تفاهمنامه همکاری دو اداره کل و شهرداری گرگان به منظور احیای بافت تاریخی این شهر امضا شد.

تفاهمنامه همکاری سه دستگاه اجرایی در گلستان امضا شد+ تصاویر

به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برنامه بافت‌گردی با حضور مدیران و مسئولان شهری و استانی از صبح امروز در بافت تاریخی گرگان به اجرا گذاشته شد.

به گزارش گلستان 24، در این برنامه مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، علاقه‌مندان به آثار تاریخی، اصحاب رسانه و خبرنگاران، چهره‌های فرهنگی و هنری استان از بافت تاریخی گرگان، آثار تاریخی همانند خانه باقری‌ها، خانه کبیر و دیگر بناهای تاریخی شهر گرگان بازدید کردند.

همچنین در پایان این برنامه تفاهم‌نامه همکاری بین اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری گرگان به منظور احیای بافت تاریخی این شهر به امضا رسید.

بر اساس این تفاهمنامه این سه دستگاه با هم‌افزایی و انسجام بیشتر و با استفاده از ظرفیت‌ها، امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود، نسبت به احیای بافت تاریخی گرگان اقدام خواهند کرد. بر اساس این گزارش، بافت تاریخی گرگان به مساحت 150 هکتار در سال 1310 به دلیل ارزش‌های تاریخی به عنوان بافت تاریخی به ثبت ملی رسید.

در سال‌های اخیر به دلایل مختلف و بخصوص عدم برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت یکپارچه، این بافت ارزشمند دچار آسیب‌های شدیدی شد که در بسیاری از نقاط این بافت برخی از بناهای تاریخی تخریب شده‌اند.

هرچند دستگاه‌های مختلف به صورت موازی و حتی جزیره‌ای اقداماتی را برای حفظ این بافت تاریخی انجام می‌دادند، اما به دلیل عدم انسجام و یکپارچگی اقدامات، اتفاق قابل لمسی برای بافت تاریخی گرگان رخ نداده است.

ابراهیم مبارک‌قدم مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در این مراسم اظهار کرد: این تفاهم‌نامه گام بلندی در احیاء بافت تاریخی و حفظ این آثار ارزشمند تاریخی است.

وی اضافه کرد: استحکام‌بخشی به بناهای تاریخی، بهسازی معابر و جداره‌سازی، جابجایی تاسیسات، کف‌سازی گذرهای قدیمی و احیای بافت از طریق تغییر کاربری‌ها به کاربری‌های فرهنگی و آموزشی از جمله اهداف تعیین شده در این تفاهمنامه است.

بافت تاریخی گرگان شناسنامه تاریخ گلستان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز در این مراسم بیان کرد: حفظ میراث فرهنگی ما را به گذشته پیوند می‌زند و این وظیفه ما است که این میراث را به خوبی نگهداری کرده و به آیندگان بسپاریم.

ابراهیم کریمی تاکید کرد: خوشحالیم از اینکه این بناهای تاریخی و بافت تاریخی امروز گرگان حتی ارزش زندگی امروز را هم دارد و افراد بسیاری هستند که حاضرند در این بناهای تاریخی روح زندگی را جاری کنند.

وی افزود: بافت تاریخی گرگان شناسنامه تاریخ استان گلستان است و یکی از با ارزش‌ترین میراث فرهنگی استان در بافت تاریخی گرگان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه می‌تواند نویدبخش اقدامات منسجم در راستای حفظ و احیای بافت تاریخی گرگان باشد.

کریمی افزود: در کنار این تفاهمنامه تا امروز توانستیم 250 ساختمانی که در معرض خطر است را شناسایی و برای آنها شناسنامه صادر کنیم و در تلاش هستیم تا در نخستین فرصت ممکن با همت دیگر دستگاه‌های مرتبط، اقدامات لازم را اجرایی کنیم.

وی متذکر شد: همچنین در این مدت 25 ساختمانی که نیاز به توجه اضطراری داشته را شناسایی کردیم و در اردیبهشت ماه امسال اقدامات خوبی در خصوص این بناها اجرایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در خصوص دیوار ارزشمند دفاعی گرگان تصریح کرد: بنا داریم امسال بخشی از این دیوار تاریخی و ارزشمند را احیا کنیم که در این بخش از ظرفیت سرمایه‌گذار خصوصی استفاده خواهیم کرد و اراده استان بر این است که دیوار دفاعی گرگان مسیر احیای خود را پیش بگیرد.

هزینه در بافت گرگان یک سرمایه‌گذاری است

شهردار گرگان در حاشیه امضاء این تفاهمنامه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: وظیفه اصلی در خصوص بافت تاریخی گرگان در حوزه میراث فرهنگی و راه و شهرسازی است.

حسین صادقلو بیان کرد: اما در این حوزه به دلیل آنکه ما معتقدیم بافت تاریخی گرگان یک اثر معنوی ارزشمند است، اقداماتی را در این خصوص در دو سال گذشته به اجرا گذاشتیم.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته رقمی نزدیک به 700 میلیون تا یک میلیارد تومان را برای احیای بافت تاریخی هزینه کردیم اما امسال به میزانی که بتوانیم بودجه را جذب کنیم به همان میزان در این راستا اقدامات خود را افزایش خواهیم داد.

شهردار گرگان با بیان اینکه ممکن است این رقم تا یک و نیم میلیارد تومان افزایش یابد، متذکر شد: من معتقدم به هر میزان که برای بافت تاریخی گرگان بودجه اختصاص دهیم، هزینه‌ای متحمل نشده‌ایم بلکه این یک سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وی در پایان ابراز کرد: فعالیت ما از دو سال گذشته با جدیت آغاز شده و امضای این تفاهمنامه در راستای انسجام‌بخشی به دستگاه‌های متولی در این عرصه است که امیدواریم اتفاقات خوبی در آینده برای این بافت رقم بخورد.

گفتنی است، افتتاح نمایشگاه عکس «حس زندگی در بافت تاریخی»، شعرخوانی سنتی و مرور خاطرات گذشتگان گرگانی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این همایش یک روزه بوده است.

==================

عکس و گزارش: سالار احمدی

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار