچک، چیشت، خوجه لر، قدنه، قره یسر، گرگاندوز، زاوبالا و پایین، کرلر، دومانلی، چالجه، قویجق، گچه سو بالا و پایین، گوئین لی تعطیل اعلام شده است.

وی با یادآوری اینکه دیروز نیز به دلیل ادامه بارش برف و سرمای هوا نوبت صبح مدارس برخی مناطق روستایی گلستان تعطیل اعلام‌شده بود، اضافه کرد: در شهرستان مینودشت نیز نوبت صبح دبستان‌های روستاهای قلعه قافه و دوزین تعطیل و مدارس متوسطه اول و دوم در این مناطق با تأخیر دوساعته شروع می‌شود.

شب‌های سرد در انتظار گلستان

در ادامه مدیرکل هواشناسی گلستان درباره وضعیت جوی استان ، گفت: از امروز شاهد کاهش ابر در استان هستیم و شرایط پایدار در استان حاکم می‌شود اما شب‌های سرد در انتظار هم استانی‌ها خواهد بود.

سید محمدرضا رضوی بابیان اینکه در طول روز شاهد افزایش کم‌دما در استان هستیم، افزود: روز پنج‌شنبه و جمعه آسمان استان گلستان صاف تا نیمه‌ابری است و پدیده‌ای نخواهیم داشت اما پیش‌بینی می‌شود شاهد بارش‌های پراکنده در روز شنبه در ارتفاعات استان باشیم.

وی بابیان اینکه تا پنج روز آینده تقریباً سامانه فعالی نداریم و شرایط جوی نسبتاً خوب و پایدار در استان حاکم می‌شود، ادامه داد: همان‌طور که پیش‌بینی‌شده بود از روز یکشنبه دمای استان بین ۱۴ تا ۱۶ درجه کاهش یافت اما تا اوایل هفته آینده دمای هوا متعادل‌تر و گرم‌تر شده و شاهد برودت هوا مانند روز گذشته نخواهیم بود.

تمامی محورهای مواصلاتی استان باز است

همچنین مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان از باز بودن کلیه راه‌های مواصلاتی استان خبر داد و گفت: با توجه به بارش برف از شب و روز گذشته در ارتفاعات و لغزندگی سطح جاده‌های کوهستانی استان، تردد وسایل نقلیه در این مسیرها فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

عادل مصدقی افزود: ضخامت برف در جاده‌ها حدود ۳۰ سانتی‌متر و در کنار جاده‌ها بین ۴۰ تا ۷۰ سانت گزارش‌شده و همچنان تعریض محورها و اضافه کردن عرض راه‌ها توسط اکیپ‌ها راهداری ادامه دارد.

وی ادامه داد: بارش برف عبور و مرور در محورهای کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر استان اعم از درازنو در کردکوی، دهنه محمدآباد و زرین گل و افراخته در علی‌آبادکتول، توسکستان – چهارباغ در گرگان، خوش ییلاق در آزادشهر، گلیداغ در مراوه تپه و جنگل گلستان را با مشکل مواجه کرده است و تردد در این جاده‌ها فقط با زنجیر چرخ ممکن است.

وی بابیان اینکه بارش برف همچنان در ارتفاعات استان تداوم دارد، از رانندگان خواست که حتی‌الامکان از تردد در این مسیرها به‌ویژه در شب خودداری کرده و در صورت انجام سفر، حتماً تجهیزات ایمنی و زمستانه به‌ویژه زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و نحوه بستن آن را آموزش ببینند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیرو و عوامل راهداری در قالب ۴۰ اکیپ در طول راه‌ها و ۲۴ راهدارخانه‌های استان مستقر هستند و با استفاده از توان ۱۲۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک در هر محور، مشغول انجام عملیات راهداری و برف‌روبی و نمک‌پاشی محورها هستند.

مدیر راهداری راه و شهرسازی گلستان با یادآوری اینکه تمام محورهای ارتباطی استان باز بوده و ترددی روان برقرار است، به رانندگان تأکید کرد: قبل از سفر از طریق مرکز مدیریت راه‌های استان و تلفن گویای ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ به‌صورت لحظه‌ای و شبانه‌روزی از وضعیت شرایط جوی حاکم بر راه‌های استان مطلع شوند.

مصدقی خاطرنشان کرد: رعایت فاصله طولی، پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز، توجه به فرمان‌ها پلیس‌راه و راهداران از نکات مهمی است که بر آن تأکیدداریم تا شاهد تردد ایمن در محورهای ارتباطی استان باشیم.

امدادرسانی به ۷۷ حادثه‌دیده در گلستان

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان از امدادرسانی به ۷۷ حادثه‌دیده در گلستان خبر داد و گفت: هم‌زمان با بارش برف و کولاکی که از روز دوشنبه آغاز و تا امروز ادامه داشت، جمعیت هلال‌احمر استان گلستان توانست به بیش از ۷۷ نفر از هم‌وطنان عزیز خدمات امداد و نجات ارائه کند.

حسین احمدی از فعالیت ۲۶ پایگاه ثابت و پست‌های سیار در سراسر استان خبر داد و افزود: طی بارش‌های شدید برفی روزهای گذشته هلال‌احمر گلستان با استفاده از ۵ تیم عملیاتی به همراه ۳ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه خودروی نجات به‌تمامی حوادث ناشی از برف و کولاک پاسخی مؤثر داد.

وی بابیان اینکه بیشتر حوادث روزهای اخیر در محورهای مواصلاتی و کوهستانی استان که عمدتاً در محورهای تنگ راه و خوش ییلاق رخ‌داده، خاطرنشان کرد: رهاسازی حادثه دیدگان از برف و کولاک، بستن زنجیر چرخ، امدادرسانی، توزیع پتو و همچنین توزیع بسته‌های غذای اضطراری نجات ازجمله خدمات ارائه‌شده به حادثه دیدگان بود.

شرایط اضطراری نداشتیم

در ادامه مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: طی روزهای گذشته شاهد کاهش نسبتاً شدید دما و بارش برف و باران در استان بودیم اما شرایط اضطراری نداشتیم.

صادق علی مقدم از برگزاری جلسه برای بررسی آخرین وضعیت استان در ستاد مدیریت بحران خبر داد و افزود: هرچند ارتفاعات استان پوشیده از برف است اما تمام راه‌های مواصلاتی اصلی و فرعی باز است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های خدمات رسان در آماده‌باش نبودند زیرا شرایط اضطراری نداشتیم اما آمادگی کافی برای مقابله با حوادث احتمالی از سوی دستگاه‌ها وجود داشت.

وی بابیان اینکه در روزهای گذشته هیچ مشکل غیرمتعارفی وجود نداشته، تصریح کرد: هرچند هوای زیر صفر درجه و برفی را تجربه کردیم اما فقط شاهد لغزندگی جاده‌ها بودیم که آن نیز با استفاده از زنجیر چرخ مرتفع می‌شود.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار