اداره کل محیط زیست استان گلستان؛

یکی از صیادان گمیشانی طی تماس تلفنی با مأموران محیط بانی گمیشان از گرفتار شدن یک قلاده فک خزری در آب های دریای خزر اطلاع داد.

مرگ یک قلاده فُک خزری در ساحل استان گلستان

به گزارش گلستان 24 از اداره کل محیط زیست استان گلستان علی بیانی در این باره گفت: یکی از صیادان گمیشانی طی تماس تلفنی با مأموران محیط بانی گمیشان از گرفتار شدن یک قلاده فک خزری در آب های دریای خزر اطلاع داد.

وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته فک خزری که ظاهرا به علت گرفتار شدن در تورهای صیادی دچار خفگی و مرگ شده بود به محیط بانی گمیشان انتقال یافت.

مرگ یک قلاده فُک خزری در ساحل استان گلستان

وی خاطرنشان کرد: این فک خزری پس از انتقال به مرکز تحقیقات محیط زیست دریایی اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن، توسط کارشناسان محیط زیست و دکتر امیر شیرازی نماینده مرکز درمانی و بازتوانی سگ های آبی هلند در ایران مورد کالبد شکافی قرار گرفت تا علت اصلی مرگ بررسی و مشخص شود.

وی در عین حال به نتیجه کالبدشکافی اشاره نکرد.

فک های خزری گاه در دام و تورهای صیادی سرگردان موجود در پهنه آبی خزر گرفتار و به سبب کمبود اکسیژن دچار خفگی و یا به سبب جراحات وارده تلف می شوند.

در سال های اخیر اقدامات تشویقی و ترغیبی مؤثری برای رهاسازی فک های گرفتار در تور ماهیگیران صورت پذیرفته که رهاسازی چند فک خزری در سال گذشته از اهم اقدامات مشترک نماینده مرکز درمانی هلند و واحد محیط زیست دریایی اداره محیط زیست شهرستان ترکمن بود.

گروه امداد و نجات فک خزر، در سال ۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی درمانی سگ دریایی در کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد.

این گروه در بدو امر توسط تعدادی از افراد علاقه مند اداره می شد، افراد این مجموعه زیر نظر مرکزی در کشور هلند و ایران آموزش دیده و آمادگی لازم را برای انجام عملیات امداد و نجات کسب کردند.

رهایی فک های آسیب دیده و گرفتار شده در تورهای صیادی، درمان حیوانات بیمار، ثبت اطلاعات مربوط به فک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و همچنین کالبدشکافی، جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر، از دیگر فعالیت های این گروه است.

فُک خزری یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا بوده که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند.

این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.

فُک خزری به طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک ترین انواع فک به شمار می رود.

ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند، فک ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می شوند.

فک ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند.

بندرترکمن با افزون بر ۶۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است و جزیره آشوراده در حوزه سرزمینی این شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام /ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار