وقتی انسان محوری پُررنگ شد، خدامحوری و اخلاق محوری کمرنگ می شود و به این ترتیب ما شاهد بروز و ظهور سبک زندگی جنگلی خواهیم بود که در آن وقتی شیر گرسنه شد، به گله آهو حمله می کند چون فقط خود و نیازش ارجحیت دارد.

نفوذ اومانیسم در سبک زندگی با تلگرام!

به گزارش گلستان24،حجت الاسلام داریوش عشقی، رییس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی با رویکرد اسلامی حسنی در پاسخ به این سوال که انتشار و ترویج پیام ها و نوشته هایی همچون «آن گونه که دوست داری و حال خوبی پیدا می کنی، زندگی کن»، «خوشحالی و لذت خود را فدای خواسته های دیگران نکن» یا «انسان باید هر گونه که خرسند و خوشحال می شود، زندگی خود را بگذراند» و مطالبی از این دست در شبکه های اجتماعی و به ویژه تلگرام، چه تغییری در سبک زندگی رقم می زند و آیا می تواند منجر به زیر پا گذشتن هنجارها و ارزش ها در جامعه شود، گفت: رسانه همیشه وسیله ای برای جریان سازی در میان یک ملت و جامعه بوده است.

وی ادامه داد: بهترین شیوه و روش نیز این بوده است که طرف مقابل، به سراغ بخشی از رسانه بروند که در اختیار مردم است به طور مثال زمانی تلویزیون و ماهواره هدف بود و امروز بیشتر تلفن های همراه اندرویدی و به ویژه شبکه اجتماعی تلگرام که کاربران بسیاری طرفدار آن هستند، بنابراین می توان از این فرصت استفاده یا سوء استفاده کرد و مطالب مورد نظر را در آن منتشر کرد.

این کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی با بیان این که به گفته رهبر معظم انقلاب دشمن با مطالعه، تدبیر و پیش بینی هدف خود را پیش می برد و دین را در جوامع مورد نظر ضعیف می کند، تصریح کرد: سبک زندگی آن چیزی است که می تواند یک جامعه را حفظ کرده و فرهنگ آن را نگاه دارد و مردم را به یکدیگر پایبند کند بنابراین بهترین راهکار برای رسیدن به هدف از سوی دشمن، تغییر در سبک زندگی است.

وی افزود: به تبع تغییر در سبک زندگی، باور و ارزش و نگرش افراد نیز تغییر پیدا می کند و اثرات نا به جای خود را به تدریج بر جای می گذارد به طور مثال تا پیش از این، اگر کسی صاحب خودرو و ماشینی می شد، مطابق با باورهای ارزشی خود، ابتدا مسیر زیارت امام رضا (ع) یا حضرت معصومه (ع) را می پیمود یا وقتی صاحب فرزندی می شد، گوسفندی را قربانی و فرزند خود را عقیقه می کرد اما به تدریج برخی به این باور رسیده اند حال که من صاحب فرزند شده ام، چرا باید خون به زمین بریزم، بلکه با اهدای مبلغ و کمکی مالی، دل فقیری را شاد می کنم!

حجت الاسلام عشقی اضافه کرد: هر چند این حرف ها و سخنان به ظاهر زیباست و فریبنده اما یکی از موضوعاتی که مطرح می شود این است، آن چه که موجب استحکام یک ملت می شود، ارتباط میان مردم در حوزه اخلاقیات است به طور مثال رعایت حقوق دیگران در صف، یا اینکه کسی بخواهد به حق خود برسد و ما نسبت به این وصول به حق، احساس مسوولیت داشته باشیم؛ بنابراین این ارتباط که رگه های اصلی یک جامعه است، می تواند آن را به ثبات برساند آن چنان که در روایات تاکید شده اگر می خواهید انسان خود را بشناسید از نماز و روزه اش نشناسید بلکه از امانت و صداقت او، خوب بودنش را تشخیص دهید.

رییس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی حسنی در ادامه گفت: حال اگر تمامی این ارتباط ها و احساس مسوولیت ها و مواردی که اشاره شد، از بین برود، دیگر انسان خوب نخواهیم داشت و وقتی این اتفاق افتاد، به تبع آن سبک زندگی مطلوب و الهی نیز باقی نمی ماند.

 

وی بیان کرد: در این راستا دشمن برای اینکه بخواهد افراد یک ملت را از خوب بودن کنونی خود خارج کرده و آنها را نسبت به یکدیگر بی تفاوت کند، کافی است آنها را نسبت به اطرافیان و اتفاقات موجود بی تفاوت کرده و یک خودخواهی جذاب و شیرین برای فرد به وجود آورد که بخشی از این رویکرد می تواند امروز در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام به صورت پیام و دلنوشته و تصویر و شعر و ... منتشر شود.

 

این کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی توضیح داد: در این راستا تفکرات اومانیستی و انسان محوری ترویج می شود و اصل را لذت و خواسته خودِ انسان بنا می نهد و تفکری همچون تو باید به فکر خودت باشی و اصل خودت هستی را ترویج می دهد و این تفکر بسیاری از اخلاقیات و ارزش ها را از بین می برد و مطابق آن فرد باید در مقابل گریه و ناراحتی و سختی کشیدن دیگری، بی تفاوت باشد و تنها به لذت و خوشحالی و حال خوب خود توجه کند!!

 

وی تاکید کرد: بنابراین وقتی انسان محوری پُررنگ شد، خدامحوری و اخلاق محوری کم رنگ می شود و به این ترتیب ما شاهد ظهور و بروز سبک زندگی جنگلی خواهیم بود که در آن وقتی شیر گرسنه شد، به گله آهو حمله می کند و برای او تفاوتی ندارد آهویی که شکار می کند مادر است یا جوان یا پیر یا بچه و ... بلکه تنها به فکر سیر کردن شکم خود است بلکه فقط رفع نیاز خود برایش اهمیت دارد.

رییس مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی با رویکرد اسلامی حسنی تاکید کرد: بنابراین، آن که در پی به وجود آوردن سبک زندگی جنگلی و اومانیستی و انسان محوری است، به افراد القاء می کند که فقط و فقط خودت مهم هستی و مقرراتی که دین و جامعه برای ارتباط و حقوق دیگران گذاشته اند، مهم نیست و متاسفانه این رویکرد اثرات و عواقب سوء و نامطلوبی دارد.

 

حجت الاسلام عشقی در پایان به عواقب این رویکرد اشاره کرد و یادآور شد: در این سبک از زندگی خودخواهی خاص و شیرینی ترویج می شود که ثمره و نتیجه این نگاه فردی و اومانیستی آن است که تک تک افراد جامعه در حصار درون خود می روند و وقتی این گره ارتباط از هم باز شد و افراد از یکدیگر جدا شدند و هر کسی به فکر خود و لذت هایش بود، جامعه سست و شکست پذیر می شود و این دشمن را در رسیدن به اهدافش یاری می کند.

 

 

 

منبع: شبستان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار