سردبیر وبسایت فرهنگی صالحون در گفت و گو با گلستان24:

جایگاه فعلی صالحون از لطف خداوند متعال هست و از خودش چیزی ندارد.

سید علی انصاریان:«جایگاه فعلی صالحون از لطف خداوند متعال است»

گلستان 24 ، با سید علی انصاریان، سردبیر وبسایت فرهنگی صالحون، به گفت و گو نشسته است:

 

سلام . لطفاً خودتون رو برای ما معرفی کنین.

بسم‌الله الرحمن الرحیم ، بنده سید علی انصاریان هستم ، دانشجوی رشته نرم‌افزار . مدتی هست که در عرصه فضای مجازی فعالیتی رو شروع کردیم و خب به لطف خدا الآن هم اکثر دوستان بنده رو با سایت صالحون می‌شناسند. حوزه فعالیتمان در فضای مجازی هم بحث فرهنگی و مذهبی هست و تاکنون هم خدا روشکر این فعالیت‌ها بد نبوده و تونستیم جایگاه‌ها و رتبه‌هایی رو در بحث فضای مجازی در سطح استان و کشور کسب کنیم . فکر می‌کنم این‌ها کم باشد و جا برای فعالیت بیشتر هم هست و سعی‌مان رو خواهیم کرد که ان شاء الله هر چه بیشتر از این به فعالیت ها بپردازیم.

 

سید علی انصاریان صالحون2

 چی شد که به عرصه جنگ نرم و فضای مجازی روی آوردین؟

هر فعالیتی در اوایل شروع اون فعالیت نیازمند جهت‌دهی هست ، من سعی کردم  از اون روز اول برای خودم هدف تعیین کنم . اینکه اصلاً حضور در فضای مجازی رو اصلاً چی تعریف کنیم . برای خودم یه خط ‌مشی انتخاب کردم و همان خط رو پی گرفتم و ادامه دادم . سعی کردم خودم رو هر چه بیشتر به اون اهدافی که براشون تصمیم گرفتم نزدیک کنم .

حضور در فضای مجازی رو هم با هدف فعالیت ارزشی آغاز کردم اما رفته رفته با جهت دهی های مناسبی که از سمت خودم و دوستان بزرگواری که بعضا پیش اومده  نصیحت هایی کردند اهداف اصلی شکل گرفت و رفتیم به سمت فعالیت فرهنگی و مذهبی.

با وبلاگ هایی مثل بچه شیعه و سرباز رهبر این فعالیت رو شروع کردم هم اکنون هم چند تا سایت و وبلاگ رو مدیریت می کنم . با سایت های صالحون و علی آباد نیوز الان به صورت رسمی فعالیت دارم و همچنین با سایت گرافیکی عمارها. تا چند وقت پیش سر دبیر یکی از بخش های سایت افسران بودم الان هم با برنامه تولیدی رادیو افسران در خدمت دوستان هستیم  و  فعالیت های دیگه که در این حوزه انجام میدم.

 

درباره پایگاه مرکز فرهنگی صالحون کمی برای ما توضیح بدید.

ما این سایت رو راه اندازی کردیم و بیشتر فعالیت ما در سایت صالحون در غالب خدمات وبلاگ نویسی است که مهم ترین خدمتی هم هست که به دوستان وبلاگ نویسی ارزشی میکنیم.

تولید انواع قالب های مذهبی هست که دوستان میتونن تو مناسبت های مختلف از این قالب ها استفاده کنن قالب ها رو روی وبلاگ هاشون بذارن و فضا و شکل اون وبلاگ رو طبق سلیقه در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی و تغییر بدن.

فعالیت های مختلفی رو در رویکرد جدید سایت صالحون  پی گرفتیم . عمده فعالیت ها هم همان بخش قالب هست اما بخش های مختلفی رو آغاز کردیم. یکی از اون بخش ها بخش ادب و هنر هست که مجموعه شعر ، معرفی شهدا (یکی از مهمترین بخش ها) داستانک ، سبک زندگی ، مجموعه مقاله و حجاب و عفاف رو در این بخش جاگذاری کردیم.  بخش دوم هم آموزش هست که در اون آموزش خبرنویسی و ورپرس و کد نویسی رو عملیاتی کردیم. بخش آموزش وبلاگ نویسی رو هم در آینده خواهیم داشت.

در بخش چند رسانه سایت صالحون سه موضوع اصلی داریم ، بانک تصاویر ، فیلم و صوت که هر کدوم زیر موضوع مختلف خودش رو دارد. اما نکته مهم در این بخش، مجموعه نمایشگاهی در بخش بانک تصاویر هست. کم کم مجموعه نمایشگاهی مناسبی جهت برپایی نمایشگاهای مختلف با کیفیت بالا در این بخش در حال شکل گیری هست و به این ترتیب نیاز دوستانی که بخوان یک نمایشگاه رو راه اندازی کنند برآورده میکند.

بخش ابزار های وبللاگ نویسی داریم .  بخشی را جدیدا به صالحون اضافه کردیم تحت عنوان ارسال مطلب که دوستان با کلیک روی لینک ارسال مطلب در سمت راست و بالای سایت صالحون به صفحه ارسال مطلب می رسند و با پر کردن فرم و درج مطالب خودشان ، مطلب رو برای ما ارسا ل می کنند. اون مطلب بدون تغییر و به نام آن ها در سایت صالحون منتشر میشود که خب با استقبال خوبی هم مواجه شده است و تونستیم چند تا مطلب از دوستان خودمون منتشر کنیم. تا الان هم بد نبود.

سید علی انصاریان صالحون3

 

عملکرد سایت های خبری استان را در چه سطحی می بینید؟

من اگه کم لطفی نکنم به دوستانمون، یه کم ضعیف هستند . یک سایت به عنوان مرجع در استان راه اندازی شد. با اینکه دوستانمان در سایت هایی که برای شهرستان ها راه اندازی شدند، حمایت میشدند اما این حمایت ها هم کمک نکرد تا کمی  سایت ها از نظر کیفی بالا بروند و یک پایگاه خبری واقعی بشوند. اکثرا خبرها رو از اون سایت مرجع میگیرند و  خیلی کم خبر تولیدی دارند.  گزارش ها هم خیلی ضعیف هست. فکر میکنم اگر بیشتر فکر کنند ، گروهی عمل کنند ، و بیشتر مشورت  بگیرند هچنین از استعداد های بومی هر شهرستان کمک بگیرند، شاید این ضعف هم برطرف بشود .

 

به نظرشما آیا این سایت ها توانسته اند خبر های استان را به خوبی پوشش دهند؟

بله تقریبا تونستند خبرهای استان رو پوشش بدهند. اما خب نیرو ندارند . خیلی ضعیف هستند . بعضی سایت های خبری استان فقط یک نیروی خانم دارند و خب مطمئنا در شان یک خانم نیست که تشریف ببرند بعضی از گزارش ها رو که نیاز به خبرنگار مرد هست ، پوشش خبری و تصویری بدهند . عرف جامعه ما هم قبول نمیکند که یک خانم در خیلی جاها حضور پیدا کند.  ضمن احترامی که به دوستان محترممون در بخش خبر نویسی داریم باید بعضی نکات رو رعایت کنند.

 

خبر گزاری ها تا چه میزان می توانند در نشان دادن مشکلات مردم و رفع آن ها مفید باشند؟

خب خبرگزاری ها خیلی میتوانند در نشون دادن مشکلات مردم موثر باشند ، مثلا خبرگزاری که به صورت محلی فعالیت می کند ، اگر با مردم شهر و محل صمیمی بشود و مردم به او اطمینان داشته باشد،  مردم میتوانند خیلی از مشکلاتشان رو با اون سایت خبری در جریان قرار بدند و این میتونه کمک زیادی به بحث رفع مشکلات مردم بکند.

 

سید علی انصاریان صالحون4

آیا تا به حال شده که به نفع شخص یا گروه خاصی یک خبر را پوشش داده یا سانسورخبری کنید؟ نظر شما درباره این نوع عملکرد رسانه ها چیست؟

هیچ سایت خبری بدون داشتن جناح راه اندازی نمیشود. یعنی اصلاً ما رسانه بی طرف نداریم و نخواهیم داشت.

من خودم تا حالا این کار رو نکردم که مطلب از شخص خاص یا اشخاص خاصی بذارم یا سانسور کنم . مطمئنا رسانه هایی که این کار رو انجام میدهند و به نفع شخص یا گروه خاصی مطلب رو منتشر می کنند، رفته رفته مخاطب شان رو از دست میدهند. بعد از مدتی چنین رسانه هایی فقط یک طیف خاصی رو به عنوان مخاطب در اختیار خود دارند.

مخاطبی که احساس کند این رسانه اکثر خبرها و مطالبش رو تحت عنوان یک گروه یا شخص خاصی کار میکند، به اون رسانه بی اعتماد می شود. و رسانه اعتماد  مخاطبین رو از دست میدهد . این موضوع می تواند رسانه رو با مشکل مواجه کند.

من فکر میکنم این عملکرد صحیح نیست. ما معتقدیم مسلمان هستیم و باید آن تعالی هم که دین ما مطرح کرده در این زمینه رعایت کنیم. در صورت امکان حتما باید از انواع گروه ها ، سلایق و انواع تفکرات مختلف در رسانه خودمان مطلب قرار بدیم.

 

 آیا بین رسانه های استان، همدلی و همزبانی مورد نظر مقام معظم رهبری وجود دارد؟

خدا روشکر بحث حمایت  تا امروز از اقدامات خوب دولت در سایت های استانی  بوده و هست و خواهد بود. ما تا الان موردی ندیدیم که با غرض ورزی یا با کینه بخواهند مطلبی رو تحت عنوان رد همدلی و هم زبانی منتشر کرده باشند.  اگر هم کسی این کار رو انجام میدهد، و مطمئنا یا غیر عمد هست و یا نا آگاه ه هست و از روی ناآگاهی این کار رو انجام میدهد.

یکی از سایت های محلی استانمان در یکی از مناسبت های ملی مطلبی رو بدون هماهنگی با مسئولین اون اداره یا سازمان و فقط از شنیده های چند نفر منتشر کردند و این باعث شد که هم دید اون سازمان و نهاد نسبت به اون خبرگزاری تغییر کند و هم اینکه موجب شد، بعد از اینکه خبر از سایتشون حذف شد اعتماد خواننده نسبت به اون سایت از بین برود.  این کار بدون تفکر و بدون پرس و جو انجام شده و اصلاً صحیح نیست ، اما در کل همدلی و هم زبانی تقریبا هست. غیر از  مواردی که متاسفانه اخلاق رسانه ای رعایت نشد و سایت ها برعلیه هم چند باری مطلب گذاشتند.

سید علی انصاریان صالحون1

 

از جایگاه فعلی صالحون راضی هستید؟ چه آینده ای برای آن پیش بینی می کنید؟

جایگاه فعلی صالحون از لطف خداوند متعال هست و از خودش چیزی ندارد.

بد نیست تقریبا میشه گفت به 65 تا 70 درصد از خواسته های خودم برای اداره سایت صالحون رسیدم. اما برای آینده صالحون من سعی می کنم روی بحث نوشتن ها و بحث پوشش های مناسبتی قوی تر کار کنم.  سعی میکنم مقاله و یادداشت بیشتری بنویسم . بستگی به شرایط آینده داره تا ببینیم چی میشود و خدا چی می خواهد.

 

حرف آخر؟

لزوم حضور در فضای مجازی به نظر من دو تا اصل رو میطلبد ، اولین اصل داشتن توانایی حضور هست و اصل دوم خودساختگی و تقوا. اگر یکی از این دو اصل رو نداشته باشیم به قول معروف کمیت لنگ خواهد زد.

اگر توانایی (از همه نظر) رو نداشته باشیم، امکان دارد با شکست مواجه بشویم ، از این کار زده شویم. یا اگر تقوای حضور در این عرصه را نداشته باشیم شاید خیلی اتفاق ها برای ما رخ بدهد و از اهداف عالی که برای خودمان تعریف کردیم دور بشویم.

قرار نیست همان روز اول که وارد این عرصه شدیم  شماره یک این عرصه بشویم، بلکه باید کار کنیم ، فعالیت کنیم ، بخونیم ، بنویسیم و تا حد توان نقد پذیر باشیم . با توکل به خدا به هدف اصلی خود دست پیدا می کنیم.

خدایا مرا در نیل خودخواهی هایم غرق کن من طاقت این همه انکار موسای فطرتم را ندارم!

 

ممنون. انشاالله موفق باشید.

ممنونم

ارسال نظر

  • علی اسماعیلی
    0

    سلام خداقوت سیدجان
    موفق و پیروز و سربلند باشید

  • شاهد
    7

    قحط آدم بود

    • ناشناس
      0

      حتما بیا با شما مصاحبه کنن

  • ناشناس
    0

    واقعا سایت عالییی دارند ایشون
    دمشون گرم

  • ناشناس
    0

    موفق و پیروز باشید

  • گلستان بلاگ
    0

    سلام
    خداقوت
    این مصاحبه در گلستان بلاگ منتشر شد

    http://golestanblog.ir/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%88%D9%86-%D8%A7/
    موفق باشید
    یا علی

  • یکی که میدونه تو صالحون چه خبره
    2

    کم هم صالحون کپی نمی کنند ... استایل قالب هاشون و اسلایدرشون اینا همه کپی بدون ذکر منبع و دزدی از اثر هستند ....

    • سحر
      0

      لطفا اینجوری همدیگه رو تخریب نکنید. عیب مومن رو باید به خود مومن گفت. این کار شما حتی اگر هم راست باشه ریخت ابروی مومن هستش.

    • صالحون
      0

      باسلام
      مارکتون رو به ایمیل بنده ارسال کنید
      آماده پاسخگویی هستم.

  • بسیج شاهد
    0

    باسلام.وبسایت فوق العاده با محتوا و موثری دارید.به وبلاگ ما هم سر بزنید و نظر خودتان را بنویسید. با تشکر حلقه شجره طیبه صالحین دبیرستان شاهد
    ادرس:basijshahedaliabad.blogfa.com

آخرین اخبار