معاون صید و صیادی اداره کل شیلات گلستان گفت: صید ۲گونه از ماهیان بومی استان در فصل برداشت امسال با افزایش همراه بوده و فصل صید ماهی تا ۷ روز دیگر در استان گلستان تمدید شد.

افزایش صید ماهی از دریای خزر/تمدید فصل صید ماهیان استخوانی در گلستان

 به گزارش گلستان24، محسن یحیایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دو گونه از ماهیان بومی استان گلستان به نام‌های کپور و سفید امسال با رشد 147 و 30 درصدی مواجه شده که  این رشد نسبت به سال قبل با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

وی با اشاره به علت افزایش این دو گونه از ماهیان بومی افزود: از علت‌های رشد صید این دو گونه می‌توان به فعالیت خوب کارگاه‌های بازسازی ذخایر اشاره کرد که در خرداد و تیر ماه سال 94 ، 84 میلیون قطعه بچه ماهی شامل 49 میلیون قطعه کپور، 13 میلیون سفید و 20 میلیون کلمه، در کارگاه‌ها تولید و داخل رودخانه های منتهی به دریای خزر از جمله گرگان‌رود و قره‌سو رهاسازی شده است.

 صید ماهی از دریای خزر

معاون صید و صیادی اداره کل شیلات گلستان درباره روش‌های صید متداول در سواحل گلستان، تصریح کرد: روش صید سواحل شمالی به صورت سنتی است که این روش حداقل آسیب را به ذخایر وارد می‌کند.

یحیایی افزود: پیش‌بینی امسال در مورد صید ماهیان استخوانی 226 تن است که نسبت به سال گذشته با 37 درصد کاهش همراه خواهد بود.

وی درباره علت این کاهش گفت: یکی از علت‌های کاهش صید ماهیان استخوانی به ویژه در سواحل گلستان صید غیر مجاز است و صیادان غیر مجاز با آلات و ادوات غیر استاندرد اقدام به صید ماهیان غیر استاندارد که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند و فرصت تکثیر طبیعی را نداشتند، می‌کنند.

معاون صید و صیادی اداره کل شیلات گلستان اظهار کرد: همچنین آنها از سبد صید صیادان مجاز برداشت می‌کنند و برآوردهای ما نشان می دهد که حداقل 2 برابر صید مجاز امسال که 226 تن بود، صید غیر مجاز داشته‌ایم.

وی درباره برخورد با صیادان غیرمجاز تصریح کرد: در راستای برخورد با صیادان غیر مجاز جلسات متعددی در شورای تامین استان و شورای حفظ حقوق بیت‌المال از اراضی ملی و منابع طبیعی برگزار شده است.

یحیایی افزود: در سال 94 نسبت به سال 93، میزان توقیف قایق های غیرمجاز توسط این یگان 38 درصد افزایش داشته اما جلوگیری از فعالیت صیادان غیرمجاز نیاز به یک عزم جدی و ملی دارد.

وی درباره تمدید فصل صید ماهیان استخوانی گفت: همه ساله فصل صید ماهیان استخوانی 15 فروردین ماه به پایان می رسد اما امسال به علت کاهش صید، عدم مهاجرت ماهی سفید به سواحل که یکی از علت‌های کاهش صید بوده و نامناسب بودن شرایط جوی در فصل صید گذشته که تعداد دفعات پره‌کشی را کاهش داده ، سبب شد فصل صید تا 22 فروردین تمدید شود.

فصل صید ماهیان استخوانی هر ساله از 20 مهر ماه آغاز و تا 15 فروردین ماه ادامه دارد که این تاریخ امسال با تمدید 7 روزه همراه بوده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار