شهردار سابق کردکوی:

انتخاب شهردار جدید کردکوی در حالی این هفته به رای گذاشته می شود که این شهرداری دچار مشکلات مالی است و از سویی مصطفی بالو شهردار سابق هم مدعی است بدون حضورش در شورای شهر برکنار شده است.

برکناری‌ام غیر قانونی است

موضوع برکناری شهرداران شهرهای گلستان مدتی است که در رسانه های استان خبرساز می شود. چندی پیش شهردار بندرگز پس از حاشیه های فراوان با رای حداکثری اعضاء شورا، که در ابتدا از وی حمایت تمام کرده بودند، برکنار شد. شهردار کردکوی دومین نفری است که طی یکسال گذشته و البته پس از یک جلسه طرح سوال در ماه های گذشته برکنار می شود. استیضاحی که از قبل با حاشیه های فراوان مانند برخورد فیزیکی اعضاء شورا و اعتراض خود شهردار همراه بود. شهردار سابق کردکوی معتقد است چون در جلسه حضور نداشته، نتیجه این جلسه که منجر به برکناری وی شده غیر قانونی است.

به گزارش گلستان 24، رئیس شورای شهر کردکوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که جلسه طرح سوال پیشتر برگزار شده بود گفت: قرار بود روز چهارشنبه جلسه استیضاح برگزار شود ولی به دلیل مرخصی بودن آقای بالو به فردای آن روز موکول شد.

مرخصی شهردار با توجه به اطلاع رسانی قبلی، قابل قبول نبود

فرشته ترک افزود: ساعاتی قبل از برگزاری جلسه، نامه ای از سوی شهردار وقت به دستمان رسید، در آن به این موضوع اشاره شده بود که در گذشته دوبار به این سوالات پاسخ داده و اکنون به دلایلی امکان حضور در جلسه را ندارد؛ برابر با قانون جلسات این چنینی تنها در صورت وجود نامه استعلاجی قابل قبول است به همین علت جلسه استیضاح، بدون حضور ایشان برگزار شد.

این عضو شورای شهر با بیان این نکته که برکناری شهردار با شش رای موافق و یک رای مخالف تصویب شد، افزود: برای اینکه در پایان سال به مشکلات و مطالبات مالی شهرداری برخورد نکنیم، در همان جلسه معاون اداری مالی شهرداری کردکوی، به عنوان سرپرست شهردار انتخاب شد.

فرشته ترک با اعلام این مطلب که قرار شد هریک از اعضای شورا گزینه ای را برای این پست پیشنهاد کنند، افزود: در همین هفته هر یک از اعضا گزینه ای را پیشنهاد می کنند؛ امیدواریم انتخاب خوبی از موارد پیشنهادی برای مسئولیت شهرداری کردکوی مشخص شود.

وی با بیان این نکته که علی رغم اصرار مردم و مسئولین برای فعالیت در سمت شهرداری در حال حاضر شرایط را برای کار در این بخش مناسب نمی بینم، اذعان کرد: باتوجه به رای بالایی که در انتخابات شورای کسب کرده و انتظارتی که مردم به عنوان عضو شورا از من دارند، اگر بخواهم به عنوان شهردار کردکوی مشغول شوم انتظار دارم با هفت رای این حکم تصویب شود.

وی خواستار انتخاب شهردار از بین کارمندان شهرداری و مطلع از مسائل شهری شد و تصریح کرد: یکی از مسائلی که اکنون مطرح است برکناری شهردار در زمان بودجه بندی شهرداری است درحالیکه شهردار قبلی هم لایحه عوارضی را وارد شورا نکرد؛ این ایراد به شهردار قبل وارد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر کردکوی با تاکید بر این نکته که شهرداری قائم به شخص نیست، افزود: مدیر به عنوان راهنما و ناظر است درصورتیکه خوب عمل کند، که متاسفانه در مدت این یکسال ما مشکلات زیادی را با شهردار قبلی به دلیل عملکرد ایشان داشتیم.

مصطفی بالو، شهردار کردکوی ضمن انتقاد از این عملکرد شورای شهر، به خبرنگار مهر گفت: استیضاح و عزل، بدون حضور من در جلسه انجام شده و این از نظر قانونی درست نیست.

اعضای شورا بدون توجه به خواسته و پاسخ نامه من جلسه را برگزار کردند

مصطفی بالو با بیان این نکته که نامه ای از سوی شورا برای استیضاح وی ارسال شده بود و وی در پاسخ به آن خواستار تاخیر در تاریخ پرسش و پاسخ بود، افزود: اعضای شورا بدون توجه به خواسته و پاسخ نامه ای که ارسال کردم جلسه را برگزار کرده و با برکناری ام، سرپرستی برای شهرداری انتخاب کردند.

وی در ادامه با اشاره به سابقه ۲۳ ساله خود در شهرداری تهران و همچنین فعالیت در نیروی انتظامی، گفت: اعضای شورا به دنبال بهانه ای برای عزل بودند، ظرف یک ماه و نیم که دو بار شهردار استیضاح نمی شود.

بالو با بیان اینکه عزل و نصب شهردار، حق شورا است، گفت: تنها خواسته من این بود که تاریخ استیضاح را به زمانی دیگر موکول کنند که به آن هم بی توجهی شد.

مدیر کل شهری و شوراهای استانداری گلستان نیز در این مورد به خبرنگار مهر گفت: شهردار کردکوی در جلسه شورا با رأی اکثریت اعضای شورا برکنار شد و شورا برای شهرداری سرپرستی جدید انتخاب کرد.

عبدالرضا چراغعلي با بیان این نکته که در چند ماه گذشته شورای شهر و شهرداری کردکوی حواشی زیادی داشت، اظهار کرد: این دومین باری بود که از شهردار توسط اعضای شورا طرح سوال می شد.

این مسئول استانی تصریح کرد: باید دقیق مصوبات شورا را بررسی کنیم و اقدامات انجام شده را از نظر مطابقت قانونی بررسی کرده و پیگیری کنیم.

شرایط سختی به لحاظ اقتصادی در شهرداری ها حاکم است

وی با بیان اینکه شهرداری های ما به سختی اداره می شوند، افزود: شرایط سختی به لحاظ اقتصادی در شهرداری ها حاکم است و طبیعی است که مشکلاتی از این دست بیشتر خواهد شد.

مدیر کل شهری و شورای استانداری گلستان ضمن اشاره به این مطلب که درآمد شهرداری ها در چند سال اخیر کاهش چشمگیری داشته، افزود: مشکلات موجود در شهرداری ها با توجه به وضعیت فعلی، بی تاثیر نیست اما استانداری به دلیل حساسیت زمانی، از تغییرات این چنینی استقبال نمی کند.

وی با بیان اینکه شهرداری ها اکنون در حال تدوین بودجه و لوایح و عوارض درآمدی برای سال ۹۴ هستند، افزود: دفتر اداره کل شهری و شورای استانداری گلستان از جابه جایی در این ایام سال برای شهرداری ها استقبال نمی کند.

چراغعلی یادآور شد: تا اواسط بهمن ماه باید کل عوارض، درآمد و چهارچوب بودجه ۹۴ شهرداری ها را تنظیم کنیم؛ در این شرایط طبیعی است که جابه جایی شهردارها به مصلحت نخواهد بود.

مدیر کل شهری و شورای استانداری گلستان تاکید کرد: باید به مسئله شهرداری کردکوی موشکافانه تر نگاه کرده و مصوبات را مطابق قانون بررسی کنیم تا اعلام نظر نهایی ظرف چند روز آینده انجام شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار