بعد از معضل بیکاری حال شاهد مشکلی تحت عنوان بیگاری هستیم. خیلی به دنبال واژه گشتم تا معادل بیگاری را به صورت خاص بیان کنم اما با سیاست های غلط دولت و ایجاد شکاف عمیق طبقاتی در جامعه با توجه به اعلام نرخ حداقل حقوق کارگران در سال ۹۵ هیچ واژه ای را نیافتم تا از این لفظ استفاده نکنم.

سقوط کارگران در پسابرجام به زیر خط فقر

به گزارش گلستان24،بعد از معضل بیکاری حال شاهد مشکلی تحت عنوان بیگاری هستیم. خیلی به دنبال واژه گشتم تا معادل بیگاری را به صورت خاص بیان کنم اما با سیاست های غلط دولت و ایجاد شکاف عمیق طبقاتی در جامعه با توجه به اعلام نرخ حداقل حقوق کارگران در سال ۹۵ هیچ واژه ای را نیافتم تا از این لفظ استفاده نکنم.
کارگران، مجاهدان عرصه زندگی هستند که رنج ها و غصه ها را عاشقانه به جان خریده اند تا شکوه و عزت را برای مملکت خود به ارمغان آورند. گردش چرخ های توسعه و سازندگی این آب و خاک حاصل تلاش و کوشش بی وقفه آنهاست و حقیقتا می توان از آنها به عنوان اسوه رنج و استقامت نام برد که آبادانی این مرز و بوم مرهون دستان توانایشان است و عقیده دارم رکن اصلی اقتصاد مقاومتی همین سرمایه های انسانی هستند.

بر اساس آمارهای رسمی، هزینه های یک خانوار ایرانی در سال ۹۳ با افزایش ۱۵٫۶ درصدی به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یعنی ماهانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید؛ اما این آمار گویا نقشی در تصمیم دولتمردان نداشته و ندارد به طوری که حقوق ۷۱۲ هزار تومانی کارگران به ۸۱۲ هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر را دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده است؛ یعنی حقوق زیر این رقم مساوی حضور در محدوده «زیر خط فقر» است.

زندگی با حقوق ۷۰۰ هزار تومان در ماه نمی چرخد؛ و لازم است دولت تدبیر برای قشر کارگر جامعه تدبیری بیاندیشد و با افزایش حقوق مناسب، قدرت خرید و امید این قشر را هم بالا ببرد؛ یقینا دولت می تواند با برنامه های منظم و از پیش تعیین شده به کمک این قشر جامعه بشتابد.
با توجه به اینکه تعیین حقوق سال ۹۵ کارگران مصادف با پسابرجام شد و دولت هم وضعیت خوبی برای این دوران تداعی کرده است؛ ساختار تحریم ها شکسته شد و به گفته مسئولین دولت تدبیر، اوضاع اقتصادی رو به رشد خواهد بود که در این شرایط قطعا رشد ۱۰ درصدی سال های گذشته باید چندین برابر و توجه بیشتری به قشر کارگری می شد.
در سال ۹۵ دولت باید بیش از پیش به قشر کارگری جامعه فکر می کرد و چشم کارگران به تدبیر دولت بود تا نتیجه پسابرجام را لمس کنند و این امید می رفت که دولت تدبیر با محاسبه درست تورم در رکود شدید اقتصادی کشور افزایش حقوق قابل قبولی را برای کارگران لحاظ می کرد. که متاسفانه چنین نشد.
امیدواریم با افزایش قدرت خرید این قشر از جامعه در سال پیش رو، شاهد خارج شدن از رکود اقتصادی نیز باشیم.

منبع:حرف تو

ارسال نظر

آخرین اخبار