گزارش بی بی سی از وضعیت جامعه زنان در عربستان؛

بسته بودن جامعه عربستان و نادیده گرفتن بسیاری از حقوق اولیه برای زنان، مسأله ای است که مدتهاست عنوان می شود و درمورد آن تحلیل های متفاوتی نگاشته شده اما وقتی اوضاع عربستان را از زاویه بی بی سی ببینیم اوضاع کمی متفاوت می شود.

دفاع از حقوق زنان به سبک بی بی سی + فیلم

به گزارش گلستان 24، فرهنگ به مانند یک رودخانه ای است که مدام جریان دارد. اگرچه در ظاهر، یک کلیت ثابت به نظر می رسد، اما هر لحظه درحال تغییر است البته این روند بسیار کند، آرام و تقریبا غیر قابل احساس می باشد گاهی این تغییر فرهنگی با روشها و ابزارهای خاص، سرعت و جهت می گیرد و موجب می شود فرهنگ، بصورتی مصنوعی و با سرعت غیر طبیعی تغییر نماید. اربابان جنگ نرم در حوزه فرهنگ، معمولا به دنبال دستیابی به روش های تحقق تغییر سریع و جهت دارِ فرهنگ هستند.

 

در این بین نقش رسانه را به عنوان یکی از موثرترین عوامل در تغییر فرهنگ جوامع، می توان تحلیل کرد. پرداختن به بعضی از موضوعات و بزرگ کردن بعضی از تفکرات در جامع مورد هدف (که گاهی حتی از حداقل طرفدارانی نیز برخوردار نیست) به عنوان یکی از شیوه های رایج مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بسته بودن جامعه عربستان و نادیده گرفتن بسیاری از حقوق اولیه برای زنان، مسأله ای است که مدتهاست عنوان می شود و در مورد آن تحلیل‌های متفاوتی نگاشته شده اما وقتی اوضاع عربستان را از زاویه بی بی سی ببینیم اوضاع کمی متفاوت می شود. در اینجا دیگر حقوق زنان تنها وسیله ای است تا به این وسیله تفکری دیگر مطرح شود.

 

شبکه دولتی بی بی سی، طی گزارشی به بررسی اوضاع زنان در عربستان می‌پردازد و سعی می‌کند اینطور جلوه دهد زنان عربستانی از وضع موجود خود که نماد آن پوشش سیاه و به نوعی حجاب آنان است بسیار ناراضی بوده و سعی در تغییر آن دارند.

 

گزارشگر بی بی سی در بخشی از خبر خود مدعی می شود: جامعه عربستان جامعه ای است به شدت محافظه کار که در آن بیشتر زنان از فرق سر تا نوک انگشت پایشان با لباس سیاه پوشیده شده و پشت نقاب پنهان شدند!


ویدئو/ تخریب پو شش زنان عربستانی به بهانه حقوق زنان ـ دانلود

 

در بخشی دیگر از گزارش فردی به عنوان الگو مطرح می شود که مجری یکی از معروفترین برنامه های جهان عرب است او در معرفی خود می گوید "مردم انتظار دارند که یک زن سرتاپا سیاه پوش تسخیر شده را ببینند اما من اینگونه نیستم"


ویدئو/ سخنان یک مجری زن به عنوان الگو زنان عربستانی ـ دانلود

 

شکی نیست که حقوق زنان در حکومت فعلی عربستان نادیده گرفته می شود و از اولیات حقوق اجتماعی خود برخوردار نیستند اما اینکه این مسأله را بهانه ای برای تسخیر حجاب آنها قرار داده و حجاب، نماد تسخیر شدن زن معرفی شود این همان بزنگاهی است که بی بی سی از پوشش وقایع دنبال میکند.

 

نکته جالب توجه این است که بی بی سی در انتهای گزارش به همین مقدار انتقاد به دولت سعودی هم رضایت نداده و حکومت سعودی را از این ظلمی که در حق زنان می شود تبرئه می کند و مدعی می شود تغییرات لازم از سمت حکومت انجام شده و این مردم و جامعه هستند که باید تغییر کنند.

 


ویدئو/تبرئه حکومت عربستان از ظلم در حق زنان ـ دانلود

 

این دفاع مضحک از حکومت عربستان، درحالی است که زنان در کشور عربستان، از هرگونه حق و حقوقی که خداوند و دین اسلام آنها را از آنها بهره‌مند ساخته، محروم هستند و در مقابل، زنان و دختران خاندان سعودی، نه‌تنها اصول و مبادی دین اسلام، که آیین وهابیت را هم که به آن ایمان و باور دارند زیر پا می‌گذارند. که هرچندوقت یکبار تصاویری از شهوترانی هایشان منتشر می شود.

 


عکس منتشر شده از شاهزاده "شوق آل‌سعود" در مجلات غربی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار