از هفته پیش با نشر یک کلیپ در شبکه‎های اجتماعی مبنی بر رفتار غیرانسانی با یک سگ موجی از احساسات انسانی و عاطفی در مسیر بیزاری از این حرکت مشمئزکننده شکل گرفت.

موج واکنش منفی گلستانی‎ها به حیوان‎آزاری در گلستان

این حرکت زشت آن ‎قدر تلخ بود که جدا از واکنش‎های مختلف توسط هموطنان در رسانه‎های اجتماعی و فرهنگی، خوراکی مناسب برای رسانه‎های بیگانه شد تا با پخش تصاویری از این رفتار غیرانسانی، از آن به نفع سیا‎ست‌های خصمانه خود بهره‎بر‎داری کنند.

 به گزارش گلستان24، این موضوع می‎تواند یک پیام بزرگ برای هر کدام از ما به عنوان یک شهروند ایرانی داشته باشد و آن هم این است که یک حرکت اشتباه و خطا در دنیای امروز که توسط رشته‎های ارتباطی به هم پیوسته است، می‎تواند چه بازتاب‎های مثبت و منفی‌ای در درون کشور و حتی جامعه خارج از مرزها داشته باشد.   

حیوان‎آزاری در گلستان

یک شهروند گلستانی با تقبیح هرگونه آزار و اذیت نسبت به مخلوقات الهی اذعان کرد: آزار و اذیت حیوانات در دین اسلام به عنوان حرکتی مذموم همیشه مورد نکوهش بوده و می‎توان گفت که دین اسلام حتی برای حیوانات هم حق و حقوقی تعیین کرده است.

وی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: متاسفانه وقتی کلیپ را دیدم و شماره پلاک خودروی موجود در این کلیپ چند دقیقه‎ای را دیدم از این که یک گلستانی به چنین اقدام نادرستی دست زده بسیار متاسف شدم .

وی ادامه داد: مطمئنا این رفتار ریشه در نوع تربیت یک فرد دارد که تحت تاثیر شرایط خاص تربیتی و روانی دست به چنین کار نادرست و غیرانسانی زده است.

*اشتباه یک فرد متخلف را نباید به حساب دیگر مردم نوشت

این شهروند گلستانی اضافه کرد: مردم گلستان مردمی مهربان، دلسوز، عاشق طبیعت و محیط زیست هستند و مطمئنا این حرکت را هم نمی‎توان به اسم یک استان نوشت، چنانچه همه آنان این حرکت را تقبیح کرده‎اند.

وی یادآور شد: خوشبختانه با اقدام به موقع محیط زیست استان این فرد خاطی دستگیر شد که باید از این اداره کل و دادگستری استان به دلیل برخورد مناسب و به‎ موقع با عامل این حرکت نادرست تشکر و قدردانی کرد.

یکی از دوستداران محیط زیست در گلستان نیز با اشاره به اهمیت رعایت حقوق حیوانات گفت: همه ما وظیفه داریم در کنار رعایت حقوق انسان‎ها به حق حیات دیگر موجودات و مخلوقات الهی احترام بگذاریم.

حسین زاهدی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس یادآور شد: رفتار زشت انجام گرفته با یک سگ اهلی، تلنگری برای همه ماست که بیش از گذشته به حق حیات دیگر موجودات احترام بگذاریم و به عنوان انسان حق نداریم حق زندگی دیگر موجودات را به مخاطره بیافکنیم.

*اعتراض خاموش نسبت به حیوان‌آزاری در گلستان

وی در پایان از جانب دوستداران محیط زیست در گلستان از سرعت عمل دستگاه‎های اجرایی و قضایی برای برخورد با عامل کار نادرستی که انجام گرفت، تشکر و قدردانی کرد.

همچنین معاون نظارت و پایش محیط زیست استان گلستان گفت: به محض پخش این کلیپ از طریق شماره پلاک خودروی موجود در آن و با هماهنگی دادستان استان و شهرستان کلاله، فرد مورد نظر پیدا و دستگیر شد.

سید مجتبی حسینی در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: دیروز هم اعضای انجمن حمایت از حقوق حیوانات استان در مقابل این سازمان در اقدامی نمادین، تجمع و با اعتراض سکوت نسبت به عملکرد این شهروند گلستانی ابراز اعتراض و نارضایتی کردند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون این فرد به جرم حیوان‎آزاری، تشویش اذهان عمومی و زیر سوال بردن وجهه کشور در اذهان ملی و بین‎المللی بازداشت است.

*عذرخواهی ضارب حیوان اهلی از ملت ایران

حسینی با اشاره به اینکه فیلم مزبور متعلق به سه ماه گذشته است، بیان کرد: این حیوان اهلی متعلق به همین فرد بوده که البته پس از مصدومیت توسط همان فرد مورد مداوا قرار گرفته و اکنون در سلامت است.

وی ادامه داد: این فرد ضمن ابراز ندامت از حرکت زشت خود، از ملت ایران عذرخواهی کرده و خواستار رافت اسلامی نسبت به جرم خود شده است.

این مسئول گلستانی با اشاره به ابراز ندامت این فرد افزود: با توجه به ابراز ندامت این فرد و آن که سریعا حیوان مضروب شده را خودش مداوا کرده، امیدواریم رافت اسلامی مدنظر قرار گیرد تا این فرد با درس گرفتن از گذشته و متنبه شدن از این به بعد به عنوان یک هوادار حامی حقوق حیوانات و محیط زیست عمل کند.

حسینی ادامه داد: با وجود آن که به طور شفاف در زمینه آزار حیوانات قانونی نداریم اما با ‌عنایت به آنکه این موضوع به عنوان جرم عمومی طرح شده بود،‌ دادستان استان و شهرستان نهایت همکاری را داشتند و به عنوان مدعی‎العموم وارد قضیه شدند که در اینجا جا دارد از این مجموعه تشکر و قدردانی کنم.

وی تصریح کرد: امیدوارم این اتفاق درس خوبی برای کسانی باشد که ممکن است رفتار خوبی با مخلوقات الهی و حیوانات پیرامون خود نداشته باشند، چرا که این حادثه نشان داد که جامعه چه قدر نسبت به چنین موضوعاتی حساس است.

از وی راجع به طرح اتلاف سگ‎های ولگرد که در گذشته انجام می‎شد پرسیدم، حسینی اذعان کرد: بله متاسفانه در گذشته چنین طرحی وجود داشت که از زمان شروع به کار در مجموعه استان، طی دو سال اخیر، طرح ساماندهی را جایگزین طرح اتلاف کرده‎ایم.

وی ادامه داد: در این طرح حیوانات بی‎سرپناه و بی‎صاحب در دو مکانی که توسط انجمن حمایت از حیوانات استان تعبیه شده منتقل، جمع‎‎آوری و نگهداری می‎شوند و تحت آموزش قرار گرفته تا در صورت امکان بتوان از آنان در برخی امور همچون چوپانی یا باغداری مورد استفاده قرار داد.    

*لزوم تدوین قوانین خاص حمایت از حقوق حیوانات

به نظر می‎رسد، این حادثه تلخ و دیگر حوادث مشابه در نوع رفتار با حیوانات، لزوم طرح و تصویب قوانینی را در زمینه احترام به حقوق حیوانات را ضروری ‎سازد تا خدای ناکرده دیگر شاهد چنین رفتار غیرانسانی نباشیم، حرکاتی نابخردانه که متاسفانه برخلاف واقعیت موجود نه تنها چهره استان بلکه چهره یک کشور را خدشه‎دار می‎سازد.  

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار