گلستان طی چند روز آینده کاهش شدید دما و بارش برف توام با سونامی سرما را از آخر این هفته تجربه خواهد کرد، تجربه‎ای با طعم برف و باران.

گلستان‎ در عصر یخبندان/ هجوم قندیل‌ها به گرگان

گلستانی‎ها به ویژه کشاورزان طی این سال‎ها از سرما و یخبندان خاطره خوشی ندارند، چنانچه بارش برف سنگین و یخبندان در سال گذشته به بخش اعظمی از مرکبات آنان را خشکاند و اکنون با توجه به اوضاع جوی پیش رو آنان نگران درختان باغی خود هستند.

به گزارش گلستان 24، سال گذشته با ورود جو سرما و یخبندان به گلستان و رسیدن دما به زیر 10 سانتی‎گراد درجه زیر صفر و تداوم این وضعیت به مدت سه روز در استان، بسیاری از باغ‎های پرتقال و زیتون گلستان دچار سرمازدگی شدند که همین موضوع موجب شد تا محصول مرکبات این منطقه به کمترین حد خود برسد.

بی‎شک یکی از بهترین بخش مدیریت حادثه جوی سال گذشته، آمادگی شرکت‎های خدمات‎رسان از جمله برق و گاز استان بود که توانستند با مدیریت خود مانع از بحران قطعی انرژی شوند و گلستانی‎ها از این بابت احساس کمبود نداشتند.

لزوم تدابیر کشاورزان  گلستانی برای پیشگیری از یخ‎زدگی مرکبات  

به نظر می‎رسد، با ورود جو سرما به گلستان، باید کشاورزان این استان، تمهیدات خاصی برای حفظ محصول خود بیاندیشند و با تدابیری از جمله کشیدن نایلکس یا کیسه بر روی نهال‎های خود از شدت سرمازدگی بکاهند.

همچنین با توجه به وجود اینچنین جو ناآرامی، توصیه می‎شود، تردد در مناطق کوهستانی از برنامه ‎مسافران استان‎های شمالی به ویژه گلستان حذف شود تا مبادا دچار حوادثی از جمله راه‎ماندگی و دیگر مشکلات این ایام شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: از اواخر هفته جاری، گلستان شاهد کاهش قابل ملاحظه دما بین 12 تا 16 درجه سانتی‎گراد خواهد بود.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: بر اساس اخطاریه‎های هواشناسی استان و سازمان مدیریت بحران کشور با توجه به نفوذ توده هوای سرد، این موج جوی به دنبال خود وزش باد نسبتا شدید، مواج شدن دریا و بارش باران و برف را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: برودت جوی از روز پنج‎شنبه این هفته، در غالب مناطق استان به زیر صفر خواهد رسید و این وضعیت تا روز شنبه تداوم خواهد داشت و پس از آن، تا اواسط هفته آینده حاکمیت هوای سرد در استان مورد انتظار است.

 وقوع یخبندان و لغزندگی در معابر کوهستانی

مقدم تصریح کرد: طی این مدت به علت یخبندان، وقوع مه و اختلال در تردد جاده‎ای معابر کوهستانی استان محتمل خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آمادگی دستگاه‎های اجرایی استان برای مواجهه با حوادث احتمالی افزود: طی اخطاریه‎ای به تمامی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از جمله شهرداری‎ها و فرمانداری‎ها ابلاغ شد تا از آمادگی لازم برای مواجهه با حوادث احتمالی برخوردار باشند.

مقدم ادامه داد: به دستگاه‎های خدماتی همچون شرکت پخش فرآورده‎های نفتی و گاز استان نیز ابلاغ شد تا آماده مواجهه با شرایط نامتعارف سرما در گلستان باشند.

وی با اشاره به رعایت نکات ایمنی توسط کشاورزان استان خاطرنشان کرد: با توجه به یخ‎بندان و سرمای شدید، احتمال آسیب به باغات مرکبات کشاورزی وجود دارد، که باید اقدامات ایمنی توصیه شده از جهاد کشاورزی استان در این زمینه رعایت شود.

هشدار به دستگاه‎های عملیاتی و خدماتی برای آمادگی برابر بحران احتمالی

این مسئول گلستانی از شهروندان و مسافران عازم به استان خواست، با توجه به وقوع یخ‎بندان طی روزهای آینده تا جایی که امکان دارد از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

مقدم تصریح کرد: شهروندان از تردد با وسیله نقلیه فاقد لاستیک یخ‎شکن یا زنجیر چرخ در مناطق مرتفع و کوهستانی استان پرهیز کنند.

همچنین رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: با توجه به بارش باران و برف در محورهای عبوری، این مسیرها لغزنده هستند که با توجه به این وضعیت، به رانندگان توصیه می‎شود، با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی با دیگر خودروهای عبوری حرکت کنند.

رانندگان زنجیرچرخ به همراه داشته باشند

حسین محبوبی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان خاطرنشان کرد: طی این مدت توصیه می‎شود رانندگان در مسیر ارتفاعات و نواحی کوهستانی استان، حتما به همراه خود زنجیر چرخ و وسایل ایمنی داشته باشند.

وی با اشاره به رعایت اصول ایمنی توسط رانندگان در مسیر جاده‎ها تصریح کرد: توصیه می‎شود مسافرت به مسیرهای مرتفع و کوهستانی در طول روز انجام شود و علاوه بر زنجیر چرخ، رانندگان از کنترل فنی خودروهای خود غافل نشوند.

محبوبی اذعان داشت: علاوه بر کنترل وضعیت هواشناسی در هنگام سفر برای احتیاط به همراه خود مقداری غذای کنسرو شده یا بیسکویت داشته باشند تا در صورت ایجاد مشکل، از نظر غذایی معضلی وجود نداشته باشد.

وی با تاکید جدی بر توجه به توصیه‎های ایمنی راهداران و نیروهای پلیس توسط رانندگان خودروها در طول مسیر سفر افزود: بی‎توجهی به این توصیه‎ها ممکن است خطرآفرین باشد.

توجه به توصیه‎های ایمنی راهداران و پلیس

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان گلستان خاطرنشان کرد: هفت راهدارخانه این استان در طول مسیرهای عبوری وجود دارد که بین 20 تا 25 نفر راهدار در آن به شکل شبانه‌روزی فعال هستند.

محبوبی، محل استقرار راهدارخانه‎های ثابت را درازنو، چارباغ، اولنگ، جنگل گلستان و دماغ برشمرد و یادآور شد: دو راهدارخانه سیار نیز در مسیرهای «دوزین» و «دهنه زرین‎گل» نیز به شکل شبانه‎روزی آماده خدمت‎رسانی به مسافران و شهروندان عزیز گلستانی هستند.

هم اکنون هوای گلستان صاف تا قسمتی ابری است و به گزارش هواشناسی استان از فردا پنج شنبه، سامانه جوی دچار کاهش دما و بارش برف و باران می‎شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار