مسئولین برگزاری انتخابات دهیاران یکی از شهرهای شرقی استان را مجبور کرده‌اند تا بخشی از هزینه انتخابات را تأمین کنند امری که تاکنون در انتخابات گذشته معمول نبوده است.

فشار به دهیاری‌ها برای تأمین هزینه‌های انتخابات 7 اسفند در شرق گلستان

به گزارش گلستان24، هر دوره از انتخابات،‌ فارغ از تمهیدات امنیتی، سیاسی و اجتماعی، هزینه‌های اجرای و خدماتی فراوانی دارد که در بودجه سالانه کشور منظور می‌شود و دولت از طریق وزارت کشور به ستادهای انتخابات تخصیص اعتبار می‌دهد تا برای برگزاری انتخابات هزینه شود.

-11845


 از سوی دیگر قوانین انتخاباتی، کلیه دستگاه‌های دولتی را موظف می‌کند تا صرفاً امکانات و نیروهای انسانی خود را در اختیار مجری انتخابات قرار دهند تا بخشی از هزینه‌های انتخابات از طریق استفاده از زیرساخت‌ها، نیروها و امکانات دولتی و نهادهای عمومی تأمین شود؛ از سوی دیگر هزینه‌های انتخاباتی و منابع آن نیز باید شفاف باشد.

درواقع هزینه‌های سنگین برگزاری انتخابات، نیازمند مبالغ کلانی است که قبل از برگزاری، حین برگزاری و بعد از انتخابات صرف می‌شود و ازاین‌جهت، پیشگیری از تخلفات مالی، حیف‌ومیل بیت‌المال و شفاف شدن هزینه‌های جاری، نیازمند نظارت دقیق بر آن است، تا استفاده از  برخی رانت‌ها، امکان سوءاستفاده‌های مالی به برخی از افراد را ندهد.

اما دراین‌بین اتفاقی عجیب دریکی از شهرستان‌های شرق گلستان در حال انجام است. شهرستان مذکور بیش از 60 روستا و دهیاری دارد و مسئولین برگزاری انتخابات آن دهیاران را مجبور کرده‌اند تا بخشی از هزینه انتخابات را تأمین کنند امری که تاکنون در انتخابات گذشته معمول نبوده.

این کار نارضایتی و اعتراض دهیاران را در پی داشته که برخی از آن‌ها از تأمین هزینه‌های جاریه و حقوق خود عاجز هستند.

از دهیاران خواسته‌شده حداقل مبلغ 2 میلیون ریال (از برخی دهیاران متمول بیش از این دریافته شده است) برای هزینه‌های انتخاباتی پرداخت کنند.

نکته قابل تعامل اینجاست که دهیاران برای هرگونه هزینه از اموال و دارایی‌های روستا باید فاکتور ارائه کنند اما مسئولین این شهرستان خواسته‌اند تا فاکتور هزینه انتخاباتی که از جیب دهیاران بوده تحت عنوان کمک‌هزینه انتخابات فاکتور نشود و به‌عنوان دیگر مستندسازی شود.

آیا با توجه به اینکه هزینه‌های انتخاباتی توسط مسئولین کشوری تأمین می‌شود گرفتن پول از دهیاران که باید در روستاها هزینه شود کار درستی است؟

منبع: ترکمن سسی

ارسال نظر

آخرین اخبار